• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    Diskuze týkající se problematiky při stavbě domácího CNC a i jiných obráběcích strojů, nejsem žádnej profík, ale můžeme se zde společně podělit o těch pár poznatků co jsme nasbírali. Samozřejmostí bude prezentace našich výrobků a výsledných produktů.
    rozbalit záhlaví
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JVCNC: Ok, tak jsem kvuli tobě prolezl papíry k tomu měniči a motoru co tam mám a je tam 50Hz motor a k němu driver s vektorováním. V nízkých otáčkách to běhá celkem často a spolehlivě, jen to pak topí kvuli stejnosměrné složce, ale nic strašnýho, ta mašina má to dimenzovanej chladič. Driver je to Micromaster 420.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TEAPACK: jenze ta PID regulace zde neni pro regulaci proudu motoru ale pro regulaci jine veliciny, napr k rizeni teploty, vstupem zpetne vazby nejsou otacky motoru, vzdyt vstup z te zpetne vazby je proudovy analog signal a to prave te rizene veliciny. Je to jeden ze zpusobu rizeni otacek, budto panelem, linkou, analog, vstupem, prednastavene nebo automaticky tim regulatorem. To ze pak regulator zvedne otacky motoru v zatezi nijak nepomuze. Je urcen jen k tomu ze kdyz tim ridis vetrak tak nepotrebujes na to rizeni externi termostat ktery tu PID by mel v sobe. Proudovou "regulaci" zde dela jen a pouzer staticka U/f krivka.

    Koneckoncu to v tom manualu i pisou:
    PID closed-loop control is usually used in the process control with physical quanti ty n ot chang ing f ast,
    such as the controls of pressure and temperature, etc. The feedback signal is usually taken from temperatu re
    transmitter, or pressure transmitter, etc.). Tedy k rizeni veliciny ktera se moc rychle nemneni a zatizeni vretene je neco co se zrovna docela rychle menit muze.

    Tohle neni servo menic ale jednoduchy menic s U/f rizenim proudu a nejakou ovladaci logikou navic, neumi ani vektorovy rezim. K nicemu to neni, rizeni vretene je jen jedna z mnoha moznych pouziti a to spis jen okrajovych. ta PID je jen rychlostni regulator, pro regulaci motorou se zpetnou vazbou by to musel byt PID proudove regulace, coz nektere menice umi pro vektorovy rezim a tan se to pak hodi tak jak pises ridit ze zpetne vazby ale tenhle neumi ani ten vektor (coz neni nic jineho nez "dynamicka U/f krivka", jen to napeti neni dane frekvenci podle nastavene krivky ale podle aktialni zateze)

    to mas ale klasicke vicepolove motory s jmenovitou frekvenci 50hz, tenhle se pri jmenovitem napeti pri 50hz velice rychle upece (spis vzskoci menic na pretizeni), protoze ma jmenovitou frekvenci 400hz pri kterych muze dostavat jmenovite napeti. To je trosku neco jineho. Chtel bych videt jak provozujes tenhle motor s jmenovitou frekvenci 400hz na 10hz dyl nez par desitek vterin. ono taky zalezi jak je namotan jestli na konstantni vykon nebo konstantni moment, tohle je motor spis e s konstanntnim momentem. U motoru s konstantnim vykonem mas kroutak i v nizkych otackach.

    to posledni je s prominutim uplna blbost,3f asynfroni motor ma uplne jinou charakteristiku a princip funkce nez DC motor v dremelu, ale to doufam vis, ze DC motoru se zatezi roste proud a klesaji otacky a asynchronu roste pouze proud dokud motor nepretizis.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JVCNC: To bych zase netvrdil... jelikož jsem v dílně nastavoval pár brusek, které pracují v dost nízkých otáčkách (~10Hz) a mají taky takovéto 1.5kW motory bez enkodéru, tak jsem si mohl vyzkoušet, jak se to chová s různým nastavením PID regulace - On ten měnič pozná, kdy je motor v zátěži a kdy jede na prázdno podle proudu, jak z toho pozná skluz je mi trochu záhadou, ale s vypnutým PID regulátorem jsem byl schopný ten motor udržet i rukou, se zapnutým už ne. Takže to, že všechny tyhle drivery mají integrované PID regulátory asi není jen tak ze srandy nebo proto, že to tam výrobce čipu cpe ikdyž je to k ničemu. Bez PID regulace je z toho zase dremel, který ti bude zpívat podle toho, kolik mu toho dáš sežvejknout.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ted musim varit, pak ti napisu co a jak
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: ne, tim to take neni, tim se jen nastavuje proud vinutim bez zateze aby menic vedel kdy a jak moc ma kompenzovat skluz. skluz muze kompenzovat jen vyssi vystupni frekvenci (oproti nastavene frekvenci na vstupu), tedy kdyz to bude nastavene blbe, tak se vreteno bude mit jine otacky nez nastavene. Nijak jinak ten skluz kompenzovat nemuze, jede jen v rezimu U/f krivky, tedy proud vinutim je dan pouze napetim ktery je danne U/f krivkou. Teoreticky muze z duvodu velkeho skluzu vreteno topit vic ale ten skluz je i slyset a poznal by jsi to na zvuku a hlavne na tom ze by otacky vretene vubec neodpovidaly nastavenym a vznikne to jen kdyz je spatne nastavena i U/f krivka (jakoze hodne spatne nastavena) nebo moc velka zatez vretene. Na zvuku to poznas tak, ze by jsi slysel jako by 2 vretena o ruznych otackach, a hlavne pri rozbehu (kdyz mu hodne snizis napeti tak pak zacnes ten skluz pozorovat). Problem je to u velkejch motoru, u tehle malejch sem to snad ani nikdy neresil. Ten skluz by ti vadil v nesouladu otacek hlavne pri nizkych otackach, kdy tohle vreteno stejne nelze moc pouzit, ale to jestli bude tocit misto 24000 rpm pouze 23900 ti bude jedno. Rezne podminky se tim take moc nezmeni.

    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: no kdyz si to prectes vic, tak sme nakonec dospeli k tomu, ze problem asi nebude v dc slozce, ale v no load proudu. Uz zbyva to jen zkusit... akorat v dilne budu az za tejden... :-/
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: PID si vubec nevsimej, vubec ho nepotrebujes, neni k cemu. Leda by jsi tim VFD ridil nejaky ventilator u chladice nebo cerpadlo, v takovem pripade ten menic muze fungovat jako PID regulator se zpetnou vazbou z napr. teploty nebo stavu nadrze ale s dodrzenim reznych podminek vubec nijak nesouvisi. Vzdyt ten menic nema ani jak pripojit zpetnou vazbu z vretene.

    SS slozka je tady (a vetsinou i jinde) jen pro brzdeni nebo blokovani rotoru. Protoze tenhle menic neumi rotor ridit polohove tak jen k brzdeni (to blokovani je treba pro vymenu, kdyz po natoceni rotoru do spravne polohy je treba ho chvilku v te poloze drzet aby se nepootocilo nez zapadnou kameny upinace). Pro brzdeni je lepsi brzdny odpor, protoze tim DC brzdenim zmaris energii rotoru ve vinuti (a pak dost hreje).
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: No ja sem nepochopil jestli to VFD ma moznost naky zpetny vazby na otacky treba podle vykyvu proudu pri urcitym napeti... Z VFD jdou k motoru jen 3 faze a tim to konci. Mam pocit, ze pokud to ukazuje naky otacky, tak jde jen o vypocet z aktualni frekvence VFD (nastavoval jsem tam kolik otacek to ma pri 50Hz a do ty doby nez sem to nastavil to ukazovalo nesmysly)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: pokud chceš, aby ti to drželo řezné podmínky, tak ano. Ono se to dá +- nastavit i podle toho, jak se to chová při rozjezdu. například tady je to popsané celkem jednoduše:
    PID regulator
    http://www.pohonnatechnika.cz/pid-regulator

    a pokud to máš i s displayem, tak bych si nastavil na displayi zobrazování otáček ať vidíš, jak rychle se to ustálí a jak moc budou otáčky kmitat =) jinak Ti se u tebe dá "vypnout" tím, že mu nastavíš hodně velký číslo - třeba 30 by mělo pro nastavení K (P / PD156) bohatě stačit.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: a je nastavovani PID u vretena v praxi potreba?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: No, první nastavování PID regulátoru není úplně jednoduchý, ale jakmile příjdeš na to, co má na co vliv, tak to není tak složité =) jen těch pravidel a postupů pro nastavení PID podle oka je tolik, že by to dalo na pěkný článek - ono to stejně už někde bude hezky popsané ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: no jsou tam parametry co vypadaj desive... treba PD147 (kompenzace skluzu motoru), nebo ty PID parametry. PID smycku jsem jeste neladil a bojim se toho, pac to zni jako hodne prace. doufam, ze se to nak obejde bez toho.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: tu PD145 bych klidně zatím nechal, ale PD146 bych stáhnul na minimum a vyzkoušel, jestli se to bude pořád hřát. Pokud to vřeteno bude mít po pár minutovém běhu na prázdno ~30-40°C, tak to není problém. Pokud to má ale po půl minutě 50-60, tak tam bude pořád ještě špatně...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: nebo to VFD nak pozna, ze motor nestiha a zvedne proud? jako je pravda, ze VFD pri otackach na prazdno ukazovalo zhruba 1.4A, coz je 20% z toho 7A maxima. A ja nevedel cim to je. Budu se muset podivat jak to nastavili nez mi to poslali. Prislo mi to dost na motor bez zateze, kterej se dobre toci i jen setrvacnosti rotoru...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: hmm, jediny co jsem vykoukal je, ze bych mohl zkusit co se stane kdyz PD145 stahnu z default 2% na 1% a no load current z 40% na 20%. ale nevim aby se pak to vreteno nedusilo pod zatezi...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: To o čem jsem mluvil je PD145 =)
    ale PD146 mi příjde dost dovný - No-Load current nastavené na 40% rated current - to by mělo být výrazně méně, ten motor bez zátěže bude brát 0.0prd... =)

    Asi bych raději projel celou grupu parametrů 14X ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: Nahodou nevis kde se to nastavuje na invertorech huanyang? :-D tam nic takovyho nevidim... v manualu je nakej "DC braking" ale to asi nebude ono...

    Seznam nastavitelnejch parametru zacina na strance 19:
    http://www.jinlantrade.com/ebay/invertermanual.pdf
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: U mě číňan moc nehřeje - ale mám jen 750W. Nejvíc hřejou ložiska, za které je to upnuté.
    Pokud ti hřeje celý motor, tak máš někde nastavený offset napětí nebo taky SS složku - často se to tam dává, aby měl motor sílu i v nízkých otáčkách (~10Hz), ale to se tebe netýká, tak to sundej na nulu a měl by přestat hřát.

    Jinak doporučil bych zkontrolovat, jestli souhlasí nastavený odpor vinutí a často se u motoru udává ještě úhel skluzu a některé měniče s tím umí pracovat, tak bych pohledal/zkontroloval i to ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    AKA_THE_A: vetracky maj z ciny za 400 a hlavne tu myslim nekde nakej takovej mam z vyrazenyho serveru.
    s tema zemnima smyckama mi to popravde neni uplne jasny... chapu treba proc to dela problemy u analogovyho audio signalu, ale tam ta zem tece po vodicich, ktery na to nejsou staveny a tece pres citlivou elektroniku. naproti tomu kdyz si to sezemnim dedikovanym zlutozelenym vodicem, tak mi porad neni jasny co se muze stat, kdyz budu mit jeden bod zemenej 2x ruzne dlouhejma cestama.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    HARVIE: spíš u měniče, ale raději podle toho, co bude kratší cesta ke společnýmu zemnícimu bodu... ale nezapomeň na ty smyčky ;-)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    AKA_THE_A: no to vim, me zajimaj spis ty prakticky aspekty. ten kabel ma dva konce, kterej je lepsi uzemnit? na prvni pohled se mi zda, ze dava smysl ho zemnit na strane VFD. na druhej pohled chci mit uzemnenej stroj i motor. a pokud bych montoval motor hlinikovym drzakem na stroj, tak to bude uzemneny pres nej. ale asi uzemnim kabel na strane VFD a sasi motoru uzemnim pres extra vodic, kterym budu zemnit vsechny casti robota.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam