• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    Pro všechny co ví něco o těchto krasných a starých řemeslech a chtějí se zapojit nebo se jenom pokochat nádherou těchto předmětů.. Nápady, fotky vašich výtvorů, tipy a triky a všechny ostatní zkušenosti vítány. Předem díky za slušné chování .)
    rozbalit záhlaví
    AGOG
    AGOG --- ---
    COLOMAN: Já nad tím přemýšlel, ale nakonec jsem to tak nenechal udělat, protože takovou(zlatnickou) práci zatím dělat určitě nebudu. Ikdyž něco na zachytávání třeba řetízkoviny abych to nehledal po zemi budu muset vyrobit. Aby to šlo nandat a vyndat. To by neměl být problém.

    Chci se zeptat, na tvrdé pájení drobných Ag věcí používáte PB, PB+kyslík, P+kyslík, nebo autogen? Štve mě u mého standartního PB hořáku velký plamen. A nenašel jsem čistě PB jemný hořák.
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    šupandóza! paráda!
    vidím že máš nový stůl s kovovou kontrukcíí, tak ikdyž Te ukecám na jeden vylepšovák tak nevím jestli je to možné udelat,,, ale polamna u takovýdhle piplavých prác, najma u drahšých kovů, je paradný výřez takového oblúku predsebou kde sedíš. Proste ten zlatnícký a pasířrský stůl s oblúkem a pod oblúkem kožený pitlík na zachytávanie ruzných pilin, bud ze setrnosti anebo Ti proste nepada drť do klína... neumím to vysvetlit, pohledám dajaku fotku...
    AGOG
    AGOG --- ---
    Tu tsubu co mám upnutou na kouli dělám asi už druhý rok :-)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Tak jsem se přestěhoval na druhou stranu garáže ze starého ponku na nové pracoviště. Ještě chybí nějaké vybavení a vedle bude ještě jeden stůl do L= spousta prostoru :-)


    A odtud jsem se přestěhoval.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Tak jsem pátral trochu na svářečských fórech. Z toho co tam je vychází, že redukční ventil nefunguje jako ochrana proti zpětnémuz šlehu, ale na PB pokud to není používáno na řezání s kyslíkem, nebo nějak amatérsky se vzduchem není potřeba, nebezpečí zpětného šlehu by nemělo hrozit. Nicméně asi vždy zavírat ventil nejdříve na lahvi a pak by mělo být vše ok.

    Já si ho pořídím tedy max na kontrolu tlaku při tavení.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Sakra ty ventily jsou drahý :-(
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Popřemýšlím o tom. U normálního hořáku ani ne, ale u toho širokýho není žádný další uzávěr tam už jsem o tom přemýšlel. Jen jsem na to přímo nenarazil. Zítra se zkusím poptat.
    ZCR
    ZCR --- ---
    COLOMAN: ale jo, to ono funguje, ale u těch vysokých tlaků je dobré mít redukční ventil - nikdy totiž nemůžeš vědět, v jakém stavu je ten hlavní jehlový na bombě - a nemáš jak to vyzkoušet. Navíc regulace redukčním je mnohem jemnější, a sám redukční ventil by mohl tuším fungovat jako pojistka proti zášlehu (ale to nevím jistě, dělal jsem hlavně s dusíkem a argonem, a tam se zrovna na tohle tolik nekouká ;-D
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    AGOG: hej? cijo,, mne kupci predali i ten ventil:))) hmm, aspon vidim kolko tam ešte je plynu:)
    ZCR: no, tak neco takovýho řikali, ale teda zrejme to funguje i bez,, dobre vedet...
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: hm, cokoli nad tu dvoukilovou malou bombu už bych teda připojoval přes redukční ventil - beztak jsou na to i nějaké předpisy...
    AGOG
    AGOG --- ---
    COLOMAN: No nevim, já to tak používám.
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: v predajni Ti poradia, ale na 10kg primo hadici s hlavici nemužeš pripojit, treba tam redukce, asi s 6barovým malým budíkem, kde si nastaviš a udržuješ cca 3bary a jedeš...
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    díky kluci za tipy, pokusím se nějak vybavit a poprat se s tim japonskym vymyslem :) Používáte na ty PB lahve nějaké pojistky proti zpětnému šlehu, nebo něco takového? Nevyznám se v tom jak na klasickou PB lahev na vareni napojim tady ty horaky a co vsechno k nim musim jeste mit
    AGOG
    AGOG --- ---
    CLOVICEK: Mám klasický s průměrem co COLOMAN: a potom tenhle do dělané pícky http://www.rikfer.cz/images/sklady/Plynovy_horak_PB_100_v.jpg
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: valcne su nutne i u priprav plieškov, kupis sice vSafine plechove polotovary, ale jenom cca 3mm tlste, 0,9mm v žiadnom pripade, pak i medene plech musis na miru navalcovat,, nehovoriac otom, že Safina je draha a zrecyklovane striebro sa mnohokrat viac oplati si sam odliat do ingot (ten horák je idealný i na tavení a odlievanie striebra ked dokupis malý teglik a formu).
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: levne nevím, nahradit je nelze.. pokud to chceš ako hobby, tak tažko poradit aké vlastne zhanaj,,, pokud však uvažujes nad ucnakom a hlbinnou pracou v zlatnickom oboru, tak to by som už vedel poradit (samozrejme len na zaklade vlastných uhlů pohledů a skusenostiach a predstavach),, ako hobby klidne dajaky Swah, valce kombinovane (na drat/plech), ale primarne ohledne na mokume bysom bral v uvahu rozestup medzi valcnema tech 20mm...
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: ja použil takovýto , priemer u konca horaku je 20mm, ma to regulator a "turbopáku", na láhvi 6barový budík...

    AGOG: ja sa to celé doučil z youtube videjí, najviac textu je v angličtine ale luštit ich do detailu ma moc nebavilo, najviac mi pomohlo 10let praktizovania zlatnictva,, u toho mokume fakt bacha na technologicko-chemické detaily, lebo ich nedostatky sa vozaj pomstia a odradzaju od dalsích pokusov..
    ..zas dajak prehanat stema zavitama neni treba aby ten matroš nepopraskal..
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    nějaký tip jak pořídit levně, či nějak nahradit ty valce?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Pájku jsem zmiňoval jen na základě těch videí co jsem viděl. Že to není autentické je jasné. Vidím, že i tady je potřeba vyvíjet tlak válcnou a kladivem. Hustě navinutý závit je vvlastně docela logická věc, nevím proč jsem si představil velké stoupání a pak jsem si to nedovedl moc představit.

    CLOVICEK: Pak se pochlub s výsledkem, zajímá mě to. Časem se k tomu asi taky dostanu.
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    COLOMAN: perfektní, vycerpavající, děkuji. Jen ještě prosím něco k tomu butanovému hořáku, který zvládne takovou teplotu :)
    COLOMAN
    COLOMAN --- ---
    CLOVICEK: original mokume vrstvy jednotlivých ploch sa nemá spajat spajkou Trufam si i trvrdit, že z metalurgického hlediska pokud daný sendvič chceš dal opracovavat pozadovaným spusobem, sa ani nesmí použít spajku, lebo pri daných celkom krajných mechanických namahach by pajka stejne popraskala a stejne by nedržala. Ja kolem toho čítal z netu pdf mokumedokumenty, ale v anglictine a tak dajake technicke detaily mi unikali, ja sa sustredoval na postupy a podstatu a spajku uplne vynechal. V odboných literaturach sa proste spajka naprosto vynechava. Ale viem potvrdit, že to vobec nevadi, difuze vznikne tak ci onak a usetris na pajke. Pajka je tam navic a tusim i vadi jeji pritomnost v polotovare a dokonca bez spajky je to viac autentické, ani vrstvy damaškových ocelí sa nerobia spajkovaním, spajaju sa difuzne..
    ...
    proste si pripravis rovnake vyžíhané pásy Ag a Cu požadovaných rozmerov na zaklade toho, co ti vojde medzi valcne. Na rozklepavanie zapomen, pokud chces heské obrucky, valcne su nutné. Odmastit, najlepšie vsak povrchy mechanicky osmirglovat a už se ich nedotýkat. Pliešky asi 0,9mm, je usporné, pokial krajné plechy su Cu, stejne ich zpilnikuješ. Natreš ich boraxovou vodou a kým su este vlhké, stlaciš ich vo zveráku a primerane tlstým oceldrotom pevne sviažeš na viacerých miestach. Sendvič pomali vysušíš, podložíš ho s dvoma ocelovými tyčmi a rovnomerne ohrievaš a sleduješ ako sa natavuje striebro a vzniká spoj. Nevadí ked troska Ag vyteče, hlavne aby medzi dvoma Cu zbylo troska Ag. Chladit v liehu. Pokial hned na zaciatku vzniknu medzery to nevadi. Sendvič vyžíhaš, najprv natriet az pak buchat vrstvy silnejším kladivom, inak už medzi litky nedostane ten borax, a kedže neni spajka, velmi doležitu ulohu hraje prave on. Samovolne sa ti lístky odseba oddalia pocas nahrievania ked si ich na zaciatku nemal vyžihane. Doporucuje sa ale pre istotu natavovat v dvoch fázach. Chladit a žíhat v syntetickom liehu a nie vo vode, aby nevznikali oxidy. Pak polotovar prevalcovat do mierne stvorcoveho prierezu, pak žíhat a točit co nejvíc vrtů. Tuto je ale velice prakticke už mít navalcovaneho matrosu cca 10-15 cm dlheho a mit hrubku cca 9mm. (Preto su dobre mat tie 20mm valcne. Lebo sendvič najednou vyrobiš jenom cca 8-9cm, inak kvalitné natavovanie neustražiš. Ked mas jenom do 10mm valcne, tak z 8cm dlheho udelas jenom kratku tyc pozadovanej hrubky a tak vyrabas obrucky po jednom kusu. Treba pocitat i stim, ze pocas kruceni sa ti budu odlamovat konce, kvalitný polotovar k finalnemu vyrobku nezýskas hned od kraju materialu, atd)
    Pocas skrucaní sa už mozu prejavit prve praskliny, ale mnesa zda, že prvé praskliny vzniknu i pri stavovani v peci. Vtedy prestat s tocením, žíhat, natriet, zbuchat vrstvy a natavovat bez spajky. (Na pomoc volat spajku až pri objavení prasklin pri konečnom obrabani finalneho výrobku. Objavovanie takýchto "finálných prasklín" omezuješ ked na zaciatku natavujes v peci, kde sa viac eliminuju drobné bublinky medzi vrstvami než natavovaním s horákom.) Vzniklí vrt po žíhaní kombinovane bud sklepeš alebo zbrúsiš. Tam sa už jedná o narabanie s polotovarom vs. vzniklí vzor, predstavivost vs. skušenosti... snad som nic nevynechal a snad srozumitelne podal vec... (sry za gramatiku a vse kolem, nejsom z pokoleni slovanského rodu krásného)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam