• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HUNNYNegativní vliv seriálů a telenovel na lidské vědomí
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    MAJDALENKA: ne zcela. Tedka jsme zrovna ve skole brali ze pokud chces udelat reklamu na zubni pastu, je dobry aby tam hral herec ktery hraje doktora v nejakem znamem serialu :-) Lidi nejsou racionalni, lidi si mysli ze jsou racionalni.
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    THOMASMORTA: naivní čtení u seriálů funguje od jejich počátku. seriál Tři chlapi v chalupě je toho důkazem - ve Večerníku Praha se tehdy objevila malá noticka, že se Děda Potůček (L.Lipský) bude ženit na Staroměstské radnici - nedokážete si ani představit, kolik tam přišlo lidí! Byl plný Václavák, kudy projížděli, narvaný byl i Staromák a všichni křičeli: Děda Potůček (nikoliv Lipský), případně: Neber si jí (evidentně nerozlišovali seriálovou fikci od skutečnosti). Lipský taky někde vyprávěl, jak mu chodily desítky dopisů s nabídkami k sňatku (Neberte si tu Zázvorkovou, u nás ve vesnici máme Mařenu, to by byla nevěsta pro Vás!)
    jsem optimistka a doufám, že od té doby je to aspoň trochu lepší :)
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    THOMASMORTA: ruzumim asi co mas na mysli. ale na druhou stranu tyto dila vetsinou ukazuji veci o kterych by se divak tezko, snadne dostal.
    Ale kdyz se na druhou stranu podivas trebas na kult hakovyho krize (american history) to dokumentarni film neni ale z historicky stranky je to film kterej sprostredkovava tema v pritomnosti a ma na lidi silnej charakter.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    HUNNY: Historické filmy/romány jsou v tomto směru nejnebezpečnější - vždy byly a vždy budou využívány k zobrazování aktuálních či nadčasových problémů, se skutečností mývají společného nejméně ze všech žánrů (především kvůli tomu, že jednak postavy obvykle myslí jako autorovi současníci, jednak se jedná o - často velmi banální - interpretaci nějaké dějinné události), přesto jsou mnohdy vnímány jako literatura faktu.

    Další nebezpečí děl "podle skutečných událostí" je velmi mizivá pravděpodobnost nezaujatého pohledu na věc. V dokumentu o stejné události se obvykle vyžaduje neutrální postoj a konfrontování zdrojů (pokud se nejedná o politickou agitku) a i přesto není zaručena objektivita, u filmu/beletrie toto není žádáno a často ani žádoucí. Netvrdím, že to je nutně špatně - naopak dobře napsané dílo tohoto ražení může být výborným pohledem do psychologie příslušníků různých ideologií.

    Přirovnání literatury k zrcadlu se mi zdá poměrně výstižná - z literatury se můžeme naučit mnohé o světě, lidech či společnosti, ale nesmíme zapomínat, že se jedná o odraz. Jednotlivé žánry určují míru pokřivenosti a zakalenosti zrcadla (přídně velikost jeho plochy). Ale myslím, že se trochu opakuji.
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    BAMBULA: stim musim souhlasit. taky na moje emoce maji děje které se přímo opírají o real. zážitky daleko větší váhu něž scifi.(a to mám scifi nad míru rád) . Ale dle mýho je to dobře. Pak totiž divák rozlišuje od "historického díla" k akčnímu filmu. Vždyt to ze se to zaklada na skutecnosti tak pravdepodobne mel autor snahu vytahnout hlavni smysl a ten ukazat. kdezto u akcnaku je to jen pohadka na zprijemneni vecera.

    Sem v předchozim příspěvku měl spíš na mysli, že tyto seriály se snaží být v co nejbližším prostředí pro diváka a tím pádem divákovy ty "píčovi" můžou připadat jako svět ke kterému se má snažit dospět. neřikám na 100% ale i jednotlivých bodech. A jak už tu padlo hlavně morální hodnoty. Ty přeci nelze najít v žádnym tohle ze seriálu. max tak MacGyver :-D
    BAMBULA
    BAMBULA --- ---
    THOMASMORTA: dovolím si jeden OT příspěvek:zrovna včera jsem s kamarádkou mluvil o tomto tématu - rozlišení fikce a skutečnosti - i když asi v trošku jiném světle. vyprávěl jsem jí, jak nejsem schopen číst knihy, jež napsal M.E.Remarque. ačkoliv nemám problém s násilím a válečnou tématikou, u těchto knih vím, že jsou psány na základě skutečných událostí a prožitků a vyvolávají ve mne velice nepříjemné pocity. jedna věc je vidět jak mimozemšťané vyhodí do povětří bílý dům a druhá číst popis vybombardovaného berlína. je zajímavé, jak pouhé uvědomění si reálnosti popisovaného stačí k prožívání dramaticky vyššího stupně emocí. a je pravdou že finta "podle skutečné události" je opravdu hojně využívána pravděpodobně právě kvůli tomuto efektu.
    BAMBULA
    BAMBULA --- ---
    HUNNY: samozřejmě máš pravdu, ale stejnou pitomost jako v seriálu by se asi dočetli i v nějaké brožurce na téma "moje dítě a drogy". je jasné, že seriál prezentuje "zjednodušené" životní situace a tak musí být i vnímán. pokud to někomu dělá potíže, tak myslím, že stejně negativní vliv na něj mají i noviny, počítačové hry, reklamní billboardy, atp. nicméně naprosto nepopírám, že se s lidmi dá prostřednictvím seriálu manipulovat. a nejhorší mi přijdou seriály, které cíleně míří na stanovování morálních hodnot a předkládají vzorové modely chování a poučení. vzpomínám si na seriál krok za krokem, který jsem kdysi jako mladý měl rád. před nedávnem jsem pár dílů viděl a teda byl jsem značně překvapen jak ve valné většině dílů bylo nějaké to "poselství" typu "mějte se rádi", "poslouchejte rodiče", "nejezte na noc zmrzlinu",... no hrůza. značně negativně to ovlivnilo můj pohled na tento seriál.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    HUNNY: To, co popisuješ je přístup, který např. literární věda popisuje pojmem "naivní čtenář" a je obvykle přisuzován (malým) dětem. Jedná se o stav, kdy člověk není schopen odlišit realitu od fikce, což bych v případě výskytu extrémní podoby u dospělého jedince považoval za diagnózu samu o sobě a je otázka, jestli takovému člověku není nebezpečná jakákoliv fikce (třeba texty vysoce ceněných dekadentů nebo klidně knihy Terryho Pratchetta).

    Je však pravda, že to nemohu takto jednoduše bagatelizovat, protože jedna z příčin je i v nedostačujícím školství. Střední školství, které nenaučí své studenty důsledně rozlišovat mezi vypravěčem a autorem knihy, není schopno naučit je rozlišovat mezi realitou a fikcí a škodlivost kultury naopak podporuje. Pak se nikdo nemůže divit oblíbenosti tzv. Literatury faktu (u níž si většina populace ani neuvědomuje, že přese všechnu snahu popisovat skutečnost, zůstává fikcí a není možné ji brát doslovně) či, v horším případě, filmů označených "podle skutečných událostí" (což je oblíbený trik už někdy ze sedmnáctého století, ne-li dříve - a hlavně to dost často ani není pravda).
    BAMBULA
    BAMBULA --- ---
    THOMASMORTA: neochota lidí bavit se je určitě podporována. je to vynikající možnost předkládat lidem myšlenky, názory a úhly pohledu, které, pasivně přijímány, nepodléhají u diváků takové "kontrole" a "zkoumání" jako když si lidé informace zjišťují sami. až se z toho může stát ono nekritické přijímání stylu:"co je ve zprávách, to je pravda". samozřejmě k propagandě a podsouvání myšlenek jsou seriály využívány už dlouho, vzpomeňme třeba slavných 30 případů majora zemana:))
    docela by mne zajímal názor ostatních na profilování herců dle jejich rolí v očích diváků. v příspěvcích níže byla debata o Jordánovi. nevím proč lidem příšlo zvláštní že byl na X-Massu, že tam dokonce údajně pomáhal, že to není blbec. herci přeci jen dělají svoji práci. asi nikoho nepřekvapí, že zedníka, který nám dělal příčku v koupelně, potkáme v hospodě, na ulici, v obchoďáku...tak proč je tak překvapivé potkat herce? a proč je překvapivější, že se v normálním životě nechová jako postava, kterou hraje? vždyť pro něj je to stejně jen práce a mohl mít X důvodů, které neznáme, aby jí vzal (finanční nouze, není lepší nabídka, prostě ho ukecali, rozhodl se pro stabilní angažmá byť mu umělecky nemusí zrovna vyhovovat,...). je herectví opravdu tak odlišné od ostatních profesí?
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    BAMBULA:
    THOMASMORTA: to je sice pravda ale je tu zmíněná jen jedna část publika. Dále to sledují lidé zřejmě proto aby se ztoho ponaučili ve vlastním životě a tady právě začíná ten negativní vliv. Uvidí u syna např. marihuanu a řeknou jak to asi řešily v ulici? aha...aha tak to vyřeším podle nich a už ten přístup je ovlivněn scénaristy. neřikám že vždycky špatně ale někdy je to tak idylická metoda, která je v real. životě nepoužitelná.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    BAMBULA: Vesměs souhlasím, ale upřesním několik věci - psát scénáře pro VKV a spol. je docela lukrativní záležitost, šetření spočívá v tom, že raději najmou talentovaného studenta, který jim udělá tu samou či lepčí práci za třetinovou cenu toho, o co by si řekl profesionální scénárista. Zatím jsem vesměs všichni lektoři tvůrčího psaní, co znám, potvrdili, že dlouhodobě psát tyto seriály (nebo psát pro lifestylové časopisy (ať už pro ženy nebo pro horních deset tisíc)) kazí styl. Rozumějte, že se jedná o určitý model myšlení, ve kterém když autor uvízne, tak se z něj těžko vymaňuje.
    S neochotou lidí si zábavu vytvářet souhlasím, ale osobně si myslím, že je také trochu podporována viz THOMASMORTA
    BAMBULA
    BAMBULA --- ---
    obecně si myslím, že není problém v seriálěch. lidé často nevyhledávají zábavu ale nechávají se bavit, například televizí, a berou to jako formu relaxace. brutality typu VKV vznikají dle mne proto, protože jsou dějově nenáročné (dá se chrlit jeden díl za druhým bez nutnosti zaměstnant bandu kvalitních scénáristů), výroba je levná a bezpečná (stále stejné kulisy, dlouhodobé kontrakty s herci, jednoduchá přizpůsobitelnost k momentální politické či kulturní situaci a i náladám a požadavkům diváků), dobře se do nich prodává reklama protože jejich sledovanost je víceméně stabilní, původní scénáře nevyžadují problematické získávání autorských práv, atp.
    negativní vliv lze asi posoudit jen velice těžko, protože kdyby lidé nekoukali na seriály, tak by buďto prováděli/sledovali něco hodnotnějšího, nebo by čučeli do stěny. v pravdě i kvalitní seriály jsou do značné míry ztráta času, odmítání aktivně něco prožít, hledání prožitků, které skutečný život nenabízí.
    takže základní věcí je neochota lidí si zábavu vytvářet a že si vystačí s tím málem co poskytují seriály. co je příčinou této pohodlnosti je nalézt již značně složitější.
    SHARENZEEE
    SHARENZEEE --- ---
    HUNNY: Dallas:-))) Vždycky když jsem byla u babičky tak jsme na to koukaly:-D
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    HUNNY: no tak Dallas je seriálová klasika, dalo by se snad i říct že odstartoval americký soapky z prostředí bohatejch. o jeho sledování se navíc dělalo celkem dost průzkumů (Watching Dallas od Ien Angové patří ke klasikám) - najdete na Google Books
    Mě osobně teda přijdou zábavnější seriály z dělnického prostředí (tzn. soapky v britskym stylu), protože maj sice problémy stejný, ale je to tak nějak blíž realitě. ale jak jsem již zmiňovala, já poslední dobou TV nesleduju...
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    HUNNY: No jasně, jako malé škvrně jsem dokonce sledoval první sérii:-) Což jenom utvrzuje mé přesvědčení, že scenáristicky jsou podobné seriály velice dobře promyšleny.
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    Pamatuje tu někdo na největší bombu všech dob DALAS s Džejárem?
    SHARENZEEE
    SHARENZEEE --- ---
    WE_RU: Souhlas....trošku se mi zdá, že z VKV chtěj udělat něco jako Tak jde čas (jak měl tisíc dílů)...jinak nejvíc vymaštěný jsou ty venezuelský telenovely jako! jediný seríál který sleduju jsou Zoufalé manželky...
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    mě hlavně přijde že to snad všechno napsal jeden člověk. Všechno je to o tom samym a dokola. max jiný ksichty bo jména.... stupidnější je už jen fotoromán v bravu. ale je pravda že at si lidi cucej na co chtej. Ale zároven to vypovídá trochu o lidskym intelektu a to mi přijde nejsmutnější.
    WE_RU
    WE_RU --- ---
    když vezmeme český.. největší debilita jsou VKV, to stačí vidět ukázky a odradí to člověka hned. Jediný, co snesu je Ulice. Jaký názor na ní máte vy?
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    a podle čeho usuzujete, že mají zrovna seriály tak negativní vliv? nějakou literaturou nebo výzkumem to můžete dokázat? v mediálních studiích se v souvisloti s TV (jako takovou, nikoliv jejími konkrétními obsahy) hovoří o Dumbing down (ohlupování). Ale většinou se hovoří spíš o tv infotainmentu a zprávách, díky jejichž sledování lidé chápou méně, než kdyby si to přečetli (ale zároveň si myslí, že tomu rozumí víc).
    jinak ideologie apod. se samozřejmě dají do seriálů nacpat, dělo se to v minulosti a dneska tam taky najdete občas dost znepokojivé věci - ale většinou ne v soap operách (a nikdy jsem si toho nevšimla v českých seriálech, ale nemám tv takže jsem jich moc neviděla) ale třeba v americkejch CSI apod. tam se totiž dozvíte, že pokud odmítáte odpovědět na vtíravé otázky policajtů, tak jste na 99% vinný; lidi co si nepustěj partu fízlů do domu bez povolení mají evidentně co skrývat; pokud trváte na přítomnosti právníka u výslechu tak to vás můžou rovnou zavřít...navíc nabádá lidi k šmírování druhých a sousedů a vyvolává v nich dojem, že je kriminality a vrahů mnohem víc, než jich vůbec je (o tom posledním píše McChesney v knize Problémy žurnalistiky).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam