• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PAULMUADDIBStrana svobodných občanů 1.56% v parlamentních volbách.
    Než získáte přesvědčení jací Svobodní jsou podle toho, co se píše zde v klubu, podívejte se prosím nejdříve jestli diskutující mají se Svobodnými něco společného zde [ FRONEMA @ Strana svobodných občanů 5.24% v eurovolbách. Gratulujeme ]
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JUNIPETRUS: pockej, a z ceho cerpas informaci, ze k zaplaceni investice skutecne doslo? :-) Presneji, ze se uzivatele silnice se v mezicase jiz slozili na splaceni nakladu spojenych s vystavbou. Precijen 56000km silnic neco stat muselo... ;-)

    Dobre, dotace neni mozna spravne oznaceni - krizove financovani je lepsi termin. To je ale presne vec, kterou stat v ramci vyberu dani dela odjakziva, je to jeho role. Z jedne oblasti vice inkasuje, do jine vice cpe. Bylo tomu tak vzdy - i kdyz investoval do tech silnic, musel zakonite stat brat z jine hromadky. Ze by bylo potreba i u tech silnic investovat vic nerozporuji, ale to je jina story.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: dotovane nebyly, byly zaplacene, investovane
    Tady se zneuziva slovo dotace. Dotace preci, kdyz stat na svem pozemku postavi vlastni silnice. To je investice a fakt, ze i stat musi za praci a material platit.
    Pak totiz muze byt dotace vsechno. Podnikatel dotuje postaveni obchodni centra, clovek dotuje koupi mobilu.
    Dotace preci znamena, ze stat poskytuje soukromnikovi svoje(verejen) prostredky pro pripadne jeho zisky, a to je ten problem, spolu s tim, ze druhemu podnikateli je neposkytuje, a takovy podnikatel, je pak tezce znevyhodnen.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: vyborne, a ty dokazes vycislit naklady na tu kterou silnici? Tedy kvalifikovane ji ocenit tak, aby se drivejsi naklady vykompenzovali :-) Myslim ze uz zde se zaseknes. Ostatne je to videt na zeleznicni siti a tanecku kolem prevodu koleji mezi CD a SZDC. Uz jen samotne zpusoby oceneni jsou ruzne, jednou dojdes k par set milionum, jindy k par miliardam (zde o to horsi, ze jde v realu jen o transfery statnich penez; nicmene samotny fakt, ze jde dojit k diametralne odlisnym cenam u tehoz je dost k zamysleni - ani jedno v dnesni hodnote penez nicmene neodpovida davnym investicim do zeleznicni site)... a napriklad JHMD koupilo od statu celou 46km trat za zcela symbolickou 1 Kc :-) I takhle se da privatizovat...

    Navic samotna privatizace - nevim, ale dusledky tohoto "Klausova experimentu" nas dohani dodnes. Viz napriklad kauza Mostecke uhelne a zpusob, jakym byla koupe soukromym vlastnikem "financovana". Nebo treba OKD. A takovych prusvihu najdes spoustu. Navic bavime-li se o tomto segmentu, tak dotceni soukromnici "dluhy minulosti" take nekoupili, skody vznikle cinnosti tech podniku soukromnici neprevzali, ty sanuje opet stat z penez danovych poplatniku - nikoliv ze zisku puvodnich "pachatelu". Tyhle relikvie z privatizace zda se mnozi videt nechteji a veri, ze by tomu najednou bylo jinak. Soukromnik bude chtit budouci zisk, ne splacet bremena z minulosti. Presne takova argumentace byla u vetsiny privatizaci.

    Apropo existuje nejaka analyza typu "nekdo to opravdu koupi"? Nebo by to v realu dopadlo tak, ze soukromnici si rozeberou lukrativni tahy a zbytek zustane statu a bude se muset o to dal starat, protoze se soukromnikovi nevyplati? V tehle oblasti hodne funguje i krizove financovani, kdy ze zisku z jedne casti dodujes tu druhou (nevynosnou) cast, kterou ale k plnohodnotnemu fungovani te lukrativni patere potrebujes. Spousta silnic v dusledku toho zanikne, cimz ale ztrati automobilova doprava na jedne sve zasadni vyhodu - a to flexibilitu. Ostatne, je to videt i na hromadne doprave - kde myslis ze jezdi soukromnici ciste na sve podnikatelske riziko? Jasne, hlavni tahy mezi velkymi aglomeracemi. Mala mesta stale obsluhuji dotovani (casto soukromi) dopravci. I takovi ti "skveli soukromi dopravci" (Student Agency/RegioJet) uspesne vyuzivaji vsech dotaci, ktere vyuzit muzou. I kdyz by mohli bez nich ;-) Jancura na jedne strane rad rika, jak stat tu a tam blbe hospodari, ale prilezitost hrabnout do statni kasy si ujit nenecha.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DANYSEK: to vyřeší privatizace těch silnic. Noví majitelé je převezmou i s dluhy
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ANDY_WARHOL: pockej, dluh z minula se ale zaplatit musi. Pokud se v minulosti zainvestovalo, tak nemuzes rict "taak, ted udelame tlustou caru, co bylo nas nezajima", a nezaplaceny produkt minulosti neomezene vyuzivat... :-) Nadavas mi do socialistu, ale presne tohle udelali v '48 komunisti, kdy sebrali cizi majetek bez ohledu na jejich investice, dluhy samozrejme neprebirali :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JUNIPETRUS: v tom případě třeba pošta nebo katastr nemovitostí nejsou veřejné služby, protože se za ně (částečně) platí.

    Svoboda dle mě znamená, že všichni občané mají stejné příležitosti na cokoliv. T.j. kdyby měli všichni stejné podmínky jízdy v MHD (každý by platil stejně), pak by MHD byla svobodnou dopravou
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    DANYSEK: nemam na vybranou. zrovna tak si nemohu vybrat zda si budu platit zdravotni pojisteni. proto to nema smysl resit do minulosti. ale ma smysl resit budoucnost...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ANDY_WARHOL: Ale vubec ne. Ja argumentuji tim, ze dnes tezis z benefitu minulosti, aniz bys byl obeznamen s nakladovou slozkou minulosti. Nemuzes tvrdit, ze stat nyni dava do silnic malo jen proto, ze se ti inkaso z dani zda aktualne vysoke. Co drivejsi dluhy, co drivejsi investicni akce? Ty se zaplatit nemusi jen proto, ze tys o nich nerozhodoval? :-) Ty bys tedy koupil auto a chtel jej svobodne pouzivat, kdyby silnice z te minulosti, kterou jsi tedy nemohl ovlivnit - ale ktere spokojene dnes uzivas, nebyly...? :-) Znovu opakuji, ze silnicni sit zadarmo nebyla a v dobe jejiho rozmachu bylo jeji budovani dotovane. Dotace jsou podle tebe pokriveny model, ale pritom masivne jejiho produktu uzivas...
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    JIMIQ: Pokud se definuje MHD jako verejna sluzba, tak ma objektivni narok na cestovani zdarma.
    To je preci smyslem dani, aby se z nich finacovali sluzby pro verejnost, ktere by si nemohl samostatny jedinec dovolit, nebo prave proto, aby si mohl pouzivat i ten, co si prime placeni nemuze dovolit.

    Platba za službu není omezení svobody
    No zalezi jake svobody. Pokud neco definujes jako svobodnou dopravu, ale podminujes tuto svobodu zaplacenim jizdneho tak to neni svoboda.

    Svoboda je volnost a neomezovani v pohybu a v pouzivani. A jizdne znamena,ze vstup neni volny. To znamena, ze ti kdo nezaplati nemohou tu dopravu pouzivat.

    Nebo pak uz muzes rikat, ze vsechno je svobodne, svobodne kino, svobodna auta, atd

    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    KOUTLOSH: to neni totiz argumentace ale fakt....
    KOUTLOSH
    KOUTLOSH --- ---
    ANDY_WARHOL:
    ANDY_WARHOL: Zatím nejslabší argumentace v diskusi, jakou jsem za poslední dobu měl možnost zahlídnout :)
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    JUNIPETRUS: neodpovedel, protoze nemam cas a sem na mobilu. reaguju zpravidla jen na nejvetsi nesmysly a perly, zbytek nechavam byt.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    DANYSEK: aha, takze tu budes argumentovat minulosti, kdy nikdo z nas nebyl na svete a tezko mohl cokoliv ovlivnit..
    a co se tyce cinzaku:
    hele zacinas chytat za slovo. ja sem to napsal kratce, protze na mobilu psat zadny dlouhy clanky nebudu. samozrejme ze neslo o to tu problematiku postihnout do detailu, ale jen smest tuto analogii jako nesmyslnou v prispevku na ktery sem reagoval.
    me vubec fascinuje jak ze dvou vet dokazes poznat jak to vnimam nebo nevnimam. si jasnovidec? nebo spis demagog
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    ANDY_WARHOL: ne placeni z dani z benzinu, ale placeni za benzin. Nevadi, ti ze si "majitel" muze stanovit libovolny zisk? Taky se staras, co dela s tim ziskem?
    A neodpovel jsi na druhou cast, bylo by placeni pouzivani soukromych silnic okradanim?
    Ty soukrome silnice muzou mit take diry, shodnem se? Budes si stezovat majiteli, a zadat at to opravi?
    KOUTLOSH
    KOUTLOSH --- ---
    GOONER: odkaz?
    GOONER
    GOONER --- ---
    KOUTLOSH: oficiální fórum existuje. Stačí zaplatit kilo a stát se registrovaným příznivcem.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JUNIPETRUS: "Svobodne" cestovat mohou jen ti, kteri na to maji, kteri zaplati listky.

    tak je to ale snad správně, ne? Nebo má někdo objektivní právní nárok na cestování zdarma? Platba za službu není omezení svobody
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ANDY_WARHOL: jasne, a tech 56000km silnic a dalnic v ramci CR s 23000 mosty a podjezdy nestalo a nestoji nic. Ono silnice neni potreba udrzovat a opravovat, ze? :-) To ze se na udrzbu sere a prachy mizi buhvi kde je jina vec. Ale ty ani nemas ramcovou predstavu o tom, co by to obnaselo, kdyby se to delalo doopravdy poradne. Uz vubec ti nevadi, ze spousta toho se zainvestovalo ze statnich penez (dotace, fuuuuj!) v dobe, kdy automobilismus nebyl zdaleka tak rozvinuty, jako je dnes - tedy ani nemohly byt takove prijmy, aby si to na sebe vydelalo "samo"... a dodnes se z toho tezi (jelikoz se neinvestuje). Ucelenou analyzu silnicni dopravy za poslednich padesat let z pohledu danovych prijmu a nakladu na zbudovani i udrzbu infrastruktury hadam nemas a pouze placas na zaklade svych kratkodobych ziskanych "tady a ted" pocitu, kdyz tu placas tyhle nesmysly...

    A pokud se bavime o tematech do komunalnich voleb, tak jses proste mimo misu. Argumentace cinzakem je zajimava, nicmene nikoliv presna. V momente, kdy se majitel domu zameruje na kratkodobe maximalni zisky, pak do baraku prilis neinvestuje. Coz ale je presne ten pohled "ted vyberu, ted utratim". Spousta soukromych majitelu sve domy davno opravila s vyuzitim ciziho kapitalu zcela bez problemu. Jen si zkus zjistit, kolik stoji nova fasada na cinzak ;-) A pak jsou tu zlatokopove, co jen chteji rejzovat ;-) Takovou investici posleze splacis desitky let a investice do nemovitosti byla vzdy takto vnimana, cinzak se nestavil s vidinou splaceni za rok. Jenze spousta lidi (tebe zjevne nevyjimaje) ma rozpoctove klapky rychlokvasek. Pojem dlouhodoba investice ti zda se nic nerika :-) Je naprosto normalni zainvestovat a pak to dalsi roky zpetne splacet. To se socialismem nema vubec nic spolecneho.
    KOUTLOSH
    KOUTLOSH --- ---
    JUNIPETRUS: Pak je docela škoda, že není nějaké oficiální forum..
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    JUNIPETRUS: placeni dani z benzinu mi jako okradani prijde. to je snad jasny z toho co pisu. a k tomu rikam b, at za to ty silnice opravuji a nekdo tady nemeta cislama, ze z tech dani na to de jen cast a zbytek jde buhvi kam. to me prece nemusi zajimat. system je spatne a pouzivat to jako argument je trochu mimo...
    a argumentovat rozbitym soukromym cinzakem jeste vic. na najemni bydleni byly leta takovy regulace, ze nebylo za co to opravat. ted sice mame deregulovane najemne, ale ten stav se tezko zmeni tak rychle
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam