KEB: Popravdě, to že kampaň bude stát za hovno jsme věděli už před tím, než si toho začly všímat media, viz analýza volebních výsledků výcuc z HN, kam tenhle dokument někdo poslal, ač měl být neveřejný do zasedání celostátního fora (proto ho nenalinkuju celý)
Ztratili jsme pirátskou identitu, z našeho silného loga zůstal jen font a kolečko. Nedokázali jsme komunikovat, řešit rychle problémy a nebylo jasné, kdo je za co zodpovědný. Zmíněné chyby uvádí Piráti ve vlastní analýze, v níž hledají příčiny volebního debaklu z října. Po něm se počet Pirátů ve sněmovně zmenšil z 22 na pouhé čtyři poslance.
Interní dokument mají HN k dispozici. Strana v něm celkem na 16 stranách viní z neúspěchu nejen sebe, ale například i agenturu BeefBrothers, která přichystala kampaň pro společnou volební koalici Pirátů s hnutím STAN. Toto spojenectví ale Piráti podle analýzy nedokázali lidem pořádně vysvětlit. „Smysl naší koalice nebyl v komunikaci jasný. Vypadalo to, jako že se Piráti maskují za STAN, protože v minulosti provedli něco zlobivého,“ uvádí analýza jednu z příčin.
Agentura také navrhla vytvoření nového společného loga koalice a upozadění černé vlajky jako symbolu Pirátů. To strana zpětně považuje za omyl. „Silné logo bylo nahrazeno kolečkem a to bylo asi tak vše, co v kampani z naší identity zůstalo,“ stojí v dokumentu, jenž v úterý dostali členové strany. Z grafiky typické pro Piráty tak v propagaci zůstal prakticky jen font, čehož si podle straníků většina voličů zřejmě vůbec nevšimla.
„Agentura prosazovala zbavení se archetypu rebela, abychom se představili v kompetentním světle. Postupně došlo k osekání všeho, co doposud značka Pirátů představovala. Grafickými prvky počínaje přes nonkonformitu a pestrobarevností konče,“ uvádějí dále Piráti. Podobně již před volbami hodnotil společné akce i marketér Jakub Horák, autor úspěšné kampaně Pirátů z roku 2017.
Většina strategických kroků a změn v kampani nicméně vycházela z průzkumů veřejného mínění. A to včetně změny loga nebo výběru témat, která by voliči mohli ocenit. Přesto agenturu vedle tvůrců analýzy kritizuje i bývalý poslanec strany Mikuláš Ferjenčík. Ten zároveň uvádí, že BeefBrothers doporučil předseda STAN Vít Rakušan, na jehož mínění nakonec dali. Sami starostové s agenturou spolupracují již několik let.
„Výhrady slyším až od vás. Sám s výsledkem pochopitelně nejsem spokojený. Celá řada věcí se dala udělat lépe, ale to je vše, co mohu říci, protože to je debata, kterou bych v ideálním světě měl vést s klientem, a nikoli s novinářem,“ reagoval na výtky majitel BeefBrothers Ondřej Drábek.
Naše kampaň nebyla dobrá, nereagovali jsme na podněty vlastních lidí, říká Richterová
22. 11. 2021
Chyby v kampani však Piráti vyčítají i sami sobě. Druhou závažnou sérii chyb spatřují tvůrci analýzy ve špatné komunikaci a několika manažerských selháních. Nenašli například člověka, který by za stranu odpovídal za kvalitu a přebírání materiálů od BeefBrothers. Anebo nenašli piráta, který by měl na starosti strategii kampaně. Nebylo tak jasné, kam kampaň směřuje.
„Ivan Bartoš neměl ve skutečnosti žádný stálý support, zatímco Rakušan měl k ruce neustále asistentku, která mu podrobně plánovala celou kampaň. I proto mohl zastínit společného lídra,“ líčí dokument další potíže.
Kampaň navíc měla dva manažery a v tomto dvouhlavém vedení nebyly jasné jejich kompetence. Piráti tak nedokázali řešit každodenní potíže. „Situace eskalovala a lidé ve štábech často ani nevěděli, kam s urgencí jít a jak ji dostatečně jasně předat, aby byla reflektována. Tak rostla frustrace, která byla zesilovaná i historií osobních vztahů,“ tvrdí Piráti v dokumentu.
Naproti tomu STAN reagoval rychle, čímž jim podle analýzy v některých oblastech kampaň „upirátil“. „Nepodsouváme STAN velký komplot na únos kampaně, ale spíše došlo k tomu, že kdo dříve něco udělal, tak to pak taky zůstalo. A STAN činil prostě rychleji a nečekal na vyjasnění sporných věcí,“ rozebírají autoři analýzy.
Na seznamu nedostatků jsou i výroky o „bílých páprdech inklinujících k fašismu“, jak častoval své kolegy poslance pirát Ondřej Profant, či zahájení kampaně, kde nebyly vidět skoro žádné ženy. Vše se sčítalo s dezinformacemi na sociálních sítích a antikampaní z pera hnutí ANO.
V červenci se podle Pirátů „kampaň vymkla z ruky a ztratila linku, která by dala lidem ústřední myšlenku a stala se důvodem, proč stranu volit“. „Tři čtvrtě roku jsme pracovali na monumentálním programu a pak jsme z toho voličům nic moc neukázali,“ říká pirátský exposlanec a jeden z autorů analýzy Radek Holomočík.
Výsledkem toho všeho bylo, že koalice Pirátů a STAN v říjnu získala bezmála 16 procent hlasů voličů, byť ještě na jaře měli podle průzkumů šanci volby vyhrát. Na koalici vydělalo hlavně hnutí STAN, které díky preferenčním hlasům získalo 33 poslaneckých mandátů, což je pro hnutí dosud největší úspěch. Piráti naopak ve spojenectví mandáty ztratili.
Předseda strany a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš obsah materiálu nekomentoval. „Pokládáme za správné se poučit a zlepšit. Hned po volbách jsme straně slíbili zpracovat komplexní povolební analýzu včetně analýzy našich společných chyb, abychom zapracovali na zlepšení procesů do budoucna. O analýze budeme jednat s koaličním partnerem,“ sdělil HN.
Bartoš bude nadcházející víkend opět kandidovat na post předsedy strany. Po mnoha letech, kdy měl vítězství prakticky jasné, bude i kvůli volebnímu debaklu čelit obtížným soupeřům, jako je třeba senátor Lukáš Wagenknecht.