• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: na jemnej prach ti nepomuze vubec nic, zalezi teda dost na tom jak casto stroj jede, jestli obcas doma nebo ve firme porad. Nejvetsi legrace je se sklolaminatovym prachem, ktery sezere spolehlive vsechna loziska nebo s grafitovym prachem ktery ublizuje elektronice. odsavani je pak vice ci mene ucine ale nikdy ne bezezbytku takze problem roste s objemem prace stroje.

    no endstopy by hlavne meli odpojit pohony nezavisle na systemu, takze jak stroj na ne najede uz se osa nehne. nektere pohony (hlavne serva) maji extra vstupy pro smer ktery bude blokovan, takze se ve druhem smeru da strojne odjet zpet do prostoru. Hlavne najeti na endstop je havarijni situace, pokud je vse v poradku tak system nesmi dopustit aby stroj na endstopy vubec dojel a pokud se presto tak stane tak se dratuji primo na drivery protoze kdyz je system na ne posle, tak je neco v neporadku.

    da se samozrejme pouzivat referencni spinac i jako endstop, pak ale nemuze byt jako endstop nadratovan a pak to neni endstop.

    na google se da najit hromada nesmyslu, hlavne v oblasti hobby. nejvice se siri z 3d tisku odkud ty nesmysly zbytek hobby sveta prebira a dal siri takze najit na google relevantni informace je cim dal tim tezsi. Doporucuju cerpat z manualu k ridicim systemum z profi sfery nez z hobby cnc/3d tisk sfery. Posledni dobou se tez rozsiruje tentokrat z ciny zase nesvar v chybnem oznacovani os kde jsou prohozene osy X a Y a po cinanech tenhle nesmysl zase prebiraji uzivatele
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: Jenže u dospělých mašin je endstop montovaný tak, že na něj najíždí packa z boku, takže se nedá použít jako hard limit, ten bývá ještě o cm dál ale to už na sebe dosednou masivní kusy železa, které musí zvládnout udržet celou mašinu... a tlačítko je celou dobu samozřejmě sepnuté...
    EndStop na Z:


    HardStop na výložníku Y:
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE: nejsem uplne blbej abych tahal prach a piliny primo do vysavace :) ale ani dust ten prach neudrzi je strasne jemnej - projde i molitanovym filtrem - mam konkretne tenhle system
    Cyclone Dust Seperator by Captain_3d - Thingiverse
    https://www.thingiverse.com/thing:2104717
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: no lidi si vetsinou davaj pred vysavac jeste dust extractor z kyblu:




    JVCNC: To je dobrej postreh... Tak nejak sem predpokladal, ze to bude podobny u vsech tehle malejch IC. Co se tyka 1.7A motoru, tak to zduraznuju, protoze jsem nekde cet, ze 1.7A motory fungujou s temahle malejma driverama nejefektivnejc. Jinak DRV ma rating tusim 1.5A uplne bez chlazeni (ma vetsi pouzdro nez konkurence).

    Poznamku o terminologii nechapu. Endstop spinace jsou podle me (i podle googlu) tlacitka do kterejch najizdis pri homingu a ktery pouzivas i na hard limity. Stroj by tedy nemel mit problem do nich v pripade potreby naject, aby mohl provyst homing sekvenci.
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    JVCNC:jj souhlas prach je svine,delam ted docela velkou zakazku na rc era - takze jen balsa a preklizka,rezu to 2britou vroubkovanou 0,8mm frezou,spis teda piluju nez rezu,ale na balsu supr cistej rez bez chloupku, ale ten prach z balsy se dostane uplne vsude i kdyz to mas zatesneny,uz mi odvaril vysavac na odsavani pilin
    ...jinak ja ty drv8825 pouzivam taky "znovu" a kdyz je chladis vetrakem a mas na nich hlinikovej chladic,tak davaji ty + - 3A bez vetsich problemu,mam motory Microcon 1,4nm 2,8A - drivery nastaveny podle pololu na max a uplne bezproblemu,cinskej LPT tb6600 3,5A 4osy jsem upekl asi za mesic pouzivani,shorely kondiky
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: nevim proc motas drv8825 a TMC2130 dohromady ale kdyz se kouknes do datasheetu tak zjistis ze DRV8825 ma prechodovy odpory 0.2-0.25 ohmu a TMC2130 ma prechodove odpory 0.4-0.6 ohmu, tedy TMC ma 2x tolik co DRV.

    jake mas motory je uplne jedno, zalezi kolik do toho poustis z driveru kdyz do 1.7A motoru pustis z driveru jen 0.5A, driver bude topit min a motor se taky tocit bude jen nebude dosahovat jmenovitych parametru a v takovem pripade mensi motor zvladne uplne to same. Pak jestli bude topit vic motor nebo driver zalezi taky jeste na nastaveni decay modu. Kdzbz jsi do toho motoru tech 1.7A poustel tak ten driver za chvilku spolehlive upeces

    ona to zas takova blbost neni, jen tohle neni tak uplne detekce zatizeni, protoze to zdetekuje pretizeni i jen pri vyssich otackach i kdyz motor bude bez zateze.

    Sice se podobna metoda pouziva napr u vzduchovych klapek v aute, kdy si motor dojede na doraz a tim vi kde klapka je, jaksi bych ale par rozdilu mezi obrabecim strojem a klapkou na prepinani kam ti v aute pujde vzduch nasel.

    o zareznuti jsem nic nepsal ale o ucpani prachem napr z obrabeni umeleho dreva (staci kdyz vleze do lozisek), pripadne za 15 let kazdodenniho provozu se nejake spony pod kryty dostanou taky.

    no jestli tobe stroj najizdi na endstopy tak se zamysli spis ty, aspon nad spravnou terminologii :p


    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: ja pouzivam 1.7A motory a taky maly drivery drv8825 (pololu styl) a zatim spokojenost. chladic nemam ani pasivni a jeste se neprehraly. samozrejme detekce loadu u frezy kdy rezes na hrane moznosti motoru je blbost. muselo by se to aktivovat jen pri homing cyklu, aby se to nevyplo pri rezu. Co se tyka presnosti, tak to asi nebude dokonaly, ale na softlimity by to stacit mohlo. pokud se ti stroj moc neprohyba, tak asi i na nalezeni hrany, ze najedes nakou tyckou do obrobku. jestli mas stroj tak zarezlej, ze ho motory ani nedotlaci k endstopu, tak se nad sebou zamysli :-D Ale detekce vynechanej kroku je zajimava. Docela by me zajimalo, jestli je to zvladne i spocitat. Ze bys zastavil stroj, opravil souradnice, snizil feedrate, zvysil otacky, nebo poladil motory a pokracoval.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: uy seobjevili vedle u sousedu v 3D tisku. jen to ma pak nejaka omezeni a je to dobre jen pro nektere aplikace.

    referovat stroj na pretizeni motoru neni moc dobrej napad, jednak to je mene presne coz vadit jeste nemusi ale neodhali to spoustu problemu. Napr kdzy se ti vlivem prachu zadre vedeni osy, nebo se ti usadi bordel u konce pod narazkou zreferujes o dost jinde a neprijdes na to, s klasickzma spinacema na to prijdes kdyz stroj na ne nedojede protoze se zadrelo vedeni nebo se nahromadil bordel pred spinacem tak ze osa k nemu dojet nemuze, v praxi tohle resim asi nejcasteji, ze stroj nejde zreferovat, dojede na kraj tak se zastavi a system nahlasi chybu reference. I kdyz je osa zadeklovana tak tam neni videt a po case se tam bordel stejne nahromadi.

    dalsi vec je ze to podle videa vypada ze zabere jeste driv nez ke ztrate kroku dojde, coz je fajn ale jak moc driv?
    co jsem cetl v datasheetu tak to hlidaj prubehem proudu, jak se zacne menit sinusovka na trojuhelnik tak reknou ze doslo pretizeni. K tomu dojde od urcitych otacek tak jako tak, jak k tomu zacne dochazet, motor nema plny moment a zacne klesat, tedz tahle funkce ti omezi pouzitelne otacky a zrovna pri rychloposuvu plny moment nepotrebujes a nastava to podle charakteristiky motoru, u nekterych to muze nastat hodne brzo, frekvence momentova charakteristika rekne kde, tam kde zacne klesat moment. U remenovych os to nevadi tam se motor moc rychle netoci, sroubove osy budou pomale.

    a nakonec, ten budic ma dost velky prechodovy odpor tedy bude hodne topit a bude problem ho uchladit, spise to teplo dostat vubec do chladice. Spis je to urcene na specificke jednoucelove aplikace pro male motorky kde to je hodne fajn (a nejde na ne nacpat enkoder) nebo 3d tiskarny kde se ignoruje spoustu jinych veci (a obecne dela vsechno spatne) nebo pro hodne male CNC.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Drivery TMC2130 a AMIS-30543 maj vystup na stall detection a da se tak udelat nakej zakladni homing nebo probing i bez senzoru/spinacu, ciste motorama! To je hodne cool.

    Trinamic - linear stallGuard™ movement demo
    https://www.youtube.com/watch?v=7eCLV7pALig
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    tak nasel jsem akorat z prvnich testu cast 1 eur mince (14 631 bodu), vzhledem k pouze Z sonde nemelo smysl ji scanovat celou i s okrajem.
    https://s7.postimg.org/qkqfgdva3/euro1.png

    pak jeste auticko (40 788 bodu) ale to uz jsem delal pujcenou XYZ profi sondou.
    https://s7.postimg.org/tg840nokb/auto.png

    jeste kouknu doma
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: sem zacinal hodne podobne, jen misto paratka jsem pouzil loziskovou jehlu ktera jezdila v mosaznym valecku kterej byl chycenej stahovaci paskou k plastove desticce s mikrospinacem, fungovalo to prekvapive dobre (kousek dreva a paratko v praci nemame) zkusim najit nejake fotky, je to uz 7 let tak snad to nekde jeste budu mit. Testoval jsem to na mincich ktere maji nizky relief a jsou dostatecne odolne.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    A jeste fotka prvniho prototypu Z sondy na 3d scanovani:



    Je naprosto priserna a je na ni spatne asi tak vsechno. Spejli zkratim aby se tak neohybala. Jediny co funguje dobre je ze prumer diry a spejle je tak akorat. spejle nema sanci vypadnout, ale volne jezdi a pruzinka spinace ji krasne vraci zpatky. Jinak diru sem na stojanovce vyvrtal uplne nakrivo, dirky na vruty sem si nepredvrtal, takze mi to naprasklo, a zatim nevim jak to pridelam. Ale je to jednoucelovka na oskenovani docela cennejch sadrovejch plaket. Proto jsem zvolil spejli, aby se zlomila kdyby se neco posralo a neprojelo to sadrou.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Prave jsem vymyslel hodne "profi" zpusob jak pridelat roland naboje do plotru na CNC. Libovolna 12mm trubickova rychlospojka. Ja mam plastovou, ale delaj se i kovovy s hranatym telem, co by se urcite pridelavaly lip:



    Drzi to tam jak pribity a pri zmacknuti kolecka se to krasne vynda ven. Delaj se do toho ruzny "moduly". Noze, propisky, fixy, etc...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: ja bych zrovna moc nedaval rovnitko mezi citlivost a presnost, to jsou pomerne dost oddelene veci. Presnost urcuji spise jine veci nez jen citlivost. Krome toho piezosondy potrebuji mit tu citlivost nastavitelnou, problem je prilisna citlivost a setrvacna hmota doteku, aby to nebralo vibrace ze stroje a akceleraci os ktere ji muzou falesne sepnout, coz tam treba v tom linku nezminuje vubec.

    Krome toho stale potrebujes prejezdovy mechanizmus ktery umozni sonde prejezd po kontaktu s materialem, stroj zacne brzdit az v okamziku doteku, vetsinou diky obvykle pomalemu servothreadu jeste se zpozdenim a nejakou tu drahu nez zabrzdi jeste ujede, takze i kdyz vyresis citlivost sondy, stale ti zbyva vyresit tento mechanizmus ktery se bude vracet do stejne polohy protoze kdyz se vrati jinam v prostoru a jindy v case tak je ti vysoka citlivost celkem k nicemu. Tu presnost ti ovlivnuje mimo jine i tento mechanizmus z docela dost velke casti (rekl bych ze z te nejpodstatnejsi)

    Pak taky docela dost zavisi na algoritmu samotneho mericiho cyklu, z vlastni zkusenosti z jejich implementace do RS muze blbej merici cyklus, nebo jen jeho spatne nastaveni totalne zabit sebepresnejsi sondu.

    Ono kdyby presnou sondu slo vyresit jednoduse a levne tak by vsechny firmy co je delaji za cenu okolo 100k kc nikdy nic neprodali. To jen tak k zamysleni.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: Kdybych to chtel DIY ultrapresny a nevadilo mi, ze to nebude spinat az v ose, tak bych sel do tohodle:
    DIY Piezo-Electric Touch Probe with high sensitivity - Michael Franzl
    https://michaelfranzl.com/2016/05/09/diy-piezo-electric-touch-probe-high-sensitivity/
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: jj, kolecko nebude napevno, prumer musi mit o trosku mensi a hrany do kulata aby se to mohlo zvedat, takhle napr funguje ten haimer, kolecko pak zveda jakoby pist ktery pak ovlada uhchylkomer, tedy pohyby XYZ tak lze prevest na pohyb jen v jedne ose. litat ze strany na stranu to nemusi, zalezi jak presne to vyrobis
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: jo uz to chapu, jako ze to kolecko tam nebude napevno, ale bude se moct zvedat. no ale to ale bude muset mit mensi prumer a bude to tam litat ze strany na stranu, pokud budes chtit, aby se otacelo (za predpokladu, ze bude mit tloustku vetsi nez 0).
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: me se prave ten kontakt v ose libi. Jinak se bojim, ze pokud se spolehnu jen na horni kontakt, tak nepude nezavisle nastavit X/Y vychylka pri ktery to ma stepnout. kolecko misto manzety sem uplne nepochopil jak myslis.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: ten horni kontakt s drikem bych asi nespojoval a dal tam mezidesku kterou to srovnas do osy otaceni. Pripadne ten kontakt dole nemusis resit, misto manzety das kolecko, on se ti bude zvedat ten horni kontakt i pri pohybech v XY a jako pruzny clen tam das pruzinu jejiz tuhost si seridis jejim predpetim, napr podlozkama a nemusis resit tuhost manzety. spis bych dal manzetu dolu aby ti dovnitr nelezl bordel.

    Spis zkus tu 6 kulickovou, jeji neduhy by ti nemuseli vadit. pokud teda nechces za kazdou cenu detekovat kontakt v ose (v takovem pripade scanovat nelze) https://wildsystems.eu/blog/2015/08/02/cnc-touch-probe-2/
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: Ja o tom trochu premejslel a vymyslel jsem takovouhle low-cost DIY 3D sondu:



    Mosazny telo. Sonda samotna drzi v gumovy/PU manzete. Pri tlaku zespoda (Z) se dotkne toho sroubu nahore, kterej zaroven funguje jako dřík a má na sobe kontramatku, kterou se po kalibraci Z zamkne na miste. Pri tlaku ze strany (X/Y) se sonda dotkne diry ve spodku mosaznyho tela. Cim se spodni vicko vic vysroubuje, tim driv se ho sonda dotkne. Takze se tim najede do materialu tak, aby byl v ose vřetene a pak se víčko povoluje, dokud nema kontakt. V tyhle pozici se to zamkne červíkem.

    Celý to má problém, aby byla gumová manžeta dost tuhá v X/Y a zároveň měká v Z. To se asi vyřeší volbou materiálu a tvaru. Větší problém je ve vystředení tý díry dole vůči sondě. Aby to na všechny strany mělo stejnou výchylku ve chvíli kdy nastane kontakt... To je problem tohodle reseni. Ale asi by se jeste neco vymyslelo.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: heimer dela mechanicke sondy, at uz s budikem nebo displejem ale k systemu ho vetsinou nepripojujes (s budikem nemas jak) a nulu indikuje v ose upinace nebo driku, v praci ho mam (jestli dela i elektronicke s detekci doteku tak o tom nevim, mozne to je). Ta usovo sonda je elektronicka, indikuje dotek kulicky, problem je ze v ni je klasickej 6 kulickovy + 3 tyckovy mechanismus kterej nefunguje zrovna moc spolehlive, sice je jednoduchej a da se zbastlit i doma za chvilku ale tenhle princip na scanovani neni vhodnej, protoze se nemusi vzdy kontakt zase spojit coz jsem si overil v praxi kdy po nascanovani 30 000 bodu se mechanismus nevratil tam kam ma a zustane rozpojen i kdyz kulicka neni v kontaktu, nakonec sem model s 60 000 body nascanoval asi az na 4. pokus. Sondy na scanovani funguji jinak a slusnejsi sonda ten 6 kulickovy princip nema. nepouziva se pro snimani doteku kulicky jestli je obvod uzavren pres kulicky ale jen jako mechanismus pro vetsi vychyleni kulicky, pro snimani doteku se pouzivaji jine metody. V praci mam i tuhle https://www.tormach.com/product_tts_passive_probe.html a je vni taky 6 kulickovej mechanismus a ac je udelana o poznani lip nez ta od usova, tak take neni na scanovani vhodna ze stejneho duvodu nespolehlivosti 6 kulickoveho mechanismu. Pak mam v praci jeste par sond renishaw ale ty jsou i cenove nekde jinde. Krome spolehlivosti je u tech 6 kulickovych sond jeste docela nevyhoda ze v XY maji v ruznych smerech ruznou silu potrebnou k rozepnuti kontaktu, tedy meri i v ruznych smerech ruzne.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: I kdyz ted koukam, ze nema kulicku na konci... to bude vracet ruzny vysledky na X a Y podle toho jak nizko tu sondu budes mit od hrany materialu...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: S tou sondou bych to teda asi rozporoval, proste sis vybral blbej typ sondy. Haimer za 10 tacu taky neni vhodnej na 3D scanovani, presto nikdo netvrdi, ze je to blba sonda. Na 3d scanovani potrebujes spis nejakou ostrou jehlu a ta sonda muze bejt mnohem primitivnejsi nez sonda co hleda referencni bod, protoze nemusi nikam precizne uhybat.

    Popravde mam v planu si vyrobit levnou kopii takovyhle sondy, protoze mi to prijde fakt prakticky tim, ze nemusis odecitat jeji polomer. vidim to fakt primitivne. polyuretanova nebo gumova manzeta ve ktery bude sonda a kolem ni bude matka, ktera pude sroubovat nahoru a dolu, aby se dalo zkalibrovat pri jaky vychylce to bude spinat (coz prave vykompenzuje ten polomer sondy).
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: da, mel jsem to v ruce a je to nic moc. Upinaci sila jen par kg, takze bezproblemu nastrojovy upinac vytahnes rukou, coz je problem protoze ti ho to muze behem rezu vlivem reznych sil vytahnout nebo problem je i jen protoceni. Dalsi problem je mebrana uvnitr ktera se za chvilku znici, dela pist a tesni v rotujici casti a neni to zrovna levny vzhledem k vlastnostem, pouzit se do ta tak na dps, vrtani gravirovani a do jinych velmi snadno obrobitelnych materialu kde rezne sily jsou skutecne minimalni.

    vice info najdes u vyrobce usovo.de od nich mam jeste 3d sondu (taky stoji zaprd) a mel jsem i 4. rotacni osu (taky stoji zaprd) Sonda se da pouzit tak akorat na najeti ref. bodu, na 3d scanovani neni pouzitelna. U rotacni osy po prvnim testu se objevila velka vule.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Shit. Na kress se da koupit ATC:

    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: Mam v kompu pripravenej model drzaku, kterej mi umozni na to vreteno dat takovej ten malej dlouhej vykonej 12V vetracek z 1U serveru. Jeste cekam, az mi prijdou konektory, abych to doladil a vyfrezoval. Pak podle me nebude problem ani s mensima otackama bez vodniho chlazeni. Prece jen 12V dvoulinka je mi blizsi, nez tam tahat 2 hadice od cerpadla. Ale je dost hlasitej, asi tam jeste vymyslim nejakej termostat... Ale nevim jestli je to dobrej napad, pac se muze stat, ze telo vretene bude studeny a vinuti uz bude rozpaleny. Takze by ten termostat nemusel sepnout.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: sahat prstem na frezu neni nikdy dobry napad, zvlast kdyz se toci, oni ty nastroje muzou byt docela ostre i kdyz uz jsou tupy. U zarovky bych se bal ze prehori vlakno.

    DC brzda dela to ze na vystup do motoru privede DC napeti a tim se ve vinuti udela staticke mag pole ktere rotor brzdi, nevyhodou je ze se energie rotoru zmari v motoru a tedy topi pak motor, lepsi je brzdny odpor ten toho snese dost. Ja ho pouzivam vetsinou k dobrzdeni na konci brzdeni, tam je tohle brzdeni sice mene ucine ale da se dobre motor dobrzdit. U motoru s vrtuli na hrideli bych to asi nedelal maji s chalzeni problem obecne, odpor je vzdycky nejlepsi reseni na brzdeni. Kdyz kolem nejakeho pujdes tak muzu jen doporucit, prace je pak pohodlnejsi, kdyz nemusis cekat na dotoceni vretene nez tam zacnes strkat ruce. Kdyz budes delat vice kusu s kratkym pracovnim cyklem tak budes dyl cekat na dotoceni vretene nez obrabet a bude te to pekne srat. DC brzda se vetsinou nastavuje od jake frekvence se pouzije, jake napeti procentualne se pouzije a jak dlouho se pouzije, vretena cnc stroju z hlediska motoru obecne maji pomerne malou setrvacnost, brzdi se v podstate jen rotor, nastroj neni az tak zajimavy z hlediska jeho setrvacne hmoty vuci rotoru motoru.

    jog takhle pouzit nejde, ten fungujetak ze v menici nastavis frekvenci a pak ho na tuhle frekvenci roztocis jen vstupem, treba kdyz ho potrebujes katce zapnout a potocit. frekvencni menice se nepouzivaji jen pro vretena cnc stroju ale v hodne sirokem spektru aplikaci a u cnc nema moc vyznam.

    na rigid taping potrebujes motor se zpetnou vazbou a menic co s tou zpetnou vazbou umi pracovat. udelas z motoru pak servo a diky zpetne vazbe ma pak motor docela jine vlastnosti, mnohem lip se pak ridi (kompenzuje skluz). U cnc stroju to ma smysl pro ten rigid taping a hlavne pro napolohovani vreetene napr pri zpetnem vyvrtavani (treba zahloubeni diry z druhe strany, natocis nastroj a prostrcis ho dirou, pak do stredu diry a teprve pak ho roztocis, roztocenej nastroj tou dirou neprostrcis. no a hlavne u automaticke vymeny kdyz mas nastrojove upinace s unasecimi kameny tak musis vreteno natocit tak aby ses trefil upinacem do tech kamenu vretene, at uz do zasobniku vretene nebo do ruky vymeniku. Na rigid taping je navic tohle vreteno docela nevhodne protoze na nizke otacky ho neuchladis nebo nebude mit kroutak.

    Podle te U/f krivky mas plny vykon prakticky jen pri plnych otackach, na polovicnich budes mit min nez pulku, coz bude to proc jsi rad ze mas 1,5kW misto mensiho. U vrtule na chlazeni na hrideli to tak delam podobne, jinak ji nastavuju podle toho jak motor topi a hlavne koukam na proud pri ruznych otackach. nejvic proudu do motoru tece pri startu pri nizkych otackach, proto je potreba nizke napeti na zacatku U//f krivky aby tam netekl moc velky proud, pri vysich otackach a stejnem napeti pak tece vinutim mensi.

    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: PD145 je dobrý k tomu, když potřebuješ s motorem točit i velmi pomalu a frézovat něco tvrdýho - například u frézy na ventilový sedla, kde ti nůž bude točit tak 60 RPM. Problém je, že se potom motor hodně hřeje, takže pokud to nepotřebuješ, nezvedal bych to ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: Jinak U/f krivku mam podle doporuceni dodavatele nastavenou takhle:

    0.5Hz : 7V
    2.5Hz : 14V
    400Hz : 220V
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: Taky jsem si jeste udelal poznamky u tehle dvou nastaveni:

    PD145 ??? Kompenzace kroutaku??? Nevim presne co s tim, nechal jsem default
    PD146 TODO Proud motorem bez zateze v procentech maximalniho proudu, default je 40%, mozna by to slo stahnout...

    Je to ten klasickej cinan:
    https://wiki.spoje.net/...xe/fetch.php/howto/mechanical_engineering/huanyang_vfd_inverter_manual.pdf

    Netusis o tom neco?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam