Mokume je paráda! treba vsak poznamenat, že to není čiste zlatnícka záležitosť, je to spiš pasírčina,, mám hodne skuseností s výrobou mokume Cu+Ag, i s jeho leptáním, rád by ich zdelil už len kvoli tomu, že momentálne nemám kde praktizovat kvuli absence dielne, tak aspon poteoretizujem..:)
Kvalitné valcne ktomu su nezbytnostou! Kvalitné mam na mysli, aby šli rozevřít valcne od sebe minimalne na 10mm (ale racej víc, kolem do 20mm je parada), inak maš možnost vyrábat iba tenké prstene/obrúčky a maš malo priestoru na práci so samotným vzorom. Ja vyrábal i plechy i obrúčky. Sverák na výrobu sendviču som nepoužíval a nemal som ani pec, napriek tomu sa mi darilo vyrabat kvalitné polotovary. mít sverák a pec je akurát výhodou pri výrobe plechov. Jedná sa oto, aby jednotlivé vrstvy sa k sebe pritavovali dokonale. Pripadne medzery/bubliny u prstenov sa daju pocas prace este korigovat, u plechov už ne. Každa malá chybicka/bublinka sa tvrdo trestá. Ja namiesto pece používal propan s večím horákom bez prívodu kyslíku, a šamotový minikoutek na udržanie teplot. Bagety vyrábal cca 13mm x 13mm (kedže mal valcne jenom do 10mm). Jenotlivé plechy dokonale odmastnené/vosmirglované, natrené vodným roztokom práškového boraxu, maximálne k sebe pritiahnuté tlustým drotom na vícero místech. Dodávam samozrejmost, že pájka sa nepoužíva, difuze sa dosahuje bez ní. Treba si davat bacha na rýzost Ag a Cu. pokud davate Ag 750, tak davajte Cu z tlustejšího materialu. Po žíhaní sa Cu stava mekkším jak 750Ag a počas valcovaní sa stensuje víc než Ag a vzor bude nevýrazný. Bud davate Ag ryzejší (čím je ale ryzejší, tím tažsie sa natavuje), alebo Cu tlustejší matroš teda. Pak je nutné mít teploty troška v oku. Nevadí ked vyteče troška Ag, ale nesmi se to prehanat. Ušetríš sice na peci, ale chce to gif. Následne je dobré použivat i karbobrusku se smirkem, aby sme zabrusili tvar tyče a hlavne sa zbavili vytvrdeneho boraxu, který maximálne ničí valcne, resp si este vcas vsimli bubliny, pak nasledne opravili opakovanou mierným natavením daneho mista. No a pokud teda valcne mas jenom do 10mm, tak uhloprícky sendvicu mues mit do cca 12mm. To vsak znamená castecne omezenie dalsich moznosti kreatívnej výroby. Takže ja osobne doporucujem a dalsiu valcovacku ja každopádne kupujem s rozkolem valcní cca 20mm. U obrúčky pak nasledujuci vseobecne známi
postup výroby. Nebát sa používat karbobrúsky a ohromné pilniky s megazaberom a frézy. Už ked vyrabaš 3 prsten, odamputujes si prsty, pri opracovavani je hodne pilnikovania a smirkovania, treba si vypomahat s duvtipma. Treba vsak riesit efektivné zachytavanie pilin a ich naslednu recyklaciu. To je už vsak chemicka stranka veci,, Pola mna plechy su narocnejsie, treba zacat s obruckami. Viac kovov dohromady davat som sa dostal k Ag+Cu+Ms, zlato si netrufal kvuli stratam. Medziclankom je vzdycky Ag. A opakovane bacha na pomer tvrdosti materialov a ich tloustka.
pár výrobkov odomna:
prsten s perletou (autorská zaležitost, tak nekopirovat):)
/files/000/007/752673_17eaa221b322038f5d65/original.jpg"/files/000/007/752695_0f21ac1bb2d76b9a9641/original.jpg">http://i.nyx.cz/files/00/00/07/52/752695_f21ac1bb2d76b9a9641e.jpg?name=husenica22.JPG
Na výrobu plechov, resp. na ich vzory pak treba cizelerske cakany, frezy, hodne žíhat, žíhat, žíhat a žíhat v liehu. Mít hodne materiálu do rezervy, pak ich umet recyklovat. U obrucek pocas opracovavani sa vynarajuce trhliny sa daju ešte opravovat s pajkou, u plechov to už nejde... tak narýchlo ma napada toto vsecko, pokial viem, ochotne poradim, práczi zdar!