• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    SIBETH
    SIBETH --- ---
    CHRONOS: Ahoj,
    v zásadě řeším momentálně úplně stejné otázky, takže se těším na odpovědi. :-)
    Možná by pomohlo tohle: http://puncovniinspektor.blog.cz/, tam nějaký info najdeš.
    CHRONOS
    CHRONOS --- ---
    Ok, tak tedy
    1)Nemám provozovnu, jen dílnu, dělám hlavně s AG, s AU vyjímečně. Některé kousky přesahují hmotnost 10g. Vím, že musím mít cejchované váhy, nebo smlouvu s někým u koho si na nich budu vážit,. Jen stále nerozumím proč, když nepřicházím do kontaktu se zákazníky, proč, pokud váhu do 10g nemusím na dokladech uvádět a na příjmu na PÚ zboží vážejí sami?

    2) v zákoně se píše, že pokud výrobce pracuje s Ag do 10g a nemá provozovnu, nemusí mít váhu, ale zároveň se píše, že výrobci musí vest hmotnostní evidenci,viz "výrobci musí používat uředně oveřené váhy pokud určují hmotnost. Co s tím?

    3) jak vést evidenci v případě výrobce- umělce? Stačí si prostě poznamenat datum, druh šperku, ryzost a hmotnost?
    POOWL
    POOWL --- ---
    CHRONOS: hod otazky verejne at je to videt...tre a se to nekomu bude hodit
    CHRONOS
    CHRONOS --- ---
    Zdravím a prosím zkušené zlatníky a šperkaře o radu do pošty. Týká se to nejasností ohledně povinností vyplývajících z puncovního zákona (pro výrobce- umělce) -vážení povinností mít cejchované váhy, vedení evidence, apod.
    Řešíte nebo řešili jste stejné problémy ve své praxi? prosím dejte mi vědět do pošty, bude to stručné, nechci vás připravovat o čas :)
    Díky moc
    AGOG
    AGOG --- ---
    WAMP_ELF: On to tak nechá, ale tohle není kosmetická vada to je díky prasklinám totálně bezcenný. Respektive neobchodovatelný. To je jako když máš prasklinu na čepeli, taky jí dělá bezcennou. O součástkách japonských mečů je potřeba uvažovat jako o umění, ne militáriích.

    Kosmetická vada je něco jiného, letité obnošení patiny, zlacení díky používání. Ne tak ale poničení po pádu, praskliny, vypadaná dekorace atd. Musí se o tom uvažovat jako o obchodním artiklu. Tohle co tu mám má hodnotu 0, takže si s tím jen pohraju v rámci praxe.
    WAMP_ELF
    WAMP_ELF --- ---
    AGOG: asi uplne mimo misu, ale proc to probuh sberatel nenecha jak to je? Co jsem pochopil tak si ten kousek o ty vady skoro rika. Mel jsem za to ze sberatele historickych zbrani sice obcas neco renovuji ale nikoliv kosmeticke vady.
    Premyslel jsi o nejakym nemetalickym reseni?
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Tady mi netřeba vykat :-) Čištěna zatím jen od pravděpodobně uruši laku, je to stará věc a složení známé není, ale je to taky jen práce jako pozornost pro podporu další spolupráce s tím sběratelem. Tolik snahy do tohohle kousku nemá cenu vkládat. Kdyby to byl nějaký významný kus tak to je jiná.

    Tahle slitina mědi a zinku v Japonsku nazývaná shinchu byla vždy náchylná na praskání při kování.
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    AGOG: Zeptám se čím byla čištěna a pak taky jestli je známé složení slitiny. To se dá zjistit na puncovním úřadě jestli tam chodíte. Sice blbě koukaj , ale měřením punců to jsou schopný spláchnout. Kdybyste tyhle informace věděl mohlo bych zjistit co by mohlo být příčinou a jak ji potencionálně řešit.

    ZCR
    ZCR --- ---
    ZCR: pardon, myslel jsem samozřejmě nejmenší obsah stříbra.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: imho máš podstatně větší šanci na barevnou shodu s tím drátkem - u ms pájek je problém v tom, že nejmosaznější barvu mají ty s nejmenším obsahem zinku, což bohužel znamená, že jsou to taky ty s nejvyšší pracovní teplotou. A vyhřívat takovouhle placku soko do červeného žáru a pak to čistit od okují a vůbec... fakt radši mechanicky.
    (jinak na proti roztékání pájky na nechtěná místa je jednoduchý trik - začmárat je měkkou tužkou. Nefunguje absolutně, ale párkrát mi to už ušetřilo práci...)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Asi máte pravdu, už jsem nad tím v tomto smyslu přemýšlel a v úspěch tak jak bych si to představoval moc nevěřím. Pokud by se roztekla pájka po povrchu až takový problém nebude, protože to chci stejně trochu zkulturnit a posléze patinovat. Bylo to nalakovaný asi urushi, ale to není běžná praxe. Nad vtepáním drátku jsem přemýšlel taky, ale i tady bude bava s největší pravděpodobností odlišna. Ikdyž někdo to už spravoval stříbrem. Celkově se divím, že nad takovou nekvalitní plackou strávil někdo čas s poměrně slušným rytím.
    Je to pro jednoho sběratele. I po zatepání bude prasklina vidět a snižovat hodnotu. Ale naštěstí pořizovaí nálady prý nebyly velké, tak si tím jen pohraju a vylepším fazónu.
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: to mi neprijde jako dobrej napad. aby se pajka chytla, musel bys to vycistit do hloubky (kyselina?) a pak ohrivat zespodu. pak je sance ze vtece dovnitr, ale ne stoprocentni, taky se ti muze roztect po povrchu. videt to bude vzdycky, pajka ma odlisnou barvu i u zlata a stribra, natoz u mosazi. nebylo by lepsi ty hrany proste zatepat k sobe nebo dolu, aby se prasklina zmensila/zmizela?
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: no, nejsem si úplně jistý, jestli to dopadne dobře - pájka nemusí v těch prasklinách chytit, a bude veliký problém s tím, jak bude odlišně korodovat (pokud se vůbec povede najít aspoň podobnou varvu). S trochou smůly ti tam navíc může zůstat trocha tavidla nebo mořidla, které pak bude mikroskopickými kanálky vzlínat ven a dělat neplechu.
    Nešlo by to opravit vyrytím toho kanálku a vtepáním drátu?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Aby nebyly vidět.
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: a jaka by byla pointa? aby pak byla zastita odolnejsi nebo aby praskliny nebyly videt?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Ještě doplním, praskliny jsou zkrs celou tloušťku.
    Možná kdybych proryl mikro kanálek aby byly stěny čisté, protože uvnitř to bude zoxidované+možná zbytky laku. A pokud myslíte, že je to reálný, jakou pájku nejlépe?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Prosím zkušenější o radu jestli ses něčím podobným už potýkali.
    Tohle je stará mosazná japonská záštita, kterou právě čistím od laku. Jsou na ní dvě velké praskliny vlevo nahoe a vpravo přes hlavu koně.
    Myslíte, že by to šlo zalít pájkou?


    CERTICA
    CERTICA --- ---
    tu na nyxu id: CHRONOS
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    CERTICA: Chronos nick zde nebo někdo někde na netu? Omlouvám se, dlouho jsem tu nebyla a pozapomněla jsem. Děkuji za pomoc
    CERTICA
    CERTICA --- ---
    DAJUSE: najlepsie je naucit sa na zaciatok pracovat s voskom - skus mozno Chronos. Vo firme Ti potom uz vytvoria formy z modelu, aj odleju.
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    STQ: Děkuji za reakci a pomoc. K pánovi jezdím, teď tedy mám pauzu kvůli trhům. To jsou ty mé základy tvrdého pájení. Ale chtěla bych se věnovat spíše odlévání. Tvorba z vosku, výroba formy, vytavení vozku z formy, odlití a dál...
    STQ
    STQ --- ---
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    Mám velkou prosbu na šikulu, co se zabývá tvrdým pájením a odléváním. Dlouho si pohrávám s myšlenkou a obohacuji dílnu s další a další nástoje a materiál k těmto technikám. Po posledních letech své vinuté perly a spíkané sklo komponuji do šperků s cínem (měkké pájení). Ráda bych povíšila. Něco z pájení ozkoušené mám, v hlavě načteno dost teorie, ale praxe chybí a do tajů práce s voskem, výrobou formy a odlévání jsem neprokoukla... Nebo jen okrajově. Kbydy se tu našel kutil, co toto ovládá a měl by čas mě učit, byla bych více jak šťastná. Samozřejmě ne zadarmo.
    Třeba se tu někdo najde. Žádné vhodné kurzy jsem na netu nenašla :-(
    ZCR
    ZCR --- ---
    KUATO: no, já myslím, že zas tak do minulosti chodit nemusíme
    KUATO
    KUATO --- ---
    ZCR: pridavala se treba potas, nebo kostni popel jako tavidlo, pomahala tavbe za nizsich teplot a navazovala na sebe bordel. ale asi by to chtelo prohlidnout stredoveke spisy, ktere to resily (Agricola - 12 knih o hornictvi a hutnictvi, Ercker - Kniha o prubirstvi, urco budou i dalsi).
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: hm, s konkrétními věcmi neporadím... ale obecně se teda různé slitiny i při poměrně malých změnách složení začnou chovat dost jinak - vezmi si třeba klasické bronzy - CuSn8 se dá normálně ohýbat, tepat atd, ale CuSn20 je křehký... o takových těch různých zrcadlovinách s vysokým obsahem cínu ani nemluvě.
    Na plynu to bude citlivé určitě, ale to uhlí je opravdu klasika. Neházel se do taveniny pro vyčištění taky vosk? Ale to možná jen do olova, nevím.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Pak mám problém, že i 0.5% olova například způsobuje že se to pak nedá kovat a válcovat ikdyž to tam hodím před litím. Nevím jesti by pomohlo nějaký íčko kvůli přístupu vzduchu. Měď dělá bordel i opačně, když přidám malé množství do stříbra. Tavím propanbutanem a do kelímku dávám po staru dřevěné uhlí. Bylo mi řečeno i sklo, ale to je ssebou nese komplikace.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: (i když teda situace může být trochu složitější, záleží na poměrech... při tuhnutí pak třeba nemusí tuhnout všechno najednou, ale nějaká de facto sloučenina jakoby vykrystalizuje z toho roztoku dřív a pak to celé zatuhne v tom zbytku - ale i to jsou většinou dost mikroskopické záležitosti. Poznat se to dá z takových těch hrozných fázových diagramů, ale nebudu předstírat, že si to ještě nějak extra pamatuju, a pro ten popisovaný případ to nemá smysl řešit)
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: no ono je to dost normální rozpouštění, nebo jako kdybys míchal dvě mísitelné kapaliny, difuzí (proto se dává vždycky kov s nižší teplotou tání do roztaveného kovu s vyšší teplotou tání).
    Ale zamícháním nic nezkazíš.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Metalurgický dotaz. Když tavím měď v kelímku, už je roztavená a přidám malé množství, zrnko olova nebo cínu. Jakým způsobem se tak malé množství rozmíchá? Když tavím měď se zlatem, nebo stříbrem tak to vypadá při patinování, že dojde k rovnoměrnému provázání i bez nějakého míchání. Jak to funguje? Anebo je lepší to ještě zamíchat?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam