• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Sharing is caring! Tahle klasická fráze platí i v rámci státu! Středočeský kraj vyvinul platební portál a následně ho uvolnil jako opensource pro všechny, kteří by jejich řešení chtěli využít. A tak to má být! Jasně, není to bez práce. Ale je to cesta, které opravdu fandím.

    První kdo portál využil je Kraj Vysočina a v závěsu za ním i Plzeňský kraj. Digitální řešení pro online platbu poplatků už teď v pilotním provozu usnadňuje život obyvatelům mnoha obcí. Místo front nebo papírování vyřídíte poplatky za psa, odpad nebo třeba školkovné z pohodlí domova, nebo dokonce z mobilu.

    Za realizaci téhle skvělé spolupráce patří dík kolegům Tomáš Zmuda a Michal Bláha ze Středočeského, Jan Břížďala z Vysočiny, Milan Chaloupka z Plzeňského kraje a samozřejmě i všem ostatním, kteří pomáhají rozvoji projektu.

    Pokud jste z Plzeňského kraje, nebo vás to prostě jen zajímá, koukněte se na 👉 http://platby.plzensky-kraj.cz/
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Digitalizaci se daří!

    Mám velkou radost ze dvou projektů, které jsou velkým úspěchem, ač tak nemusí na první pohled vypadat. Jde o eDoklady a digitální přijímačky na střední školy.

    Oba projekty měly mírné zaškobrtnutí ze začátku, následně to ale vytáhly. Dnes je to přesně měsíc od spuštění eDokladů a pohybujeme se kolem 300 tisíc aktivací. Přihlášky na střední podalo pomocí systému DIPSY asi 130 tisíc uchazečů a jejich počet stále roste. Ministr školství dnes navíc lhůtu pro podání o den prodloužil. Celkem se odevzdává 140 tisíc přihlášek, stále je zde ale možnost podat přihlášku papírově.

    Přestože jsou oba systémy dobrovolné, lidé je masivně používají. A co víc, na oba slyším chválu! Na přihlášky máme kladné ohlasy od ředitelů škol i rodičů a pokud jde o eDoklady, tak kromě problémů hned po spuštění slyším jedinou kritiku na to, že je přijímá málo institucí. To se ale postupně mění, dobrovolní příjemci přibývají každým dnem a velká vlna změn podle harmonogramu přijde v červenci.

    Je vidět, že se digitální cesta dostává z pozice popelky do pozice první volby pro mnohé z nás. Cena těchto systémů je navíc nesrovnatelně nižší, než tomu bylo historicky u velkých informačních systémů státu. Ukažme si to na příkladu. Systém na přihlášky stál nižší jednotky milionů (počítejme 5 000 000, byť je to méně). Využilo ho 130 tisíc lidí. Pokud každý ušetřil 20 minut času a 72 Kč za doporučený dopis, je to 2 600 000 minut, tedy 43 300 hodin ušetřeného času! Zároveň to rodičům ušetřilo 9 360 000 Kč na poštovném.

    Sečteno a podtrženo, je to velmi dobré!
    VITEX
    VITEX --- ---
    ZSIS: Už budu ?
    KEB
    KEB --- ---
    KEDRIGERN: svatá prdeli, tak konečně se něco děje a on neví, jestli to sem dát... 🤷
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    KEDRIGERN: jen sem ten text zkopíruj :)
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    VITEX: Díky, myslím si, že se dějou super věci... jen se dějou i ty špatné no :( Předpokládám, že užitečnější by bylo sem text zkopírovat. Nevím zda o to zdejší čtenáři stojí? Nechci se vnucovat s příspěvky, ale některé jsou snad užitečné.
    ZSIS
    ZSIS --- ---
    VITEX: to je masturbace? fér, +1.
    VITEX
    VITEX --- ---
    KEDRIGERN:

    KOSZLIK
    KOSZLIK --- ---
    ARCHIMEDES: presmez a proto ODS navrhuje zdražení MHD na dvojnásobek 🤮
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    FRK_R23: to mi připomnělo ten vtip: Pomocí jakých tří slov uděláte z průměrných pražských ODS-boys zapřísáhlé levičáky?
    "Komerční cena parkování"
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    Prosimtě. Zpoplatnit vjezd do historického centra nemá žádnej vliv na zbytek dopravy ve městě. Což nám třeba naposledy ukázala rekonstrukce tramvajové trati v Letenské ulici. Auto tam nejelo ani jedno a žádná apokalypsa se samozřejmě nekonala.

    Nacenění parkování je jasný. Jenže mezitim co pravicová úderka ODS boys z magistrátu se už třese na zdražení Lítačky (což je strašná píčovina), tak o zdražení stání na ulici si tyhle synové filosofie Václava Klause myslej, že je to komunismus. Ono taky za něco platit je vyloženě bolševická věc, nebo tak něco. Nevím, nejsem z ODS.

    Každopádně problém opravdu není v nedostatečné kapacitě parkovišť nebo nedejbože silnic. Víc parkovišť a víc silnic totiž VŽDY přitáhne víc aut. Takhle je to jednoduchý.

    V Praze se především musíme vymanit ze stínu ODS a přestat si myslet, že další silnice navíc něco vyřeší. Jako třeba ten mytickej okruh. A protože chybí asi tak třetina okruhu, tak je nutné jezdit kolem Karlova mostu. Akorát že vůbec.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    FRK_R23: Ano, četl, a polemizuje s ODSáckým nesmyslem kapacity P+R ve výši 50% příjezdové dopravy, zatímco stávající stav je to opačným způsobem tragikomické 1%.
    Poselství článku je podle mě jinde, než ho vidíš. Jsou to ty 4 souhrnné body na konci.

    1. Především se musí správně nacenit všechno stávající parkování (...) Pokud bude parkování v centru dál levné, nebo zadarmo, nikdo nebude mít potřebu se obětovat a parkovat nepohodlně na výpadovce za městem.
    2. P+R se také musí stavět blízko míst, kde doprava vzniká. P+R ve Středočeském kraji pomůže, ale stavět je pár kilometrů od centra je už zbytečné, většina řidičů už raději riskne cestu až do cíle.
    3. P+R musí být praktické, a proto vyžaduje velmi kvalitní obsluhu veřejnou dopravou. (...) Ani plán, který by se chtěl populisticky zavděčit jen řidičům, nebude fungovat, pokud souběžně s ním nevzniknou i nové linky hromadné, ideálně kolejové dopravy.
    4. (..) Efektivnější než dotovat poptávku silnicemi a P+R, je stavět skutečně městské prostředí, které dopravní problémy vyplývající z nadměrné závislosti na autech nevytváří.

    Bod 4 je bohužel z kategorie "kdyby byly kdesi ryby", protože Praha už prostě nějak vypadá a i když by si to pár lidí přálo, nemůžeme ji zbourat a postavit znova.
    Takže podstatné je to, že souběžně se zdražením vjezdu do centra musejí přibýt P+R místa "někde" (klidně i dál od Prahy) a současně musí fungovat MHD návaznost.
    P+R na špatném místě nebo bez dopravy bude zbytečné a prázdné, pouhé zkomplikování dopravy do centra bez řešení alternativy je jen buzerace.
    Ergo, pokud jsem rámec návrhu četl správně, přesně to navrhoval, čili jsem rád, že ho Piráti nepodpořili.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    ARCHIMEDES: Jo to je dobrej článek, ale nevim jestli si ho taky četl.

    To není úplně triviální číslo. Podle posledního měření z roku 2013 byl celkový počet všech P+R stání v celé Evropě jen lehce přes milion. Podle ODS by tedy každé šesté P+R místo na kontinentu mělo stát právě v Praze.

    ...

    Největší parkoviště v Česku je u Kolína, v průmyslové zóně Ovčáry. Vejde se na něj sice 6 500 aut, ale pro uparkování všech 170 tisíc navrhovaných stání by bylo nutné někde v Praze postavit takové parkoviště v přepočtu hned 25krát. To už dohromady zabírá plochu celé Prahy 1. Tato obří plocha by byla jistě rozdělena do desítek a stovek menších, ale i pro ty se těžko najdou vhodné pozemky.

    ...

    Ani sebelepší P+R však nemusí být využité, protože nezáleží jen na absolutním počtu míst. Hlavní problém jakéhokoliv parkování je, že hodnotné místo se nachází jen přímo u vstupu do kterékoliv budovy, kde během dne potřebujeme být, je vždy volné právě pro nás a je úplně zadarmo.


    No a tak dál.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    FRK_R23: Oh, za prvé jsou data aktualizace, ehm, různorodá, za druhé je to cca 1% příjezdního provozu.
    Zpoplatnit centrum samo o sobě bez návazného posílení MHD taky nebude fungovat a je to opět represe bez řešení.
    Hezky třeba zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-komentar-praha-parkoviste-evropy-170-tisic-mist-je-beznadejna-utopie-187217
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    ARCHIMEDES: Tak trochu se mýlíš. Budiž mi důkazem prázdná P+R parkoviště nyní. Ty fakt nepraskají ve švech. Problém je, že do centra tim autem lidi proste můžou, takže jedou. Zpoplatnit vjezd do centra a výrazně zdražit pokuty za špatný parkování je podle mě dobrej začátek.

    Volná místa viz například zde:
    Aktuální doprava v Praze - Pražský patriot
    https://www.prazskypatriot.cz/dopravni-informace/prehled-parkovist/
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    FRK_R23: Mno, dokud nebude dost parkovacích místo v Praze i P+R na jejím okraji, je každé (i dobře míněné) zpřísnění represe jednou nohou místo v poctivém přistupu "pojďme to řešit" v primitivní kolonce "prostě to zakážeme".
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    STAROJDA: Udženija byla proti - takže ten návrh nemohl být tak špatný :-)
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    KEDRIGERN: Zkusím, dík!
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    STAROJDA: No to já nevím a proto se ptám :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam