QZUZKA: asi jsem to přestal poslouchat kvůli tomu pocitu, že jsem zboží, nevím. Rádio platí i licenci za frekvenci, ale na Internetu ji například neplatí (proto byl nakonec Internet vymyšlený, že ano).
Jestliže platí poplatek OSE (nebo jiným autorským spolkům) to rádio, tak ale nedává smysl, abych ten samý poplatek platil ještě já za mobil, na který potenciálně můžu uložit něco, co se vysílá v rádiu (ale nejspíš to nikdy neudělám). Ta část, kdy ale rádia nahlásí, co se hrálo a autorské svazy to nějak přepočítají, ještě relativně smysl dává. Ovšem aplikovat takhle získanou metriku na balík peněz, získaný úplně z jiných zdrojů, než z těch rádií, přece žádný smysl nedává...
To, co provádí YouTube vůči youtuberům, je pak jakási "OSA on demand", která už díky velikosti trhu bude zjevně daleko pružnější a solventnější, než původní OSA, i když to vlastně nemá žádný zákonný základ. YouTube vytvořila tak velký trh, že může autory nejspíš motivovat lépe, než to dokázaly ty různé archaické ochranné svazy. A ještě údernější algoritmy má TikTok. S odchodem generace boomerů nejspíš ten tradiční formát vysílání rádií prakticky zanikne. Není pravda úplně jasné, co ho nahradí, ale stávající zákonné úpravy začnou působit jako některé takové ty středověké předpisy o tom, v jaké vzdálenosti od městských hradeb smí kdo provozovat pivovar, apod.