• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    Pro všechny co ví něco o těchto krasných a starých řemeslech a chtějí se zapojit nebo se jenom pokochat nádherou těchto předmětů.. Nápady, fotky vašich výtvorů, tipy a triky a všechny ostatní zkušenosti vítány. Předem díky za slušné chování .)
    rozbalit záhlaví
    ZCR
    ZCR --- ---
    COLOMAN: ale jo, to ono funguje, ale u těch vysokých tlaků je dobré mít redukční ventil - nikdy totiž nemůžeš vědět, v jakém stavu je ten hlavní jehlový na bombě - a nemáš jak to vyzkoušet. Navíc regulace redukčním je mnohem jemnější, a sám redukční ventil by mohl tuším fungovat jako pojistka proti zášlehu (ale to nevím jistě, dělal jsem hlavně s dusíkem a argonem, a tam se zrovna na tohle tolik nekouká ;-D
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    AGOG: hej? cijo,, mne kupci predali i ten ventil:))) hmm, aspon vidim kolko tam ešte je plynu:)
    ZCR: no, tak neco takovýho řikali, ale teda zrejme to funguje i bez,, dobre vedet...
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: hm, cokoli nad tu dvoukilovou malou bombu už bych teda připojoval přes redukční ventil - beztak jsou na to i nějaké předpisy...
    AGOG
    AGOG --- ---
    COLOMAN: No nevim, já to tak používám.
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: v predajni Ti poradia, ale na 10kg primo hadici s hlavici nemužeš pripojit, treba tam redukce, asi s 6barovým malým budíkem, kde si nastaviš a udržuješ cca 3bary a jedeš...
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    díky kluci za tipy, pokusím se nějak vybavit a poprat se s tim japonskym vymyslem :) Používáte na ty PB lahve nějaké pojistky proti zpětnému šlehu, nebo něco takového? Nevyznám se v tom jak na klasickou PB lahev na vareni napojim tady ty horaky a co vsechno k nim musim jeste mit
    AGOG
    AGOG --- ---
    CLOVICEK: Mám klasický s průměrem co COLOMAN: a potom tenhle do dělané pícky http://www.rikfer.cz/images/sklady/Plynovy_horak_PB_100_v.jpg
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: valcne su nutne i u priprav plieškov, kupis sice vSafine plechove polotovary, ale jenom cca 3mm tlste, 0,9mm v žiadnom pripade, pak i medene plech musis na miru navalcovat,, nehovoriac otom, že Safina je draha a zrecyklovane striebro sa mnohokrat viac oplati si sam odliat do ingot (ten horák je idealný i na tavení a odlievanie striebra ked dokupis malý teglik a formu).
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: levne nevím, nahradit je nelze.. pokud to chceš ako hobby, tak tažko poradit aké vlastne zhanaj,,, pokud však uvažujes nad ucnakom a hlbinnou pracou v zlatnickom oboru, tak to by som už vedel poradit (samozrejme len na zaklade vlastných uhlů pohledů a skusenostiach a predstavach),, ako hobby klidne dajaky Swah, valce kombinovane (na drat/plech), ale primarne ohledne na mokume bysom bral v uvahu rozestup medzi valcnema tech 20mm...
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: ja použil takovýto , priemer u konca horaku je 20mm, ma to regulator a "turbopáku", na láhvi 6barový budík...

    AGOG: ja sa to celé doučil z youtube videjí, najviac textu je v angličtine ale luštit ich do detailu ma moc nebavilo, najviac mi pomohlo 10let praktizovania zlatnictva,, u toho mokume fakt bacha na technologicko-chemické detaily, lebo ich nedostatky sa vozaj pomstia a odradzaju od dalsích pokusov..
    ..zas dajak prehanat stema zavitama neni treba aby ten matroš nepopraskal..
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    nějaký tip jak pořídit levně, či nějak nahradit ty valce?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Pájku jsem zmiňoval jen na základě těch videí co jsem viděl. Že to není autentické je jasné. Vidím, že i tady je potřeba vyvíjet tlak válcnou a kladivem. Hustě navinutý závit je vvlastně docela logická věc, nevím proč jsem si představil velké stoupání a pak jsem si to nedovedl moc představit.

    CLOVICEK: Pak se pochlub s výsledkem, zajímá mě to. Časem se k tomu asi taky dostanu.
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    COLOMAN: perfektní, vycerpavající, děkuji. Jen ještě prosím něco k tomu butanovému hořáku, který zvládne takovou teplotu :)
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: original mokume vrstvy jednotlivých ploch sa nemá spajat spajkou Trufam si i trvrdit, že z metalurgického hlediska pokud daný sendvič chceš dal opracovavat pozadovaným spusobem, sa ani nesmí použít spajku, lebo pri daných celkom krajných mechanických namahach by pajka stejne popraskala a stejne by nedržala. Ja kolem toho čítal z netu pdf mokumedokumenty, ale v anglictine a tak dajake technicke detaily mi unikali, ja sa sustredoval na postupy a podstatu a spajku uplne vynechal. V odboných literaturach sa proste spajka naprosto vynechava. Ale viem potvrdit, že to vobec nevadi, difuze vznikne tak ci onak a usetris na pajke. Pajka je tam navic a tusim i vadi jeji pritomnost v polotovare a dokonca bez spajky je to viac autentické, ani vrstvy damaškových ocelí sa nerobia spajkovaním, spajaju sa difuzne..
    ...
    proste si pripravis rovnake vyžíhané pásy Ag a Cu požadovaných rozmerov na zaklade toho, co ti vojde medzi valcne. Na rozklepavanie zapomen, pokud chces heské obrucky, valcne su nutné. Odmastit, najlepšie vsak povrchy mechanicky osmirglovat a už se ich nedotýkat. Pliešky asi 0,9mm, je usporné, pokial krajné plechy su Cu, stejne ich zpilnikuješ. Natreš ich boraxovou vodou a kým su este vlhké, stlaciš ich vo zveráku a primerane tlstým oceldrotom pevne sviažeš na viacerých miestach. Sendvič pomali vysušíš, podložíš ho s dvoma ocelovými tyčmi a rovnomerne ohrievaš a sleduješ ako sa natavuje striebro a vzniká spoj. Nevadí ked troska Ag vyteče, hlavne aby medzi dvoma Cu zbylo troska Ag. Chladit v liehu. Pokial hned na zaciatku vzniknu medzery to nevadi. Sendvič vyžíhaš, najprv natriet az pak buchat vrstvy silnejším kladivom, inak už medzi litky nedostane ten borax, a kedže neni spajka, velmi doležitu ulohu hraje prave on. Samovolne sa ti lístky odseba oddalia pocas nahrievania ked si ich na zaciatku nemal vyžihane. Doporucuje sa ale pre istotu natavovat v dvoch fázach. Chladit a žíhat v syntetickom liehu a nie vo vode, aby nevznikali oxidy. Pak polotovar prevalcovat do mierne stvorcoveho prierezu, pak žíhat a točit co nejvíc vrtů. Tuto je ale velice prakticke už mít navalcovaneho matrosu cca 10-15 cm dlheho a mit hrubku cca 9mm. (Preto su dobre mat tie 20mm valcne. Lebo sendvič najednou vyrobiš jenom cca 8-9cm, inak kvalitné natavovanie neustražiš. Ked mas jenom do 10mm valcne, tak z 8cm dlheho udelas jenom kratku tyc pozadovanej hrubky a tak vyrabas obrucky po jednom kusu. Treba pocitat i stim, ze pocas kruceni sa ti budu odlamovat konce, kvalitný polotovar k finalnemu vyrobku nezýskas hned od kraju materialu, atd)
    Pocas skrucaní sa už mozu prejavit prve praskliny, ale mnesa zda, že prvé praskliny vzniknu i pri stavovani v peci. Vtedy prestat s tocením, žíhat, natriet, zbuchat vrstvy a natavovat bez spajky. (Na pomoc volat spajku až pri objavení prasklin pri konečnom obrabani finalneho výrobku. Objavovanie takýchto "finálných prasklín" omezuješ ked na zaciatku natavujes v peci, kde sa viac eliminuju drobné bublinky medzi vrstvami než natavovaním s horákom.) Vzniklí vrt po žíhaní kombinovane bud sklepeš alebo zbrúsiš. Tam sa už jedná o narabanie s polotovarom vs. vzniklí vzor, predstavivost vs. skušenosti... snad som nic nevynechal a snad srozumitelne podal vec... (sry za gramatiku a vse kolem, nejsom z pokoleni slovanského rodu krásného)
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    COLOMAN: takže při spojování Ag a Cu plechu nepoužíváš pájku, jen borax a stahnes k sobe dratem? Butanovy horak tedy ke spojeni staci? Díky za cenné rady
    AGOG
    AGOG --- ---
    COLOMAN: Díky za podělení se o zkušenosti.
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    Mokume je paráda! treba vsak poznamenat, že to není čiste zlatnícka záležitosť, je to spiš pasírčina,, mám hodne skuseností s výrobou mokume Cu+Ag, i s jeho leptáním, rád by ich zdelil už len kvoli tomu, že momentálne nemám kde praktizovat kvuli absence dielne, tak aspon poteoretizujem..:)
    Kvalitné valcne ktomu su nezbytnostou! Kvalitné mam na mysli, aby šli rozevřít valcne od sebe minimalne na 10mm (ale racej víc, kolem do 20mm je parada), inak maš možnost vyrábat iba tenké prstene/obrúčky a maš malo priestoru na práci so samotným vzorom. Ja vyrábal i plechy i obrúčky. Sverák na výrobu sendviču som nepoužíval a nemal som ani pec, napriek tomu sa mi darilo vyrabat kvalitné polotovary. mít sverák a pec je akurát výhodou pri výrobe plechov. Jedná sa oto, aby jednotlivé vrstvy sa k sebe pritavovali dokonale. Pripadne medzery/bubliny u prstenov sa daju pocas prace este korigovat, u plechov už ne. Každa malá chybicka/bublinka sa tvrdo trestá. Ja namiesto pece používal propan s večím horákom bez prívodu kyslíku, a šamotový minikoutek na udržanie teplot. Bagety vyrábal cca 13mm x 13mm (kedže mal valcne jenom do 10mm). Jenotlivé plechy dokonale odmastnené/vosmirglované, natrené vodným roztokom práškového boraxu, maximálne k sebe pritiahnuté tlustým drotom na vícero místech. Dodávam samozrejmost, že pájka sa nepoužíva, difuze sa dosahuje bez ní. Treba si davat bacha na rýzost Ag a Cu. pokud davate Ag 750, tak davajte Cu z tlustejšího materialu. Po žíhaní sa Cu stava mekkším jak 750Ag a počas valcovaní sa stensuje víc než Ag a vzor bude nevýrazný. Bud davate Ag ryzejší (čím je ale ryzejší, tím tažsie sa natavuje), alebo Cu tlustejší matroš teda. Pak je nutné mít teploty troška v oku. Nevadí ked vyteče troška Ag, ale nesmi se to prehanat. Ušetríš sice na peci, ale chce to gif. Následne je dobré použivat i karbobrusku se smirkem, aby sme zabrusili tvar tyče a hlavne sa zbavili vytvrdeneho boraxu, který maximálne ničí valcne, resp si este vcas vsimli bubliny, pak nasledne opravili opakovanou mierným natavením daneho mista. No a pokud teda valcne mas jenom do 10mm, tak uhloprícky sendvicu mues mit do cca 12mm. To vsak znamená castecne omezenie dalsich moznosti kreatívnej výroby. Takže ja osobne doporucujem a dalsiu valcovacku ja každopádne kupujem s rozkolem valcní cca 20mm. U obrúčky pak nasledujuci vseobecne známi postup výroby. Nebát sa používat karbobrúsky a ohromné pilniky s megazaberom a frézy. Už ked vyrabaš 3 prsten, odamputujes si prsty, pri opracovavani je hodne pilnikovania a smirkovania, treba si vypomahat s duvtipma. Treba vsak riesit efektivné zachytavanie pilin a ich naslednu recyklaciu. To je už vsak chemicka stranka veci,, Pola mna plechy su narocnejsie, treba zacat s obruckami. Viac kovov dohromady davat som sa dostal k Ag+Cu+Ms, zlato si netrufal kvuli stratam. Medziclankom je vzdycky Ag. A opakovane bacha na pomer tvrdosti materialov a ich tloustka.
    pár výrobkov odomna:
    prsten s perletou (autorská zaležitost, tak nekopirovat):)
    /files/000/007/752673_17eaa221b322038f5d65/original.jpg"/files/000/007/752695_0f21ac1bb2d76b9a9641/original.jpg">http://i.nyx.cz/files/00/00/07/52/752695_f21ac1bb2d76b9a9641e.jpg?name=husenica22.JPG
    Na výrobu plechov, resp. na ich vzory pak treba cizelerske cakany, frezy, hodne žíhat, žíhat, žíhat a žíhat v liehu. Mít hodne materiálu do rezervy, pak ich umet recyklovat. U obrucek pocas opracovavani sa vynarajuce trhliny sa daju ešte opravovat s pajkou, u plechov to už nejde... tak narýchlo ma napada toto vsecko, pokial viem, ochotne poradim, práczi zdar!

    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    AGOG: v Safině na pobočce v Ostravě jsem kupoval stříbrnou pájku nějaké 3g asi za 60 kč. Ten lis je parádní, akorát nemám absolutně žádné zkušenosti se svařováním, tak to asi někomu přenechám, ale mokume si chci udělat vlastnoručně sám :)
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: to je nějaký průmyslový nesmysl, na prodejně teda takové koniny nevyvádějí (kupoval jsem zatím jedinkrát řádově gramy, a zcela bez problémů)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Hm tak odběr ze safiny minimálně 2Kg pájky, anebo za 3000Kč. Tak to nic.
    AGOG
    AGOG --- ---
    CLOVICEK: Udelal jsem si pec se speciálním hořákem D=50mm, ještě jsem ale netavil. Nicméně bude fungovat.
    Něco takovýho je potřeba

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam