• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: no to já vím, že si ho stanovují sami, ale v rádiích se hraje už 30 let to samé - proč bych to měl chtít nějak podporovat? :-) Fakt by mi zajímalo, k čemu je dobré, že část něčeho, co je de-facto daň, prohlásíme za oddělené od rozpočtu a necháme, ať to rozděluje nějaká organizace podle klíče, který si určí sama. Tak to je normální neziskovka, tak udělejme dary pro OSA odečitatelné z daní jako u jiných neziskovek, něco jim přispějme z rozpočtu a je to... z mobilů se platí už DPH, tak co...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MARIHAI: no já moc nevím, já na home use používám Linux :-)
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    XCHAOS: Protoze to je jina licence. I u softwaru mas jiny sazby pro home use a business use
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    NIEKT0: Chrobaku pytliku, auta mas taky na elektrinu a na benzin a nikdo nerozporuje, ze oboji jsou auta. Tak se zamysli.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    XCHAOS: Ten klíč si stanovují sami, hodně toho mají nahlášeno třeba od rádií, nebo dalších co posílají playlisty, berou v potaz asi i nějaký hitparády atd. a pak si to poměrně propočítavají. Důležitý je, že si tohle i sami schvalujou. Jasně že se o to hádají, ale pořád vlastně mezi sebou jako mezi těma co zastupují.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QZUZKA: české situace se týká následující: komu OSA pošle 90 Kč za můj chytrý mobilní telefon? podle jakého klíče to rozdělí? starý způsob distribuce se zhroutil - neslyšel jsem o tom, že by v poslední době někdo vydával alba na CD nebo tak něco... v rozhlase, když ho náhodou někde zaslechnu, se zase točej stále stejné hitovky ze 70. a 80.let.

    Stávající legislativa byla na pováženou už když Piráti vystupovali proti poplatkům z prázdných médií, ale dnes je podle mě úplně mimo realitu. Problém je, že poplatek z prázdných médií nebyl úderné politické téma a ještě míň je jím dneska ten poplatek z mobilu. Svým způsobem, vzhledem k tomu, že žádné mobily se nevyrábí u nás, ale dováží se, je to takové "skryté clo", které bychom třeba ani oficiálně coby clo nesměli zavést. Takže ani nejde o ten poplatek samotný, jako spíš o to, jestli je OSA opravdu tím správným subjektem, který má mobilní telefony zdaňovat...
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    MAKROUSEK: brouku truhliku, zisti si ake su rozne ochranne lehoty pre rozne druhy autprskych prav, a zamysli sa...

    (naprklad preco u technickeho patentu mas 20 rokov od registracie, a u hudby 90 rokov od smrti autora, a podobne "logicke" specifika roznych druhov)
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    XCHAOS:
    Přijde mi, že dost mícháš tu americkou vs českou situaci, plus aktuální zákon vs vize, a je těžké se vyznat v tom, co vlastně říkáš. Korporátní práva a OSA spolu moc nesouvisí.
    To, že nová technologie bude mít jine problémy a jiná řešení je pravda, ale tak nějak neužitečná (ano, časem něco bude jinak).

    Autor není (jen) ten kdo nahraje video na YouTube, bavíme se i o autorovi toho původního obsahu, který někdo zaznamenal. Velké firmy nechtějí samy platit přímo těmhle autorům, chtějí to mít hlavně jednoduché. Pokud YouTube teď zvládá každého jednotlivého národního zástupce, tak jednotný standard EU zvládne taky. Apple zvládl USBC.

    Druhá varianta by byla, že platforma nedovolí žádný nepůvodní obsah, a tedy může tu věc řešit "přímo", ale lidi chtějí jména a značky. Jak moc se chytla ta rádia s přímo licencovanou/nezastupovanou hudbou? Mám dojem, že jsem o nich 10 let neslyšela.

    Co se týká rádia- řekla bych, že rádio má licenci koupenou v B2C režimu, a prostě další B jsou zodpovědní za své vlastní licence.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: stahovat ale můžeš. nesmíš jen uploadovat....
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Chaos v tom je, to je pravda... Ten poplatek za prázdný média, ať se tím myslí cokoliv, je přežitej a nefunguje ani jako "daň" za to že můžeš beztrestně stahovat pro osobní potřebu, což je jediná konstrukce, co vůbec dává trochu smyslu.

    Ta ochrana jako taková je ale potřebná, zrovna ta OSA je fakt organizace autorů pro autory, dělají si to sami, sami si volí představenstvo, schvalujou rozpočty... Víme jak dopadla třeba Sazka, která byla původně taky sportovních svazů, existujou firmy, kde jim autor může platit a hlídaj to za tebe možná líp než ta OSA, ale bude to dražší, navíc nemají u nás ten legislativní rámec. Tyhle spolky jako OSA smysl mají i v moderní době, existuje to všude po světě, je to naopak protiváha korporativismu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: no a myslíš, že je udržitelný, že se evropské (to tuzemské se bude harmonizovat s EU) pojetí copyrightu bude lišit od toho amerického? Když nějaká YT, Tiktok nebo i OnlyFans (a kvanta budoucích služeb tohoto typu) nabídnou autorům na základě shlédnutí přímo odměnu mimo systém, budou se ještě zajímat o nějakou OSA?

    K čemu se dostáváme, že autoři obsahu asi budou chtít mít kontrolu nad svým obsahem: bez znalosti toho, jak moc je žádaný, asi nebudou schopni úplně dobře vyjednávat, jakou za to mají požadovat odměnu, ale tady se dostáváme k tomu: KOMU teda OSA bude rozdělovat těch 90 Kč z každého prodaného mobilu? Podle mě si tím pokryjí tak maximálně administrativní náklady...

    Monopol na informace o sledovani, které maj sajty jako Facebook, Instagram, Xitter nebo YouTube, je sám o sobě problematický a teprve volné šíření obsahu ve Fediverse (které zahrnuje skutečné fyzické kopírování z instance na instanci a nejen streamování přímo k uživateli) do toho vnáší nějaký tolik potřebný chaos.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    XCHAOS: US a my jsou dost odlišný situace - tady nejde oddělit autora od jeho práv, vážou se na konkrétní osoby, nejde to třeba prodat jako to mají právě v tý americe. Osa zastupuje fyzický osoby + třeba dědice, ne korporace, dokonce ani třeba kapely, protože to nejde. Píšeš hodně textu, ale nemá to se situací u nás tolik společnýho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: no ano, já tuším, že takové věci se dějou, jenže práva se přesunula od samotných výkonných umělců k firmám, které se zabývají de-facto generickým zábavním průmyslem, a umělci samotní jsou zaměstnanci a jejich práva jsou pouze právy řadových zaměstnanců (viz nedávná odbory organizovaná (?) stávka scénáristů v Hollywoodu...). "Stávka DJů, jen ticho se valí z repráků" :-)

    Osobně jen konstatuju, že to zašlo příliš daleko, stejně jako dejme tomu obchod s odpustky na konci středověku a přestřelený ekonomický vliv tehdejší církve. Zábavní průmysl nakonec čelí konkurenci ze strany lidí schopných zabavit se svépomocí a jinak. Ti k tomu v téhle době mají více dostupných nástrojů, než měli kdykoliv v historii (masové rozšíření smartphonů, apod.) - akorát se teprve učí tyhle možnosti využít.

    Nástroje sdílené ekonomiky, které vymýšlejí odměny pro lidi za tvorbu online obsahu, zřejmě v kombinaci s možnostma AI povedou k něčemu, co bude natolik vybočovat z mediální zkušenosti 19. a 20.století, že jakákoliv stanoviska raných Pirátů z éry Piratebay budou stejně irrelevantní, jako snahy nějak obhájit status quo (ten bude prostě smeten, disrupnut...)
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    XCHAOS: "Co kdyby studio trvalo na tom, že je spolumajitelem nahrávky?" - o intergramu jsi neslyšel? :) btw "autoři" s vlastním kolektivním správce jsou u nás i zvukaři.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MARIHAI: ano, ale jestliže ta hudba byla už jednou zakoupena rádiem, proč ji platit podruhé? Celkově je to koncept z předminulého století. Kvalitní nahrávka dnes není jen o tom umělci a jeho genialitě či virtuozitě: kvalitní nahrávka je i o studiové práci. Co kdyby prodejci kytar chtěli platit za každé použití kytary, místo aby si kytaru šlo koupit a vlastnit? Co kdyby studio trvalo na tom, že je spolumajitelem nahrávky? Pochopitelně, snaha zajistit si nějakou pravidelnou rentu je pochopitelná, je to do jisté míry základ ekonomiky, snaha mít majetek, který vydělává... ale je otázka, jestli ta cesta přes "umělou vzácnost", tedy omezování tvorby kopií, které nestojí nic, je ta správná cesta. Lidi by měli být místo "vlastnění písničky, která jim vydělává peníze" měli uvažovat třeba o tom, že vlastní třeba solární panel na střeše, který jim vydělává peníze. Jako je asi dobré, že lidi uvažujou, do čeho investovat, aby je to živilo, ale není jasné, jestli mají sebemenší naději, že je uživí ten copyright (už vzhledem ke konkurenci s jinými tvůrci). Znovu podotýkám, že většina umělců včetně scénáristů dnes pracují spíš jako zaměstnanci, nikoliv v režimu autorů.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    MARIHAI: No, autorský zákon se na to dívá jinak.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    CAIDEL: IP je IP. To neokecate.
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    NIEKT0: Njn. Nechápe základní věci, tj. že kniha je kniha, film je film, hudba je hudba a sw je sw. To je pak těžké :)
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    XCHAOS: Motas dohromady dve veci. Licenci k osobnimu uziti, kterou ziskas kdyz si tu hudbu koupis. A licenci k verejne produkci za kterou plati radia.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MARIHAI: pořizovat kopie je legální, nesmíš je jen šířit (ani zadarmo, ale na to zákon nemyslel, protože v té době neexistoval Internet). Ale ten Gott (nebo jeho dědicové) dostanou zaplaceno už skrze to vysílání v rozhlase. Každopádně je to celé archaické.

    Podle mě se časem objeví generace umělců, kteří budou mít jiné obchodní modely a po odměně nepůjdou, zato si pomocí něčeho jako Creative Commons vymíní, že jejich dílo nesmí být využito k šíření reklamy (na YT si nějak lze zakliknout, jestli tam ta reklama smí nebo nesmí být, v tom videu... a vzhledem k tomu, jak moc se lidi začínaj vyhýbat reklamám, bude podle mě tenhle trend postupně sílit).

    Když se objeví nová mediální technologie, tak je nějaký čas využívána k emulaci těch předchozích médií, ale posléze se vynoří úplně nové formy (a asi i obchodní modely) šité na míru novému médiu.

    Třeba všichni ty novináři, co se schovávají za paywally, si neuvědomují jednu věc: většina lidí nestojí o exkluzivní informaci, ale stojí o nějakou shodnou úroveň informovanosti na úrovni většiny společnosti. Tudiž je možná poptávka po levném, ale masovém zpravodajství - ne po drahém a exkluzivním. Já mám určitou představu (na základě dat o zájmu o IPTV), kolik by byli asi lidi schopni připlatit si k předplatnému za Internet, kdyby jim otevíralo nějaké zajímavé paywally; je to ale úplně mimo mísu z hlediska toho, kolik dnes paywally stojej.

    Jakmile má konzument na vybranou, jestli koupí nebo nekoupí, tak je cena, kterou si představují sebevědomí autoři, často odmítnuta. Proto je snaha prolobbovat se k něčemu, kde lidé na vybranou vůbec nemaj.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam