MURHAAYA: malej update.
- neni raw jako raw. To cemu jsem ja rikal raw neni raw, ale tiff. Skutecnej raw by byl, kdyz bych zaskrtnul neupraveny (raw) soubor -
http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/vuescan.jpg- ten skutecnej raw se v affinity photo otevre jako negativni obrazek (asi jako kdyz bych to skenoval jako diak). Tenhle je vysledkem jenom expozice skeneru a korekce podlozky negativu (podle navodu) a teoreticky pokud by si clovek naskenoval celej film takhle do skutecneho rawu tak ho pres VueScan muze znova prehodit do tiffu a aplikovat na nej nejaky upravy.
- to co jsem skenoval ja byl vlastne vzdycky tiff pripadne tiff obalenej jako dng. Podle nejakyho postu na foru jsou ty soubory identicky jen jeden ma v sobe nejaky dalsi metadata. Ja kdyz sem si delal jen hloupej binarni compare tak ty soubory byly rozdilny protoze muj compare nenasel treba jesli jeden z nich nema nejakej offset. Nejsou na bajt stejne velky.
- tiff je 32bit a linearni gammu, takze aplikaci krivek co ji kompenzujou se da dostat dobrej look a tiff co clovek vidi v nahledu vuescan vidi stejne v affinity.
- dng format tiffu je pak interpretovanej v affinity developeru nejak a to nejak je odlisny od toho jak to interpretoval Camera Raw. V affinity se da nastavit jesli ma aplikovat gamma korekci nebo ne. Kdyz ne, tak to vypada stejne jako ten tiff jen je jina teplota chromaticnosti a kdyz se s ni zahejbe, tak se ten dng soubor vypada stejne jako tiff. (Sounds like tiff with extra steps)
- dng se pak ukaze jeste trosku jinak kdyz si ho prohlizim v nahledu irfanu a nepodarilo se mi primet irfan na to aplikovat nejakej sRGB profil. Jen sem dokazal primet irfan ten soubor nezobrazovat vubec. Irfan neni berna mince.
- tzn co z toho vychazi je asi, ze je celkem jedno, jesli skenuju tiff nebo dng, aplikovat nejakej set akci musim tak jako tak
- skenovani do tiffu je asi pohodlnejsi v ramci workflow, ale nejakej preset by default musim aplikovat tak jako tak, nicmene u toho tiffu ma clovek vizualne trochu od ceho se odrazit a je to v ramci affinity pohodlnejsi. U jinych raw editoru to bude asi jinak.
- ten rozdil v tom, proc mi to z toho Canonu lezlo tak hnusny a Fuji kompaktu hezky bude asi (a nemuze bejt v nicem jinym asi logicky) v expozici a objektivu. Canon proste tahne do teplejsich barev a je nejspis trosku min krytej nez ten kompakt. Ten asi trochu preexponovava a tim padem jsou prokreslenjsi stiny a ne tak slity i kdyz celkove je expozice na tom canonu asi v poradku.