• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    CIBL: Toto je pouze dukaz, ze to nechapes ty. Sorac.

    To zadani ve skutecnosti zni:
    Urok cinil 5% z jistiny. Nasledne byl zvysen na 6% z jistiny. O jakou cast puvodniho uroku byl urok navysen? Vyjadrete v procentech.

    (jistinu budu oznacovat jako "a")

    u1=0,05*a .... prvni urok
    u2=0,06*a .... druhy urok

    u2/u1=(0,06*a)/0,05*a)=0,06/0,05=1,2 !!!!

    tedy z 1*0,05*a na 1,2*0,05*a.
    1*0,05*a - 1,2*0,05*a=0,2*0,05*a

    Odpoved:
    urok byl zvysen o 20% z puvodniho uroku !!!

    Tedy v tomto pripade je prave 0,2 uplne identicke jako 20%. Tvuj priklad dokazuje to, co tu tvrdi tvi oponenti.

    Mimochodem, odpoved "2" z tveho prispevku neni spravna. Neni to totiz 20% z 5ti, ale 20% z 0,05*a.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    TK_: samozrejme ze procento je setina celku, to je snad zaklad, ne? ;)
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    CIBL: no ja nevim. Je to priklad s nejednoznacnym vykladem zadani, nejak nevidim, jak by z toho ten rozdil mel plynout :) Neni mozne to formulovat nejak primo?
    TK_
    TK_ --- ---
    A zkoušeli jste si definovat procentu jako: "setina celku"? Kde ten celek je dán kontextem.
    Pak "30+5% = 30,05" zní dost divně, protože celek nejspíš bude těch 30.

    K původnímu tématu (kalkulačka). Asi to počítá každá různě, k návodu k tý mojí http://support.casio.com/pdf/004/GY300_Dtype_E.pdf je to vysvětlený.
    CIBL
    CIBL --- ---
    Příklad, na pochopení rozdílu mezi čísli a procenty.
    1.) úrok činil 500 Kč. Nyní činí 600 Kč.
    otázka? O kolik Kč se zvýšil úrok? - jednoznačná odpověď. o 100 Kč.

    2.) úrok činil 5%. nyní činí 6%.
    O kolik % se zvýšil úrok?
    1, odpověď o 1 % ( 5 + 1 = 6 )
    2, odpověď o 20 % ( 6 - 5 = 1 , 1 = 20% z 5 )
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    AIRGURU: ja jsem treba psala v souvislosti se slovnimi ulohami, coz jsem pred tim nenapsala - kdyz je v uloze, ze pak odeslo janevim 25% navstevniku a nato treba 10% ze zbyleho poctu opet prislo, tak mi desne vadi, kdyz to studenti zapisou takto:

    pocet navstevniku - 25% + 10% = ...
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    Nehlede na to ze cela tahle debata zalozena na tom, jak funguje nejaka kalkulacka, popripade jak se neco ma/nema psat, je uplne o hovne :) Pokad jde o to psani, tak bud je na to nejaka norma, nebo je to na libovuli :) A pokud jde o matematiku, zajimal by me jediny rozumny duvod, proc neni 1% rovno 0,01 :)
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    CIBL: to ja spis vyjadroval svuj nesouhlas s tvym stanoviskem :) kazde cislo samo o sobe je podle me totiz taky bezrozmerne a pokud soudis ze ne, tak rekni, jakou ma jednotku :)
    CIBL
    CIBL --- ---
    AIRGURU: pokud te to stale zajima, tak do posty, nechci byt off topic.
    KACHITA
    KACHITA --- ---
    zdravim pratele... mam na vas velkou prosbu... u statnic se nam objevila otazka metody postupne derivace a integrace... bohuzel na tento predmet mame debilni skripta, kde je napsany vzorec a basta fidel a na internetu se mi taky moc nic nepodarilo nalezt...

    jde o to ze to ma souvislost s prechodovou charakteristikou.... a tak bych rada vedela, zda jde o to u postupne derivace (zjednodusene), ze se prechodova charakteristika rozdeli na ekvidistantni casti a pak se scitaji casove diference?

    a postupna integrace spociva zas v tom, ze se funce rozdeli na casove useky a scitaji se obsahy lichobezniku?


    pokud byste nekdo poradil, pomohl byste asi deseti nestastnikum ani nevite jak...
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    CIBL: diky
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    CIBL: coze? a obycejne cislo neni bezrozmerna jednotka? a jakou ma teda jednotku/rozmer? wtf?
    CIBL
    CIBL --- ---
    neni. procento neni to same co 1/100 , prave z tohoto duvodu. procento neni cislo, je to bezrozmerna jednotka.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    OK, tak ja uz mlcim ;)
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    400+5%=400.05 je sice neobvykle, ale matematicky spravne
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    ATOMOUSEK: procento je cesky setina. Kdyz se rekne pet procent, znamena to pet setin. tedy 5%=5/100. Pokud se rekne pet procent z X, znamena to 5/100*X.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    RADICETA: musis udat, z ceho je tech 5% prece, to je 5% z jablek, 5% z obsahu my tasky, 5% ze 400, nebo z ceho - ja jsem tohle vzdy vyzadovala - aby si zvykli vse zapisovat co nejvic korekt, aby si nikdo nemusel domyslet, co tim chtel autor rict
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    MAGGIE: A takhle už to napsat můžu? 400 + 1*5% = 400,05
    Akorát myslím, že původní tazatel se už dávno vytratil.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ATOMOUSEK: jasny, ze procenta take mohou byt v psanem textu, ale my se tu ted bavime podle mne o rovnicich, tzn. 400 + 5% = 400 + 5/100 = 400,05 zkratka spravne zapsano neni, za tim si stojim
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    MAGGIE: 5% je 5%. Neni pravda, ze musi byt receno, z ceho. Proste 0,05. Az kdyz reknu, ze je neco 5% z 50ti, pak muzu udelat operaci z one druhe tridy, jak jsem psal nize, a pismenko z nahradit * :o)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam