• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MURHAAYASkenování a digitalizace filmů a fotografií (hlavně s Canonem 8800F aneb klub zoufalych uzivatelu)
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    HYPNOGEN: diky.

    jen se snazim furt preskenovat starsi filmy - Fuji C200 foceny jako 200 v tom Canonu a furt to nikam nevede :D
    HYPNOGEN
    HYPNOGEN --- ---
    MURHAAYA: koukam na pracovnim monitoru a vypada to vyborne
    doma jeste mrknu na retine
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    SATOO: no proto to sem tak nejak davam :D, ze cekam, kdyz by mi nekdo rekl, ze to ujizdi nekam tak se podle toho zaridim :)
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    Tak jsem to asi prostouchnul to skenovani a ty barvy. Skenuju do tiff 16bit, edituju v affinity photo a na fotky aplikuju svoji vlastni krivku ktera imituje gamma korekci. Tuhle vrstvu uprav muzu kdyztak stahnou, u nejakych kontrastnich scen a vyuzit toho plochyho vystupu ze skeneru. Pak pripadne upravim urovne a mam nejaky preddefinovany upravy vyvazeni barev (barevny teploty), abych mel neutralnejsi podani pripadne tim kompenzuju nejakou konkretni fotku, kde to moc ujizdi ciste diky svetlu ve scene. Z vuescanu mi to leze malicko do zelena, ale prijde mi jednodussi s tim laborovat v editoru. Tady jsou kdyztak vysledky z moji posledni varky, fotky jsou dost na jedno brdo, ale spis jde o ty barvy, pletovku a tak.

    Galerie
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/novy/
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    plus tomu jeste pridava to, ze dng a tiff jsou jen nejaky kontejnery (zpusob usporadani binarnich dat) a muzou v sobe obsahovat hruby data snimace a nebo uz zpracovany.

    pro nas je dng/cr2/raf/nef ... synonymum pro raw, protoze to nam leze z fotaku kdyz "fotime do rawu".
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    HYPNOGEN: starej vuescan mam. Ja sem mel i nejakej novejsi, ale myslim, ze jsem tehda zase downgradoval nevim proc. Jsem divnej v tomhle, jak si jednou zvyknu na nejaky workflow a nekdo mi prehazi tlacitka, tak vidim rude. Pouzival jsem photoshop CS2 dlouhy leta, pouzival jsem Canoni Digital Photo Professional rudimentarni raw editor a na fuji mam Silkypix 2.x i kdyz uz je davno nejaka nova verze (ktera mi jela neskutecne pomalu i na novy masine), takze kdyz nemusim vylozene, tak neupgraduju.

    ono je potreba mit na pameti, ze DNG neznamena RAW a tiff neni jen 16ti bit bmp. DNG je jen kontejner. DNG co leze z digitalu Ricoh GR neni to samy co raw DNG nebo tiff DNG co leze z VueScanu. To jsou tri ruzny veci.

    Raw co leze z vuescanu jsou fakt raw data toho snimace (ktery samozrejme nemaj bayer mask), takze ty jsou ovliveny expozici svetla (a nejspis berou v uvahu kompenzaci podlozky podle navodu, ktera mozna ovlivnuje expozici barevnejch kanalu, ale zaroven vuescan ma pro jednotlivy RGB slozky vlastni policko, kde mam vsechny stejny a rovny 1).

    Tiff a DNG (non raw) jsou, jesli tomu dobre rozumim, identicky data jen v jinym formatu, ale na ktery byly uz aplikovany barevny korekce.




    To ze VueScan ma moznost sasit s barvama pres R/G/B expozici, barvu podlozky R/G/B, neutralni bod bile R/G/B a jeste profil negativu tomu taky nepridava na jasnosti
    HYPNOGEN
    HYPNOGEN --- ---
    MURHAAYA: no vida, to je zaver.
    ja spouste tech veci vlastne moc nerozumim - tiff vs. raw, kdy je raw fakt raw, i kdyz ma koncovku tiff atd.. to je fakt gulas. Prijde mi, ze mas ale nejakou starsi verzi toho VueScanu, podle me je u toho vystupu ten RAW reseny uz nejak jinak.. nebo je to jen CZ vs. EN interface. Jsem ted v praci na PC, kde Vue nemam, ale doma checknu. Fakt je, ze mi z toho nelezou "negativy". Nejake info o souboru (napr. v Photoshopu) by melo ukazat, o jaky format (+barevny proifil) se fzkutečnosťy jedna, ne?
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    MURHAAYA: malej update.
    - neni raw jako raw. To cemu jsem ja rikal raw neni raw, ale tiff. Skutecnej raw by byl, kdyz bych zaskrtnul neupraveny (raw) soubor - http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/vuescan.jpg
    - ten skutecnej raw se v affinity photo otevre jako negativni obrazek (asi jako kdyz bych to skenoval jako diak). Tenhle je vysledkem jenom expozice skeneru a korekce podlozky negativu (podle navodu) a teoreticky pokud by si clovek naskenoval celej film takhle do skutecneho rawu tak ho pres VueScan muze znova prehodit do tiffu a aplikovat na nej nejaky upravy.
    - to co jsem skenoval ja byl vlastne vzdycky tiff pripadne tiff obalenej jako dng. Podle nejakyho postu na foru jsou ty soubory identicky jen jeden ma v sobe nejaky dalsi metadata. Ja kdyz sem si delal jen hloupej binarni compare tak ty soubory byly rozdilny protoze muj compare nenasel treba jesli jeden z nich nema nejakej offset. Nejsou na bajt stejne velky.
    - tiff je 32bit a linearni gammu, takze aplikaci krivek co ji kompenzujou se da dostat dobrej look a tiff co clovek vidi v nahledu vuescan vidi stejne v affinity.
    - dng format tiffu je pak interpretovanej v affinity developeru nejak a to nejak je odlisny od toho jak to interpretoval Camera Raw. V affinity se da nastavit jesli ma aplikovat gamma korekci nebo ne. Kdyz ne, tak to vypada stejne jako ten tiff jen je jina teplota chromaticnosti a kdyz se s ni zahejbe, tak se ten dng soubor vypada stejne jako tiff. (Sounds like tiff with extra steps)
    - dng se pak ukaze jeste trosku jinak kdyz si ho prohlizim v nahledu irfanu a nepodarilo se mi primet irfan na to aplikovat nejakej sRGB profil. Jen sem dokazal primet irfan ten soubor nezobrazovat vubec. Irfan neni berna mince.

    - tzn co z toho vychazi je asi, ze je celkem jedno, jesli skenuju tiff nebo dng, aplikovat nejakej set akci musim tak jako tak
    - skenovani do tiffu je asi pohodlnejsi v ramci workflow, ale nejakej preset by default musim aplikovat tak jako tak, nicmene u toho tiffu ma clovek vizualne trochu od ceho se odrazit a je to v ramci affinity pohodlnejsi. U jinych raw editoru to bude asi jinak.
    - ten rozdil v tom, proc mi to z toho Canonu lezlo tak hnusny a Fuji kompaktu hezky bude asi (a nemuze bejt v nicem jinym asi logicky) v expozici a objektivu. Canon proste tahne do teplejsich barev a je nejspis trosku min krytej nez ten kompakt. Ten asi trochu preexponovava a tim padem jsou prokreslenjsi stiny a ne tak slity i kdyz celkove je expozice na tom canonu asi v poradku.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    MURHAAYA: Co z toho vyvozuju:
    - dng tim, ze jsou to raw data zavisi na aplikaci tone curve pripadne implicitni gammy se kterou ten software pocita s barevnym profilem.
    - skenovani vs nahled muzou dava jiny vysledky
    - tiff je vic what you see is what you get, zvlast pri "skenovnai z nahledu".

    Co nechapu je, ze se mi to zaclo vysirat uz na starym kompu. Ze proste ty fotky z toho canonu (pripadne jeste z nikonu FG) vypadaly tak mdle a hnede

    jak z toho ven? zkusim vzit tenhle film, co jsem pouzival jako refrencni a pokusit se dotunit nastaveni ve skeneru, abych byl co nejbliz tomu puvodnimu (aspon co se tyka treba tonu, kontrast neni treba hrotit az tolik, ten se da dotahnout dycky).
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    pokracovani sagy. Zkusil sem vytahnout starsi negativ, u kteryho vim jak mi vysel. Fotak Fuji Cardia, film Fuji C200

    0) http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/v2/2019-07-16-cardia-023-30.jpg - tohle je fotka, se kterou jsem spokojenej. Naskenovano na starym kompu win7 do dng, editovano v Camera Raw.

    1) http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/v2/Scan-210512-0002-tif.jpg - takhle to se stejnym nastavenim naskenuju tedka (aspon si to myslim, je to stejnej ini file) (not bad actually)

    2) http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/v2/Scan-210512-0002-dng.jpg - takhle to vypada naskenovany do dng a jen konvertovany do jpg (trosku vetsi kontrast) (not bad)

    3) http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/v2/Scan-210512-0002-dng-irfan.jpg - takhle ten samej dng soubor zobrazi ifran view a nepodarilo se mi irfan presvedcit aby to zobrazoval jako zbytek

    4) http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/v2/scan-210512-0002_-_tiff_edited_in_affinity.jpg - takhle sem upravil tiff z bodu 1 pomoci par vrstev (kontrast, urovne, trosku white balance)

    5) http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/v2/scan-210512-0002_-_dng_exported_in_affinity.jpg - takhle sem upravil dng v affinity. Samo o sobe to ale affinity nacte dost podobne jak to vidi ten irfan (ale ne tak kontrasne) a musi se zaskrtnout aplikovat tonovou krivku a pak uz jen aplikovat raw upravy. Ten ruzovej ton muze bejt danej tim, ze Camera Raw mel jako default jiny hodnoty vyvazeni bily nez Affinity.

    6) http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/v2/Scan-210512-0002-dng-bez-tone-curve.jpg - takhle vypada dng otevreny v affinity bez aplikace tone curve

    7) http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/v2/Scan-210512-0002-dng-s-tone-curve.jpg - takhle vypada dng otevreny v affinity S aplikaci tone curve.

    Chtel sem vzit to dng a otevrit ho v Camera Raw a mrknout na to jaky tam jsou nastaveni teploty chromaticnosti napriklad, ale zjistil sem, ze muj starej win7 komp uz nenastartuju. Proste se nerozbehne, takze tohle srovnani muzu vyskrtnout.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    co me napadlo pri troske googleni, proc je takovej rozdil mezi nahledem a skenem muze byt v color management, ze maji ruzny barevny profily (cekal bych ze nahled bude mit sRGB monitoru a sken co nejsirsi)... ale je to jen domnenka.


    OT_: premyslim ze o tom zacnu psat blog nebo vlog :D
    OT_
    OT_ --- ---
    Mě hlavně drtí, jak se filmy vyvolávají standardizovaným procesem, i na čb jsou v podstatě normované procesy a následný krok (skenování) je totální loterie, jako šichta s Ďatlovem...
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    HYPNOGEN: tak zkus to "skenovani z nahledu".

    ja si rikam, ze sem nemel strihat ty svoje negativy (na pruhy po sesti), protoze jesli na to jednou prijdu, tak mozna preskenuju predchozi filmy...

    jako ten VueScan je v mnoha ohledech dost netransparentni co se tyka aplikace ruznych barev mi prijde.
    HYPNOGEN
    HYPNOGEN --- ---
    jinak ja nedavno konecne vyresil problem s barvama u diaku.. Canon 8800F to se svym default rozhranim vzdycky naskenoval na prvni dobrou s exportem do PS a tam jsem to normalne ulozil do jpg a bylo to.
    Po prechodu na VueScan jsem nejakou dobu diaky nedelal, pak jsem koupil Epson V800, takze vlastne nevim, jestli je to tim softem nebo skenerem, ale proste diaky zacaly vypadat tragicky. Zacal jsem byt smireny s tim, ze holt 10 let prosle Provie uz nebudou to prave orechove a ze to holt dava bruralne neverne barvy, totalne prepalenou cervenou a ani za nic s tim neslo v jpg uz nic udelat. Zkousel jsem sirsi barevne progili (AdobeRGB nebo nejaky ten Pro Color, ale pomohlo to jen minimalne)... tak jsem byl poprve v zivote nucen jit do tiff(raw) a konecne to zacalo vypadat ok... takze i 10 let prosle diaky vypadaji furt jako nove, akorat teda 1 soubor misto 30MB vazi 400MB :/ a taky me ceka preskenovani x diaku, nad kterymi jsem posledni 2 roky zaplakal..

    Podnost s Murhaayovou kauzou je akorat v tom, ze v nahledu Vuescanu ty diaky vypadaly vzdy nadherne, ale pak po tom samotnem skenu totalni zvratky.. to jsem nikdy nepochopil
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    HYPNOGEN: expozice je samozrejme jeden ze dvou aspektu na strane fotaku. Objektiv a expozice. Ta Fuji Cardia bude mit min presnou expozici, ale myslim ze ji ma dost konstantni. Ty filmy, ale to uz od dob co jsem fotil na Minoltu TC-1 jsem proste pouzival jeden profil co mel zamcenou expozici, barvu podlozky a svetlost (lock exposure, lock film base color, lock image color) a takhle jsem skenoval fotky i z ty Fuji Cardia, takze celej film na konstatni nastaveni, protoze ta expozice byla konstantni.

    U jinyho fotaku (olympus OM nebo nejaky experimenty s manualnim shift objektivem na tom canonu) tam ano, tam expozice ujede a to dany policko musi byt skenovany s delsi expozici a posune to barvy.

    Ten canon 500N ma konstatni vysledky co se tyka expozice. Mozna jsou konstatne podexponovany (jako neprijde mi, jen proste hnusny barvy), ale jsou konstatni. Neni to kazdy policko ulitly jinam.
    HYPNOGEN
    HYPNOGEN --- ---
    MURHAAYA: me jeste napada jedna vec.. barevne posuny podle mych zkusenosti u tech negativu dost zavisi na expozici (preexpozici, podexpozici) - kolikrat jsem mel na 1 filmu priklady super barev a supr hnusnych barev jen kvuli tomu, ze jsem to jinak exponoval. Neni ciste teoreticky mozne, ze se jednomu z fotaku treba lehce zpozduje zaverka (a pak preexponovava a netahne do hneda)? Jako tohle jsou pomerne "moderni" stroje, co by tenhle problem mit nemely, ale treba tam je lehce prituhla lamelka zaverky nebo tak..
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    SATOO: sem z toho pulku noci nespal. Nicmene, mam asi bojovy plan:

    1) naskenovat znova ty nejaky policka co jsem daval jako ukazku peknych barev na soucasnem setupu abych overil, jesli ten baseline drzi - pokud to ujede i pro tenhle snimek, tak je to proste neco s barvama na urovni systemu asi.
    1b) naskenovat to na starym kompu ve stary pipeline (win7+stejnej vuescan+dng+camera raw vs win10+stejnej vuescan+tiff+affinity photo)
    2) poridit nejnovejsi vuescan. Tenhle je uz nejakej patek starej a poridil jsem ho s tim skenerem od typka co mi ho prodaval a je dost dobre mozny, ze tam je proste nejakej bug specificky k win7 (nicmene hnusny barvy z C200ky jsem mel i na win7 kompu) a novou verzi se nic nezkazi.
    3) ????
    4) profit

    skenovani na jinym skeneru mi prijde, ze spis rozsiri tu paletu moznosti a ze vlastne skener a film jsou v tomhle cirkusu konstanta (pokud beru ze tu C41 volaj stejne). Az budu doma za nejakyho rozumnyho svetla, tak zkusim porovnat odpovidajici negativy, jesli treba ta Fuji Cardia nepreexponovava.

    Zvlastni je, ze ta Fuji Cardia, ve ktery fotim ten Ultramax aktualne (mam tam posledni film a uz se tesim az ho dofotim) vylejza docela solidne a na zacatku jsem si pro nej udelal jednoduchej profil a spolehlive drzi a stejnym zpusobem ten proces generuje spolehlive hnusny fotky z toho canonu.

    Posledni moznost je, ze tu Fuji Cardia co mam z japonska nekdo obdaril magickou schopnosti a nebo mi nekdo uřknul ten canon :D
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    tak pokracovani nekonecny sagy... a uz mam asi dost... aspon pro dnesek.

    Resim to, ze mi Fuji C200 focena na 200 v canonu EOS 500N tedka leze hrozne hnusne. a ta sama Fuji C200 focena na 200 z Fuji Cardia Mini Elite mi leze krasne. Tak se v tom stouram a zkousim i ruzny barevny profily ve vuescanu, ktery sem bezne nepouzival a zustaval jsem u GENERIC COLOR NEGATIVE profilu po celou dobu co to mam. V nahledu vidim v pohode barvy, tak dam skenovat a barvy jsou hnuty

    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/Scan-210511-0001.jpg - sken
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/Scan-210511-0002.jpg - nahled (zaskrtnute policko skenovani z nahledu)

    Mate nekdo tuchu proc to takhle ujizdi? Je to oboji jako TIFF, uz nejedu DNG po minulem fiasku.

    jesli si chcete porovnat, tak tohle jsou nejaky starsi skeny delany na ten jeden profil a tam mi prijde, ze to canonu ujizdi do teplejsich tonu
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/vs1-2020-05-20-500n-022-08.jpg - canon
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/vs1-2020-05-20-cardia-030-23.jpg - fuji
    Tady si myslim, ze to ujizdeni do teplejch tonu je dany proste vrstvama na objektivu a objektivem jako takovym. je to lehkej nadech, mam z toho canonu treba fotky foceny 28mm EF a 35mm Zuiko vedle sebe, stejny misto, cas, clona, expozice a zuiko ma zas lehce zelenej nadech.

    Tohle je asi nejbliz, jak sem to dostal se spesl vytunenym profilem pro canon a canon skla (oboji generic color negativ, ale pro canon jsem hybal barvama abych kompenzoval ten teplej ton).
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/vs3-2020-08-06-500n-025-18.jpg - canon
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/vs3-2020-08-06-cardia-039-01.jpg - fuji

    ta fujina ma velkou vinetaci, ktera muze dost za ten charakter. Nicmene posledni dobou mi z toho canonu lezou hnusy jako:
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2021-05-04-500n-042-13.jpg
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2021-05-04-500n-042-20.jpg
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2021-05-04-500n-043-04.jpg
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2021-05-04-500n-043-07.jpg
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2021-05-04-500n-043-15.jpg
    cely mdly a hnedy. Ten samej film mi z ty fujiny delal takovyhle pekny fotky:
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2019-07-16-cardia-023-28.jpg
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2019-07-16-cardia-023-30.jpg
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2019-09-01-cardia-024-17.jpg
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2020-05-04-cardia-028-01.jpg
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2020-05-28-cardia-032-14.jpg (lehce nsfw)
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2020-07-07-cardia-036-33.jpg (ukazka cerveny)
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/2020-08-06-cardia-039-24.jpg (pletovka)

    Tedka nemam aktualni srovnani z toho fuji kompaktu, protoze tam jeste dofocuju ultramax (fujiny nebyly par mesicu). Ten ultramax ma docela zajimavej charakter, ale rozhodne to neni muj fav film.

    To si myslim, ze uz neni jen "charakterem" objektivu a vubec to nechapu. Taky nechapu proc je sken z nahledu a sken rozdilnej. Jeste premyslim, jesli neporidit nejnovejsi verzi vuescanu, protoze tuhle sem koupil s tim skenerem uz pred spoustou let, ale slouzila mi dobre.

    Nejaky napady? :/
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    SATOO: nene, ale jesli se v tom nekdy chces povrtat tak prosim :) rad mrknu na co prijdes :)
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    ERROR: v tom affinity photo si clovek mohl vybrat jesli se na to ma aplikovat nejakej profil a to trochu zmenilo to podani, ale ne moc odstinem a u tech co byly exponovany nejak rozumne (ten portret) to priblizilo vystupu co clovek vidi ve vuescanu vic nez u ty kytky.

    Ja pozderivam, ze to je jinou gamma krivkou, ze ten DNG bude linearni, coz by asi vysvetlovalo to, ze lehce podexponovana fotka vypadala hrozne podexponovane.

    Kazdopadne prepnul jsem to do 16bit tiff a je to v pohode. Diky :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam