• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    idealni je omořit kov po pajeni nebo zihani v technickem lihu
    musi se to tam hodit hodne rozpalene naraz a cele..zasyci to az po chvili a je to ciste..
    ke konci to cele ale davam do kyseliny sirovy..99 % se redi 1 dil kyseliny a 10 dilu vody
    Nebo ta 40% do akumulatoru a zredukovat tedy pomer kyselina voda...staci tak pul na pul..
    Ty fleky na sperku jsou stopy po tavidlu tedy asi boraxu podle toho co kdo pouziva..
    je to zaroven antioxidacni roztok ktery na kovu vytvari takovou sklovatou vrstvu proti pusobeni vzduchu a nasledne oxidaci..to nedoporucuji mechanicky odstranovat jde to hodne blbe
    kyselina v dostatecne koncentraci to ocisti do bila..
    Ja kyselinu nezahrivam protoze se uvolnuje tim teplem a dejchat to nechci
    mam ji ve sklenici mimo dilnu a kdyz do ni neco hazu tak to rozpalim horakem a hodim to tam horke
    je to ocistene temer hned jak to tam hodim a kdyz ne tak to tam necham a nebo proces opakuju..
    Lesticka je dobra stolni..30OOO RPM tedy 30 000 otacek za minutu
    jsou dost drahe treba ve swahu nebo v advntg..
    Ja je stavim
    delam to ze 300 W motoru...2 upinaci trny levy a pravy
    je to male tak 30-40 cm i s tema trnama
    pokud by ji nekdo chtel tak je k mani za 2700 Kc je to koplet nove..
    muzu dodat i ruzne kotouce pro prepolishing i final polishing..
    pasty atd..
    ted delam typ kterej ma i vestavenou lampicku:)
    Mam to tady
    Lestici motor / Zboží prodejce Frapernik | Fler.cz
    http://www.fler.cz/zbozi/lestici-motor-1256918
    ale v pripade zajmu je lepsi mne kontaktovat primo treba tady
    cena je pak o neco nizsi nez na tom fleru
    Jinak tohle vsechno predvadim a ucim na svych kurzech
    delam ted hlavne individualni kozultace kde stoji hodina 250 Kc
    pri zakoupeni vic jak 15 hodin je cena nizsi..
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    jj, mořidlo, mám knížku Zlatnictví, stříbrnictví.. K.Taubl a tam to tak nazývají. Ocet vyzkouším, sírovku ale taky ohřívám, když se mi nechce čekat a i se sklenkou do ultrazvuku.
    AGOG
    AGOG --- ---
    JIRKA23: Mořidlo?
    Každopádně se mi sírovka jeví jako méně účinná na rychlé zbavení se oxidů po pájení. Sůl ocet zahřátý na 60st- + UZ je poměrně hodně účinné.

    A co se týká leštění já s tím nikdy moc problém neměl, co používáš za pasty?
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    tak ocet a sůl neznám. Jako mořidlo ale používám tu kys. sírovou(do autobaterie cca 30-40%), zbytky tavidla a jinýho bordelu rozpustí spolehlivě - i v ultrayvuku jsem to zkoušel, ale ta tenka tmavší vrstvička tam pořád je - myslím, že tohle většina výrobců třeba na fléru ani neřeší, protože to je vidět jen u věcí co se leští do zrcadlovýho lesku nebo co jde na rhodiování-dělá to pak flíčky. U patinovaných věcí to taky neřeším, u matných a hrubších provedení je to asi taky zbytečné.
    Čistý stříbro občas používám na obruby kamenů-lépe se to pak zasazuje, ale jinak raděj ne.
    AGOG
    AGOG --- ---
    JIRKA23: Taky mám proxxonku tu slabší. Nejlepší stolní leštička, anebo motor od GRS.
    Odborníci asi porádí víc, ale po pájení používám zde zmíněný ocet a sůl a vylepšil jsem to tím, že používám za tepla v ultrazvukové čističce. a pak třeba ještě kyselina sírová by mohla rozpustit zbytek oxidů. Pak by mohlo být leštění jednodušší.

    Anebo čisté stříbro je skoro resistentní na oxidaci při pájení. Ale je měkčí zase.
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    mám jen malou rušní frézku(proxxon) a leštím u stolu prvně filcovými kotoučky a pak hadrovým(ty si dělám sám). na klín si dávám kus povlečení, ale vyjmečně mi to frézka nabere a cestuje to vzduchem uplně mimo. Tady mi to ale prostě jen upadlo z ruk:)
    Ideální by byla stolní leštička, moje proxxonka je na to i dost slabá. Ale na tu nejsou zatím prostředky ani místo - mám jen takový mini koutek v bytě se stolem cca 0,6*1m. Tu podlahu ti nezávídím, vím jak to vypadá v naší dílně na vsi.

    Jinak s tím leštěním stříbra mám vždycky problém, po letování vznikne na povrchu tmavší vrstvička a chvíli trvá než se jí člověk proleští, u těch širokých prstenů je pak dost na dlouho než odstraním všechny flíčky - je tam i cítit ubytek materiálu v řádu desetin gramů. Není na to nějaký trik? Zkoušel jsem mít celý prsten při letování potřený tavidlem, nechat omořit přes noc ale nic moc to nepomohlo - a to používám slitinu sagin plus, která by v tomhle měla být lepší.
    AGOG
    AGOG --- ---
    JIRKA23: Leštíš jak? Na kotoučí? Anebo u stolu? Mě jak věci pořád padají a nemám klasický stůl s výřezem tak jsem zaimprovizoval a nechal ušít zástěru kterou připevním ke stolu a položím na nohy a tak mi to na zem už nepadá. Navíc mám v garáži zvětralý beton tak malé věci ani často nenajdu.
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    Tak prstýnek s opálem nakonec dopadl takto. Pod kamínek jsem udělal lůžko které přesně kopírovalo jeho spodek. (A samozřejmě že mi z pacek při finálním leštění spadl na zem, ale vydržel).
    Jinak koukám, že taky nezahálíte:)

    Co se pájek ještě týče, namíchal jsem si měkkou ze safiny se stříbrem 925, cca v poměru 2:1 a je to dost rozdíl. Zkoušel jsem i 1:1, ale to mi přišlo už moc.

    AGOG
    AGOG --- ---
    Ginko biloba souprava záštita+menuki pod oplet.
    Další foto http://www.tosogu.cz/ginkgoset_foto.html
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    Queens

    FRAPE
    FRAPE --- ---
    Chalim...

    AGOG
    AGOG --- ---
    FRAPE: To asi patří Jirkovi.

    ZCR: Myslím, že je to nakonec skoro jedno. Zákazník to nepozná a ani nedocení jestli je to pájené jednou pájkou, nebo několika.
    ZCR
    ZCR --- ---
    FRAPE: znovu opakuju, že jen prodávám, jak jsem koupil, od profesionála (a opravdu musím každou nadsázku dávat do pětinásobných uvozovek? na termín "prznění řemesla" prostě radši zapomeňte, jako by vůbec nepadl)... podle jeho slov si vystačí s tvrdou pájkou, výjimečně se střední, a to i u složitých pájecích operací. Ale to už jenom opakuju napsané.

    Co se těch oprav týká, on je asi přeci jenom rozdíl mezi řemeslníkem a umělcem (ano, zase šlapu na tenký led :-) - ne každý zlatník je umělec a ne každý umělec je zlatník, a dovedu si představit, že možnost věnovat se výhradně svojí tvůrčí práci není v branži zdaleka samozřejmá, takže opravy (různých zvěrstev - ten tvůj příklad mluví za všecko) jsou pro leckoho denní chleba.
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    opravy nebrat to beru jako masochistickou cinnost..
    po nekolika zkusenostech kdy behem opravy zjistujete jake prasarny provedl ten vyrobce jsem dosel k zaveru ze to neni muj cup of tea
    v irsku jsem nekomu opravoval naramek s 6 cleny lapis lazuli
    vse vypadalo jako masivni a dobra prace
    ale kdyz jsem to ohral tak se to zacalo sypat..
    plech asi tak 0.30mm
    kameny 1mm slupky podpajene rameckem tak ze to vypadalo jako masiv
    nakonec bylo z opravy ktera se tvarila tak na 10 euro prace na 2 dny v podstate vyroba noveho sperku vcetne vybrusovani novych kamenu..
    tak ze radeji uz nic podobneho
    mam rad svou praci pod kterou se mohu zodpovedne podepsat nez tyhle experimenty na ktere se ve finale jeste doplaci a s invencni autorskou praci nemaji nic spolecneho..
    ale na druhou stranu je to docela dobra skola..
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    ZCR:
    Pokud budes delat slozitejsi veci tak ti nestaci jen tvrda pajka ta je dobra na prvni spoje a pak na vse co pajis mimo sperk a pak teprve vpajis do sperku..
    Potrebujes spis pajky s sirsim rozsahem tani..
    tedy tvrdou, stredni,mekkou a extra mekkou a po pripade i pajeci pastu..
    ta pajka co se prodava v safine jako plech odpovida te easy delal jsem jeji test..
    pokud by nekdo potreboval i ty ostatni pajky mohu je obstarat prodavam je za 200 kc 5 gramu
    jsou v ruznych profilech vetsinou pruty, draty a nebo plechy..
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    AGOG:
    ale rozumim ti s tim opalem
    mne nedavno poslal zakaznik opal black harlequin za 65 000 kc a chtel udelat privesek
    byl to navic atypicky tvar tvar tak ze to vyzadovalo nejake alternativni reseni jak ho zafasovat a mel jsem z toho taky obavy..
    Ale nakonec jsem to nejak zvladnul..
    Pokud ma ten tvuj opal nejak regulerni tvar treba oval a ma pravidelne ploche dno a pravidelny vybrus tak by to nemel byt problem..

    FRAPE
    FRAPE --- ---
    przneni remesla je podle mne jen dogmaticky termin nema s praktickou strankou veci moc spolecneho..
    Opal...
    toho bych se nebal nerozbije se to narazem kdyz je to dobre zafasovane do obruby..
    jde o to aby to bylo celou plochou na rovnem podklade a okolo dobre zafixovane
    pokud by jsi to chtel ukazat je mozne si u mne objednat par hodin kde ti to mohu v praxi ukazat a naucit..
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    ZCR: jo tak to bude přesně ono, dělám většinou robustní věci které se težko zničí, takže mě opravy nenapadly. Jak budu dělat něco s více spoji, tak si tvrdou pájku udělám:)

    AGOG: u swarovski bych to taky neřešil, ale tohle je zrovna kamen přímo od zákaznice, ještě k tomu opál. Takže se snažím myslet na vše - a vím jak všechno padá z ruk mně:-D
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: To je pravda, dostal se mi do ruky poněkud rozlámaný prstýnek ze třech druhů zlata. Byly to tři kroužky a jednak byly prasklé napříč a pak taky oddělené od sebe navzájem. Povedlo se mi spájet jedno prasknutí, ale pak jsem zjistil, že už byl několikrát spravený a raději to vzdal, protože jsem viděl jak se mi to celé rozpadne.
    AGOG
    AGOG --- ---
    JIRKA23: To se snad neřeší jestli to upadne. Vzpoměl jsem si jak jsem dal přítelkyni Swarovski element srdce přívěšek k vánocům tak ho vyndala a prohližela proti světlu a najednou ho pustila na dlažbu a samořejmě vyštípnutý. Anebo mi kolegyně z bývalé práce předávala maminčin prstýnek na opravu a upadnul jí kamínek na dlažbu. Ten ale vydržel.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam