• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    AGOG
    AGOG --- ---
    Tak jsem se přestěhoval na druhou stranu garáže ze starého ponku na nové pracoviště. Ještě chybí nějaké vybavení a vedle bude ještě jeden stůl do L= spousta prostoru :-)


    A odtud jsem se přestěhoval.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Tak jsem pátral trochu na svářečských fórech. Z toho co tam je vychází, že redukční ventil nefunguje jako ochrana proti zpětnémuz šlehu, ale na PB pokud to není používáno na řezání s kyslíkem, nebo nějak amatérsky se vzduchem není potřeba, nebezpečí zpětného šlehu by nemělo hrozit. Nicméně asi vždy zavírat ventil nejdříve na lahvi a pak by mělo být vše ok.

    Já si ho pořídím tedy max na kontrolu tlaku při tavení.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Sakra ty ventily jsou drahý :-(
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Popřemýšlím o tom. U normálního hořáku ani ne, ale u toho širokýho není žádný další uzávěr tam už jsem o tom přemýšlel. Jen jsem na to přímo nenarazil. Zítra se zkusím poptat.
    ZCR
    ZCR --- ---
    COLOMAN: ale jo, to ono funguje, ale u těch vysokých tlaků je dobré mít redukční ventil - nikdy totiž nemůžeš vědět, v jakém stavu je ten hlavní jehlový na bombě - a nemáš jak to vyzkoušet. Navíc regulace redukčním je mnohem jemnější, a sám redukční ventil by mohl tuším fungovat jako pojistka proti zášlehu (ale to nevím jistě, dělal jsem hlavně s dusíkem a argonem, a tam se zrovna na tohle tolik nekouká ;-D
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    AGOG: hej? cijo,, mne kupci predali i ten ventil:))) hmm, aspon vidim kolko tam ešte je plynu:)
    ZCR: no, tak neco takovýho řikali, ale teda zrejme to funguje i bez,, dobre vedet...
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: hm, cokoli nad tu dvoukilovou malou bombu už bych teda připojoval přes redukční ventil - beztak jsou na to i nějaké předpisy...
    AGOG
    AGOG --- ---
    COLOMAN: No nevim, já to tak používám.
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: v predajni Ti poradia, ale na 10kg primo hadici s hlavici nemužeš pripojit, treba tam redukce, asi s 6barovým malým budíkem, kde si nastaviš a udržuješ cca 3bary a jedeš...
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    díky kluci za tipy, pokusím se nějak vybavit a poprat se s tim japonskym vymyslem :) Používáte na ty PB lahve nějaké pojistky proti zpětnému šlehu, nebo něco takového? Nevyznám se v tom jak na klasickou PB lahev na vareni napojim tady ty horaky a co vsechno k nim musim jeste mit
    AGOG
    AGOG --- ---
    CLOVICEK: Mám klasický s průměrem co COLOMAN: a potom tenhle do dělané pícky http://www.rikfer.cz/images/sklady/Plynovy_horak_PB_100_v.jpg
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: valcne su nutne i u priprav plieškov, kupis sice vSafine plechove polotovary, ale jenom cca 3mm tlste, 0,9mm v žiadnom pripade, pak i medene plech musis na miru navalcovat,, nehovoriac otom, že Safina je draha a zrecyklovane striebro sa mnohokrat viac oplati si sam odliat do ingot (ten horák je idealný i na tavení a odlievanie striebra ked dokupis malý teglik a formu).
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: levne nevím, nahradit je nelze.. pokud to chceš ako hobby, tak tažko poradit aké vlastne zhanaj,,, pokud však uvažujes nad ucnakom a hlbinnou pracou v zlatnickom oboru, tak to by som už vedel poradit (samozrejme len na zaklade vlastných uhlů pohledů a skusenostiach a predstavach),, ako hobby klidne dajaky Swah, valce kombinovane (na drat/plech), ale primarne ohledne na mokume bysom bral v uvahu rozestup medzi valcnema tech 20mm...
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: ja použil takovýto , priemer u konca horaku je 20mm, ma to regulator a "turbopáku", na láhvi 6barový budík...

    AGOG: ja sa to celé doučil z youtube videjí, najviac textu je v angličtine ale luštit ich do detailu ma moc nebavilo, najviac mi pomohlo 10let praktizovania zlatnictva,, u toho mokume fakt bacha na technologicko-chemické detaily, lebo ich nedostatky sa vozaj pomstia a odradzaju od dalsích pokusov..
    ..zas dajak prehanat stema zavitama neni treba aby ten matroš nepopraskal..
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    nějaký tip jak pořídit levně, či nějak nahradit ty valce?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Pájku jsem zmiňoval jen na základě těch videí co jsem viděl. Že to není autentické je jasné. Vidím, že i tady je potřeba vyvíjet tlak válcnou a kladivem. Hustě navinutý závit je vvlastně docela logická věc, nevím proč jsem si představil velké stoupání a pak jsem si to nedovedl moc představit.

    CLOVICEK: Pak se pochlub s výsledkem, zajímá mě to. Časem se k tomu asi taky dostanu.
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    COLOMAN: perfektní, vycerpavající, děkuji. Jen ještě prosím něco k tomu butanovému hořáku, který zvládne takovou teplotu :)
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: original mokume vrstvy jednotlivých ploch sa nemá spajat spajkou Trufam si i trvrdit, že z metalurgického hlediska pokud daný sendvič chceš dal opracovavat pozadovaným spusobem, sa ani nesmí použít spajku, lebo pri daných celkom krajných mechanických namahach by pajka stejne popraskala a stejne by nedržala. Ja kolem toho čítal z netu pdf mokumedokumenty, ale v anglictine a tak dajake technicke detaily mi unikali, ja sa sustredoval na postupy a podstatu a spajku uplne vynechal. V odboných literaturach sa proste spajka naprosto vynechava. Ale viem potvrdit, že to vobec nevadi, difuze vznikne tak ci onak a usetris na pajke. Pajka je tam navic a tusim i vadi jeji pritomnost v polotovare a dokonca bez spajky je to viac autentické, ani vrstvy damaškových ocelí sa nerobia spajkovaním, spajaju sa difuzne..
    ...
    proste si pripravis rovnake vyžíhané pásy Ag a Cu požadovaných rozmerov na zaklade toho, co ti vojde medzi valcne. Na rozklepavanie zapomen, pokud chces heské obrucky, valcne su nutné. Odmastit, najlepšie vsak povrchy mechanicky osmirglovat a už se ich nedotýkat. Pliešky asi 0,9mm, je usporné, pokial krajné plechy su Cu, stejne ich zpilnikuješ. Natreš ich boraxovou vodou a kým su este vlhké, stlaciš ich vo zveráku a primerane tlstým oceldrotom pevne sviažeš na viacerých miestach. Sendvič pomali vysušíš, podložíš ho s dvoma ocelovými tyčmi a rovnomerne ohrievaš a sleduješ ako sa natavuje striebro a vzniká spoj. Nevadí ked troska Ag vyteče, hlavne aby medzi dvoma Cu zbylo troska Ag. Chladit v liehu. Pokial hned na zaciatku vzniknu medzery to nevadi. Sendvič vyžíhaš, najprv natriet az pak buchat vrstvy silnejším kladivom, inak už medzi litky nedostane ten borax, a kedže neni spajka, velmi doležitu ulohu hraje prave on. Samovolne sa ti lístky odseba oddalia pocas nahrievania ked si ich na zaciatku nemal vyžihane. Doporucuje sa ale pre istotu natavovat v dvoch fázach. Chladit a žíhat v syntetickom liehu a nie vo vode, aby nevznikali oxidy. Pak polotovar prevalcovat do mierne stvorcoveho prierezu, pak žíhat a točit co nejvíc vrtů. Tuto je ale velice prakticke už mít navalcovaneho matrosu cca 10-15 cm dlheho a mit hrubku cca 9mm. (Preto su dobre mat tie 20mm valcne. Lebo sendvič najednou vyrobiš jenom cca 8-9cm, inak kvalitné natavovanie neustražiš. Ked mas jenom do 10mm valcne, tak z 8cm dlheho udelas jenom kratku tyc pozadovanej hrubky a tak vyrabas obrucky po jednom kusu. Treba pocitat i stim, ze pocas kruceni sa ti budu odlamovat konce, kvalitný polotovar k finalnemu vyrobku nezýskas hned od kraju materialu, atd)
    Pocas skrucaní sa už mozu prejavit prve praskliny, ale mnesa zda, že prvé praskliny vzniknu i pri stavovani v peci. Vtedy prestat s tocením, žíhat, natriet, zbuchat vrstvy a natavovat bez spajky. (Na pomoc volat spajku až pri objavení prasklin pri konečnom obrabani finalneho výrobku. Objavovanie takýchto "finálných prasklín" omezuješ ked na zaciatku natavujes v peci, kde sa viac eliminuju drobné bublinky medzi vrstvami než natavovaním s horákom.) Vzniklí vrt po žíhaní kombinovane bud sklepeš alebo zbrúsiš. Tam sa už jedná o narabanie s polotovarom vs. vzniklí vzor, predstavivost vs. skušenosti... snad som nic nevynechal a snad srozumitelne podal vec... (sry za gramatiku a vse kolem, nejsom z pokoleni slovanského rodu krásného)
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    COLOMAN: takže při spojování Ag a Cu plechu nepoužíváš pájku, jen borax a stahnes k sobe dratem? Butanovy horak tedy ke spojeni staci? Díky za cenné rady
    AGOG
    AGOG --- ---
    COLOMAN: Díky za podělení se o zkušenosti.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam