• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISKontaktní rodičovství - attachment parenting
    aktuálně: sdilime tipy a triky a rozšiřujeme nástěnku

    téma: bonding - těhotenství, porod, šestinedělí

    rozbalit záhlaví
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    YMLADRIS: V tomto ohledu jsem taky staršímu ustoupila a u oběda jsem pouštěla videa z youtube (vlaky, zvířata) a k večeři měl pohádku, protože už byl natolik unavený, že by kaši ani nesnědl. Teď chodí do školky a v jiném prostředí se bez problémů adaptoval, nemá žádný návyk, že by se bez pohyblivých obrázků nenajedl...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: ja nezvladam jidlo. Navykla jsem batole ze pri jidle se cte a necha se futrovat, protoze je pro mne dulezitejsi aby pribiral nez netlacit ho do jidla. Ted se to bude chudak tezce precvicovat...
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: a sakra, asi jsem taky děti sekýrovala se zdvořilostí, jsem už taková povaha... ale jsou všeobecné považovány za zdvořilé i teď, chválabohu...

    YMLADRIS: s tímhle já se právě neumím úplně srovnat, nechat pleny a dudlíka na dítěti jen - na důkaz toho, že nejsem pruský pruďas, můj nejmladší syn měl na kadění pleny do tří a čtvrt, ale pak už jsem na něj trochu nastoupila, protože to teda komplikovala život i jemu. Naučil se to za dva dny. Nastoupila jsem na něj ukecáváním a ukecala jsem ho. Mít dítě bez plen je prostě tisíckrát lepší než s nimi a s ohledem na naše aktivity i pro něj.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: mozna ho matka se zdvorilosti sekyrovala od dvou let takze se na to o deset let pozdeji definitivne vyflakl. Je moje vira.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste mne napadla hlaska ktera pro mne tu aldort vystihuje: ona je prave opakem vyvojovych tabulek. Ke kazdemu decku pristupuje individualne, ani ho neurychluje ani ho nezpomaluje. Kdyz dejme tomu ctyrlete dite pozaduje stale mit pleny, tak mu je necha, bere to jako jeho rozhodnuti o jeho tele. Kdyz naopak ctyrlete dite poptava lekce klaviru, probere s nim ze je to zavazne (bude dostavat lekce dokud bude denne cvicit) a plati mu ty lekce. Jeji styl neni popis toho kdy co jak "s detmi" provadet, ale prave jako by rezignovani na vetsinu "melo by se" a snaha dat diteti co nejvetsi duveru a lasku a vzor a predpoklada, ze tak bude mit co nejvic toho flow, ktery mu umozni vytezit jeho osobity potencial

    O Flow ona nemluvi, to sem zatahuju ja skrz montessori, ale kdo neznate, tak pro mne je to fakt super stav a dava mi smysl snazit se decku umoznovat to. vim z osobni zkusenosti ze se v tom fakt clovek nejvic rozviji



    Flow (psychology) - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flow_%28psychology%29



    TAPINA
    TAPINA --- ---
    A teda kdyby mi minimálně jednou týdně nezavolal klient (pokaždý jiný), který zjevně nemá nejmenší tušení, že do telefonu má člověk pozdravit a představit se, tak by se mi taky líp věřilo, že děti se přirozeně všechno naučí samy.
    NABUKHADNEZAR
    NABUKHADNEZAR --- ---
    YMLADRIS: jedno pětiměsíční, ale mohutný.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: jsou v pubertě, což je na posuzování toho, zda se výchova vyvedla, trochu nejisté období ;-) Osobně si tedy myslím, že spíš i jo, ale záleží na měřítcích a tom, co od toho člověk očekává.

    I tak si myslím, že se to na každé dítě aplikovat nedá, na druhé a třetí by to asi i šlo, ale to nevím, druhé chudák zažilo hlavně poněkud divoké akce se svým starším bratrem, jsou od sebe dva roky, nejmladší má výchovu naší, v níž asi nějaké aldortovské prvky jsou, ale nemáme jedno dítě, máme jich pět a nemůžeme jim říct, že mají smůlu, protože teď rozvíjíme tříletého. Smůlu třeba v tom, že ho necháme projevovat emoce jim navzdory.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    FRONEMA: Základní myšlenka ale není, že dítě je špatné. Základní myšlenka (moje) je, že dítě ještě neví, jak to mezi lidma chodí, a mým úkolem, jakožto prvního dospělého, se kterým přijde do styku, je říct mu, jak to chodí.


    YMLADRIS: Vida, podobným způsobem jako tu "hru na ticho" jsem letos pojala přednášku Jiřího Grygara na takové víkendové čundrovní akci, kde se šlo zúčastnit buď s dítětem nebo vůbec, a fakt jsem tam chtěla. A teda pravda, byla jsem překvapená, jak dlouho jsme tam vydrželi, ale cca v půlce jsme odejít museli :o)
    Nicméně myslí si, že až tak nefungovala nabídka na hru, jako nabídka "dokud bude ticho, tak budeme tady, a jak nebude, tak jdeme spát" :o)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: jo no zase se uz dostavame k tomu jak to neni pro kazdeho atd
    ja nevim zda je to pro kazdeho, a kdyz by jeji dite s filharmonii nespolupracovalo, tak by ho tam nebrala. je to jen jako priklad jejiho pristupu pro ty kdo to neznaj treba

    jinak tvoje situace -- misto "matka podezrivave sleduje mou vychovu" mas "dcera podezrivave sleduje mou vychovu" :-) to mi pripada fakt vtipna situace.
    ale pokud vidis svoje dospele deti adaptovane tvurci stastne, tak asi nemas co resit, uz vis ze tvuj styl funguje a hotovo
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Jak já chápu respektující rodičovství, tak právě naopak - protože ten respekt má být OBOUSTRANNÝ, na což se často zapomíná (jak mezi zastánci, tak mezi odpůrci). Tedy je-li to rodiči opravdu hodně nepříjemné, ať to dá najevo, ale s cílem vymezit se vůči chování, které je mu nepříjemné, nikoliv s cílem dítě něco naučit, aby bylo správně vychované.
    Já osobně batolecí řevy CHCI (u nás teda spíš máchání rukou směrem k objektu zájmu a jekot TÁÁÁM, neb slovo "chci" ještě neumí) obvykle řeším tím, že v klidu a svým tempem dokončím co mám rozděláno a pak stejně v klidu a svým tempem uspokojím potřebu dítěte, přičemž pronáším věty jako "ano Malvínko, já rozumím, nejsem hluchá, není třeba křičet, podám ti to, až dokrájím tu papriku". Případně když nevím, o co dítěti jde, tak to normálně přiznám - "Malvínko moc ráda bych ti vyhověla, ale, z tohohle jekotu vůbec nechápu, co po mě chceš. Můžeš mi to v klidu pořádně ukázat?" Obojí obvykle vede k tomu, že dítě ztichne, přikývne a vyčká nebo jasněji ukáže, co chce.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: promiň, mně je je aldort v některých ohledech sympatická a fakt si nemyslím, že moje nejmenší dítě je špatný, naopak, ale měla jsem taky dítě, dneska je mu sedmnáct, z kterého by se asi i naomi šla opít, při vší úctě, takže se té představě s filharmonií musím smát. Takové dítě nějaké nabídky vůbec nevnímá, kupříkladu.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: jeste ale doplnim, ze dalsi pysna historka od aldort je, ze brala svoje deti od dvou let na koncerty filharmonie, a ze zvladly drzet pusu celou dobu. protoze to s nimi predem probrala ze to je takova zvlastni hra na ticho a ze batolata vylozene tesilo zkouset byt co nejtissi a ze meli domluveny znak ze uz tam nechtej bejt a potrebujou odejit (pak by hned sla), ale nikdy ho nepouzili.

    Cili aby to nevyznelo ze jeji pristup je vubec neintervenovat a "nechat je rvat dokud nevyrostou". Tak se to rict neda. Ona na deti ma spoustu pozadavku, ale jako by formou nabidky nebo jak to rict a zaroven jim posefovava predem a prubezne jejich potreby. A ony spolupracuji. Kdyz ne, nevynucuje to, prizpusobi se ona.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    a mene radikalni pristup je treba ta Sarah MOudry, mohlo by zaujmout co s tim rvanim.

    Sarah, > I find that Melissa (22 months) sometimes shouts in restaurants – like “mama!!” When I am sitting right next to her. Is there anyway to make her understand that shouting is perfectly acceptable outdoors / on the playground but not at the dinner table? > > Risa, > Toddlers like to explore. This includes with their voices. They will often try different volume, pitch, tone, and cadence with their voices. Sometimes at inappropriate places and times. However, toddlers are not yet socially conscious, so they have not learned what times or places are appropriate. This is one of your wonderful roles, as her mom. This is where you get to help her understand and build a foundation of socially appropriate actions. In this particular situation, look directly at her and say, “yes, Melissa? I am right here.” Then explain, “your voice is quite loud for inside. That volume is better for when we are outside.” Then you can say her name quietly, “Melissa.” “Can you say my name quietly?” If she repeats the shouting, repeat the message above. If you feel that she is testing the rule, take her outside and say, you may use that volume outside. Then invite her to come back inside when she is ready to speak more quietly. In my experience, most children will test the rule a time or two and then be accepting of the rule. Of course, always using a calm and patient tone. Know that she is not doing this to upset you, she is doing this so she can understand the rules of your culture. > > Side note: I recommend that parents do not use phrase such as ‘inside voice’ and ‘outside voice’, and in the same vain, ‘walking feet’. These phrase suggest that it is a completely different mechanism. I recommend describing a voice as quiet or soft and then naming the appropriate place to use it. Try to phrase in the positive whenever possible. > > Examples: > “I hear your beautiful voice. That volume will be perfect when we are at the park. Let’s speak softly inside.” > “I can see how quickly you are moving. Please run when we are outside and there is so much space. You can walk while we are inside.“ > - See more at: http://sarahmoudry.com/page/3/#sthash.DKKbHmgq.dpuf
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    kam to vede, nedavno jsem cetla vylev na nejakem monte blogu stylu "dceri bylo minuly mesic sedm a ted zacala sama od sebe poustet starsi lidi sednout v buse, oh ma vychova funguje" ze jako holcicka na to dosla sama ze je to pekny a ze to delat chce a tesi ji to.
    Mne to pripada fakt dobry. Jenomze co ten tlak okoli ze :-)

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: Respektujici rodicovstvi je spousta odstinu. Radikalni Aldort to bere tak, ze se snazi jit to nejsnadnejsi cestou, coz mini nezatezovat dite "zbytecnostma", na ktere neni vyvojove zrale a ke kterym dospeje plynule, az nastane jeho cas a az to okouka. A pak to bude uprimne napr. "dekuju!!" a nee naucena fraze. Protoze mocenske boje o socializaci narusuji ten slavny attachment, decko pak nemuze 100 % kapacity vynakladat na rozvoj, ale musi resit svuj strach zda je dost hodne aby ho rodice meli radi nebo co jako (stres), za druhe cim vic bezmoci (donucovani) tim vic odporu.

    Jeji typicka hlaska je: Kdy se to jako nauci??? -- Az to bude potrebovat!

    a bere to tak, ze nas hlavni strach je ze deti jsou debilni a my je musime nutit se ucit.

    Cili ji osobne je vice neprijemne stresovat svoje dite nez je ji neprijemne ze batole jedna hulvatsky.
    Nedovoli diteti napr aby ji kousalo. Nebo aby fyzicky nekomu ublizovalo. Zabrani mu v tom. Ale aby rvalo, to se obavam ze fakt neresi :)

    ale to je ona no, pokud pro tebe hulvatstvi je nesnesitelne, jsi v jine situaci
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    TAPINA: myslim ze v duchu respektujiciho rodicovstvi je ptat se proc to dela. Protoze pokud je zakladni myslenka ze to dite je nejakym zpusobem spatny (nevychovany,neslusny, chce te trapit..) vede k tomu ze zacnes delat akce, ktery mu nepomuzou a jeste ho utvrdi ze je spatny. Zatimco presvedceni ze to dite je dobre , ale nejakym zpusbem v tisni a ze potrebuje nejak pomoci vede k tomu, ze se to da vyresit tak, ze se to prestane dit a navic to dite ziska duveru samo v sebe. Tak to ja chapu.

    cimz nerikam ze to je vzdycky jednoduche, ale myslim ze stoji za to se o to snazit...
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    A taková myšlenka, jako že rodiči samotnému není příjemné, kdy po něm dítě mladší tří let, nicméně jazykově zdatné, hulvátsky pořvává, to je asi v duchu respektujícího rodičovství úplně kacířská myšlenka, ne? :o)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: jsem zastáncem kontaktního rodicovstvi, dítě nebiju, nesnažím se ho pořád pacifikovat zakazy, ale asi bych spíš považovala za chybu, když ve třech a pul mluví jak kniha, aby nepoužíval slova jako prosím a dobrý den, a klidně mu to připomenu.
    Nehledě na to, že nás přístup k benjaminkovi ostře sledují čtyři velké děti, které jsou i tak presvedceny o tom, že nás přístup je příliš měkký.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NABUKHADNEZAR: tak jak velky mas ty kindose?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: aldort by rekla ze do tri let vubec nema vyznam budovat jakekoliv moralizovani (napr. ucit rikat prosim). ze tyto veci se mnohem lip uci skrz zkusenost a empatii, pricemz zkusenost je neprenosna a nesdelitelna. Cili az bude decko vetsi a bude mit svoje zkusenosti typu ze mu nekdo rve neco z ruky s revem a kdyz mu rekne Prosim a dohodne se s nem, pak ma vyznat navazat na tuto zkusenost, ze se mu vic libi kdyz se s nim lidi dohodnou a tudiz at to taky dela. Dokud zkusenosti typu ze rvani CHCI je neprijemne nema, tak ma jedine zkusenosti typu Kdyz rvu CHCI, matka odporuje. Dobre prizpusobim se nebo ne (dle temperamentu). Ale to neni vnitrni jeho motivace

    ve zkratce
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam