JUNIPETRUS: placas nesmysly vyhnane do nelogickych extremu - kazdy na draze podnikat chtit nebude ;-) Jinak vlastnictvi pozemku identifikujes celkem snadno z katastru nemovitosti - to nevis, spadnul jsi vcera z Marsu, nebo tu blbost jen hrajes...? :-D Skvele tu prednasis o infrastrukture - ale ona infrastruktura nejsou jen zeleznice a silnice... ale treba take kabelove trasy pro datove site, produktovody (ropa, plyn, ...) - ejhle, takovou infrastrukturu u nas drzi prevazne soukrome firmy a svete div se, plyn a ropa k nam proudi, internet taky funguje a kupodivu u nas nejsou technicky mozne takove regulacni psi kusy, jako treba v Cine (kde je internet regulovan statem ponekud... vice, takze Cinan se ted uz nedostane pomalu ani na Google :D ).
Nevim proc mi opakovane vkladas potrebu do ust zrusit stat a policii. Ale ukaz mi policajta, ktery zna vsechny zakony. Realita bezneho zivota je takova, ze ani dopravni policajt nezna poradne ty dva zakony, ktere bezprostredne vymaha a tykaji se jeho prace. Ze by znal i cele navazne vyhlasky? Nebo ze by urednik na urade znal zakony (
treba i ten jeden), podle ktereho ma ostatni "regulovat"? Chtelo by se to probudit do reality :-) Problem soucasneho pojeti regulace je jeji enormni komplexita - kdy i regulator sam se v tom uz nedokaze vyznat. A bezny clovek se v tom vyznat ma...?!? Objektivne jde pochybovat o tom, ze ty sam alespon tusis o vsech regulacnich omezenich, ktere ovlivnuji tvuj kazdodeni zivot. Ano, takonna regulace, o ktere casto ani sam nevis ;-) Ale je jiste skvela! Jiste, do momentu, kdy sam prekvapene zjistis, zes zakon porusil a dle toho zakona budes potrestan...
Drahy ze funguji? Myslis ty desitky dnes chatrajicich opustenych baraku, ci ty kilometry krovinami zarustajicich trati? Draha, panacku nejsou jen ctyri tranzitni koridory a o tech regionalnich drahach vis zjevne prd :-) Na rade regionalnich trati ani stat a jim vlastnene organizace dopravu provozovat nechteji - ale vedle toho aktivne udelaji vse pro to, aby to zneprijemnili jakekoliv soukrome organizaci, ktera by o to stala? Regionalni nakladni doprava se diky statem nastavenym podminkam temer zlikvidovala - predpokladam, zes nikdy nakladni zasilku po zeleznici neposilal, doporucuju vyzkouset :D Ale jasne, funguje to skvele. Do Benesova jeste predloni jezdily prevazne padesat let stary vlaky. A kdyz uz jezdis z Benesova, podivej se vlevo ve smeru jizdy do centra u Strasnic - jak dnes vypada vrsovicky ranzir (
skvela ukazka pece o majetek v sirsim centru Prahy)... Jinak dodnes ty stare pantografy jezdi treba na Kralupy, ale tam uz nejezdis, vid? ;-) Bez se projit po Masarycce, ktera se v poslednich letech za miliony nekolikrat rekonstruovala, jenom to nejak neni nikde
moc videt :-) Kolik se melo nakoupit a kolik realne koupilo Pendolin - a jak dlouho trvalo, nez se je podarilo dostat do provozu - protoze v dobe nakupu nikoho nezajimalo, zda to u nas bude provozovatelne - a teprv az kdyz se to koupilo, tak se resilo co s tim. Ted mame skvele nove RailJety (
kterych je take nakonec min, nez melo byt), ktere ale nemame cim tahnout - protoze s masinou ze Skodovky se to poradne nedomluvi, potrebujes stroj od Siemense - takze za drahy peniz pronajimame od Rakusaku masinu, se kterou to tahnout jde. Skvelej kauf, vazne :-) Ale dobre to hospodarime, jasneee ;-) A bez na drahy chvili pracovat, zkus si udelat papiry na masinu a jezdit tam. Predpokladam, ze te ten humor rychle prejde, az budes mit nastupy na smenu prakticky v kteroukoliv denni dobu (
tu ve dve rano, tu v pet odpoledne), budes prespavat nekde mimo domu kvuli blbe naplanovany/rozdeleny sichte a nebudes to mit poradne zaplaceny ac budes dva dny z domova, naopak pokutu za kazdej prd atd. Ze posledni grafikon je nakresleny tak, ze nekde vlaky jezdi notoricky par minut zpozdene je uz jen perlicka - protoze to proste nejde technicky stihnout odjet, bo kreslici "odbornik" zapomel zapocitat cas nutny na nastup/vystup lidi (
v 21.stoleti, kdy se vse dela na pocitacich - nikoliv v ruce, jako pred desitkama let)... Vis o drahah uplny prd, ale rozjimas tu nad tim, jak je to skvele a jak ty statni organizace jsou uzasne ;-)
To, ze je sluzba poskytovana ve verejnem zajmu neimplikuje, ze se vytvori takove prostredi, ktere umozni penize doslova vyhazovat kominem. Jiste, takovy Dopravni podnik, to je typicka ukazka sluzeb ve verejnem zajmu. Co treba s nim primo spojena OpenCard? SMS jizdenky... a dalsi, treba skvele nove tramvaje, co se
ejhle, rychle rozpadaji a k tomu nici i koleje? Jasne, dobry hospodar si neco takoveho bezne koupi :-) Podobne drazni nakupy mas zminene vyse. Dovolil by si soukromnik vyhodit miliardu za neco, co ani poradne nefunguje? Jiste ze ne, ale pro statni "verejne" firmy to problem neni :-) A zkus si jako obcan chtit po drahach ci dopravnim podniku nejakou ekonomickou informaci, coby akcionar - jak ty rikas o svem majetku :-)
Argument, ze zeleznici je treba regulovat, jinak by vlaky jezdili proti sobe je hodny skolaka prvniho stupne zakladni skoly. Jde o technicky resitelnou a celkem logickou vec - pochybuji ze soudny clovek dobrovolne vjede na trat, po ktere se v protismeru riti vlak :-) (
a nehody se stavaji, navzdory veskere regulaci i na zeleznici). Jenze na druhe strane neni nutne regulovat dopravu takovou extenzivni formou, kdy infrastruktura v extremu slouzi jen jedinemu dopravci a ostatni se omezuji - infrastruktura je v principu sdilitelna mezi vice subjekty. Asi vubec nevis o poslednim navrhu zakona o drahach, co - ktery se o omezeni pristupu naopak snazi? Jisteze nevis :-) A ze nekde kapacita nestaci? No bodejt, kdyz se nekde, kde davno mely byt ctyri koleje "nove" za predrazeny peniz dodelava teprv treti... o skvelem "budovani" drah na uchvatnych 160km/h nemluve... sorry, na zapad se uz peknych par desitek let stavi 200+km/h trate (
za podobny peniz, co u nas ty 160tky).
Verejnou sluzbu trh zajistit muze - kupodivu je to bezne k videni na trati z Prahy do Ostravy a dal na Slovensko, kde "najednou" jde jezdit bez dotaci - cimpak to? ;-) A kvalita poskytovanych sluzeb sla dost nahoru. Bohuzel jinde regulace pretrvava, takze lide v jinych castech stale jezdi v kozenkach z NDR, ktere poradne netopi a fouka do nich. Ale to ty na ceste z Benesova do Prahy z Elefanta videt nemuzes ;-) Kdyz se ukazalo, ze by tu dopravu mohl provozovat nekdo jiny levneji a kvalitneji, tak se souteze zahraly radsi do autu. Vse je to primy dusledek toho, ze nekde se utraci az moc (za par jednotek), zatimco jinde se vozovy park i trate nechaji dal chatrat. A silnym hracem na trhu nejsou ti soukromi dopravci, ale naopak ten statni, co hospodarit neumi - a presto ti soukromnici, pres vsechny ty nahazene klacky chteji do souteze jit a nabidnout lidem sve (casto vyrazne lepsi) sluzby, nez dnes nabizi ten skvely jeden narodni dopravce. Ze ti slabi do toho teda jdou... nejak ta tva "poziraci poucka" v praxi nefunguje :D