• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PAULMUADDIBStrana svobodných občanů 1.56% v parlamentních volbách.
    Než získáte přesvědčení jací Svobodní jsou podle toho, co se píše zde v klubu, podívejte se prosím nejdříve jestli diskutující mají se Svobodnými něco společného zde [ FRONEMA @ Strana svobodných občanů 5.24% v eurovolbách. Gratulujeme ]
    rozbalit záhlaví
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    GOONER: Bingo! :)
    GOONER
    GOONER --- ---
    LONESTAR: máš na mysli státní správu? :)
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    GOONER: symptomatické je taky to, KDE se klade větší důraz na diplom než na skutečné znalosti a schopnosti...
    GOONER
    GOONER --- ---
    Pro mě osobně spočívá největší kámen úrazu ve financování školství. Financovat školy podle počtu žáků je cesta do pekel. Chápu, že vymyslet nějaký objektivnější systém by bylo náročné, ale od toho sakra ty státní úředníky platíme, ne?
    Důsledek je takový, že kvalita výuky šla do háje. Nabírá se hromada děcek, aby za ně byly peníze a neustále se snižují nároky, aby se ty děcka na škole udržely (strýc učí matiku a fyziku na strojařské prumce a říká, že dneska připouští k matuře studenty, co by před deseti lety ani nevzali na školu). Krásným důkazem je státní maturita z matiky. Nevím, kdo z vás na to koukal, ale podle mě těch sedmnáct bodů se dalo nasbírat i se znalostí matematiky ze základní školy. Přesto to čtvrtina lidí nezvládla a to si tu matiku sami vybrali.
    Největší neštěstí je, že se to pak přelije i na vysoký školy. Výsledkem je spousta lidí s diplomem a jakýmsi vnitřním morálním nárokem na vyšší mzdu, kteří ale reálně nic užitečného neumí. Bohužel Gaussova křivka je furt stejná, s počtem vysokoškoláků nevzrostl počet inteligentních lidí.
    Navíc když tak velká část mladých lidí dlouho studuje, nepomáhá to ekonomice. Místo, aby vystudovali střední odbornou školu a od dvaceti let chodili do práce, vydělávali peníze a zakládali rodiny, sedí do pětadvaceti ve škole, živí je rodiče a pak stejně nemůžou najít práci, jelikož diplom, který získali, má v reálném světě hodnotu toaletního papíru. A firmy brečí, že jim chybí kvalifikovaní zaměstnanci.

    Otázka je, co s tím. Na vysoké by mohlo pomoct zavedení aspoň minimálního školného. Odradilo by to aspoň studenty typu: "Nevím, co chci dělat, tak si pět let pobudu na vysoké, pak se uvidí."
    Pak si myslím, že by se měly do vzdělávacího procesu daleko víc zapojit firmy. Když bude mít student prumky výhled, že když bude dobrej, po dokončení školy ho okamžitě někdo zaměstná, rozmyslí si přihlášku na gympl, kterej by třeba taky prolezl. Ideálně by mohly odborné školy reagovat na to, co firmy poptávají a podle toho měnit počty studentů v jednotlivých oborech. Nicméně to by stát nejdřív musel trochu podnikatelům odlehčit, aby na něco takovýho měli čas a prostředky.
    Pak by se taky měl změnit systém financování, krom množství žáků by se zohledňovala i jiná kritéria, jako třeba budoucí uplatnění žáků (což by asi byla pohroma pro některé humanitní obory jako Sdružená uměnovědná studia, kde se uplatní maximálně dva tři studenti jako doktorandi, ale who cares). Nicméně to je nejspíš hudba daleké budoucnosti.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    BONGI: delas jako by tady nebyla hromada pripadu, kdy porod zmrcasila samotna porodnice s odbornym personalem s lekarem v cele. I lekar je clovek a i lekari se dopousti chyb. A ne zrovna malo, pripadu chybnych diagnoz je... :-)

    BONGI: souhlasim s prvni casti, driv s poznamkou doma clovek dostal facku. Dnesni alternativy jdou mnohem dal - rodic uz se musi bat tu facku dat i svemu ditetu, aby nahodou nebyl popotahovan urady za tyrani (o ucitelich nemluve, tem se deti dnes uz jen smeji do ksichtu)...

    Nicmene ani "rizene" skolstvi nikdy nebylo a neni zarukou, ze z deti neco vyroste. To neni o uhlazovani cesticek, ale vubec o pristupu k vzdelavani - na skolach se toho moc nezmenilo, porad je vzdelani zalozene na biflovani tuny encyklopedickych informaci, ktere casto ani k nicemu nepouzijes (a ktere kdyz nahodou potrebujes dnes jde ve zlomku vteriny najit). Zamysli se, kolik procent probirane latky ze skoly si pamatujes ty sam. Technologie se za poslednich par desitek let hodne posunuly - driv ten koncept asi mel smysl, precijen najit neco v knihovne bylo narocnejsi :-) Priprava na zivot a realitu na skolach az na par vyjimek dnes nefunguje. Popisujes to sam, ani VS diplom neni zarukou toho, ze pred sebou mas kvalitniho cloveka - a to plati i u toho, co pada z tradicnich univerzit.
    BONGI
    BONGI --- ---
    A co se tyce te kvality skolstvi od zakladniho po vysoke .... to uhlazovani cesticek, vytvareni specialniho prostredi a podminek, je cesta do pekel! Ja driv, kdyz jsem prinesl poznamku, tak jse napred dostal facku a pak se mozna tata zeptal. Ted se facky od rodicu muze bat spis ucitel.
    Mame tolik vysokych skol, ze ani nemame tolik vysokoskolskych pedagogu na urovni. Absolventy muzeme vyvazet, ale on je nikdo nechce, protoze tak 30% za neco stoji, zbytek na produkuji ruzne pofiderni radobyuniversity a o diplomovych pracich ani nemluvim.
    Zkuste si obcas udelat prijimaci pohovory - budete brecet. Priprava na zivot a realitu ? Jaka? Vsude se umetaly cesticky, hledala snadna ci alternativni reseni ... jenze pak uz moc alternativ neni.

    Omlouvam se.
    BONGI
    BONGI --- ---
    GOONER: No protoze konkurencni prostredi, je cely zivot jako takovy.
    Ale dobra, at klidne existuje alternativni vyuka, at klidne existuji domaci porody .. pak by ale melo platit i B. Minimalne soukrome ustavy by mely mit pravo rozhodovat o prijeti nejen podle testu, ale i podle typu tohoto vzdelavani. Protoze treba majitel ustavu povazuje socialni aspekt za dulezity a u domaciho skolstvi je bez informaci.
    A co se tyce domacich porodu, odmitnuti vakcinace apod. Pak by zmrcaseny porod, kde musi zasahovat doktori a nemocnice, mel byt plne placen tim, kdo domaci porod chtel. atd
    GOONER
    GOONER --- ---
    BONGI: pokud to dítě bez problémů projde těmi testy, tak kde je problém? Proč by mělo být prostředí ve škole konkurenční? Ono je vzdělávání nějaký závod mezi jednotlivými žáky? Nevím jak ty, ale já se snažil spíš svým spolužákům pomáhat, než že bych se snažil za kařdou cenu nad nimi vynikat.

    Tím příspěvkem jsem nechtěl šmahem shodit ze stolu námitky proti domácí výuce. Šlo mi o to, že často jsou ke kritice domácí výuky místo objektivních připomínek používány argumenty stavějící právě na tom strachu z neznámého a z toho, že to není pod kontrolou.
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    BONGI: to já taky - a chválabohu se mi to zatím vrací...
    BONGI
    BONGI --- ---
    LONESTAR: Ja jsem sve deti v nicem nesetril, nechal jsem je se s tim poprat a spolehal na svou vychovu. Nic se jim nestalo. A pevne verim, ze ony to zvladnou u svych deti take.
    BONGI
    BONGI --- ---
    GOONER: I ted musi deti v domacim uceni projit oficielnimi zkouskami. Urcite s tebou nesouhlasim v "Tady jde spíš jako obvykle o jakýsi podvědomý strach, že by výkuku neměl stát pod kontrolou, s čímž 99% lidí nemá zkušenost, z čehož plyne i ta obava." To bych zase mohl posuzovat, jako ze kazdy jiny nazor je strach z toho byt jiny a plyne z neschopnosti vybrednout ze stereotypu. Tim jaksi vseobecne dehonestujes nazorovou opozici a nalepkujes.
    Nemuzes poprit, ze domaci prosterdi vytvari umele nekonkurencni prostredi vyuky, bez srovnavani, bez boju o pozice, bez soutezeni ... jen takove tichoucke mile zazemi bez reeality.
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    milerád ušetřím svoje děti tohohle
    Indoktrinace v českém školství
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014032304
    O tom, jak jsem se zas jednou zdravě nasral.
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2005030604
    Život s autem podle Evropské Unie
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2011061905
    a nerad bych se zase dožil toho, že budu doma dětem/vnukům vysvětlovat, jak se ve skutečnosti liší to, co jim říkají ve škole, od toho, jak to je...
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    BONGI: předpokládám defaultně, že se bavíme o základním školství, případně jen o nižším stupni základního školství... jinak viz GOONER níže
    GOONER
    GOONER --- ---
    Jen tak mimochodem, sice to není úplně srovnatelné, já ani bratr jsme nechodili do školky. Nijak nás to nepoznamenalo, do školního kolektivu jsme normálně zapadli a měli výborné známky. Díky tomu, že se brácha doma učil se mnou, uměl dokonce číst, když do školy nastupoval.
    GOONER
    GOONER --- ---
    Tady jde spíš jako obvykle o jakýsi podvědomý strach, že by výkuku neměl stát pod kontrolou, s čímž 99% lidí nemá zkušenost, z čehož plyne i ta obava.
    GOONER
    GOONER --- ---
    Pokud vím, tak zatím je domácí vzdělávání povoleno jen na prvním stupni, kdyby ty děti přišly od rodičů do škol zanedbané a ostatním by nestačily, už by se o tom dávno psalo. Za děti zodpovídají hlavně rodiče Navíc současné veřejné školství je v tak zoufalém stavu, že laťka zrovna moc vysoko není. Podle mě individuální výuka bude vždycky efektivnější než hromadné vzdělávání ve třídách po třiceti. Toť můj názor, nemám pedagogické vzdělání, ale i selským rozumem jde podle mě dojít k tomu, že domácí výkua nijak neškodí. Obvykle rodič, co se k něčemu takovému odhodlá, nebude úplný debil.
    BONGI
    BONGI --- ---
    LONESTAR: Nemel jsem na mysli klasickou vychovu, ta bezesporu patri rodicum.Asi jsem to spatne napsal, ale mel jsem na mysli urcitou studijni vychovu - metodika, vyhodnocovani, souvislosti a vazby, urcity rad poznani apod - tedy nadstavbu nad encyklopedickym predavanim informaci.

    ALDARION: Stat by nemel do vychovy rodicu zasahovat destruktivne, muze jim pomahat a umoznovat to, na co samy nemaji moznosti. Jinak samozrejme, ze stat svym pravnim ramcem urcite vychovu ovlivnuje.


    ALDARION: Profesional ( a nerikejme tak placenym budizknicemum) je vzdy lepsi nez amater v oboru. A urcite bych nesoudil skupinu podle jedincu - to bych musel prohlasit, ze vetsina zedniku jsou amateri, ze je lepsi si elektrinu delat sam apod. Nevim, jakou maji ostatni zkusenost, nicmene ja i za hlubokeho totace poznal radu perfektnich pedagogu od prvniho stupne az po vysoke skolstvi ... a take spoustu zmrdu. Jenze to take bylo o me si vybirat od koho si co vezmu. Takze ty deti nenechavejme mimo.
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    ALDARION: "do jaké míry je výchova dětí záležitostí rodičů"
    co si vychováš, to máš...
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    BONGI: nesouhlas...
    - děti nepatří státu
    - vychovávat mají rodiče, a ne škola
    - od vychovávání není zase tak daleko k indoktrinaci (koneckonců seš pamětník...)

    souhlas v té socializaci a žití v kolektivu
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    BONGI: IMHO zajímavý až filosofický problém - do jaké míry je výchova dětí záležitostí rodičů a do jaké míry může stát do tohoto vztahu zasahovat...

    Jen vzhledem k tomu, že se nějakou dobu pohybuju ve školství mám trošku problém s tou představou profesionála, který je vždy lepší, než amatér. :D
    (Samozřejmě socializační funkce školy je něco, co se domácím učením nenahradí, to nepopírám.)
    PAULMUADDIB
    PAULMUADDIB --- ---
    BONGI: Oni ti rodiče jsou vlastně tak z definice amatéři ve výchově svých dětí...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam