• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    Mokume je paráda! treba vsak poznamenat, že to není čiste zlatnícka záležitosť, je to spiš pasírčina,, mám hodne skuseností s výrobou mokume Cu+Ag, i s jeho leptáním, rád by ich zdelil už len kvoli tomu, že momentálne nemám kde praktizovat kvuli absence dielne, tak aspon poteoretizujem..:)
    Kvalitné valcne ktomu su nezbytnostou! Kvalitné mam na mysli, aby šli rozevřít valcne od sebe minimalne na 10mm (ale racej víc, kolem do 20mm je parada), inak maš možnost vyrábat iba tenké prstene/obrúčky a maš malo priestoru na práci so samotným vzorom. Ja vyrábal i plechy i obrúčky. Sverák na výrobu sendviču som nepoužíval a nemal som ani pec, napriek tomu sa mi darilo vyrabat kvalitné polotovary. mít sverák a pec je akurát výhodou pri výrobe plechov. Jedná sa oto, aby jednotlivé vrstvy sa k sebe pritavovali dokonale. Pripadne medzery/bubliny u prstenov sa daju pocas prace este korigovat, u plechov už ne. Každa malá chybicka/bublinka sa tvrdo trestá. Ja namiesto pece používal propan s večím horákom bez prívodu kyslíku, a šamotový minikoutek na udržanie teplot. Bagety vyrábal cca 13mm x 13mm (kedže mal valcne jenom do 10mm). Jenotlivé plechy dokonale odmastnené/vosmirglované, natrené vodným roztokom práškového boraxu, maximálne k sebe pritiahnuté tlustým drotom na vícero místech. Dodávam samozrejmost, že pájka sa nepoužíva, difuze sa dosahuje bez ní. Treba si davat bacha na rýzost Ag a Cu. pokud davate Ag 750, tak davajte Cu z tlustejšího materialu. Po žíhaní sa Cu stava mekkším jak 750Ag a počas valcovaní sa stensuje víc než Ag a vzor bude nevýrazný. Bud davate Ag ryzejší (čím je ale ryzejší, tím tažsie sa natavuje), alebo Cu tlustejší matroš teda. Pak je nutné mít teploty troška v oku. Nevadí ked vyteče troška Ag, ale nesmi se to prehanat. Ušetríš sice na peci, ale chce to gif. Následne je dobré použivat i karbobrusku se smirkem, aby sme zabrusili tvar tyče a hlavne sa zbavili vytvrdeneho boraxu, který maximálne ničí valcne, resp si este vcas vsimli bubliny, pak nasledne opravili opakovanou mierným natavením daneho mista. No a pokud teda valcne mas jenom do 10mm, tak uhloprícky sendvicu mues mit do cca 12mm. To vsak znamená castecne omezenie dalsich moznosti kreatívnej výroby. Takže ja osobne doporucujem a dalsiu valcovacku ja každopádne kupujem s rozkolem valcní cca 20mm. U obrúčky pak nasledujuci vseobecne známi postup výroby. Nebát sa používat karbobrúsky a ohromné pilniky s megazaberom a frézy. Už ked vyrabaš 3 prsten, odamputujes si prsty, pri opracovavani je hodne pilnikovania a smirkovania, treba si vypomahat s duvtipma. Treba vsak riesit efektivné zachytavanie pilin a ich naslednu recyklaciu. To je už vsak chemicka stranka veci,, Pola mna plechy su narocnejsie, treba zacat s obruckami. Viac kovov dohromady davat som sa dostal k Ag+Cu+Ms, zlato si netrufal kvuli stratam. Medziclankom je vzdycky Ag. A opakovane bacha na pomer tvrdosti materialov a ich tloustka.
    pár výrobkov odomna:
    prsten s perletou (autorská zaležitost, tak nekopirovat):)
    /files/000/007/752673_17eaa221b322038f5d65/original.jpg"/files/000/007/752695_0f21ac1bb2d76b9a9641/original.jpg">http://i.nyx.cz/files/00/00/07/52/752695_f21ac1bb2d76b9a9641e.jpg?name=husenica22.JPG
    Na výrobu plechov, resp. na ich vzory pak treba cizelerske cakany, frezy, hodne žíhat, žíhat, žíhat a žíhat v liehu. Mít hodne materiálu do rezervy, pak ich umet recyklovat. U obrucek pocas opracovavani sa vynarajuce trhliny sa daju ešte opravovat s pajkou, u plechov to už nejde... tak narýchlo ma napada toto vsecko, pokial viem, ochotne poradim, práczi zdar!

    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    AGOG: v Safině na pobočce v Ostravě jsem kupoval stříbrnou pájku nějaké 3g asi za 60 kč. Ten lis je parádní, akorát nemám absolutně žádné zkušenosti se svařováním, tak to asi někomu přenechám, ale mokume si chci udělat vlastnoručně sám :)
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: to je nějaký průmyslový nesmysl, na prodejně teda takové koniny nevyvádějí (kupoval jsem zatím jedinkrát řádově gramy, a zcela bez problémů)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Hm tak odběr ze safiny minimálně 2Kg pájky, anebo za 3000Kč. Tak to nic.
    AGOG
    AGOG --- ---
    CLOVICEK: Udelal jsem si pec se speciálním hořákem D=50mm, ještě jsem ale netavil. Nicméně bude fungovat.
    Něco takovýho je potřeba

    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    AGOG: uz jsem se dival na nejake svarovaci horaky na klasicke PB lahve, mas s tim zkusenost? Z plechu jsem to taky videl a planoval, ale nemam lis, jedine to resit ve sveraku
    AGOG
    AGOG --- ---
    CLOVICEK: Já viděl zatím dělat mokume paket z plechů pod tlakem v lisu a celé se to zahřeje v peci, nebo výhni.

    Neviděl jem zatím z drátu. Co jsem koukal na youtube tak když drát tak to ještě letovali dohromady pájkou.Čistě teoreticky, materiál se musí svařit. Drát se dotýká malou plochou. Aby se začal spojovat tak by musel začít tát ale bez tlaku k svaření stejně nedojde.

    Nic kompaktního asi ideální nebude.
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    prosím mám dotaz. Snažím se spojit dráty z mosazi a mědi o průměru 1-2mm, stočit a udělat jednolitý materiál ze dvou kovů (mokume). Mám na to pouze zatím tento "žhavič" http://devotionshop.cz/detail/smoke/zapalovace/zhavic-na-uhliky-do-vodni-dymky-aladin/ a rád bych pořídil asi něco lepšího, ale nějaký acetylen nechci. Rád bych nějaký hořák podobně kompaktního tvaru na zlatnické práce a spojování takovými postupy. Díky za každé tipy, jsem v tomto úplně amatér, ale technika mokume mě před pár dny neskutečně nadchla :)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Prodám malou knížku 25 (23, nebo 24 teď) stříbrných plátků, a mixtion a červený poliment Lefranc a lněný olej který je dobrý na naprašování. K tomu mám ještě zlatou práškovou bronz. Dál mám i zlatnický nůž dvojstranný a pokládací a hladící štětec. Udělal bych cenu. Dohromady i jednotlivě.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: mně se snad nikdy nepovedlo roztavit pájenou věc (z toho prostého důvodu, že ten proxxonovský prďáček toho moc nevyhřeje), ale mosazná tvrdá pájka umí být pěkně vrtošivá, stačí ji nějak nešťastně přežíhat (a zároveň si zoxidovat pájený spoj), a už se nerozteče, ať to člověk smaží jak chce. (vždycky když vidím, jak je schppný během pájení se spojem manipulovat proslulý Giacomo aka Skilman, říkám si, že tohle by s mosazí, mědí a nerezí prostě udělat nemohl, protože by mu to zoxidovalo během okamžiku... holt má to zlato něco do sebe...)
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Dobře,zkusím stříbrnou pájku a tavidlo. Díky.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: ne že bych byl nějaký pájecí expert, ale buď používáš moc vydatný zdroj tepla (nebo obecně zahříváš moc intenzivně), nebo nemáš dobře slícované a čisté spoje (méně pravděpodobné, leda ve spojení s tím, že moc přežíháš i tu pájku samotnou), a nebo máš opravdu moc tvrdou pájku (i když to se mi taky nezdá, běžné Ms pájky by pořád měly tát níž než stříbro)... tavidlo použij určitě; pájku nejlíp stříbrnou, a pokud tu CuAg, zkus ji prvně stavit s malým kouskem stříbra, rozklepat a použít jako před tím - to sníží její pracovní teplotu.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Poradíte mi někdo jak letovat drobné stříbrné díly tvrdou pájkou? Zkoušel jsem tu co mám a drát se roztavil dřív, než pájka CuAg. Použít nějaké tavidlo, pájku s nižším bodem tání? Viděl jsem nějakou na 660st.C?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Ještě naušnice musím dodělat :-)
    AGOG
    AGOG --- ---

    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Dělám šperk pro přítelkyni a budu tím letovat jen závěs. Tam by problém být neměl.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: taky by mohl být problém s povrchovou úpravou. Jinak kdysi jsem zkoušel vyplnit mosaznou trubičku cínem, a při zahřívání mi ten cín prostě prožral cestu stěnou a vytekl :-)

    Myslel jsem na prodejně v Praze (Kozí náměstí), jinak mají sortiment samozřejmě široký. Zkus tam nadrzo zavolat, třeba to i pošlou (cenu už si nepamatuju a byla předkrizová, ale snad nějak kolem 12 Kč za gram?).
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Nezajdu, leda přes net nebo telefonicky. Ale díky.
    Tu měkkou zkusím když už jí mám, nebude to namáhaný spoj tak snad by problém být neměl. Maximálně oxidace tak uvidím.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: zajdi normálně do safiny, tam mají jenom jeden druh stříbrné pájky, a funguje - i na alpaku... je ve formě tenkého plechu, dá se nastříhat na kousíčky... měkkou pájkou bych nedoporučoval, má jiné i mechanické vlastnosti (horší).
    Když jsem ještě neměl tu klenotnickou stříbrnou, vypomáhal jsem si dokonce tak, že jsem kousek pájky (hodně tvrdé, kolem 850 °C) prostě jemně pod tavidlem na uhlí stavil s hruba stejným kouskem klenotnického stříbra (925) a pájel tím.
    A možná pozor - když se pájí mosaz se stříbrem, na spoji vlastně vzniká pájka s nízkým bodem tání, takže stačí trocha neopatrnosti a spoj se zbortí - u alpaky nevím, co s tím ten nikl udělá, ale pracoval bych projistotu opatrně.

    PROFOR, AGOG: asi bych radši zůstal u klasického řešení... a právě váhám, jestli kupovat přes klenotnické obchody (z principu asi trochu předražené, a navíc se mi nelíbí, že máloky uvádějí značku/výrobce), a nebo zajít někam do svářečského krámu...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam