• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PATISLAVOchrana přírody
    ANNA
    ANNA --- ---
    LALINA: ano, jenže jak toho docílit, že. osvěta je pomalá a apel na šetření není pro ekonomické smýšlení výhodný. jakoby se vždycky musela stát katastrofa, aby lidstvo začalo něco dělat. prostě dokud se ucho neutrhne.

    je blbé, že komfort asi pro většinu lidí znamená bezuzdné plýtvání a konzumaci.
    pak z toho nemá být člověku na blití.
    LALINA
    LALINA --- ---
    to, že lidi blbnou a tupnou , mám za zlé médiím, všeobecnému životnímu stylu, kterej je nám předkládán a nucen jako norma. je to obsáhle a široké, masívní a vede to k demenci lidí. A podle me je to dokonce záměr... Nojo, jsem asi paranoik:-

    jenomže je to časovaná bomba... dvousečná zbran.... stádo blbců lze líp ovládat, ale jen do určité míry... a tu míru podle mě ta mazaná strana nikdy nedodržela...
    LALINA
    LALINA --- ---
    ANNA: jist min masa.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    ANNA: mno, máš pravdu jen částečně, je to velmi komplikované tím, že každé "dsružstvo" má jiné podmínky, stroje, kapitál. Já budu mluvit o tom "našem", páč to tam znám. Ten "teletník" je pro odrostlé kusy, co jdou na masnou produkci. takže je to de facto výkrmna. Ta zvířata se nemohou hýbat, neznají slunce, neznají čerstvou stravu, kde je rostlina ihned trávena tedy i s "esenciálními" látkami, které po otrhnutí vyprchávají (proto je tak zdravá čerstvá zelenina a ne ta vozená). Louka za teletníkem patří družstvu, ale není vůle ani chuŤ měnit zaběhaný chod věcí. ano, možná že by to bylo o 10-20 procent dražší, je takto krmit a chovat, ale na druhou stranu - vedle ve vesnici ing. Roubínek chová skot venku, skoro celoročně a maso prodává dráž. když chci maso, koupím si jeho, protože vím, odkud pochází, jaký měla zvířata život. je dražší, ale to je v pořádku, já toho mnoho nesním. NIKDY SE NEJEDLO TOLIK MASA JAKO NYNÍ. je to obrovksá nadspotřeba, každý nuzák si mlže dovolit každý den jedno celé grilované kuře za 120 kč. proč tomu tak je? protože se maso "vyrábí", zvířatům jsou upřena práva, nervová zakončení, schopnost "cítit". V rámci minimalizace nákladů a maximalizace zisku, se zavedla opatření, které jsou strašlivá nejen pro ně - domnívám se, že způsob jednání s "chovnými" zvířaty se k lidem obloukem vrací (nechci vytahovat podobosti s koncnetráky, nebo novodobýmy masakry a spojovat to s navýšenáým konzumem masa, ale podotknu, že např. i zenový patriarcha Seunh Sahn výrazně kritizoval několikanásobně zvýšený konzum masa v Korei (ii jinde v asii), dříve nevídaný, a mluvil o specifických - nebudu to zde rozvádět - dopadech na společnost a lidi jako takové.)

    To, že mají zaměstnanci nuzné mzdy je pravda, jsem s nimi často v přátelském kontaktu, vím skoro vše. ale zase jsou rádi, že práce vůbšec je. naše vesnice má 80 lidí, vedlejší 250, pokud nedojíždíš do větších městeček, zbývá jen drůžstvo, orat či krmit. a věř mi - často si sami ulevují, serou na to, dělají aby se neřeklo a život - kvalita - zvířat je jim uplně zcela u prdele. někdy se mi zdá, že je neberou ani jako živé, prostě jsou to masorádi, co vidí jen bůček. často jejich přístup hraničí až s týráním, ale nemají s tím problém. stejně vnímají i přírodu, jsem tam za exota, když chodím za vesnici na kopec, existují lidí, co okolí ani neznají, přitom tam žijí. TV řeší vše, po práci jen pohodu s masem v křesle (přeháním :) jistě že je situace - jak píšeš "hrozně komplikovaná" --- ale co není? :) jde o to, že kvalitnější maso lze prodat zvlášť. kvalitnější maso, lze zíksat tak, že život zvířete je "přirozený". Takže záleží na zemědělském inženýrovi, co to tam vede, jak a kde si nasmlouvá odbyt. chápeš? ten prostor zase tak úzký není. ale na druhou stranu - průser je třeba s výkupními cenami, kdy řetězce se zahraničním kapitálem tlačí ceny dolů a nutí k mnohým ústupkům. nemluvě o výkupu mléka. to je skoro likvidační. ano, mají to velmi těžké. ale snad bude svítat na lepší časy až si lidé uvědomí, že za kvalitu se platí. doufejme, že časem bude ČR zase potravinově sobětsačná - jako přšed pár desetiletími - dnes již přšes polovinu potravy dovážíme. vše je provázané - ceny pohoných hmot, cla, trendy, dotace EU, monopoly, dovozci, mýtné, ap aj. myslím ale, že situace není dlouho udržitelná (Sustainable Development, Trvale udržitelný ekosystém) ale že se bude měnit. jen doufejme, že k "lepšímu".
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    TAMARIX: díky za vysvětlení.
    ANNA
    ANNA --- ---
    SCHWEPZ: mám pocit, že do teletníků se zavírají hlavně telata krav chovaných pro mléko, narozdíl od masných, aspoň taková je moje zkušenost... masný skot žije polovinu roku ve výběhu.
    telata se asi ztrácí tak jako tak. mám pocit, že je kradou taky samotní zaměstnaci, aby si aspoň nějak zvedli ubohé mzdy.

    z toho, co jsem viděla, můžu těžko s čistým svědomím mentorovat o nesprávném chování "výrobců masa", protože mi přijde, že prostor, ve kterém se dá něco dělat, je hrozně úzký. přijde mi, že stejně jako jsou ta zvířata de facto otroky, tak je otroky i spousta zaměstnanců. těžká práce za minimální mzdu, pro cítícího člověka ještě psychicky náročná.
    když jsi tu narážel na reálný život, tak právě v něm mi přijde tahle záležitost hrozně komplikovaná. ten, kdo reálně vytváří produkci, má minimální možnost rozhodování o okolnostech a minimální vliv.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    AXTHEB: kamionová doprava je zatím levnější i proto, že pro mnoho obchodníků to funguje jako mobilní sklad. Je pro ně výhodnější mít zboží v kamionech než na skladě.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    PATISLAV: Protoze kdyz mas hromadu kusoveho materialu (na 5 vagonu) ve skladu ke kteremu se da prijet po kolejich a chces to cele dopravit do nemec k mori, tak ti CD rekne skoro dvakrat takovou cenu nez kamionovy prepravce.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    KEIKIN: hmmmm. těžko říci. zatím je jasné, že by student agency, tzv. žluté vlaky, ČD rychlíky uplně rozsekali. nevím, jestli by to bylo dobré. je jasné, že privátní sektro má kapitál, že by vlaky mohly být příjemnější, včasné ap. aj. --- ale: jim jde jen o lukrativní rychlíky, nějaké lokální tratě je mco nezajímají. takže tady trochu váhám. a když by se to udělalo polovičatě, nebyla by to fér hra, nebyl by to "trh" - vyhrává nejlepší nabídka. takže nevím, nevím :)
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SCHWEPZ: to pro mě jobovka není, to je známá věc. Jazzman a známý učitel zpěvu František Tugendlieb už léta tvrdí, že 80% lidí jsou blbci :). Problém je v tom, že jen málokdo si to o sobě myslí.

    A k tomu benzínu: někdy se přistihnu při tom, že se raduju, když cena ropy a jejích derivátů zvyšuje. Je mi sice naprosto jasné, že to znamená zvýšení nákladů prakticky všeho, zároveň však doufám v podobné efekty, které jsi popsal: přesun dopravy na železnici, rychlejší vývoj alternativních pohonů, méně aut ve městech, menší tlak na stavbu dálnic apod. Vliv na nesmyslné dovážení zahraniční zeleniny nebo masa, mě doteď nenapadl, ale o to větší jsem fanda zvyšování cen pohonných hmot (pochopím, když si budou někteří ťukat na čelo).

    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    PATISLAV: to si můžeš být jistý, že náš čekají problémy s vodou :) ale nejen nás, hlavně středozemní země jako řecko, španělsko ap. minulý rok už museli vozit do některých španělských měst (toledo) vodu v cisternách. a v tomto ohledu bude hůř. otázka je, jak změnám budeme čelit. jestli to bude "trvale udržitelně".
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SCHWEPZ: Taky už jsem o tom přemýšlel, jestli nás čekají problémy s vodou. Třeba na příkladu Dunaje je krásně vidět, že stačí málo, aby byl odkloněn nebo výrazně změněn celý tok řeky.

    However, before the last ice age in the Pleistocene, the Rhine started at the southwestern tip of the Black Forest, while the waters from the Alps that today feed the Rhine were carried east by the so-called Urdonau (original Danube). Parts of this ancient river's bed, which was much larger than today's Danube, can still be seen in (now waterless) canyons in today's landscape of the Swabian Alb. After the Upper Rhine valley had been eroded, most waters from the Alps changed their direction and began feeding the Rhine. Today's upper Danube is but a meek reflection of the ancient one.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Danube

    Ale pokud je mi známo, žádné české řece nic podobného nehrozí. Čili u nás by muselo zcela jednoduše prostě přestat pršet :).
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    PATISLAV: "bohužel je dnes nákladní doprava po železnici upozaďována, sám nevím proč."

    ale to je jednoduché. čistě ekonomicky - je to pro dopravce stále výhodnější, stále to stojí méně peněz. a dokud to tak bude, budou vozit po dálnici. něco stojí manipulace (naložení na vlak), nevýhodou je, že vlak nejede všude a poplatek za transport se prostě proti TIR nerentuje. a obchodníci myslí peněženkou, to jim těžko můžeš vyčítat. tedy: zvýšit mýtné a ty prachy z části vrazit do možností ČD Cargo. ale to bych takhle mohl konstatovat a navrhnout lecos :) každopádně - jak budou vstupy (benzín, nafta) stoupat, bude i přirozeně ustávat "nepřirozený" trend vyvolaný zemědělskou politkou EU, a to vození zeleniny a ovoce ap. aj. z jednoho koutu EU na druhej a naopak. proč mám jíst čínský časnek, špaňelská rajčata, portugalská jablka (mě se to netýká, jezdím po škole k nám na statek :). ale co je imho daleko nejhorší - vození živých zvířat! to je čisté zlo. kamarád mi povídal, že viděl, jak se v ČR prasata vozí v TIR ve třech patrech. tušíš, jak to vypadá, když se prudčeji zabrzdí? Každopádně: MÍSTO CHOVU DOBYTKA SE DNES ŘÍKÁ "VÝROBA MASA", TENTOO SEMIOTICKÝ POSUN ILUSTRUJE PŘÍSTUP K NĚMÝM TVÁŘÍM. já u nás na vesnici stále říká, proč ta telata nepustí ven na louku za teletínem, proč je mají přivázané, že nepoznají slunce, trávu...krmí je dovezeným zkysnutým silem v igelitové "housence". a co oni? stále stejná mantra "to se nevyplatí", "to je příliš složité", "museli bysme najmout hlídače" ap. darmo mluvit :(

    a ještě jednu jobovku :)
    "Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt. Těmto lidem, a je to polovina národa, iniká mnohoznačnost světa, a co z tohoto světa v jejich očí zbývá, lze rozdělit na celkem jednoduché, větščinou protipólné elementy. Někdy se tomu říká černobílé myšlení"

    Cyril Hoschl, 1991, udělování profesury v Karolinu, UK.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    LALINA: hehe. mno, s vodou v krajině by to bylo na dlouho. nevím, jestli si uvědomujete, že čechy mají unikátní postavaní - tři různá rozvodí, do tří moří, a mnoho pramenů řek, vše odtéká od nás, NIC nepřitéká. Proto se rozhodli že chtějí stavět až 40 přehrad v nejbližších letech, aby jsme si trochu té vody tady nechali, když mají přijít "ty klimatické výkyvy, dlouhá sucha ap." Je to dosti kontroverzní plán, protože - jak jsem četl včera ve Scientific American - mnohde se od přehrad ustupuje, páč to kurví přirozené toky řeky, ukládání blahodárného bahna, slepá ramena, ap. aj. to by byla diskuse na dlouho.
    TAMARIX
    TAMARIX --- ---
    ECLECTICA: Každé velkoplošné chráněné území ma stanovenou zonaci, přičemž vnější zóny (III., IV.) mají většinou ochranný charakter (pěkně je to vidět např. na Šumavě), případně zahrnují přírodně méně hodnotné části území (obce, zemědělské plochy). Konkrétní zonaci Pálavy najdeš i s přehlednou mapou zde: http://www.palava.ochranaprirody.cz/index.php?cmd=page&id=2951 .
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    KEIKIN: proboha - vrať se nohama na zem. už jsi něco řešil, nebo jen navrhuješ z teploučka od PC ideální řešení? :) já jsem občas v kontaktu se starosty, úředníky, teď dokonce i s hejtmanem Pardubického kraje, když se snažíme se sdružením zachránit bývalý kostelík, přes tisíc let starý...a řeknu ti: je to porod, utrpení. jednání jsou problematická, lidé nechápaví, někteří prospěchářský, různí. natož abych ještě stíhal (ano, mám i soukromý život), otravovat poslance, že JÁ chci to a to a ať mě vyslechnou :) ano, vím, kdo je za můj volební obvod ve sněmovně. ano, sleduji i jiné než zelené. ale podívej - jedna věc je názor, mentální konstrukt a druhá reálný život. snažím se, ale vše nejde zazvoněním magického zvonečku.
    PATISLAV: mno, nevím jestli je to "oficiální" alternativa. V kruhu je vyznačená +- pálava a je tam vidět ta stávající silnice I.třídy přes Břeclav, ta by se dala imho rosšířit a bylo by. na těch zde hozených stránkách je více.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SCHWEPZ: on je třeba velký problém přistavit na přání pro skupinu lidí vagón v rychlíkové stanici....osobně jsem pro privatizacaci českých drah...koleje, nemovistosti a vše ostartní by zůstalo státu...
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    K těm vlakům a ČD:

    je to průser, protože to funguje jako černá díra. "zmizeli" tam už miliardy, od devadesátcýh let stát (tj. my, naše daně) podporujeme +- ztrátovou osobní dopravu. Ale i tak: železnice je budoucnost - efektivní, krajině šetrná, možnost zbvyšovat komfort a efektivitu. to u aut moc nejde - čím více lidí volí pohodlí individuální dopravy, tím více se navzájem omezí /zácpa/. Snaha oddělit nákladní dopravu (trošku zisková) od osobní (nezisková, kolikrát jedu v polo-prázdném vlaku) je těžko souditelná, uvidíme časem, jestli jedna mlže dotovat druhou. každopádně se na tom musí makat, máme výhodu, že po rakousku.uhersku tu zbylo kupa tratí :)
    LALINA
    LALINA --- ---
    SCHWEPZ: když nezadrží, nevadí, aspon máme co dělat, postavíme tam pěknou přehradu, prostě to nějak geniálně vyřešíme, lidi budu mít práci a my a naše "přisáté firmy" si prijdeme na své, co lidi pořád blbnete a hysterčíte? ;-))))
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SCHWEPZ: jaký informační kanál zvolíš je na Tobě (na vás). Nekomunikuj jen se zelenými. Měl bys vědět kdo s regionu ve kterém bydlíš sedí v parlamentu....
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SCHWEPZ: A tohle je tedy alternativní verze, ano?
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    KEIKIN: já jsem nejen občansky angažován (sdružení "okrašlovací spolek Vraclavského hřebetu", úklid, edukace, výsadba alejí ap.), ale také občansky gramotný, sleduji přijímanou legislativu, jednotlivé kroky poslanců ap. Pravidelně volím zelené, některé znám osobně. Ale i tak - na vyššíchnic měnit. Takové je současná realita. Jak si představuješ že bych měl "interpelovat" "svého" poslance? poslat mu mail? :)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    ...ale darmo dříví do lesa nosit, to je jak problematika lužních lesů, také zmizeli. a pak se lidi diví, že krajina nezadrží vodu.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SCHWEPZ: a kdo volí strany ? Přece my občani...a taky jako občané máme možnost "ovlivnit" svého poslance, aby interpeloval...holt kvalita života něco stojí.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    tady je vidět ta možnost stavby přes břeclav:
    http://i.nyx.cz/files/00/00/03/71/371375_9b27405cb5dfc6a0c82a.jpg
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    ECLECTICA: další nehorázná je prasárna je stavba rychlostní komunice přes oblast Vátých písků (Moravská sahara) V tom území teče neregulovaná Morava, jsou tam habitaty vzácných druhů, unikátí ekosystém. V územních plánech je koridor pro stavbu, která protíná území. Rozpočet 3 mld Kč, verze s podtunelováním 13 mld.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    KEIKIN: ale tak jistě, to sjou triviální kosntatování, ale ne příliš přesné. Výběr mýtného si zajistit umíme, doknce se mnoho lidí domnívá, že systém Kapsch za mnoho milionů korun nainstalovaný, bude sloužit k zpoplatnění i osobní dopravy. takže vybrat lze, dokonce i zvyšovat výběr. jestli si ale sledoval nekonečné politikum kolem jízdy kamionů v pátek, kdy zelení navrhovali zákaz a silná lobby dopravců tlačila na ODS, pak na Fischera a nic se nestalo, tak si mlžeš "spočítat", kdo má jaké páky k ovlivňování rozhodnutí. To, na co se peníze z mýta použijí je také dané tím, kdo sedí na ministerstvu dopravy (silový resort, většinou ODS) a kdo rozděluje priority. a ty jsou stavba dalších dálnic, nikoliv jejich "ekologizace". Bohůžel. Takže říkat že je to "naše blbost, když ty peníze nejdou do ekologie" je takové nanicovaté.

    K tomu, že dálnice a silnice přetínají biokoridory nelze nic dodat, snad jen, že má dnes již zemřelá prateta toto řešila jako náměstek ministra Vavrouška (nejlepší ministr životního prostředí co zatím byl, zahynul pod lavinou http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Vavrou%C5%A1ek), a už v 90-tých letech na to dosti upozorňovala. zkusím dohledat ty její studie migrace a možnosti stavby přechodů a podchodů. dnes je to již zákoná povinos. sice nejsem ekolog, ale studii sociologii, pedagogiku a psychologii, ale domnívám se, že stávající možnosti překonávání jsou nedostatečné. nemluvě o tom, kolik toto stojí - umíš si představit kolik stojí nadchod, či podchod (ten zvlášť)??? jedná se oi desítky milionů korun. je jednoduché říkat "vražte to do ekologie", ale člověk by se měl snažit vidět do všech rohů.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    PATISLAV: jelikož ČD jsou vřed. Chovají se jako klasický monopol, jsou to líné ryby v malém rybníce. Bohužel na neschopnost manažerů drah doplácíme všichni. Vem si třeba vlak s auty do chorvatska....byl zrušen....Nechápu jak se to může nevyplácet.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SCHWEPZ: Záleží na úhlu pohledu. Břemeno je to pro správce trati (potažmo stát). Údržba tak velké sítě je ekonomicky náročná a hodně záleží na tom, má-li daná trať využití. http://byznys.lidovky.cz/dalsi-ceska-zeleznicni-trat-na-odpis-z-nejhustsi-site-sveta-se-stale-ukrajuje-185-/ln-doprava.asp?c=A100308_215900_ln_domov_pks . Z opačného pohledu je to ovšem výhoda - ať už pro občany nebo potenciální investory, kteří na vybudovanou infrastrukturu hodně slyší - bohužel je dnes nákladní doprava po železnici upozaďována, sám nevím proč.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    TAMARIX: díky, můžu se prosím zeptat, co znamená třetí a čtvrtá zóna ohrany?
    V úsecích CHKO, kudy bude R52 v budoucnu směřovat, je v současnosti vyhlášena III. a IV. zóna ochrany Chráněné krajinné oblasti. Jedná se přitom o ornou půdu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam