• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    JVCNC: No, vypada to, ze se mi mozna povede sehnat RF trubici za dost dobry penize. Takze furt lepsi nez sklenena mrcha. Co jsem se docetl, tak paprsek je mnohem stabilnejsi, a tedy by to melo mit na presnost rezu (a okousany hrany) celkem velky vliv. je to teda jen 240W, ale i tak si myslim, ze to bude dobry ekvivalent te 300W sklenene (nehlede na moznost repase, coz mi usetri cca 80k za novou sklenenou). Jedine, co musim vyresit, je napajeni. Pocitam, ze to bude obdobne jako u sklenenych trubic - jsou v tom 2 jednotky (2x120W), tedy bych teoreticky mel byt schopen pouzit stavajici zdroje (2x150W).
    chlazeni vyuziju stavajici a melo by to byt komplet.
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    JVCNC: hmm chapu tedy dobre, ze by se mi vyplatilo namisto RF trubice tam vrazit vlaknovy generator, hlavu pro vlaknak a celou slavnou optickou drahu strelit ci jinak poslat do haje. A pri koupi rekneme 100W vlaknovyho bych mel byt schopen dosahnout stejnych vysledku (tedy do 4mm zeleza, cca).
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TLOUDEV: ja bych hlavne rekl ze to uz se pohybujes za hranou schopnosti 300w co2 laseru, s RF trubkou na tom budes lip, mela by mit mensi bod, aspon co jsem slysel, takze vetsi energetickou hustotu, ale i tak to bude na hrane, tedy moznosti mit rez pekny cisty. Pekny cisty rez sem videl zatim jen u fibre laseru ktery mel bod par setin mm, tedy energeticka hustota o nekolik radu vyssi pri stejnem vykonu (nemluve o vlnove delce, takze jim stacil o rad mene vykony laser, ale byli to tenke plechy,spis az planzety a tam jsou zase jine problemy).
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    JVCNC: jasne, vim. pokud dam vzdalenost na vic jak 0.7 tak jde rez uplne do haje. na tech 0.5 je to celkem OK.
    nicmene ted jsem zkusil trysku 0.8 a celkem je to uz pouzitelny. akorat ze rez je do pulky OK (klasicky vroubky) a hloubka nad 1.5mm uz je voblita, derava atd. takze licova strana celkem jde, ale...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    TLOUDEV: u laseru a kysliku se jezdi dost nizko nad materialem, co vim tak 0.5mm, idealne co nejniz aby ten kyslik moc nesel jinam nez tam kam ma a v tom to bude mit vliv asi minimalni. Zatim jsem teda videl rezani s kyslikem u fibre laseru u co2 ne, jen vim ze to jde.
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    TLOUDEV: a jeste jeden dotz : jaky asi tak ekvivalent sklenene 300W trubice by byl v pripade RF kovove trubky? ne ze bych na to momentalne mel, ale at vim, na co setrit.
    Dikes
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    HARVIE: nevis o nejakem dobrem srovnani trysek dle tvaru a velikosti na ruzne aplikace? konkretne mi jde o kyslikove rezani (laser + kyslik) plechu cca 3mm
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Nemáte někdo Huanyang VFD z řady P2xxxxx ?
    Ladíme modbus komunikaci s VFD v grblHAL (opensource firmware) a já mám jen tu levnější řadu, která má jinej protokol, tak by se mi hodilo, kdyby nám to někdo pomohl otestovat...

    Support RS485 control of Huanyang VFD (chinese spindles) · Issue #68 · terjeio/grblHAL · GitHub
    https://github.com/terjeio/grblHAL/issues/68

    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Cleaner Laser Cutting With A 3D-Printed Nozzle | Hackaday
    https://hackaday.com/2020/11/25/cleaner-laser-cutting-with-a-3d-printed-nozzle/

    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    Přesně tak, jednak to bude spíš rozptylovat než odrážet, jednak ani náhodou to nebude kolmý (laser přesně v normále povrchu nad ohniskem), a jednak pro 400nm má měď odrazivost stěží 50 % (narozdíl od 10 µm CO2 laseru, kde je to prakticky 100 %).
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    GILHAD: vzhledem k mizernosti toho měděnýho povrchu bych se moc nebál...neni to zrcadlo
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    GILHAD:
    NEPHIRUS:
    JVCNC:
    No, hlavne jsem se chtel zeptat, zda si muzu risknout tim svitit proti (nastrikane) medi a nebat se, ze si odrazem (od te medi, az se propalim barvou) vypalim vlastni cocku ci laser ...
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JVCNC: menší ztráty vyžadujou složitější optiku...chce to aby čong zjistil že takhle to bude lepší a začal vyrábět levný válcový čočky, páč ceny za ty západní jsou těžce mimo hobby rozpočet :D
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    NEPHIRUS: Ja se chtel te fotovrstve vyhnout, jen odpalit tu barvu (bez medi) , cimz by se rovnou vytvorila maska, med bych pak odleptal klasicky a masku smyl.


    JVCNC: O tom, ze se to neda zaostrit uplne vim, protoze svisle cary jsou tlustsi nez vodorovne (takze je to nejaky oval nebo obdelnik, nebo neco takoveho), ale zase to neni tak uplne zle - proto proste beru, ze ta linka bude ruzne tlusta a nejde tam o setiny, ale desetiny milimetru.
    A vysledek jsem si predstavovat spis takhle (gravirovany, delici cary)

    nez takhle (klasicky)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    GILHAD: on ten prepocet na evropske bude stejny, jen to neni vykon ale prikon, takze vykon je 5W. To co chces by jit melo. pripadne tim lze selektivne osvicovat fotorezist, rika se pak tomu metoda DLI (Direct laser Imaging). Problem byva se stopou laseru u tehle levnych veci. To lze (za cenu ztraty vykonu, coz by uplne vadit nemelo pri osvitu fotorezistu) resit clonou, ktera bude mit tvar jaky potrebujes a zbytek co nepotrebujes tim odriznes. Oni ty stopy nebyvaji kruhove ale docela dost asymetricky obdelnikove. Pak muze byt problem s vyzarenym mistem na plochu u CW rezimu, ja to resim pulynim rezimem s konstantni delkou pulzu a spinani laseru pak pripojim na vystup dalsi osy kam poslu vektor o delce vzdalenosti pohybu XY a mam tak zajisteno rovnomerny osvit i pri ruznych rychlostech. Na osvit jsem to nepouzil, jen an gravirovani/rezani laserem kde jsem tim vyrazne zvedl kvalitu rezu (da se tak i vrtat).

    Homemade PCB - PF2013 - DLI method
    https://www.youtube.com/watch?v=z-LwZUMyuXE
    NEPHIRUS
    NEPHIRUS --- ---
    GILHAD: Můžeš s tím zkusit na malý výkon osvítit motiv na fotovrstvu, jestli to má dost ostrou stopu. U barvy bych se bál, že odpálíš jenom tu barvu bez mědi.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    tady jsou docela dobre tipy i an obrabeni dreva, doporucujou hloubku rezu dokonce 1-2D nastroje (jen skoda ze to je v palcich vsechno ale kdo bude chtit tak si to snadno vsechno muze prepocitat
    Calculating Feeds and Speeds A Practical Guide | Wood CNC Router
    https://www.youtube.com/watch?v=NZ9Ko62GcJg
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    SALAM23: vetsi otacky a mensi posuv znamenaji mensi posuv na zub, tedy otirani nastroje misto rezani, rezny proces funguje sloziteji nez jen ze pojedes pomalu protoze nespechas a das vyssi otacky, tim nastroj akorat znicis behem chvilky, na videich je to casto videt a slyset nepravidelnych tukanim, prave tim ze je maly posuv a brit nastroje misto toho aby odriznul sponu, tak jen klouzne a otre a ten zvuk je kdyz se stroj napne uz na tolik, ze vznikla sila uz ten nastroj do rezu vtlaci, samozrejme pak o vic nez co bylo zamysleno a pak prave chroupne.On totiz ten nastroj nema brit ostry ale ma na nem radisu, jinak by se hned stipnul, a kdyz je posuv na zub mensi nez je ten radius, tak je to problem a uz to neni frezovani (a pak se to prave rozkmitava, piska to, dela hnusnej povrch, nici nastroj atd. Pozadavek 0.02 mm nepotrebujes u nasa, ale treba i ja kdyz si beru domu z prace vyrazene nastroje, ktere maji dole ometene brity o 0.01mm tak to poznam i na dilech pro tiskarnu co stavim, protoze i tenke dily 6mm maji boky sikmo a ne kolmo a to tak, ze kdyz je na desku prisroubuju spatne tak mi osa po tycich nejezdi vubec, tedy kdyz je namontuju ze jsou k desce takhle \__/ nebo takhle /__\ tak mam problem tam tyc i jen nacpat natoz aby to jezdilo, kdyz je namontuju takhle /___/ tak uz to vcelku jezdi protoze chyba je polovicni nez pri te spatne orientaci )a to je ta deska ktera ty dily spojuje 2mm hlinik. Vuli na kluznych loziskach sem ladil ne po 0.02mm ale po 0.005 mm, protoze rozdil 0.01mm na prumeru znamenal ze budto drhne a jde ztuha nebo na te tyci cvaka, ted je mam s lehkym predepnutim a na tyci jen susti a jezdi pomerne dost volne ale bez vule, musel jsem na nich na funkcnich plochach dost srazit hrany na spodni strane, protoze ten ometenej nastroj mi samozrejme spodek diry udelal mensi o 0.02mm tedy ten konec na tyc uz moc volne nesel a bylo i v ruce citit jak se to lozisko nafukuje. Samozrejme nemam uplne dokonale kolmo vreteno, coz an vysce do 10mm ktere na tom delam uplne moc nepoznam, na loziskach jsem si freznul melkou drazku (0.5mm) abych je mohl orientovat vsechny stejne, tedy abych vedel jak byli orientovane pri vyrobe a kde je jaka chyba.

    To ze je neco hobby neznamena ze to musi byt spatne a ze kdyz stroj ani nastroj neni idealni, ze si nejde pomoct technologicky nebo nejakym jednoduchym figlem. A taky ze stroj je hobby, neznamena ze to musi byt neco za par korun, znam lidi co si postavili hobby stroj na frezovani hliniku prave 1000x1000mm ktery vazi par set Kg nebo koupili polymerbetonove odlitky, zbytek si udelali sami a maj z toho 500x500 stroj ktery vazi pul tuny na frezovani dilu pro RC modely , vse pri normalni praci a jen jako hobby. Vsichni maji auto za 100-300k kc tak proc by stroj mel stat 1/10 toho co auto ktere jen jezdi a nic nevyrabi (tedy jeho cinnost nejde zpenezit)? nebo kazdy rok jezdi na dovolenou za vice nez co stala frezka? casto i jen telefon maji lidi drazsi, takze ani to ze lepsi stroj je drahej jako argument proc to delat blbe je neplatny. Nejake stroje se spis tak akorat hybou, proc ne, ale rikat pak tomu co delaji v hliniku frezovani, a ze to je bezproblemu, to fakt ne.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    Mam tohle https://www.aliexpress.com/item/32844498227.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d9lJdUQ ma to 15 cinskych watu (prepocet na evropske nevim, ale 3mm smrk to reze snadno, slusne a primerene presne)

    Chtel bych to pouzit na vyrobu plosnych spoju - jasne, ze med to neprorizne, ale mam v planu PCB striknout nejakou autobarvou ve spreji, vypalit drazky do te barvy a pak klasicky odleptat - normalni postup prez fotocestu a UV osvit mam zmaknuty, ale laserovka blbe kryje vetsi plochy. PCB je klasicky FR4 a tenka med nahore - neco takovehoto https://www.gme.cz/cuprextit-120x80x1-5-jednovrstvy Pokusy na papiru (bez barvy) davaji uspokojivy vysledek.

    Takze dotazy
    - mam to zkouset a je sance na rozumny uspech, nebo riskuju, ze si odrazem o med odpalim cocku/diodu?
    - je realne predpokladat, ze do tenke vrstvy nitrobarvy ze spreje vypalim tenkou linku (tak 0.05 - 0.3 mm jak se to podari sestelovat) a neodhori mi okoli ci nenastane nejaky jiny podobny problem na krajich?
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    TEAPACK: v tom videu to zbytecne honi - a asi to bude mit cely blbe zkalibrovany,je videt ze mu to na konci leti o nejakou desetinu na Z ,takze ty drazky ma od toho ze mu nejde nastroj kolmo na matros a na tu rychlost by to chtelo asi vetsi otacky,chtel jsem jen ukazat,ze nejaky milimetrovy pruhyby a vule jsou uplny nesmysl
    Nechci to vychvalovat,ale na to ze cela masina je postavena z konstrukcnich profilu,par vypalku z oceli a lozisek tak to funguje pekne - ono u zadny metrovy hobby masiny se na nejakou velkou presnost nedostanes,0,1mm je pro hobby pouziti uplne dostatecny - frezoval jsem na tom hlinikovy valce pro co2 moturky uplne super , 50 let stary moturky behaji s vetsim objemem jako z praku -vse tesni a nic se nezadira,navic asi si neporidis takovouhle masinu,aby jsi se snazil vyrabet alu dily s pozadavkem presnosti na 0,02 pro nasa a letadla - ale by jsi uriznul karbon,balsu,tenky hlinik a vsemozny dreva tak uplne dostacujici zalezitost
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam