• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: no kdyz si to prectes vic, tak sme nakonec dospeli k tomu, ze problem asi nebude v dc slozce, ale v no load proudu. Uz zbyva to jen zkusit... akorat v dilne budu az za tejden... :-/
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: PID si vubec nevsimej, vubec ho nepotrebujes, neni k cemu. Leda by jsi tim VFD ridil nejaky ventilator u chladice nebo cerpadlo, v takovem pripade ten menic muze fungovat jako PID regulator se zpetnou vazbou z napr. teploty nebo stavu nadrze ale s dodrzenim reznych podminek vubec nijak nesouvisi. Vzdyt ten menic nema ani jak pripojit zpetnou vazbu z vretene.

    SS slozka je tady (a vetsinou i jinde) jen pro brzdeni nebo blokovani rotoru. Protoze tenhle menic neumi rotor ridit polohove tak jen k brzdeni (to blokovani je treba pro vymenu, kdyz po natoceni rotoru do spravne polohy je treba ho chvilku v te poloze drzet aby se nepootocilo nez zapadnou kameny upinace). Pro brzdeni je lepsi brzdny odpor, protoze tim DC brzdenim zmaris energii rotoru ve vinuti (a pak dost hreje).
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: No ja sem nepochopil jestli to VFD ma moznost naky zpetny vazby na otacky treba podle vykyvu proudu pri urcitym napeti... Z VFD jdou k motoru jen 3 faze a tim to konci. Mam pocit, ze pokud to ukazuje naky otacky, tak jde jen o vypocet z aktualni frekvence VFD (nastavoval jsem tam kolik otacek to ma pri 50Hz a do ty doby nez sem to nastavil to ukazovalo nesmysly)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: pokud chceš, aby ti to drželo řezné podmínky, tak ano. Ono se to dá +- nastavit i podle toho, jak se to chová při rozjezdu. například tady je to popsané celkem jednoduše:
    PID regulator
    http://www.pohonnatechnika.cz/pid-regulator

    a pokud to máš i s displayem, tak bych si nastavil na displayi zobrazování otáček ať vidíš, jak rychle se to ustálí a jak moc budou otáčky kmitat =) jinak Ti se u tebe dá "vypnout" tím, že mu nastavíš hodně velký číslo - třeba 30 by mělo pro nastavení K (P / PD156) bohatě stačit.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: a je nastavovani PID u vretena v praxi potreba?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: No, první nastavování PID regulátoru není úplně jednoduchý, ale jakmile příjdeš na to, co má na co vliv, tak to není tak složité =) jen těch pravidel a postupů pro nastavení PID podle oka je tolik, že by to dalo na pěkný článek - ono to stejně už někde bude hezky popsané ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: no jsou tam parametry co vypadaj desive... treba PD147 (kompenzace skluzu motoru), nebo ty PID parametry. PID smycku jsem jeste neladil a bojim se toho, pac to zni jako hodne prace. doufam, ze se to nak obejde bez toho.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: tu PD145 bych klidně zatím nechal, ale PD146 bych stáhnul na minimum a vyzkoušel, jestli se to bude pořád hřát. Pokud to vřeteno bude mít po pár minutovém běhu na prázdno ~30-40°C, tak to není problém. Pokud to má ale po půl minutě 50-60, tak tam bude pořád ještě špatně...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: nebo to VFD nak pozna, ze motor nestiha a zvedne proud? jako je pravda, ze VFD pri otackach na prazdno ukazovalo zhruba 1.4A, coz je 20% z toho 7A maxima. A ja nevedel cim to je. Budu se muset podivat jak to nastavili nez mi to poslali. Prislo mi to dost na motor bez zateze, kterej se dobre toci i jen setrvacnosti rotoru...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: hmm, jediny co jsem vykoukal je, ze bych mohl zkusit co se stane kdyz PD145 stahnu z default 2% na 1% a no load current z 40% na 20%. ale nevim aby se pak to vreteno nedusilo pod zatezi...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: To o čem jsem mluvil je PD145 =)
    ale PD146 mi příjde dost dovný - No-Load current nastavené na 40% rated current - to by mělo být výrazně méně, ten motor bez zátěže bude brát 0.0prd... =)

    Asi bych raději projel celou grupu parametrů 14X ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: Nahodou nevis kde se to nastavuje na invertorech huanyang? :-D tam nic takovyho nevidim... v manualu je nakej "DC braking" ale to asi nebude ono...

    Seznam nastavitelnejch parametru zacina na strance 19:
    http://www.jinlantrade.com/ebay/invertermanual.pdf
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: U mě číňan moc nehřeje - ale mám jen 750W. Nejvíc hřejou ložiska, za které je to upnuté.
    Pokud ti hřeje celý motor, tak máš někde nastavený offset napětí nebo taky SS složku - často se to tam dává, aby měl motor sílu i v nízkých otáčkách (~10Hz), ale to se tebe netýká, tak to sundej na nulu a měl by přestat hřát.

    Jinak doporučil bych zkontrolovat, jestli souhlasí nastavený odpor vinutí a často se u motoru udává ještě úhel skluzu a některé měniče s tím umí pracovat, tak bych pohledal/zkontroloval i to ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    AKA_THE_A: vetracky maj z ciny za 400 a hlavne tu myslim nekde nakej takovej mam z vyrazenyho serveru.
    s tema zemnima smyckama mi to popravde neni uplne jasny... chapu treba proc to dela problemy u analogovyho audio signalu, ale tam ta zem tece po vodicich, ktery na to nejsou staveny a tece pres citlivou elektroniku. naproti tomu kdyz si to sezemnim dedikovanym zlutozelenym vodicem, tak mi porad neni jasny co se muze stat, kdyz budu mit jeden bod zemenej 2x ruzne dlouhejma cestama.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    HARVIE: spíš u měniče, ale raději podle toho, co bude kratší cesta ke společnýmu zemnícimu bodu... ale nezapomeň na ty smyčky ;-)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    AKA_THE_A: no to vim, me zajimaj spis ty prakticky aspekty. ten kabel ma dva konce, kterej je lepsi uzemnit? na prvni pohled se mi zda, ze dava smysl ho zemnit na strane VFD. na druhej pohled chci mit uzemnenej stroj i motor. a pokud bych montoval motor hlinikovym drzakem na stroj, tak to bude uzemneny pres nej. ale asi uzemnim kabel na strane VFD a sasi motoru uzemnim pres extra vodic, kterym budu zemnit vsechny casti robota.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    HARVIE: stínění kabelu musí bejt připojený jen na jednom konci, jinak máš zemnící smyčku ;-)
    Stejně tak veškerá elektronika na mašině by měla mít zem spojenou v jenom jedinnym bodě, jinak opět zemnící smyčky...

    HARVIE: a ten větráček bude stát 1/2 tý sady vřetena :D
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Taky si řikám, že bych moh vyřezat nebo vytisknout alternativní verzi toho plastu co je nahore a dat tam takovej ten malej dlouhej nekolikastagovej větráček co se dává do 1U serverů, fouká to fakt brutálně a hádám, že by to mohlo umožnit chlazení v nižších otáčkách.

    HARVIE
    HARVIE --- ---


    Tak vcera mi dorazilo takovyhle vreteno (foto ilustracni) a mam k tomu par otazek. Je to cinska klasika verze 65mm, 1.5kW, chlazeny vzduchem. Objednavali sme to pres ebay z nemecka s rocni zarukou a prislo to s predprogramovanym VFD, to je od nich hezky (asi jim to kazdej treti vracel kdyz to spalil protoze nevedel ze ho ma nejdriv nastavit). Nastaveny ale byly jen uplny zaklady aby to neshorelo, nejaky detaily sem si tam jeste dodelal (napr. minimalni otacky sem nastavil na 8000, aby se to stihalo chladit). Zajimaj me tyhle veci:

    1.) Jak moc to ma hřát? mel sem to zaply cca 2 minuty a bylo to na dotek dost teplý. Sice ještě tak příjemně, že se na tom dala udržet ruka (hádám kolem 50C), ale bojim se aby to třeba při několikahodinovym jobu nedělalo problémy. Je normální, že se to i přesto že ti poměrně rychle fičí vzduch takhle ohřeje za pár okamžiků?

    2.) Jak je to se zemenim? Konektor na motoru má 4 piny a stínění, ale zapojený jsou jen 3 piny bez stínění. Lidi si na to i tak kupujou 4 žilový kabely, má to nějakej význam? Mám málo místa v drag chainu, tak bych tam dal 3 žíly, pokud tam ta ctvrta nema nakej vyznam. Jak bych to měl zemnit? Rád bych to udělal nějak bezpečně, stroj je celej vodivej, takže bych nerad aby to někoho pokopalo když se něco posere, přeci jen číně moc nevěřim a na krytu motoru svítí fázovka (i když jde asi o indukci). Chci táhnout drag chainem extra zemnici vodic s odbockama, kterej propoji jednotlivy voziky stroje. taky je nutno dodat, že stejnym drag chainem pudou minimalne i kabely ke stepperum a endstopum. pomuze mi proti problemum, kdyz budu mit NC endstopy misto NO? Kabely budou sice vyhledove stineny, ale rad bych aby to bylo robustni i bez stineni. Asi dam jeste nakej malej kondenzator na endstopovy vstupy.

    3.) Když má motor proudovej rating 8A, znamená to, že musí každá žíla v kabelu zvládnout 8A, nebo je to 8A dohromady ve všech žílách?
    THOR_CALYSTERN
    THOR_CALYSTERN --- ---
    TEAPACK: Jj, ostatně praxe není teorie a ten kurz si nejspíš zaplatím, thx...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam