• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    CIBL
    CIBL --- ---
    GIO: jestli je to stale aktualni, napis.
    GIO
    GIO --- ---
    drze se zeptam, potrebovala bych spocitat nejake priklady a sama se k tomu pres strasnou spoustu prace a male dite nedostanu, do pristiho patku, nebyl by tu nekdo ochotny se toho ujmout? odmena jista... diky moc(je to klasicka stredoskolska matika, dohromady asi ctyricet drobnejsich prikladu...)

    moc by mi to pomohlo.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    SPLNYX: nemám tu kalkulačku, ale zní to dobře
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    2NDREALITY: pokud je to z látky Trigonometrie, tak se jedna o obecný trojúhelník, tj. ne pravouhly
    2NDREALITY
    2NDREALITY --- ---
    SPLNYX: ato je pravouhly trojuhelnik?
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    SPLNYX: jejda, ty neznas stranu b, ale c.. pardon, takže nejdříve dle sinove věty úhel alfa, pak dopočítanim do 180 úhel beta, načež buď sinovou nebo kosinovou vetou zbylou stranu b
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    SPLNYX: dle kosinove věty vypočítej stranu c, pak třeba dle sinove věty úhel alfa nebo beta a druhý úhel vypočítas např. dopocitanim do 180 stupňů - píšu z mobilu, nechce se mi to teď vic rozepisovat, kdyžtak později
    CARB6N
    CARB6N --- ---
    AIRGURU: Uz to tak vypada, diky za pomoc.
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    CARB6N: jo, mozny to je.
    CARB6N
    CARB6N --- ---
    Je mozny, ze to nejde zjednodussit?
    CARB6N
    CARB6N --- ---
    Sakra, bud jusem se do toho zapletl nebo je to zjednodusseni pekne slozity...
    CARB6N
    CARB6N --- ---
    AIRGURU: Zrovna pred 5 minutama jsem nasel stejnou stranku a ted se to tam snazim vycist:) Ale stejne diky, snad pomuze. Jen nechapu, proc jsem od ctvrtka zadaval do googlu blby vety.)
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    CARB6N: Tohle by ti treba nepomohlo? http://www.cs.vsb.cz/kot/animace.php
    CARB6N
    CARB6N --- ---
    a asi by meli bejt prohozeny cisla 7 a 8...
    CARB6N
    CARB6N --- ---
    Jeste jsem to trochu upravil...ted to vypada takhle:

    CARB6N
    CARB6N --- ---
    Ahoj, potreboval bych poradit nebo aspon popostrcit:)

    Zadani: Sestrojte minimalni konecny automat nad abecedou {A,B}, ktery prijima
    prave slova, ktera obsahuji sekvenci AABAB a zaroven nekonci na sekvenci
    AB. (radu mam: Sestrojite tedy nejaky automat, ktery prijima dany jazyk, a pak provedete minimalizacni algoritmus)

    Nenapadlo me nic lepsiho nez:



    ale at se snazim, jak se snazim nejde mi provect ten minimalizacni algoritmus.
    Uz se s tim trapim par dni a nikde nemuzu vycist, jak na to.


    JOLLLIE
    JOLLLIE --- ---
    No asi jo, já dostala jen tohle. Nic víc. O_o
    KEJML
    KEJML --- ---
    JOLLLIE: Předpokládám, že máš převést ta čísla z osmičkové do desítkové soustavy, ale nevím co bys chtěla jako výsledek... jen ta dvě převedená čísla?
    JOLLLIE
    JOLLLIE --- ---
    Ahoj... pomůže mi prosím někdo s těmito příklady?
    (0703)x a (1677)x
    nápověda je: deset je osm

    Není to do školy, ale nějak to nechápu :/
    CERMINEK
    CERMINEK --- ---
    AIRGURU: Tyjo díky moc! Právě jsi mi vysvětlil to co jsem potřeboval a díky čemu mi chyběli ty podělaný dva body... Jinak na cvika jsem chodil, ale většinu toho se řešila Gaussova eliminace, inverzní matice a lineární závislost vektorů. Na zbytek obsahu přednášek se téměř nedostalo :/
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    CERMINEK: Hele, chodil si na cviceni? Prijde mi, ze ste to tam museli delat. Kazdopadne, zkusil bych to nejdriv tak, ze ti ukazu, jak by se resil ten treti priklad, kdyby tam bylo jiny zadani, a ty si to zkus aplikovat na to zadani, co tam mas :) (zaprvy je to didaktictejsi, a zadruhy se mi to nechce cely pocitat:) )

    Predstav si, ze mas prostor funkci generovany bazi (e^x , x e^x).

    Co to je? No to jsou proste vsechny funkce, ktere se daji napsat ve tvaru a * e^x + b * x * e^x. Neboli, ktere jdou zapsat jako nejaka linearni kombinace prvku te baze.

    To taky znamena, ze pokazdy nemusime vypisovat ty e^x, ale kazdou funkci z toho prostoru jednoznacne urcujou ty cisla a a b. Takze, kazda funkce v tom tvaru odpovida nejakymu vektoru (a,b). Takze treba vektor (2,3) odpovida funkci 2 * e^x + 3 * x * e^x.

    Ted. Vime, ze funkce se daji derivovat. Taky vime, ze derivace je linearni zobrazeni (= derivace souctu je soucet derivaci, a derivace(cislo*neco) = cislo * derivace(neco)). Jeste ale navic vime, ze kdyz budeme derivovat nejakou funkci z toho naseho prostoru, tak dostaneme nejakou jinou funkci, ktera ale bude furt v tom nasem prostoru. Kdyz treba budu derivovat tu funkci 2 * e^x + 3 * x * e^x, ktera odpovida vektoru (2,3), tak dostanu 5 * e^x + 3 * x * e^x, coz je funkce odpovidajici vektoru (5,3).

    Linearita a zachovani prostoru mi ale teda zarucujou, ze derivovani dokazu reprezentovat pomoci matice! Matice je neco, co kdyz vynasobim s vektorem, tak dostanu jinej vektor. A to je presne to co chci. Chci nejakou matici, kterou kdyz pustim na vektor (2,3), tak dostanu vektor (5,3). Nebo obecne, kdyz ji pustim na vektor (a,b), tak dostanu jako vysledek vektor (a+b,b). Kdyz se nad tim zamyslis, tak zjistis, ze ta matice by vypadala takhle (znacim ji D):

    | 1 1 |
    | 0 1 |

    Da se to resi bud soustavou rovnic, kde budou ctyri neznamy prvky matice, a dve rovnice, ale porovnanim koeficientu dostanes vsechny ctyri hned. Nebo je dost mozny, ze sloupce ty matice jsou ta derivace aplikovana na vektory (1,0) a pak (0,1). (za to nerucim, ale nejspis je to obecne pravda).

    Tedka je pro nas uz i jednoduchy spocitat, jakou matici by mela druha derivace. Protoze druha derivace to je akorat dvakrat aplikovana prvni derivace. Coz je symbolicky D(D(f)) neboli "D * D * f" neboli " (D*D) * f ". Takze matice druhe derivace bude akorat maticove vynasobene D*D. Jak uz ji mame, tak muzeme jednoduse spocitat obraz, neboli v nasem pripade druhou derivaci, libovolne funkce f z toho naseho prostoru. (to muzeme i tak, ze to rucne naderivujem samozrejme, ale ted to delame maticove! :)) )

    Pokud bychom chteli pocitat vzor funkce f, pri tom zobrazeni druhe derivace, tak to zas muzeme resit jako soustavu rovnic. Kdyz nam nekdo zada f = (3,4), tak hledame takovy vektor (x,y), aby

    D^2 * (x,y) = (3,4) , tj. hledame, na co musime aplikovat druhou derivaci, abychom dostali (3,4). Coz je obycejna soustava rovnic, protoze D^2 je normalni matice.

    Alternativne, si muzes spocitat inverzni matici k D^2, ktera dela to samy. Tu kdybys aplikoval na (3,4), tak ti jako vysledek vyjde (x,y).

    V tvem pripade je akorat ta baze trochu jina, ze tam pri derivovani skacou nejaky minusy, a taky ma tri prvky, takze ty matice budou 3x3, ale jinak je v principu vsechno stejne :)

    K prvnimu prikladu se mozna casem dostanu, ale nedelal jsem to, musel bych ti akorat citovat a prekladat z wikipedie :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam