• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    Diskuze týkající se problematiky při stavbě domácího CNC a i jiných obráběcích strojů, nejsem žádnej profík, ale můžeme se zde společně podělit o těch pár poznatků co jsme nasbírali. Samozřejmostí bude prezentace našich výrobků a výsledných produktů.
    rozbalit záhlaví
    WRONSKI
    WRONSKI --- ---
    JVCNC: ňuňu
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    dnesni tvorba, panel k mini cnc soustruzku se stavovou signalizaci a ovladanim pracovniho cyklu
    panel — Postimage.org
    https://postimg.org/image/s72d3gwup/
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Ahoj, umeli byste nekdo na CNC vyrezat formu na longboardy? Rezalo by se do MDF desky, nebo podobnyho materialu. Rozmery cca 120x30cm, vysoky asi 10 cm s tim, ze by by se odebralo max 5cm v nejtensim miste, takze by vsude bylo alespon 5cm. Soucasti by byla jeste jedna negativni forma, ktera do ni musi zapadnout.

    Kvalita nemusi byt zavratna, myslim ze +-1 mm je ok, s tim, ze bysme si to pak dobrousili rucne. Klidne nakym vetsim nozem. Proste tak, aby to vyrobci nezabralo zbytecne moc casu...

    Jinak pro predstavu to vypada cca takhle:
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    SALAM23: vrstvit lepenim drevo jsem nezkousel, tam to bude asi ok, zvlast kdyz je kazde jine a nejaka hranice tam vznikne prirozene uz tim ze jsou ty dreva ruzna, mam jen zkusenost s vrstvenim PVC a u toho je to videt uplne stejne jako kdyz se slepi dva jiz obrobene kusy (aspon pri lepeni UHU na tvrdeplaty tomu tak je), jine lepidlo jsem nezkousel, delal jsem to zatim jen jednou kdyz to jinak neslo (nechtel jsem kupovat celou desku kuli ctverecku 100x100mm)
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    JVCNC: samozrejme je to hromada prace navic,ktera se nezaplati,ja to psal jako krajni reseni,ze je to mozny takhle udelat - ja jsem nedavno delal obroucky na bryle - lepeny 2 vrstvy ,jedna mahagon druha tresen , byly to cca 5mm prkynka slepeny ve sverkach a nasledne jsem z nich rezal ty obroucky,tak aby ze strany na oblicej bylo svetlejsi drevo a ven to tmavsi,vysledek supr - nebylo vubec poznat to lepeni az jsem cumel - bylo to vlastne prvni slusnejsi obrabeni - zatim se s tim celkove seznamuju a vychytavam drobny mouchy
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    SALAM23: da se, nektere CAMy to umi i automaticky rozsekat na segmenty a pak zpracovat najednou a vystupem je nekolik NC souboru pro kazdy segment, u vyskoveho rozvrstveni pocitaji i s mezerou pro lepidlo atd. ale na vysledku je to lepeni videt a pokud to nema byt zaroven zamer, treba jako vrstevnice na mape tak pak jeste plnit, brousit lakovat atd. a na to jsem uz moc starej a pohodlnej, protoze to je hromada prace navic, minimalne ke stroji musis po kazdem segmentu znova, vyfoukat, upnout atd. Delal jsem takhle i tlustci material z vice tencich (z nouze), napred slepil a az pak z toho frezoval a stejne to bylo videt, to lepidlo a i material ovlivnen lepidlem se v rezu chova pak jinak, takze vysledek je ve finale drazsi o cas obsluhy, tmeleni, brouseni lakovani, nez dkyz se to udela najednou z jednoho kusu na vetsim stroji. Jsou samozrejme pripady kdy to jinak nejde.
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    JAKON: to na ty fotce je 100% polystyren jak bylo psano - konkrene je to fasadni xps,dela se v nekolika barvach,vetsinou barva znaci hustotu,stavim s toho obcas letadla
    JVCNC: ta vyska osy Z by nebyla az takovej problem - dalo by se to navrstvit treba ze 3 dilu na sebe nalepenejch
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    jo jeste jsem zapomel, kdyz nikoho nesezenes, tak presne takovehle veci delaji napr tady http://archmodely.cz/
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    JAKON: komercni ceny za obrabeni se pohybuji v rozmezi cca 500 - 1500 kc/h, nejcasteji v rozmezi 700-1200kc/h, to uz pak zalezi podle stroje a firmy kolik si za praci stroje uctuje. Efektivnejsi stroje jsou drazsi, zase za stejny cas udelaji prace vic, takze se paradoxne muze stat, ze ve vysledku vyjde drazsi hodinovka levnejsi, tedy teoreticky. V praxi podle obrabeneho materialu a rozmeru bude hodinovka pro takovy kus spis u te nizsi hranice. Vysledny cas pak ovlivnuje celkova delka strojni drahy a tu ovlivnuje jak moc jemne to ma byt. U pěnovych poreznich materiaulu s nizkou hustotou to vychazi lip, protoze nizka hustota neumoznuje nejake jemnejsi detaily a tedy drahy muzou byt hrubsi, aniz by to na povrchu bylo videt, nez u hustsiho materialu. Tedy u komercniho obrabeni. hobbysta/garazista cenu nejak streli od boku.

    Jak je to velky nejvetsi kus? nejvetsi stroj na ktery bych to mohl dat ma 500x460x160mm, v XY je to jasne, u Z je to slozitejsi, neb se krome modelu musi do vysky vejit jeste delka nastroje ktery musi byt tak dlouhy aby dosahnul vsude kde ma obrabet, to pak zalezi na modelu.
    JAKON
    JAKON --- ---
    JVCNC: to co je na fotce je nějaka celkem husta a těžká pěna .. každopádně asi budu muset upřesnit:
    - ptám se jen na přibližnou cenu obrábění na materialu bychom se domluvili později
    - přesnost 1mm jsem jen tak střelil, to je pravda, ale tak nějak jsem si představoval poloměr pro ostre hrany (tak abychom například do záhlubů mohli lehce vložit hnanate modely zdí..)
    - jinak povrch tak aby se to nechalo lehce dobrousit do hladka bez viditelných vlnek tzn nepotřebuju posun o desetinu milimetru
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    JAKON: jeste by bylo dobre upresnit kolik na to mas, aby treba i jen material nebyl drazsi nez je rozpocet, ona zrovna zminena ebalta neni vubec levna, taky zalezi jaka, dela se v nekolika hustotach (ta nejmene husta ma mensi hustotu nez ten polystyren a to moc hladke taky nebude) a zapremyslet jestli by nestacil polystyren ze ktereho je to co je na fotce (a pripadne to vzit epoxidem a brousit).

    a jeste rypava, pokud vezmu mezni pripad 1mm jako dostacujici presnost, tak pokud budu mit stroj ktery bude jezdit s chybou 1mm, tak na tom muzou byt i 1mm schody na povrchu, do tveho pozadavku presnosti se to vejde ale 1mm zuby na povrchu bude vsechno jen ne hladke.
    JAKON
    JAKON --- ---
    Zdravím,
    hledám někoho, kdo by byl schopný čas od času vyfrézovat podstavce pod modely hradů viz. foto.
    Material PU pěna nebo Ebalta.
    Přesnost cca 1mm. Duležitá ale je hladkost výsledného povrchu (určité dobroušení možné)

    Pokud by se tu někdo takový našel prosím do pošty zaslat informaci o maximální možné velikosti objektu (při větších modelech možnost rozdělit na díly) a odhadovanou cenu obrábění za jeden dil. Případně pokud již někdo s takovými materiály pracoval bylo by pěkné zaslat i fotku detailu části výrobku.

    Diky

    JVCNC
    JVCNC --- ---
    THERIDANE: v tom byc videl problem ze jestli tou PWM regulujou vykon v CW rezimu, tak ze to udrzi jen v urcitych mezich z toho duvodu ze u laseru neni mozne vykon regulovat v rozsahu 0-100%, ale i tak to dost pomuze zlepsit rovnomernost. vnejsi ostre rohy kde laser musi projit nulovou rychlosti se to da resit tak, ze roh je obkrouzen zvenku smyckou, takze se nemusi zastavovat. u vnitrnich rohu toto nejde. Presnejsi je pulzne spinat konstantni vykon, pak lze dosahnout konstantniho rozestupu pulzu. idealne pak jeste podle rychlosti menit delku pulzu, treba tou pwmkou, pak teprve muze bzt osvit skutecne rovnomerny.

    Me jen napadlo ze kdyz to chce i jako 3d tiskarnu, tak muze vyuzit i vystup pro extruder prave na to spinani laseru, hustotu bodu si pak muze snadno zmenit v g kodu. Jednu elektroniku pak vyuzije pro laser i 3d tisk, v pulznim rezimu bude mit rovnomernejsi osvit a mene opaleny rez, jen to bude trvt dyl. Co2 laserem jsem pulzne bez opalu drevo uz vrtal a rezal. sice ten laser byl ponekud vykonejsi, ale Co2 laser je zase na pulzni provoz dost pomaly (dlouho zapaluje oblouk v trubici) a skutecny vyzareny vykon byl par watu, takze s o dost mene vykonou diodou by nemusel byt rozdil ve vysledku az tak velky. Nez Co2 laser bude radove rychlejsi pro pulzni provoz snad uz kazdy laser.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    laser/3d tisk dava smysl, oba stroje maji velcie podobne pozadavky na kontrukci, vysoka dynamika/rychlost jen pro XY a tuhost jen na zvladnuti dynamickeho zatizeni. Na nejake to rezani by ta dioda stacit mohla ale krome rychlosti to bude v CW rezimu a rezani na jeden pruchod hodne opalene, lepsi rez se da dosahnout budto vetsim vykonem a pulznim provozem, nebo to objet nekolikrat rychleji aby se material v rezu prilis neohrival a neopaloval, sice to pak bude trvat asi dyl ale rez by mel byt cistci, kdyz nejde o cas mohla by to byt lepsi zpusob. Jen pak nastane jiny problem. Pri rychlejsim pohybu a rezani na vickrat bude vetsi kolisani rychlosti, hlavne v rozich. S elektronikou k 3d tiskarne by to mohlo jit resit elegantne tak, ze se vystup pro extruder pouzije na spinani laseru. tim se zlepsi vetsi propal v rozich pri nizsi rychlosti. Bude si to ale pak chtit pohrat s delkou pulzu.
    PECA
    PECA --- ---
    THERIDANE: Dík za připomenutí, četl jsem dříve, to mám uložené v poznámkách :)
    Tak to se asi může dát místo tiskové hlavy, stejně bych musel řešit elektroniku pro ovládání posuvů...
    PECA
    PECA --- ---
    Zatím čekám a váhám, co pořídit. 3D tisk dobrý, ale víc uživím ploché díly (pořadače na komponenty deskových her), takže bych rád, kdyby to vozilo laser a řezalo 2 mm překližku (3 mm by byl luxus, který není nutný). Pomalu stačí, protože rukou to jde ještě pomaleji a bolestivěji.
    Nemáte někdo ověřený tip na takovýto DIY laser? Nemám představu jaký výkon je potřeba, aby to nebylo jenom na obrázky. Přesnost 0,1 mm postačí. A vždycky když už něco najdu, tak řežou laserem jen papír a překližku "gravírují" (vypalují obrázky)...
    CNC router by to zvládl taky, ale nadělá moc bordelu (kravál, piliny), takže bych raději nějaký slabý laser, ideálně vyměnitelný za extruder na 3D tisk, čímž by to bylo použitelný i na složitější věci, než jenom překližkový skládačky.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TEAPACK: delat extra kabel na to se mi moc nechce to uz tam spis strcim jinej pohon o tom oddeleni jsem taky premyslel, ale precejen to je celkem 6 oddelovacu, zatim tuhle moznost nechavam ve hre. ostatni veci by meli byt ok STEP/DIR muzu vest taky diferencialne kdyby to rusilo i je. taky me tedka napadlo se kounout step/dir signaly jestli to leze i na ne, to by mohlo leccos taky napovedet.

    THERIDANE: dobrej napad, zkusim asi jako prvni.

    diky vsem za podnety, jak se k tomu dostanu tak budu informovat co nakonec pomohlo, kdyby nahodou resil nekdo podobny problem s DC servy.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JVCNC: já jsem teda řešil stínění menších motůrků - 12V5A a dost pomohlo výkonovou kabeláž zakroutit jako ethernet a pak to celý zastínit.

    jinak to taky můžeš zkusit jenom opticky oddělit těsně před driverem, ale to ti nevyřeší eventuelní rušení dalších periferií...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    AKA_THE_A: jj mam, na strane rozvadece jsou vsechna stineni na telo konektoru, ty sjou na tele rozvadece, takhle jsou k rozvadeci privedena vsechna stineni, telo rozvadece je pak pripojeno klasicky na PE, pipal jsem to od zastrcky do zasuvky. ve stroji uz stineni pripojena nikam nejsou, kdyz jsem je pripojil na kostru i u stroje tak bezezmeny. Mozna jeste zkusim zvetsit kontaktni plochy spoju. Vypada to jako by stineni nemelo na to ruseni vubec vliv, trochu podezrivam ze to tam leze uz primo v driveru.

    Jeste me napadlo zkusit stineni enkoderu strcit na 0V jeho napajeni, enkoder a jeho napajeni je bohuzel jen 5V, ackoliv jsou jeho signaly diferencialni tak to pri zatezi stejne spadne, kdyz se servo toci bez zateze tak to i pres tz spicky je ok, ale jak ho zacnu brzdit a driver prida proud tak to spadne.

    Pripadne jeste ty feritove prstynky muzu pouzit, ted ale nemam doma osciloskop a bez nej nema smysl cokoliv zkouset.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JVCNC: blbej dotaz - je to stínění opravdu uzeměný a nemáš nikde zemnící smyčku (všechno stínění hezky do jednoho bodu)? :D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    tak jsem myslel ze domaci cnc mini soustruzek (je to fakt mrnave, doslova nastul vedle monitoru) vylepsim pohon vretene, misto 150W dc motoru ktery byl puvodne tam dam 120W dc servo a k tomu DC servo driver z cncshopu DS810 a zacal ladit servosmycku, ten driver je hodne jednoduchej a skoro nic neumi oproti byt i tem nejlevnejsim AC servo driverum ale docela jsem narazil s rusenim.

    nechtel jsem nechat nic nahode, takze k servu enkoderovy kabel stineny, silovy tez stineny, stineni spojene na kostru "rozvadece" a kdyz servo trochu zabere a jde do nej cca 2A tak driver servo vypne na chybu enkoderu. Po kontrole dratu stineni atd. jsem na to vzal sociloskop a nestacil se divit, na signalu z enkoderu podezrele 7V spicky na 40khz, kouknul jsem i na silovinu do motoru a hned bylo jasno. Regulace je udelana tak ze se PWMkou spina napajeci napeti servodriveru primo do motoru na 40kHz cim vic se ma tocit tim je PWM sirsi, klasicka PWM regulace. Problem je co stim? stineni se zda se ze na to nemam vliv, Kabely jsou 1,5M dlouhe stinene, v rozvadeci cca 20cm nestinene, jak silovina tak enkoder, v soustruhu je cca 6cm nestinenych od enkoderu na nasvorkovani kabelu z motoru na kabel dorozvadece, silovina z motoru pak cca 15cm nestinena v soustruhu. Sice jde regulacni smycka nastavit tak aby tam takove ruseni nebylo, ale zase to je pak k nepouziti meke a pomale reakce.

    nekdo nejaky napad? premyslel jsem o integracnim clanku, ale vubec netusim jake hodnoty zvolit, tohle jsem zatim moc nestudoval, frekvence PWM je 40kHz, napeti 75VDC (tedka je realne 38VDC ale casem az predelam remenice k vreteni tak tam pujde tech 75VDC pri kterych servo toci 3000RPM) max proud 2.3A. Zintegrovat tu PWM na cca 0-75VDC by nejspis asi pomohlo, problem je ta PWM ktera strasne rusi, uz jsem se s tim setkal u cinskecjh strojku typu CNC3020 kde je vreteno reseno take spinanim PWM do motoru, u jednoho takto byla PWMkou spinano primo sitove napeti, coz rusilo k nepouziti uplne vse okolo, v dalsich verzich uz to jelo na 60V a uz to nerusilo tolik ale porad to bylo na hrane.

    Neco polohove rizeneho tam chci kuli C ose.

    Kdyby jste mel nekdo zkusenosti s odrusenim PWMkou regulovaneho DC motoru, tak za kazdy podnet budu vdecny, jinak tam budu muset dat 2Nm 3F krokac (coz se mi uplne nelibi) pripadne tam pak muzu dat jeste 400W AC servo coz mi prijde jako overkill a hlavne jen to servo na vreteno bude drazsi nez celej soustruzek a driver se do stavajiciho rozvadece nevejde.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam