• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    AKA_THE_A: drazkovanou podelne nebo pricne?, na pricne staci tvarovy nuz u konvencniho u cnc jakykoliv ktery se do drazky vejde.

    Podelneho drazkovani jestli myslis neco takoveho https://www.youtube.com/watch?v=BgGXQUeYNKw tak to samozrejme jde, ackoli je na to lepsi obrazecka, nouzove to jde i na soustruhu jen je problem, krome toho ze to je neskutecna onanie ze to bezne domaci stolni cinske soustruzky moc nedavaj z duvodu tuhosti a velice rychle mu zkurvis loziska vretene, zalezi samozrejme na sirce drazky, stolni schroupne max 1mm, podle toho kdy chces menit loziska a na tuhosti se da i vic, prisun po setinach, zde je ten problem s tuhosti, kdyz je mala tak nuz nezabere, protoze soustruh zapruzi a kdyz pridas vic, tak drazka bude kriva nebo zaber neutahnes.

    taky zalezi v jake delce a prumeru, krome soustruhu ti muze (bude) pruzit i tyc, coz se zlepsi pri pouziti konika u vnejsiho drazkovani (ktere predpokladam kdyz se ptas na hridel), mnohem ucinejsi a ucelnejsi je vnejsi drazkovani frezovat na frezce ale to asi slyset nechces.

    slozite to neni, ale je to pracne, velice pracne, i jen u jedne drazky. jedine co je na tom k vymejsleni je nabrouseni noze.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    zdravim, páchal doma někdo na soustruhu drážkovanou hřídel? Zajímá mě jak složitý/jednoduchý to je...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: idealni by bylo cele ty bocnice a pojezdy delsi osy prisroubovat k te desce nebo ramu po cele delce, to by tuhosti pomohlo hodne, prurez hmotou mezi obrobkem a nastrojem by se zvetsil, alespon v techto mistech, jenze to nejde, jezdi tam rolny (ale slo by je prisroubovat k v cele delce pres plochac), pak vymenit desky co drzi portal tez za silnejsi, pak zustane uzky prurez u sroubu co drzi rolny, tez jdou relativne jednoduse dat silnejsi, a remeny dat sirsi, lepe nahradit ozubenym hrebenem, v tehle delce ten remen bude jak pruzina, a ten ram udelat z masivnejsich profilu a lepe vyzebrovat a uz je z toho docela jiny stroj, zustane uzke misto v bodovem styku rolen na hlinikoveho profilu, tzn rychle vymackavani, kdyz vymenis i to,, tak je z toho uplne jiny stroj. Kdyz ma osa jezdit po hliniku tak aby stycna plocha byla co nejvetsi, pokud mozno ne bodove, takze zbyva kluzne, par profi stroju kde to sice jezdi po hliniku ale kluzne jsem uz videl a i po mnohaletech prakticky bez znamek opotrebeni.

    stav co chces a jak chces, jsou to tvoje penize a bude to tvoje prace, me je to celkem fuk, jen zminuji duvody ktere povedou k tomu ze si pak budes stezovat na zivotnost a cenu nastroju. Jako inspiraci se podivej jak jsou kontruovane komercni stroje na hlinik v tehle velikostech a koukni jakou maji hmotnost, ono kdyby mohli byt subtilnejsi tak by byli, vzrobce by usetril spoustu penez na materialu, ale z nejakeho duvodu to nedela :)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: tak dovedu si predstavit, ze se tam da misto tech plechu neco pevnejsiho kdyz to bude problem...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: nikde netvrdim ze to co jsem poslal je dobre na hlinik, ale na drevo polystyren. a za druhe jsem shapeoko kritizoval za rolny a remeny pri pouziti na HLINIK :DD

    krom toho to co jsem poslal (kdyz vynecham ty plastove tistene dily) je koncepcne vyrazne tuzsi nez shapeoko, kde v te delsi ose veskere axialni sily zachytavaj uzke plechy na placato ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: tak ty nejdriv rikas jak je shapeoko nahovno kvuli rolnam a remenum a pak posles tohle :-D to fakt nevim co si mam o tom myslet :-D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    u tech cinskych vodniku jsou dost propastne rozdily v kvalite, vypadaji sice vsechny stejne a prodejci na ebay casto pouzivaji i stejnou fotku, ale jak jsou jine ceny tak i ta kvalita je dost casto jina, nerikam ze vzdy, obcas to je to same jen draz, ale casto u stejneho vretene za polovicni cenu je i ta kvalita polovicni a obcas to je na vymenu lozisek i u noveho vretene. Rozdily byvaji uvnitr i konstrukcni v ulozeni a poctu lozisek, a i v namotani civek, neni vodnik jako vodnik.

    nektera maji i moznost pripojit vzduch do labyrintu predniho loziska, coz u obrabeni prasnych a hlavne abrazivnich materialu ma znacne pozitivni vliv na zivotnost lozisek.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    THERIDANE: to máš docela štěstí... my jsme měnili ložiska po 500 hodinách provozu za keramický a ty zatím drží... ale máme teda vzduchem chlazenou verzi...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    QNEDLEEQ: třeba toto =) nebo ekvivalent na ebay apod...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TEAPACK: s tím prodražením bych to neviděl tak tragicky, kluzna pouzdra lze odlit primo na trubku do jeklu z epoxidu na to urceneho docela levne, ty trubky/tyce lze demontovat kde z ceho na srotaku nebo cekat na aukro/ebay (trubky by byli lepsi kuli hmotnosti), spojovaci dily konstrukce navrhnout tak aby sly i na konvencnich strojich, ty spojovaci dily trubek lze i jen na soustruhu, samozrejme to predpoklada ze nekdo uz nejaky strojek mit bude, jinak nechat si to nekde delat vyjde draz. Pak z toho lze udelat za trochu vic penez o hodne lepsi stroj, nejdrazsi polozkou stejne zustane vreteno, ktere by pak chtelo aspon asynchroni cinskej vodnik.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JVCNC: jj právě podle těch otisků jsem si říkal, že to bude hliník, tak jsem myslel, že to budou spíš tyče... Jinak ty úpravy co navrhuješ udělají ze stroje za pár tisíc stroj za několik desítek tisíc a už to nebude tolik cool, protože to nebude 3D printed a nevejde se to do rozpočtu kdejakýho hobýka... což ty díly by se stejně museli překreslit, abys to nemusel dělat všechno na 5 upnutí a na každý druhý mít speciální přípravek...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TEAPACK: jj, tady to je dobre videt https://www.youtube.com/watch?v=ccV_lZQTn7w
    podle barvy a otisku od tech lozisek i dost mozna hlinikove.

    dat ty trubky ocelove brousene vhodne dimenzovane, ty tistene spojovaci dily vyfrezovat z hliniku, misto lozisek pouzit kluzna pouzdra (nebo nejaka solidnejsi necinska kulickova pouzdra), sirsi remen, mezi motor a remenici srcit jeste prevod 1:4 a cele to soupnout aspon na 50mm MDF desku tak by to mohlo byt spousta muziky za ne prilis mnoho penez
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JVCNC: O.o to jsou trubky? myslel jsem, že to budou tyče.... potřebuju návod :-D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TEAPACK: me se na tom libi to ze diky te trubkove konstrukci to lze velikostne dobre skalovat, na vetsi rozmer se koupi jen umerne vetsi trubky, da se to postavit za par korun a ten kdo ma 3d tiskarnu uz doma, tak to zbastli v podstate i z toho co uz doma ma, pri trose sikovnosti a stesti, za vikend. Na drevo/polystyren to pouzitelne bude.

    Oni ty levna cinska kulickova pouzdra stojej taky pekne za hovno a do tuzsi konstrukce nepouzitelna. Kulickove pouzdro kdyz ma byt slusne pouzitelne tak jeho cena neni v radech deseti a stokorun, ale skoro stejna jako linearni kolejnice, jen maji vyhodu ze oproti kolejnicim je ta tyc samonosna.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JVCNC: hmm... hlazenka a klec z ložisek,...tuhost sice nic moc, ale ideální na gravírku a vrtání děr do tišťáků =) přesně něco takovýho potřebuju xD
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    a abych jen blbe nekecal, tohle se mi docela libi https://www.youtube.com/watch?v=P3_HOwyE9BY
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: ano, tak je to srpavne, ohledne hloubky, ale uz ne ohledne rychlosti, tim nastroj znicis mozna i driv nez frezovanim po malych hloubkach. Na to prave potrebujes tu chybejici tuhost kterou lze kompenzovat jen tou mensi hloubkou.

    za 130k kc ne, ale nastroju za 15k zlames velice rychle. Kdyz ti ten nastroj rupne hned nebo po 5 minutach, das za nastroje klidne i 1k behem 1 dne aniz by jsi neco vlastne vyrobil. Vetsinou pri tom znicis i material.

    spis nez stavet stroj na hlinik (a je jedno jestli jen na obcasne pouziti) z na to zcela nevhodnych rolnovych pojezdu, je mnohem lepsi nekde koupit hotovou pouzitou modularni osu a z nich stroj pak uz jen poskladat, ted aktualne napr http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=8&t=21227 je to mnohem min prace a casu, porad dost levne a vysledek je uplne nekde jinde. nebo si pockat na podobnou prilezitost jindy a jinde. at bude takova hotova profi osa sebevic vylitana, bude to porad vysledek nesrovnatelne lepsi za podobnou cenu nez cokoliv jineho.

    pak je taky otazka jestli stroj ktery moc casto nevyuzijes, ma vubec smysl stavet nebo s tim malocastym pouzitim vubec nejak pocitat.

    problem je ze tu tuhost realne nikdo moc nemeri a ani nesimuluje, takze vsechno ohledne tuhosti jsou jen domnenky, ono to pak byva dost casto nehezke zdeseni, pritom na to staci silomer a setinove hodinky, v tehle pripadech spis desetinove hodinky.

    vsechno to lze vicemene resit jeste pred koupenim prvniho sroubku, nasimulovat tuhost v cadu, alespon staticky, spocitat v zamyslenem materialu rezny odpor, kouknout se na doporuceny posuv na zub u toho materialu a pri zjisteni toho, ze pri vzniknuvsich reznych podminkach vznikne rezna sila takova ktera zkrouti stroj o vice nez je rozmezi mozneho posuvu na zub u takoveho nastroje, tak to ani nezkouset.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: nemluvim o hloubce... muzes prece zaject hluboko, ale pak se posunovat do strany pomalu, cimz vyuzijes celej brit. a jak rikam... neni to primarne na hlinik. pochybuju, ze prilezitostnym pouzivanim propalim v hliniku frezky za 130 tacu, aby se mi to vyplatilo...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: hele to shapeoko se dela 80cm, ja chci 150. resi se to tak, ze se doprostred toho railu da jeste jedna nebo dve podpery jako sou na koncich. takze tuhost je stejna nebo vetsi jako u puvodni verze. je to defakto jako bys mel dve nezavisly shapeoka a ten portal prejizdel mezi nima...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: tak se koukni jak je to shape oko velke, jaky ma obrabeci objem, a jak velky stroj chces stavet ty, chces stavet 6,7x tak velky stroj (pocital jsem se stejnym Z jako ma shapeoko, protoze ho neuvadis), tedy aby jsi dosahnul alespon stejneho vysledku, musis mit konstrukci nasobne tuzsi nez to shapeoko.

    Spocitej si pruhyb nejakeho jeklu, a pak zjisti kolikrat musi mit ten jekl vetsi prurez aby mel stejny pruhyb kdyz ho natahnes z 406.4mm na 1500mm a z toho vychazej. nemuzes vzit nejakou konstrukci, a zvetsit ji jen tim ze vsechno protahnes a ocekavat ze to bude mit stejnou tuhost.

    To co ukazuje v tom videu bych netvrdil ze funguje, to je spis to nouzove pouziti, vzdyt ten povrch je strasne okousanej, ale ok, dejme tomu ze to takto lze i za cenu ze nastroj ma prinejlepsim 100x kratsi zivotnost, ted si spocitej kolik das za nastroje kdyz misto 1 jich na stejny objem prace spotrebujes 100 a hned mas jen za nastroje obrabeni 100x drazsi. problem je ze nastroje je spotrebak a budes je kupovat porad, zatimco do stroje investujes jen jednou a podle toho se pak odviji to, za jak dlouho das za nastroje to co za samotny stroj. Pouzivat co nejmensi hloubku to jde je prave nejvetsi chyba, nastroj ma napr 10mm delku britu a kdyz frezujes po 0,1mm, tak pouzijes jen 1/100 nastroje nez bude tupej na tolik ze ho vyhodis nebo rupne sam.

    na cnc foru se objevuje nekdo se stejnym pozadavkem jako ty kazdych 14dni a za tech nekolik let co to forum je se to jeste nikomu nepodarilo. pokud nekdo uspesne postavil, skoncil s rozpoctem na 100-200k kc, i prestoze zacinal na 10-15k kc

    Lidi si casto mysli ze to funguje a ze to jde hlavne jen proto, ze nevi jak to ma vypadat spravne a co nastroj vsechno muze vydrzet a kolik toho udela, kdyz je spravne pouzivanej
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam