• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    Diskuze týkající se problematiky při stavbě domácího CNC a i jiných obráběcích strojů, nejsem žádnej profík, ale můžeme se zde společně podělit o těch pár poznatků co jsme nasbírali. Samozřejmostí bude prezentace našich výrobků a výsledných produktů.
    rozbalit záhlaví
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: nemluvim o hloubce... muzes prece zaject hluboko, ale pak se posunovat do strany pomalu, cimz vyuzijes celej brit. a jak rikam... neni to primarne na hlinik. pochybuju, ze prilezitostnym pouzivanim propalim v hliniku frezky za 130 tacu, aby se mi to vyplatilo...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: hele to shapeoko se dela 80cm, ja chci 150. resi se to tak, ze se doprostred toho railu da jeste jedna nebo dve podpery jako sou na koncich. takze tuhost je stejna nebo vetsi jako u puvodni verze. je to defakto jako bys mel dve nezavisly shapeoka a ten portal prejizdel mezi nima...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: tak se koukni jak je to shape oko velke, jaky ma obrabeci objem, a jak velky stroj chces stavet ty, chces stavet 6,7x tak velky stroj (pocital jsem se stejnym Z jako ma shapeoko, protoze ho neuvadis), tedy aby jsi dosahnul alespon stejneho vysledku, musis mit konstrukci nasobne tuzsi nez to shapeoko.

    Spocitej si pruhyb nejakeho jeklu, a pak zjisti kolikrat musi mit ten jekl vetsi prurez aby mel stejny pruhyb kdyz ho natahnes z 406.4mm na 1500mm a z toho vychazej. nemuzes vzit nejakou konstrukci, a zvetsit ji jen tim ze vsechno protahnes a ocekavat ze to bude mit stejnou tuhost.

    To co ukazuje v tom videu bych netvrdil ze funguje, to je spis to nouzove pouziti, vzdyt ten povrch je strasne okousanej, ale ok, dejme tomu ze to takto lze i za cenu ze nastroj ma prinejlepsim 100x kratsi zivotnost, ted si spocitej kolik das za nastroje kdyz misto 1 jich na stejny objem prace spotrebujes 100 a hned mas jen za nastroje obrabeni 100x drazsi. problem je ze nastroje je spotrebak a budes je kupovat porad, zatimco do stroje investujes jen jednou a podle toho se pak odviji to, za jak dlouho das za nastroje to co za samotny stroj. Pouzivat co nejmensi hloubku to jde je prave nejvetsi chyba, nastroj ma napr 10mm delku britu a kdyz frezujes po 0,1mm, tak pouzijes jen 1/100 nastroje nez bude tupej na tolik ze ho vyhodis nebo rupne sam.

    na cnc foru se objevuje nekdo se stejnym pozadavkem jako ty kazdych 14dni a za tech nekolik let co to forum je se to jeste nikomu nepodarilo. pokud nekdo uspesne postavil, skoncil s rozpoctem na 100-200k kc, i prestoze zacinal na 10-15k kc

    Lidi si casto mysli ze to funguje a ze to jde hlavne jen proto, ze nevi jak to ma vypadat spravne a co nastroj vsechno muze vydrzet a kolik toho udela, kdyz je spravne pouzivanej
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE: me ten xcarve bere hlinu uplne v klidu - bez nejakyho prohejbani markerslidu - pouzil jsem template v artcamu - vypocitalo mi to rychlost a bez nejakyho problemu jedu - pokousel jsem se i o obrabeni mosazi ale to uz slo starsne pomalu
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: 150 nebo 200 tacu mi prijde trochu prehnany, kdyz shapeoko stoji asi 35 tacu...

    co se tyka hliniku me prijde, ze to docela funguje, kdyz to neprezenes s rychlosti posuvu:

    How (Not) to Cut Aluminum on the Shapeoko 3 - Project 44
    https://www.youtube.com/watch?v=T7V7pruUyfQ


    i kdyz priznavam, ze se mi mnohem vic libi zavitovy tyce... by bylo treba zajimavy, kdyby to shapeoko slo posouvat zavitkama...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: k tomu rozpoctu pridej aspon 0 i kdyz to budes stavet sam a nebudes do ceny pocitat svuj cas a na drevo by to mohlo byt ok. ono jaksi obrabeni hliniku byt i jen nouzove je neslucitelne s pojezdem po rolnach a remenovym posuvem os. I jen blaba 2mm freza v hliniku vyvola reznou silu i 1kg a kdyz se ten stroj pri zatizeni 1kg prohne o 1mm, tak ten nastroj okamzite uleti (i pri mnohem mensim prohnuti)
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE: ja jsem si postavil xcarve 1mx1mx15cm a kompletne jsem za to dal cca do tech 15ti i s vretenem - kdyztak mi zbylo i dost hardware - remeny gt2 - remenice gt2 20zubu - na osu 8mm 6,35mm a 5mm- loziska- rolny - excetricky matky apod - koncovy spinace - spojovaci maerial- retezy na kabely,3 osej driver Tb65600 vcetne machu - bych za nejakou rozumnou kacku nadelil,kdyby byl zajem
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    V praci resime, ze bysme poridili CNC... Chtel bych neco jako ta sirsi varianta shapeoko, ale jeste delsi... takze treba pracovni plocha 1500x800. problem je, ze na to mam budget asi 20k, radsi bych to ale postavil za 15.. (bez vretene)

    je to realny? treba nejak postavit, kdyz bych to koupil zvlast po dilech? nebo co byste mi doporucili v tyhle cenovy kategorii? aby to zvladlo drevo a cas od casu nakej hlinik...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    chápu správně že ty nejmenší řemenice nemaj žádnou díru?
    http://www.tyma.cz/files/doc/zs-3m.pdf
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    PEPPE_LOPEZ: zatim ne... zajimalo by me to radove jestli to ma smysl. je to pomerne komplexni tvar co se tyka designu. co se tyka rezani je to docela nenarocny, pac tam nebudou zadny ostry uhly ani maly detaily... takze by to melo jit relativne velkou frezkou...
    PEPPE_LOPEZ
    PEPPE_LOPEZ --- ---
    HARVIE: máš to skreslený ?
    WRONSKI
    WRONSKI --- ---
    JVCNC: ňuňu
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    dnesni tvorba, panel k mini cnc soustruzku se stavovou signalizaci a ovladanim pracovniho cyklu
    panel — Postimage.org
    https://postimg.org/image/s72d3gwup/
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Ahoj, umeli byste nekdo na CNC vyrezat formu na longboardy? Rezalo by se do MDF desky, nebo podobnyho materialu. Rozmery cca 120x30cm, vysoky asi 10 cm s tim, ze by by se odebralo max 5cm v nejtensim miste, takze by vsude bylo alespon 5cm. Soucasti by byla jeste jedna negativni forma, ktera do ni musi zapadnout.

    Kvalita nemusi byt zavratna, myslim ze +-1 mm je ok, s tim, ze bysme si to pak dobrousili rucne. Klidne nakym vetsim nozem. Proste tak, aby to vyrobci nezabralo zbytecne moc casu...

    Jinak pro predstavu to vypada cca takhle:
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    SALAM23: vrstvit lepenim drevo jsem nezkousel, tam to bude asi ok, zvlast kdyz je kazde jine a nejaka hranice tam vznikne prirozene uz tim ze jsou ty dreva ruzna, mam jen zkusenost s vrstvenim PVC a u toho je to videt uplne stejne jako kdyz se slepi dva jiz obrobene kusy (aspon pri lepeni UHU na tvrdeplaty tomu tak je), jine lepidlo jsem nezkousel, delal jsem to zatim jen jednou kdyz to jinak neslo (nechtel jsem kupovat celou desku kuli ctverecku 100x100mm)
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    JVCNC: samozrejme je to hromada prace navic,ktera se nezaplati,ja to psal jako krajni reseni,ze je to mozny takhle udelat - ja jsem nedavno delal obroucky na bryle - lepeny 2 vrstvy ,jedna mahagon druha tresen , byly to cca 5mm prkynka slepeny ve sverkach a nasledne jsem z nich rezal ty obroucky,tak aby ze strany na oblicej bylo svetlejsi drevo a ven to tmavsi,vysledek supr - nebylo vubec poznat to lepeni az jsem cumel - bylo to vlastne prvni slusnejsi obrabeni - zatim se s tim celkove seznamuju a vychytavam drobny mouchy
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    SALAM23: da se, nektere CAMy to umi i automaticky rozsekat na segmenty a pak zpracovat najednou a vystupem je nekolik NC souboru pro kazdy segment, u vyskoveho rozvrstveni pocitaji i s mezerou pro lepidlo atd. ale na vysledku je to lepeni videt a pokud to nema byt zaroven zamer, treba jako vrstevnice na mape tak pak jeste plnit, brousit lakovat atd. a na to jsem uz moc starej a pohodlnej, protoze to je hromada prace navic, minimalne ke stroji musis po kazdem segmentu znova, vyfoukat, upnout atd. Delal jsem takhle i tlustci material z vice tencich (z nouze), napred slepil a az pak z toho frezoval a stejne to bylo videt, to lepidlo a i material ovlivnen lepidlem se v rezu chova pak jinak, takze vysledek je ve finale drazsi o cas obsluhy, tmeleni, brouseni lakovani, nez dkyz se to udela najednou z jednoho kusu na vetsim stroji. Jsou samozrejme pripady kdy to jinak nejde.
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    JAKON: to na ty fotce je 100% polystyren jak bylo psano - konkrene je to fasadni xps,dela se v nekolika barvach,vetsinou barva znaci hustotu,stavim s toho obcas letadla
    JVCNC: ta vyska osy Z by nebyla az takovej problem - dalo by se to navrstvit treba ze 3 dilu na sebe nalepenejch
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    jo jeste jsem zapomel, kdyz nikoho nesezenes, tak presne takovehle veci delaji napr tady http://archmodely.cz/
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    JAKON: komercni ceny za obrabeni se pohybuji v rozmezi cca 500 - 1500 kc/h, nejcasteji v rozmezi 700-1200kc/h, to uz pak zalezi podle stroje a firmy kolik si za praci stroje uctuje. Efektivnejsi stroje jsou drazsi, zase za stejny cas udelaji prace vic, takze se paradoxne muze stat, ze ve vysledku vyjde drazsi hodinovka levnejsi, tedy teoreticky. V praxi podle obrabeneho materialu a rozmeru bude hodinovka pro takovy kus spis u te nizsi hranice. Vysledny cas pak ovlivnuje celkova delka strojni drahy a tu ovlivnuje jak moc jemne to ma byt. U pěnovych poreznich materiaulu s nizkou hustotou to vychazi lip, protoze nizka hustota neumoznuje nejake jemnejsi detaily a tedy drahy muzou byt hrubsi, aniz by to na povrchu bylo videt, nez u hustsiho materialu. Tedy u komercniho obrabeni. hobbysta/garazista cenu nejak streli od boku.

    Jak je to velky nejvetsi kus? nejvetsi stroj na ktery bych to mohl dat ma 500x460x160mm, v XY je to jasne, u Z je to slozitejsi, neb se krome modelu musi do vysky vejit jeste delka nastroje ktery musi byt tak dlouhy aby dosahnul vsude kde ma obrabet, to pak zalezi na modelu.
    JAKON
    JAKON --- ---
    JVCNC: to co je na fotce je nějaka celkem husta a těžká pěna .. každopádně asi budu muset upřesnit:
    - ptám se jen na přibližnou cenu obrábění na materialu bychom se domluvili později
    - přesnost 1mm jsem jen tak střelil, to je pravda, ale tak nějak jsem si představoval poloměr pro ostre hrany (tak abychom například do záhlubů mohli lehce vložit hnanate modely zdí..)
    - jinak povrch tak aby se to nechalo lehce dobrousit do hladka bez viditelných vlnek tzn nepotřebuju posun o desetinu milimetru
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam