• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PAULMUADDIBStrana svobodných občanů 1.56% v parlamentních volbách.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    DANYSEK: to je prave ono. neprodavaji a umele tim zvyhodnuji skupinu lidi, kteri jiz byli zvyhodneni netrznim najemnym, zatimco ostatni maji smulu. zas argumebtujes socialismem. co chci rict je, ze pokud by prosla spolecnost takovou zmenou, ze by se skutecne stat orezal na kost, nepredpokladal bych, ze by zaroven se neprivatizovalo trzne. proste argumentujes nespravne. kritizujes jeden prvek z mozaiky totalni zmeny systemu a jako argument si beres jiny prvek ktery nechavas v puvodni nezmene forme. doufam ze rozumis jak to myslim. ale divej se na to komplexne a nevytrhavej jednotlivosti ktere pak porovnavad se soucasnym stavem
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    THETAN: no nevim, jako byvaly obyvatel Prahy 2 muzu s klidem rict, ze diky modre zone jsem rozhodne moznost zaparkovat neziskal. Natriskane ty ulice byly stejne jako pred jejich zavedenim, problem s parkovanim nezmizel. Kritickou se stala situace naopak za hranici mestskych casti, kde zona zavedena byla - tam kde driv problemy nebyly. Z principu modre zony problem jen posouvaji - i kdyz budou po cele Praze, ty auta se premisti jinam, treba do nejblizsi dediny, kde stavi vlak... :-)
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    PAULMUADDIB: coz je to same, jako ze kazdy si muze koupit, pokud ma penize.

    Kazdy muze byt prezident, pokud ho lide zvoli.
    Kazdy muze byt populani zpevak, pokud ma dobry hlas a umi zpivat.
    Kazdy muze byt pilotem boeingu, pokud to umi, nedela se mu spatne zvysek a nekdo mu pujci penize.
    Kazdy muze byt v okamziku na druhe strane zemekoule, pokud vlastni teleport
    Atd.
    Vlastne v tomhle pojeti, nemuze byt clovek vubec nesvobodny. Protoze clovek vlastne vsechno muze, je uplne jedno jestli splnuje vnitrni nebo vnejsi podminky neco skutecne delat, moci, ziskat
    THETAN
    THETAN --- ---
    No já prostě nechápu, proč jsou modré zony blbost. Díky nim mohu zaparkovat a živnostník si může koupit parkovačku do modrých zon a pak jí vyúčtovat klientovi. Nebo chce pan budoucí zastupitel aby si vsichni stredocesi registrovali auta v praze a pak parkovali na praze 1. No nevim.

    http://web.svobodni.cz/...amir-spoljaric-co-bych-prosazoval-pokud-bych-se-stal-prazskym-zastupitelem
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ANDY_WARHOL: Vsak specielne privatizace bytoveho fondu se tahne desitky let, to je velmi prakticky priklad. A rozhodne nejde rict, ze by obce bytovy fond prodavaly za trzni ceny.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    DANYSEK: vzdyt by to nebylo rychle. nebo si vazne myslis, ze by nekdo byl schopny totalne vse prekopat behem jednoho volebniho obdobi? vidim to na desitky let...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: no zde mas pak dost realne riziko "kartelovych" dohod, kdy se jednoduse kupci vzajemne domluvi na umele nizkych cenach. Staci se podivat na fungovani verejnych zakazek pro statni spravu - tam je to sice obracene (dodavatele se snazi urvat co mozna nejvic), ale principy jsou v zasade stejne (konkurenti jsi jdou ve skutecnosti na ruku). Tedy ve tvem pripade muze dojit, ze se majetek s realne trzni cenou v radech milionu proda za desitky tisic, kdy se potencialni kupci proste dohodnou. Ostatne tyhle "experimenty" opakovane probehly v ramci privatizaci bytoveho fondu, kdy byl byt koupen od obce za desitky tisic a obratem "trzne" prodan za miliony :-) A nevim, jak tomuto "oskubani statu" chces zamezit...

    Teoreticky idealismus je krasna vec, ale ja jsem precijen vic realistou. Soustavne se nadava na to, ze stat neni dobry hospodar. Ale u podobnych argumentu s privatizaci nikomu uz nechce dochazet, ze tedy ani nebude dobrym prodejcem...

    Omlouvat to neznalosti - ehm, signaly i z venci ze zkusenych trznich ekonomik o tom, ze to neni dobry napad a ne zcela stastne reseni chodily. Jenze panove byli "chytrejsi", ze? :-) Sledoval se jediny cil - udelat to rychle, padni co padni.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    platba za službu/zboží není omezením svobody. Platba není zákaz
    PAULMUADDIB
    PAULMUADDIB --- ---
    JUNIPETRUS: Jo. Kazdy si ho muze koupit. Pokud nabidne neco ( treba svoji praci) v obdobne hodnote.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JUNIPETRUS: netvrdím, že každý si to může koupit. Ale každý má svobodu si to koupit. Nebo ti někdo vyloženě zakazuje kupovat si ferrari?
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    JIMIQ: Svoboda dle mě znamená, že všichni občané mají stejné příležitosti na cokoliv. T.j. kdyby měli všichni stejné podmínky jízdy v MHD (každý by platil stejně), pak by MHD byla svobodnou dopravou
    Coz prave, to ze je neco podminene napriklad placenim tu svobodu popira, protoze ne kazdy ma stejne financni moznosti.
    Pletes pojmy "stejne podminky pro vsechny" se stejnou prilezitosti pro vsechny.
    Konkretni ferari, nebo byt, a tisice jinych veci, taky preci stoji pro vsechny lidi stejne, chces mi tvrdit, za kazdy si ho muze koupit?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JIMIQ: ale to je spíš takový end-plán, až zavládne anarchokapitalizmus :D

    v současnosti by imho stačilo zavést reálné mýto na dálnice a silnice 1. třídy pomocí GPS a placení od km (s tarifama jako jsou v mobilech, t.j. někdo často a hodně jezdí, předplatí si paušál, někdo jede dvakrát ročně k příbuzným, tak zaplatí jednorázově)

    plus mýto na vstup do města (kde by mohli obyvatelé města (= trvalý pobyt, čili placení nemovitostní daně) mít slevu)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JUNIPETRUS: pockej, a z ceho cerpas informaci, ze k zaplaceni investice skutecne doslo? :-) Presneji, ze se uzivatele silnice se v mezicase jiz slozili na splaceni nakladu spojenych s vystavbou. Precijen 56000km silnic neco stat muselo... ;-)

    Dobre, dotace neni mozna spravne oznaceni - krizove financovani je lepsi termin. To je ale presne vec, kterou stat v ramci vyberu dani dela odjakziva, je to jeho role. Z jedne oblasti vice inkasuje, do jine vice cpe. Bylo tomu tak vzdy - i kdyz investoval do tech silnic, musel zakonite stat brat z jine hromadky. Ze by bylo potreba i u tech silnic investovat vic nerozporuji, ale to je jina story.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DANYSEK: veřejná zakázka, kdo dá nejvíc ten vyhraje. Tržní cena nemá s reálnými náklady nic společného. Nabídka - poptávka, to je celé.

    problém ČD a SŽDC je ten, že to "prodává" stát státu. Do toho žádný trh nevstupuje.

    když některé silnice zaniknou, tak budou zase populárnější hromadní druhy dopravy. A nebo tereňáky. Postupně se to srovná, tam opravdu problém nevidím. Částečně to může vyřešit reálná daň z nemovitostí (ta dnešní je směšná a místo toho máme debilní daň z práce) -> levnější bydlení na vesnici s dražší silnicí, nebo dražší bydlení ve městě s levnější silnicí

    Klausovu privatizaci bych do toho netahal, to byla tržní ekonomika Česka v plenkách a nikdo nevěděl jak to vlastně dopadne. To nebyla opravdová privatizace jak by probíhala dneska.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    JUNIPETRUS: jasne budu jak ve vezeni, protoze bych nemohl vylezt ani na chodnik, kdyz je verejny...
    tohle jsou jen kecy. fakt je ten ze dane jspu vysoke a kazdy ujety km je dvakrat drazsi nez by byl. tak me nikdo nema pravo vycitat pouziti silnic. kdyby se to prepocitalo na myto a dane z pmh se neplatily, tak by to bylo podobne. a jak si spravne rekl, zaplatily by se ty investice ne dotace ale i obnova bohate...
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    ANDY_WARHOL: mas navybranou. Muzes autem nejezdit, benzin nekupovat. Stejne jako podle neoliberarni ideologie, mas preci navybranou, kdyz mhd bude soukroma a jizdne drahe, tim autobusem nejezdit.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: dotovane nebyly, byly zaplacene, investovane
    Tady se zneuziva slovo dotace. Dotace preci, kdyz stat na svem pozemku postavi vlastni silnice. To je investice a fakt, ze i stat musi za praci a material platit.
    Pak totiz muze byt dotace vsechno. Podnikatel dotuje postaveni obchodni centra, clovek dotuje koupi mobilu.
    Dotace preci znamena, ze stat poskytuje soukromnikovi svoje(verejen) prostredky pro pripadne jeho zisky, a to je ten problem, spolu s tim, ze druhemu podnikateli je neposkytuje, a takovy podnikatel, je pak tezce znevyhodnen.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: vyborne, a ty dokazes vycislit naklady na tu kterou silnici? Tedy kvalifikovane ji ocenit tak, aby se drivejsi naklady vykompenzovali :-) Myslim ze uz zde se zaseknes. Ostatne je to videt na zeleznicni siti a tanecku kolem prevodu koleji mezi CD a SZDC. Uz jen samotne zpusoby oceneni jsou ruzne, jednou dojdes k par set milionum, jindy k par miliardam (zde o to horsi, ze jde v realu jen o transfery statnich penez; nicmene samotny fakt, ze jde dojit k diametralne odlisnym cenam u tehoz je dost k zamysleni - ani jedno v dnesni hodnote penez nicmene neodpovida davnym investicim do zeleznicni site)... a napriklad JHMD koupilo od statu celou 46km trat za zcela symbolickou 1 Kc :-) I takhle se da privatizovat...

    Navic samotna privatizace - nevim, ale dusledky tohoto "Klausova experimentu" nas dohani dodnes. Viz napriklad kauza Mostecke uhelne a zpusob, jakym byla koupe soukromym vlastnikem "financovana". Nebo treba OKD. A takovych prusvihu najdes spoustu. Navic bavime-li se o tomto segmentu, tak dotceni soukromnici "dluhy minulosti" take nekoupili, skody vznikle cinnosti tech podniku soukromnici neprevzali, ty sanuje opet stat z penez danovych poplatniku - nikoliv ze zisku puvodnich "pachatelu". Tyhle relikvie z privatizace zda se mnozi videt nechteji a veri, ze by tomu najednou bylo jinak. Soukromnik bude chtit budouci zisk, ne splacet bremena z minulosti. Presne takova argumentace byla u vetsiny privatizaci.

    Apropo existuje nejaka analyza typu "nekdo to opravdu koupi"? Nebo by to v realu dopadlo tak, ze soukromnici si rozeberou lukrativni tahy a zbytek zustane statu a bude se muset o to dal starat, protoze se soukromnikovi nevyplati? V tehle oblasti hodne funguje i krizove financovani, kdy ze zisku z jedne casti dodujes tu druhou (nevynosnou) cast, kterou ale k plnohodnotnemu fungovani te lukrativni patere potrebujes. Spousta silnic v dusledku toho zanikne, cimz ale ztrati automobilova doprava na jedne sve zasadni vyhodu - a to flexibilitu. Ostatne, je to videt i na hromadne doprave - kde myslis ze jezdi soukromnici ciste na sve podnikatelske riziko? Jasne, hlavni tahy mezi velkymi aglomeracemi. Mala mesta stale obsluhuji dotovani (casto soukromi) dopravci. I takovi ti "skveli soukromi dopravci" (Student Agency/RegioJet) uspesne vyuzivaji vsech dotaci, ktere vyuzit muzou. I kdyz by mohli bez nich ;-) Jancura na jedne strane rad rika, jak stat tu a tam blbe hospodari, ale prilezitost hrabnout do statni kasy si ujit nenecha.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DANYSEK: to vyřeší privatizace těch silnic. Noví majitelé je převezmou i s dluhy
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ANDY_WARHOL: pockej, dluh z minula se ale zaplatit musi. Pokud se v minulosti zainvestovalo, tak nemuzes rict "taak, ted udelame tlustou caru, co bylo nas nezajima", a nezaplaceny produkt minulosti neomezene vyuzivat... :-) Nadavas mi do socialistu, ale presne tohle udelali v '48 komunisti, kdy sebrali cizi majetek bez ohledu na jejich investice, dluhy samozrejme neprebirali :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam