• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MURHAAYASkenování a digitalizace filmů a fotografií (hlavně s Canonem 8800F aneb klub zoufalych uzivatelu)
    KRITAU
    KRITAU --- ---
    Ahoj, nezbavujete se někdo canoscanu 8800f i s rámečkama nebo něčeho podobnýho, co mi zpracuje kino i svitek? Díky
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    SATOO: Dik za tip, to je zatial dost mimo moj rozpocet. S tym poctom fotiek, co nafotim, si mozem radsej spravit tie chabe nahlady a v pripade uspechu odniest film do labu, co mi to spravi za fajn cenu. Zatial :)
    Kazdopadne dobre vidiet, ze pri tych cenach za bubon spod ruky sa flatbed pomaly asi ani neoplati riesit..
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    SATOO: on konci tak za 20 minut, takze este kludne moze poskocit na dvonasobok :)
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    SATOO: ja este dost uvazujem nad V700-kou od Epsonu, ktora sa da kupit za podstatnie priaznivejsiu cenu. Obzvlast ak si uvedomim, ze mam o poschodie nizsie 3d printer, ktory mi vytlaci ramcek, co si sam nakreslim (alebo stiahnem z internetu).
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    SATOO: az mi vysvetlis, ako donho narvem 4x5 film tak s radostou
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    Takze este sumar: Openar 40/1.8 ako objektiv na skenovanie super, pracovna metoda tiez fit. Cas vymenit RaspberryPi PotatoCam za nieco lepsie :)
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    MARASAN: jj, bude to iba na nahlady. Tak ale cip za 40EUR..:)
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    SN0WCRASH: peknej stroj (i ten visici na zdi :), akorat jsou tam desne videt limity digitalni kamerky :-/
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    Fomapan400, push +1, volane Rodinale 1:50. Moc som sa s tym neparal, expozicia aj vyvolavanie boli fakt iba priblizne, ale vyzera, ze aspon na nahlady to bude fungovat slusne.
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    GhettoScanner pokracovanie, ukazalo sa, ze ten Openar 40/1.8 dost pomohol. Taktiez pomohlo nahradit shitnu homeopaticku Kaiser presvecovacku obycajnym 4000lm LED panelom, co ich inak pouzivam stropne osvetlenie v studiu :) Pri zacloneni na f11 to vychadza uz pozeratelne na web, dostatocne ostre a este tem nelezie tolko sumu. Hodim za chvilu este testovaciu fotku.

    DOTCOM
    DOTCOM --- ---
    SATOO: Nemam, ale taky bych si ho pujcil! :)
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    HYPNOGEN: diky.

    jen se snazim furt preskenovat starsi filmy - Fuji C200 foceny jako 200 v tom Canonu a furt to nikam nevede :D
    HYPNOGEN
    HYPNOGEN --- ---
    MURHAAYA: koukam na pracovnim monitoru a vypada to vyborne
    doma jeste mrknu na retine
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    SATOO: no proto to sem tak nejak davam :D, ze cekam, kdyz by mi nekdo rekl, ze to ujizdi nekam tak se podle toho zaridim :)
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    Tak jsem to asi prostouchnul to skenovani a ty barvy. Skenuju do tiff 16bit, edituju v affinity photo a na fotky aplikuju svoji vlastni krivku ktera imituje gamma korekci. Tuhle vrstvu uprav muzu kdyztak stahnou, u nejakych kontrastnich scen a vyuzit toho plochyho vystupu ze skeneru. Pak pripadne upravim urovne a mam nejaky preddefinovany upravy vyvazeni barev (barevny teploty), abych mel neutralnejsi podani pripadne tim kompenzuju nejakou konkretni fotku, kde to moc ujizdi ciste diky svetlu ve scene. Z vuescanu mi to leze malicko do zelena, ale prijde mi jednodussi s tim laborovat v editoru. Tady jsou kdyztak vysledky z moji posledni varky, fotky jsou dost na jedno brdo, ale spis jde o ty barvy, pletovku a tak.

    Galerie
    http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/novy/
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    plus tomu jeste pridava to, ze dng a tiff jsou jen nejaky kontejnery (zpusob usporadani binarnich dat) a muzou v sobe obsahovat hruby data snimace a nebo uz zpracovany.

    pro nas je dng/cr2/raf/nef ... synonymum pro raw, protoze to nam leze z fotaku kdyz "fotime do rawu".
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    HYPNOGEN: starej vuescan mam. Ja sem mel i nejakej novejsi, ale myslim, ze jsem tehda zase downgradoval nevim proc. Jsem divnej v tomhle, jak si jednou zvyknu na nejaky workflow a nekdo mi prehazi tlacitka, tak vidim rude. Pouzival jsem photoshop CS2 dlouhy leta, pouzival jsem Canoni Digital Photo Professional rudimentarni raw editor a na fuji mam Silkypix 2.x i kdyz uz je davno nejaka nova verze (ktera mi jela neskutecne pomalu i na novy masine), takze kdyz nemusim vylozene, tak neupgraduju.

    ono je potreba mit na pameti, ze DNG neznamena RAW a tiff neni jen 16ti bit bmp. DNG je jen kontejner. DNG co leze z digitalu Ricoh GR neni to samy co raw DNG nebo tiff DNG co leze z VueScanu. To jsou tri ruzny veci.

    Raw co leze z vuescanu jsou fakt raw data toho snimace (ktery samozrejme nemaj bayer mask), takze ty jsou ovliveny expozici svetla (a nejspis berou v uvahu kompenzaci podlozky podle navodu, ktera mozna ovlivnuje expozici barevnejch kanalu, ale zaroven vuescan ma pro jednotlivy RGB slozky vlastni policko, kde mam vsechny stejny a rovny 1).

    Tiff a DNG (non raw) jsou, jesli tomu dobre rozumim, identicky data jen v jinym formatu, ale na ktery byly uz aplikovany barevny korekce.




    To ze VueScan ma moznost sasit s barvama pres R/G/B expozici, barvu podlozky R/G/B, neutralni bod bile R/G/B a jeste profil negativu tomu taky nepridava na jasnosti
    HYPNOGEN
    HYPNOGEN --- ---
    MURHAAYA: no vida, to je zaver.
    ja spouste tech veci vlastne moc nerozumim - tiff vs. raw, kdy je raw fakt raw, i kdyz ma koncovku tiff atd.. to je fakt gulas. Prijde mi, ze mas ale nejakou starsi verzi toho VueScanu, podle me je u toho vystupu ten RAW reseny uz nejak jinak.. nebo je to jen CZ vs. EN interface. Jsem ted v praci na PC, kde Vue nemam, ale doma checknu. Fakt je, ze mi z toho nelezou "negativy". Nejake info o souboru (napr. v Photoshopu) by melo ukazat, o jaky format (+barevny proifil) se fzkutečnosťy jedna, ne?
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    MURHAAYA: malej update.
    - neni raw jako raw. To cemu jsem ja rikal raw neni raw, ale tiff. Skutecnej raw by byl, kdyz bych zaskrtnul neupraveny (raw) soubor - http://www.murhaaya.com/odd/ja/nyx/analog/sken/vuescan.jpg
    - ten skutecnej raw se v affinity photo otevre jako negativni obrazek (asi jako kdyz bych to skenoval jako diak). Tenhle je vysledkem jenom expozice skeneru a korekce podlozky negativu (podle navodu) a teoreticky pokud by si clovek naskenoval celej film takhle do skutecneho rawu tak ho pres VueScan muze znova prehodit do tiffu a aplikovat na nej nejaky upravy.
    - to co jsem skenoval ja byl vlastne vzdycky tiff pripadne tiff obalenej jako dng. Podle nejakyho postu na foru jsou ty soubory identicky jen jeden ma v sobe nejaky dalsi metadata. Ja kdyz sem si delal jen hloupej binarni compare tak ty soubory byly rozdilny protoze muj compare nenasel treba jesli jeden z nich nema nejakej offset. Nejsou na bajt stejne velky.
    - tiff je 32bit a linearni gammu, takze aplikaci krivek co ji kompenzujou se da dostat dobrej look a tiff co clovek vidi v nahledu vuescan vidi stejne v affinity.
    - dng format tiffu je pak interpretovanej v affinity developeru nejak a to nejak je odlisny od toho jak to interpretoval Camera Raw. V affinity se da nastavit jesli ma aplikovat gamma korekci nebo ne. Kdyz ne, tak to vypada stejne jako ten tiff jen je jina teplota chromaticnosti a kdyz se s ni zahejbe, tak se ten dng soubor vypada stejne jako tiff. (Sounds like tiff with extra steps)
    - dng se pak ukaze jeste trosku jinak kdyz si ho prohlizim v nahledu irfanu a nepodarilo se mi primet irfan na to aplikovat nejakej sRGB profil. Jen sem dokazal primet irfan ten soubor nezobrazovat vubec. Irfan neni berna mince.

    - tzn co z toho vychazi je asi, ze je celkem jedno, jesli skenuju tiff nebo dng, aplikovat nejakej set akci musim tak jako tak
    - skenovani do tiffu je asi pohodlnejsi v ramci workflow, ale nejakej preset by default musim aplikovat tak jako tak, nicmene u toho tiffu ma clovek vizualne trochu od ceho se odrazit a je to v ramci affinity pohodlnejsi. U jinych raw editoru to bude asi jinak.
    - ten rozdil v tom, proc mi to z toho Canonu lezlo tak hnusny a Fuji kompaktu hezky bude asi (a nemuze bejt v nicem jinym asi logicky) v expozici a objektivu. Canon proste tahne do teplejsich barev a je nejspis trosku min krytej nez ten kompakt. Ten asi trochu preexponovava a tim padem jsou prokreslenjsi stiny a ne tak slity i kdyz celkove je expozice na tom canonu asi v poradku.
    MURHAAYA
    MURHAAYA --- ---
    MURHAAYA: Co z toho vyvozuju:
    - dng tim, ze jsou to raw data zavisi na aplikaci tone curve pripadne implicitni gammy se kterou ten software pocita s barevnym profilem.
    - skenovani vs nahled muzou dava jiny vysledky
    - tiff je vic what you see is what you get, zvlast pri "skenovnai z nahledu".

    Co nechapu je, ze se mi to zaclo vysirat uz na starym kompu. Ze proste ty fotky z toho canonu (pripadne jeste z nikonu FG) vypadaly tak mdle a hnede

    jak z toho ven? zkusim vzit tenhle film, co jsem pouzival jako refrencni a pokusit se dotunit nastaveni ve skeneru, abych byl co nejbliz tomu puvodnimu (aspon co se tyka treba tonu, kontrast neni treba hrotit az tolik, ten se da dotahnout dycky).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam