• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    MR_NOBODY: určo, protože úhel beta bude taky 45° (doplněk do 180), pak je jasné, že trojúhelník je pravoúhlý, takže obvod není a+b+c ale dá se napsat jako 2a+c a pak už si tam nějakou tu sinovou nebo cosinovou větu dodáš a kvadratická rovnice je na světě. Stačí tak?
    MR_NOBODY
    MR_NOBODY --- ---
    Ahoj, víme jak spočítat délky stran pomocí Pyt. věty a goniom. funkcí pokud známe v pravoúhlém trojúhelníku pouze obvod 125cm a úhel alpha 45° ?

    Díky moc.
    VRBIK
    VRBIK --- ---
    LUKEH: Od Mareše??
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    THOMASMORTA: já doma mám něco ze sedmdesátých let, teď nevím název, našel jsem to někde v antikvariátu. Spíš mu ale někdo poraďte tu pravděpodobnost.

    Btw googluj Frank Karsten, to je hráč Magicu s takovým matematickým přístupem a napsal pár článků (v angličtině), kde počítá nějaké Magicové situace pomocí multinomického rozdělení atd.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    LUKEH: To jsi mu moc nepomohl, protože v češtině toho o teorii her moc není - napadají mě jen dvě knížky a z toho tu druhou bych šesťákovi asi nenabídnul, pokud by už před tím neprojevil zájem o vyšší matematiku:
    Teorie her - Ken Binmore | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    https://www.kosmas.cz/knihy/194578/teorie-her/
    Pokročilá teorie her ve světě kolem nás - Martin Chvoj | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    https://www.kosmas.cz/knihy/180242/pokrocila-teorie-her-ve-svete-kolem-nas/
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    MAGUMI: spíš mu pořiď něco o game theory, ale i nějaká ta pravděpodobnost se hodí. Magic mu i dost obohatí slovní zásobu (hraju to od roku 1996 do teď a pamatuju jak mi to na střední zvedlo angličtinu).
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    KIE: pokud x=/=y, pak v 1) můžeš rozložit x^2-y^2 na (x+y)(x-y), zkrátit zlomek a máš x+y=7 z té první rovnice, z té druhé by to mohlo být i -7. Stačí tak?
    KIE
    KIE --- ---
    Mám-li x,y reálná čísla a platí že:

    1. (x²-y²)/(x-y)=7
    2. (x+y)² = 49

    lze zjistit hodnotu (x+y)? Lze to zjistit jen z rovnice 1 , 2 nebo z obou jako soustavy , pripadne vubec?

    (tak je mi jasne, ze z 2 to zjistit lze). Pozor jde o hodnotu (x+y) , tj. ne x a y.
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    Měl by někdo tip na dobrou učebnici kombinatoriky / statistiky pro šesťáka? Můj synek se zabral do karetní hry Magic, tak ho lákám, že by mu to mohlo být k užitku. :)
    SRNECEK
    SRNECEK --- ---
    MONI: Jéé, díky, pravda. Hlupák jsem.
    MONI
    MONI --- ---
    SRNECEK:Tu nerovnost máš obráceně. (já bych raději místo toho použila slovo nejvýše, tomu rozumí každý...)
    SRNECEK
    SRNECEK --- ---
    Ahoj, prosím Vás, potřebuji napsat do jedné faktury poznámku, že směna trvá méně nebo max. (tj. rovno) 13 hodin. Mohu použít tento zápis? Děkuji za radu.

    Cena za denní nasazení (≥ 13 h)
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    EUCHENIE: eX je zkrácený zápis za 10 na X. Tím vzniká to posouvání desetinné čárky:-)
    EUCHENIE
    EUCHENIE --- ---
    BATEAU: díky!
    BATEAU
    BATEAU --- ---
    jo.
    5.4e-4 = 0.00054
    EUCHENIE
    EUCHENIE --- ---
    AHoj, mám dotaz, nevím, pod čím to hledat na netu..
    když mám číslo slovy_ pět celých čtyři na e na minus čtvrtou, takže s opominutím horního indexu 5,4 e-4, tak jak je to bez toho e? posune se desetinná čárka o 4 místa doleva? Fakt už si to nepamatuju...
    díky!
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ICARUS: úžasné, děkuji!
    ICARUS
    ICARUS --- ---
    MAGGIE: krynicky a jeho realisticky.cz?
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    Poslední dobou si říkám, že bych brala nějakou didaktickou příručku, ve které by mi kdosi fundovaný radil, jak učit každou dílčí látku ze ZŠ či SŠ (gympl) zajímavě, rozvíjet přitom u studentů logické myšlení a úplně super by bylo, kdyby ke každé látce bylo také využití v běžném životě. Ve škole používáme v nižších třídách osmiletého gymnázia řadu od Promethea (zelená, modrá, fialová, červená) a na čtyřletém gymplu Matematiku pro gymnázia taktéž od Promethea. Obě řady považuji za velice zdařilé, leč stále bych ráda ještě nějaký další posun v mém učení. Předem díky za tipy.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    Dik. Nektere niance mi nedosly.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Jinak osobně by při konstrukci šel trochu jinou cestou, pro mne pohodlnější.

    Udělal bych bod A.
    Sestrojil bych kružnici K1 se středem A, poloměrem Va.
    Sestrojil bych kdekoli tečnu T ke kružnici.
    Sestrojil bych kružnici K2 se středem v A, poloměrem c.
    Kde se mi protne K1 s T, tam je bod B.
    Mám stranu c.
    Udělám rovnoběžku s c, kde se protne s T, mám bod C.

    Doufám, že jsem to popsal dobře a srozumitelně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam