RUDOLF: Stat vytvara legislativu, to je uplne OK, ale verim ze ani ty nechces mat stat, kde su zisky sukromne a straty erarne. Ani stat, ktory je prilis slaby na to aby sa nedokazal branit lobingu niektorcyh zaujmovych skupin, ale zaroven dost silny aby sikanoval vlastnych obcanov.
U kopirovacieho monopolu mas 2, iba zlahkasuvisiace roviny:
1. Ci ho vobec potrebujes, ci situaciu zlepsuje.
2. Aktualna implementacia kopirovacieho monopolu, s vsetkymi jeho bizarmi.
To 1. je skor filozoficka debata, bohuzial nie je na programe dna to menit. Ale ked uz sme sa k tomu dostali, tak podla mojho osobneho nazoru je kopirovaci monopol kontraproduktivny. Bez kopirovacieho monopolu ti nebude fungovat "recording industry", v zmysle industry, ale za tym ja plakat skutocne nebudem. Neznamena to ale, ze by nutne zasadne utrpela umelecka tvorba. (ked sa pozries kam idu profity, samotnym umelcom idu odrobinky). Neznamena to ani, ze by si zrusil koncept autorstva: Stale by si bol autorom diela, a nebolo by ok ti dielo "ukradnut" v zmysle si ho privlastnit. Ale pripadne komercne vyuzitie by si mal riesit obycajnymi obcianskopravnymi dohodami/spormi, a nie outsorcovat vynucovanie na stat, ci uz priamo na policiu alebo cez legislavne nariadenia na ine subjekty, napriklad cez rozne technicky uchylne riesenia ako upload filtre. Profit umelca by v takomto pripade pramenil z jeho znamosti, ktoru by mohol nepriamo monetizovat, nie priamo z vynucovania kopirovacieho monopolu. Bolo by celkovo v odvetvi menej $$? Ano. Bolo by to celkovo horsie? Nemyslim si, skor naopak.
2. Toto je vec co mozeme resit tu a teraz, a to su veci ako OSA, (nezastropovane) poplatky z medii, dlzka trvania autorskych prav (ako zdovodnis opakovane predlzovanie az na sucasnych absurdnych 90 rokov?), atd, atd, proste rozne parametre nastavenia kopirovacieho monopolu, alebo lokalnych CR specifik. A tu je rozhodne obrovky priestor ku zmene.