JIMIQ: vyborne, a ty dokazes vycislit naklady na tu kterou silnici? Tedy kvalifikovane ji ocenit tak, aby se drivejsi naklady vykompenzovali :-) Myslim ze uz zde se zaseknes. Ostatne je to videt na zeleznicni siti a tanecku kolem prevodu koleji mezi CD a SZDC. Uz jen samotne zpusoby oceneni jsou ruzne, jednou dojdes k par set milionum, jindy k par miliardam (zde o to horsi, ze jde v realu jen o transfery statnich penez; nicmene samotny fakt, ze jde dojit k diametralne odlisnym cenam u tehoz je dost k zamysleni - ani jedno v dnesni hodnote penez nicmene neodpovida davnym investicim do zeleznicni site)... a napriklad JHMD
koupilo od statu celou 46km trat za zcela symbolickou 1 Kc :-) I takhle se da privatizovat...
Navic samotna privatizace - nevim, ale dusledky tohoto "Klausova experimentu" nas dohani dodnes. Viz napriklad kauza Mostecke uhelne a zpusob, jakym byla koupe soukromym vlastnikem "financovana". Nebo treba OKD. A takovych prusvihu najdes spoustu. Navic bavime-li se o tomto segmentu, tak dotceni soukromnici "dluhy minulosti" take nekoupili, skody vznikle cinnosti tech podniku soukromnici neprevzali, ty sanuje opet stat z penez danovych poplatniku - nikoliv ze zisku puvodnich "pachatelu". Tyhle relikvie z privatizace zda se mnozi videt nechteji a veri, ze by tomu najednou bylo jinak. Soukromnik bude chtit budouci zisk, ne splacet bremena z minulosti. Presne takova argumentace byla u vetsiny privatizaci.
Apropo existuje nejaka analyza typu "nekdo to opravdu koupi"? Nebo by to v realu dopadlo tak, ze soukromnici si rozeberou lukrativni tahy a zbytek zustane statu a bude se muset o to dal starat, protoze se soukromnikovi
nevyplati? V tehle oblasti hodne funguje i krizove financovani, kdy ze zisku z jedne casti dodujes tu druhou (nevynosnou) cast, kterou ale k plnohodnotnemu fungovani te lukrativni patere potrebujes. Spousta silnic v dusledku toho zanikne, cimz ale ztrati automobilova doprava na jedne sve zasadni vyhodu - a to flexibilitu. Ostatne, je to videt i na hromadne doprave - kde myslis ze jezdi soukromnici ciste na sve podnikatelske riziko? Jasne, hlavni tahy mezi velkymi aglomeracemi. Mala mesta stale obsluhuji
dotovani (casto soukromi) dopravci. I takovi ti "skveli soukromi dopravci" (Student Agency/RegioJet) uspesne vyuzivaji vsech dotaci, ktere vyuzit muzou. I kdyz by
mohli bez nich ;-) Jancura na jedne strane rad rika, jak stat tu a tam blbe hospodari, ale prilezitost hrabnout do statni kasy si ujit nenecha.