• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    Ztracené heslo?
    HUNNYNegativní vliv seriálů a telenovel na lidské vědomí
    Který seriál vám přijde nejstupidnější? U kterého jste se tloukly dohlavy a nevěřícně kroutili hlavou? Který seriál by se měl zakázat, že ohrožuje lidskou přirozenost? .....
    rozbalit záhlaví
    BAMBULA
    BAMBULA --- ---
    MAJDALENKA: viz můj komentář k HUNNY. svého času jsem koukal na video sérii "masoví vrazi mezi námi". je to docela poučné. byla to taková série dokumentárních filmů mapujících život známých sériových vrahů. často od jejich dětství až do dospělosti. pochopitelně člověk musí celou tuhle tématiku zvládat posadit do správné paralely a nebrat to jako šílené násilí ale jako výpovědi o lidech a jejich osudech. každý z nás se liší od vrha jen tím, že ještě nikdy nikoho nezabil. jinak prožíváme určitě hodně podobných emocí a když o nich budeme vědět více, tak nám to možná umožní s nimi lépe pracovat. navíc obecně, co jsem viděl, tak příčinou takového chování je vždycky okolí, tedy my, zatím ne-vrazi. někdy je to emocionální chlad rodiny, někdy naopak přílišná vazba synů na matky, někdy zase skrývaná homosexualita nebo šikana od okolí. velice často v ranném dětství. zavírat oči před tím je trochu nerozumné. každý rodič si myslí, že jeho dítě nikdy nebude nějakým psychopatem, ale evidentně se něktří rodiče mýlí a mně zajímá především ten rozdíl - v čem jsou vrazi jiní než my ostatní? co je tím zlomovým bodem, kdy člověk přejde o myšlenky k činu? je paradoxní, že naše společnost ještě stále oslavuje vojáky a např. i vrcholové manažery, kteří leckdy psychicky týrají své okolí i podřízené. i mezi známými herci bys našla řadu magorů (Werich, Sovák, Menšík, Burian, ...), se kterými život není žádné peříčko a rozhodně by je v rodině nechtěl mít leckdo z nás.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    MAJDALENKA: Důležité je, že je to vrah, který loví vrahy - to znamená, že lidé jsou pohnuti jeho osudem (chudáček nedokáže cítit emoce) a zároveň ho považují za pořádného chlapáka, který se nebojí to nandat těm skutečným hajzlům (jsou v tom prvky superhdinských komiksových postav, které své nezákonné chování také schovávali za službu lidu a vlastně až v posledních desetiletích začali uvažovat o tom, že pro ně také platí zákony).
    Jinak - už tu byl kanibal-gentleman alias Hannibal Lector, což je v podstatě stejný model. I když je otázka, jestli byl Lector psychopat...
    Můžeš vystavit seriál na jakékoliv zrůdě, ale podmínkou je, že musí útočit na potřebu zachovat druh, tedy, že musí přinášet pozitivní efekt pro společnost. Ještě by asi prošel sexuální násilník, který by brutálně znásilňoval osvobozené sexuální násilníky... Ale s praktikujícícho pedofila těžko uděláš pozitivní osobu. Navíc, pedofilie je pořád částečně tabu: společnost chce vidět pedofily jednoznačně negativně... Ten by neprošel jako hlavní postava (dříve či později by někdo zastavil vysílání, kdyby se to realizovalo).
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    THOMASMORTA: no tak pořádnej záporňák je nutnost každýho příběhu, to máš pravdu. jenže tady už se hodně přitvrdilo - je to sériový vrah a psychopat (tzn. nejenom sociopat jako J.R. a Alexis), kterej vůbec neprožívá emoce a neustále se přetvařuje, aby se skryl. a své vraždy odůvodňuje....to se ti lidé ztotožňují s tím, že taky nemají rádi další lidi? že jsou taky divní? nebo že jsou taky psychopati, co předstírají?
    si tak říkám co bude dál - seriál o sexuálním násilníkovi? nebo o pedofilovi?
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    MAJDALENKA: To trvá už od J.R. z Dallasu... A dynastie bez Alexis by také skončila po pilotním dílu.
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    no nejhustší je to asi s Dexterem, kterej je dneska tak oblíbenej. to je vlastně neskutečná zvrhlost - lidi koukaj na seriál o sériovym vrahovi a psychopatovi a je jim sympatickej, možná se s nim trochu ztotožňujou...
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    asi sme všichni podlehly...:-)
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    ZURICI_BYK: Všichni koukají na seriály, aby zjistili, jestli na ně mají nějaký vliv:-)
    ZURICI_BYK
    ZURICI_BYK --- ---
    nejak mrtvo...
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    tak sme bujaře debatovali že jsme přišli na to že televize ovlivnila naše podvědomí že si hledáme jen překrásný krasavice. ale já stim ode dneška bojuju .....
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    podle mě je to o zvyku. A sem vůbec rád že se pokusili ještě něco přinatočit:)
    A kdo si myslíš že nejvíc sešel?
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    viděla jsem novýho trpajzlíka...nejdřív jsem byla trochu zklamaná, ale napodruhá už se mi to líbilo. přišlo mi to jako dobrej konec seriálu - namísto patosu nadhled
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    Viděli jste novýho červenýho trpaslíka?
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    vidělste někdo ten rádoby novou pobřežní hlídku? kam na to choděj....ts ts ts
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    MAJDALENKA: stim se ztotožnuju. A jen bych dodal že když člověk kouká na seriál může si myslet. my u nás se hádáme ale jak to řeší v tom seriálu tak by to mělo být. pěkně s rozmyslem a v tichosti. Tim myslim že když to vemu do extrému můžou seriály narušit podhoubí vztahů. A naopak zvyšovat pouto u vztahů který nemají dlouhodobě reálný smysl. na tom že to bylo tak v seriálu tak je to asi normální a to že mi to nesedí stim si nebudu lámat hlavu....
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    HONZINFLICEK: tak "mimo" je dost pravděpodobně třeba tvoje babička. ona sice tak nějak chápe, že ten herec asi nevystudoval medicínu, ale když vidí doktora Sovu, tak je to prostě "pan doktor"- a bude si kupovat preparát na klouby, kterej je předraženej a má stejnej účinek jako levná želatina jenom proto, že on jí v reklamě řek, že pomáhá...
    ostatně u reklamy nejvíc funguje tzv. efekt třetího - reklama působí na lidi, ale na ty ostatní, na mě ne (to souvisí s tim, co psala SHEALA)
    každopádně optimistka jsem proto, protože si myslím, že mediální výchova by proti tomu (a dalšim mediálním nešvarum) mohla pomoct.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    HONZINFLICEK: Řekl bych, že je to stejné jako s rybičkami v akváriu a teplou vodu - prostě pomaličku přidáváš na intenzitě a než si toho všimnou, tak plavou břichem nahoru.

    Podívej - stačí abys napsal povídku o nějakém kontroverzním tématu a hned Tě budou podezírat, že píšeš z vlastní zkušenosti, ne-li rovnou popisuješ skutečnost...
    HONZINFLICEK
    HONZINFLICEK --- ---
    MAJDALENKA: Taky jsem o něčem podobném slyšel, naštěstí tedy neznám nikoho tak ,,mimo,,. Ale není mi jasné jak někdo může takto zešílet a naprosto zaměňovat a křížit realitu s nějakym seriálem.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    MAJDALENKA: ne zcela. Tedka jsme zrovna ve skole brali ze pokud chces udelat reklamu na zubni pastu, je dobry aby tam hral herec ktery hraje doktora v nejakem znamem serialu :-) Lidi nejsou racionalni, lidi si mysli ze jsou racionalni.
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    THOMASMORTA: naivní čtení u seriálů funguje od jejich počátku. seriál Tři chlapi v chalupě je toho důkazem - ve Večerníku Praha se tehdy objevila malá noticka, že se Děda Potůček (L.Lipský) bude ženit na Staroměstské radnici - nedokážete si ani představit, kolik tam přišlo lidí! Byl plný Václavák, kudy projížděli, narvaný byl i Staromák a všichni křičeli: Děda Potůček (nikoliv Lipský), případně: Neber si jí (evidentně nerozlišovali seriálovou fikci od skutečnosti). Lipský taky někde vyprávěl, jak mu chodily desítky dopisů s nabídkami k sňatku (Neberte si tu Zázvorkovou, u nás ve vesnici máme Mařenu, to by byla nevěsta pro Vás!)
    jsem optimistka a doufám, že od té doby je to aspoň trochu lepší :)
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    THOMASMORTA: ruzumim asi co mas na mysli. ale na druhou stranu tyto dila vetsinou ukazuji veci o kterych by se divak tezko, snadne dostal.
    Ale kdyz se na druhou stranu podivas trebas na kult hakovyho krize (american history) to dokumentarni film neni ale z historicky stranky je to film kterej sprostredkovava tema v pritomnosti a ma na lidi silnej charakter.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    HUNNY: Historické filmy/romány jsou v tomto směru nejnebezpečnější - vždy byly a vždy budou využívány k zobrazování aktuálních či nadčasových problémů, se skutečností mývají společného nejméně ze všech žánrů (především kvůli tomu, že jednak postavy obvykle myslí jako autorovi současníci, jednak se jedná o - často velmi banální - interpretaci nějaké dějinné události), přesto jsou mnohdy vnímány jako literatura faktu.

    Další nebezpečí děl "podle skutečných událostí" je velmi mizivá pravděpodobnost nezaujatého pohledu na věc. V dokumentu o stejné události se obvykle vyžaduje neutrální postoj a konfrontování zdrojů (pokud se nejedná o politickou agitku) a i přesto není zaručena objektivita, u filmu/beletrie toto není žádáno a často ani žádoucí. Netvrdím, že to je nutně špatně - naopak dobře napsané dílo tohoto ražení může být výborným pohledem do psychologie příslušníků různých ideologií.

    Přirovnání literatury k zrcadlu se mi zdá poměrně výstižná - z literatury se můžeme naučit mnohé o světě, lidech či společnosti, ale nesmíme zapomínat, že se jedná o odraz. Jednotlivé žánry určují míru pokřivenosti a zakalenosti zrcadla (přídně velikost jeho plochy). Ale myslím, že se trochu opakuji.
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    BAMBULA: stim musim souhlasit. taky na moje emoce maji děje které se přímo opírají o real. zážitky daleko větší váhu něž scifi.(a to mám scifi nad míru rád) . Ale dle mýho je to dobře. Pak totiž divák rozlišuje od "historického díla" k akčnímu filmu. Vždyt to ze se to zaklada na skutecnosti tak pravdepodobne mel autor snahu vytahnout hlavni smysl a ten ukazat. kdezto u akcnaku je to jen pohadka na zprijemneni vecera.

    Sem v předchozim příspěvku měl spíš na mysli, že tyto seriály se snaží být v co nejbližším prostředí pro diváka a tím pádem divákovy ty "píčovi" můžou připadat jako svět ke kterému se má snažit dospět. neřikám na 100% ale i jednotlivých bodech. A jak už tu padlo hlavně morální hodnoty. Ty přeci nelze najít v žádnym tohle ze seriálu. max tak MacGyver :-D