• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LA_BETEQueer studies



    sexuální orientace, sexuální identita, škatulkování v závislosti na místě a čase, dějiny pojetí transsexuality a homosexuality.

    rozbalit záhlaví
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: divil by ses kolik takových chodí mezi námi.

    ještě k tomu odmítání transvestitismu: myslím, že roli může hrát taky skutečnost, že si mnozí muži dokážou představit převlékání do ženských šatů jako záležitost, která má primárně erotický motiv, přičemž fetišistický transvestitismus je jen jednou z variant, byť je často tranzientním jevem u MtF a jedinců dvojí role.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    JAGA:
    proc by melo muzske hnuti usilovat o moznost se po zensku zdobit? nebo presneji, proc je tak zajimave, ze o to muzske hnuti neusiluje?

    jinak bych doporucoval vychazet z faktu & ne z dojmu:
    The men's movement is a social movement that includes a number of philosophies and organizations that seek to support men, change the male gender role and improve men's rights in regard to marriage and child access and victims of domestic violence. Major movements within the men's movement include men's liberation, masculism, men's health, mythopoetic men's movement, anti-sexism and men's / fathers' rights as well as organizations supporting male victims of rape.--wiki

    JAGA
    JAGA --- ---
    GEKKO: Zajímavé je, že protějšek feminismu - mužské hnutí - vůbec neusiluje o dobytí ženských pozic, např. o rozšíření otcovské dovolené, nebo o možnost po žensku se zdobit, ale přesně naopak usiluje o návrat drsné, chlapácké mužnosti. Podle mě to vyplývá z toho, že muži ztratili svoji dominantní pozici a někteří z toho mají stále ještě trauma - a snažit se dobrovolně o ještě větší přiblížení ženám a jejich rolím by pro ně zavánělo kapitulací a degradací.
    JAGA
    JAGA --- ---
    Ještě k transgenderům - jednou jsem se o tom bavila s Terezou Spencerovou a ona říkala, že by se podle ní celé ty náročné chirurgicko/fyziologické proměny MtF a FtM nemusely provádět, kdyby naše společnost měla kromě běžných kategorií "muž" a "žena" ještě stejně běžně přijímanou kategorii "něčeho třetího". Co si o tom myslíte? Má to většina transsexuálů takhle?
    ELWARA
    ELWARA --- ---
    GEKKO: s tím bych taky souhlasila :) myslím, že je to hodně podmíněno i kulturou, že muři jsou víceméně do té rigidně vymezené role tlačeni a mnohým to tak vyhovuje...
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    GEKKO: to ano, ale napadlo mě, zda to nemůže být podmíněno i nějak evolučně.
    GEKKO
    GEKKO --- ---
    ELWARA: Spíš bych to brala jako vyjádření rigidnějšího vymezení pohlavní role u mužů než je tomu v současnosti u žen.. mají smůlu v tom, že nemají svojí obdobu feminsmu, která by je osvobodila od genderových stereotypů.. :)
    ELWARA
    ELWARA --- ---
    ECLECTICA: možná za to do jisté míry může i ten stále dost rozšířený machismus mnoha mužů (bohužel takových dost znám), kdy se prostě nedokážou vyrovnat s tím, že by nějaký muž měl potřebu ze sebe dělat ženskou, což chápou jako určitou degradaci...
    GEKKO
    GEKKO --- ---
    ECLECTICA: Mě jen napadá, že ta obecně vyšší tolerance žen se všobecně vztahuje na všechny LGBT menšiny, že to není jen čistě TV fenomén..
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Teď bych, s dovolením, ráda tak trochu stočila téma na transvestitismus.
    Vzhledem k mžnostem odívání a (ne)zdobení u žen je především doménou mužů. V povědomí mnoha lid je spojován s různými úchylkami a mnozí, především muži, se k němu staví negativně, kdežto ženy jsou vůči transvestitům do jisté míry tolerantní.
    Zajímalo by mě, čím je ten odlišný postaj daný: nabízí se spousta teorií...
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: ano, tak to je. & ja k tomu dodavam to, co uz jsem rekl jednou, ze velka cast toho (rigidity/rozvolnenosti) jde na vrub geografickym/klimatickym/ekonomickym podminkam.
    spolecnost neni nejak nastavena, jako by ji tak nekdo nastavil.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: ano, ty koncepty v žádné kultuře nechybí, nicméně neexistují jen variace konceptů samotných, ale také také jejich rigidity či rozvolněnosti.


    BIDAK: mně to připadá jako stejný extrém, jako věřit v pouhou biologickou determinaci.


    Mimochodem, našla jsem ten článek:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6923912.stm
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ECLECTICA: Aha, děkuji. Tak jsem si to myslel správně. V tom případě osobně nechápu jak někdo může zastávat tak snadno vyvratitelný názor.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: tak ono je potreba rozlisit, co jsou tzv. univerzalie, & co jsou malo vyznamne variace.

    & pak je tu dalsi dulezita vec : v ruznych kulturach jsou to lisici se predstavy muzstvi & zenstvi, ale vzdycky ty predstavy nejake jsou (velka cast z nich bude jen adaptaci na lokalni geograficke/klimaticke/ekonomicke podminky). tzv. bezgenderova spolecnost se jaksi nevyskytuje & zrejme ani nevyskytovala.
    & jediny umely pokus ji vytvorit - v izraelskych klibbutzech - tragikomicky selhal.

    LURA
    LURA --- ---
    ECLECTICA: Vidím to dost podobně...
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: jak už jsem psala, muži a ženy v různých kulturách mají různé představy o konceptu "mužství" a "ženství". Můj osobní pohled je, že lze vysledovat tendence, které jsou všem kulturám společné a dalo by se předpokládat, že maji biologický základ. Ona kulturní nástavba, která v rámci dané kultury spoluvytváří ony koncepty "mužství" a "ženství", jsou právě genderem.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: v cem konkretne se mylim s tim genderem?
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    BIDAK: tak potom ale odkud se bere tvrzeni, ze ten konflikt ma zdroj v obojim (biologie + prostredi)? kde jsou nejaka experimentalni data?


    & hlavne, jak to jde dohromady s tvrzenim, ze lide jsou socializovani podle sveho fyzickeho pohlavi?

    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    BIDAK: teorie genderu staví na premise, že koncepty mužství a ženství jsou čistě sociální konstrukty. Já toho názoru nejsem a protože si myslím, že ze špatných premis nelze odvozovat platné závěry, beru GS jako fenomén, kterým je záhodno se zabývat - stejně jako různými proudy feminismu - nicméně k němu zaujímám kritické stanovisko.
    (A k těm závěrům: zkusím dohledat článek jedné gender-feministky, která apeluje na zrušení SRS.)
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ECLECTICA: Omlouvám se za ignoranci, ale v dnešní postmoderní době máme každý právo být debilem :o)
    Na čem staví genderová studia?
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: centra pro pohlavní identitu (odlišná od center pro pohlavní orientaci) se zakládají někdy ve druhím trimestru, přičemž hormonální výkyvy ovlivní, zda se toto centrum vyvine tak, jak má, nebo tak, jak odpovídá opačnému pohlaví.

    S tím genderem se mýlíš: muži a ženy z různých kultur napříč dějinami se nechovají vždy stejně (ačkoli jisté biologicky podmíněné tendence vysledovat lze), přesto kdyby ses ptal po jejich pohlavní identitě/psychickém pohlaví, nezaváhají.

    Mimochodem, více než genderová studia je mi blízká humánní etologie - ta staví na (mj. evoluční) biologii, stovnávací primatologii apod.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam