• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PAULMUADDIBStrana svobodných občanů 1.56% v parlamentních volbách.
    Než získáte přesvědčení jací Svobodní jsou podle toho, co se píše zde v klubu, podívejte se prosím nejdříve jestli diskutující mají se Svobodnými něco společného zde [ FRONEMA @ Strana svobodných občanů 5.24% v eurovolbách. Gratulujeme ]
    rozbalit záhlaví
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: A bez na drahy chvili pracovat, zkus si udelat papiry na masinu a jezdit tam. Predpokladam, ze te ten humor rychle prejde, az budes mit nastupy na smenu prakticky v kteroukoliv denni dobu (tu ve dve rano, tu v pet odpoledne), budes prespavat nekde mimo domu kvuli blbe naplanovany/rozdeleny sichte a nebudes to mit poradne zaplaceny ac budes dva dny z domova, naopak pokutu za kazdej prd atd.
    Sdilim s tebou souciteni s vykoristovanim pracujicich.
    Holt i statni podniky se chovaji plne kapitalisticky. Ale divim, ze prave to ti vadi. Takove podminky existuji v mnoha korporaci.
    Jaka je reakce na kritiku korporaci a vykoristovani od obdivovatelu volneho trhu jako jsi ty? Nadavky do socialistu, a ze nikdo preci v tom podniku pracovat nemusi.
    A pokud zamestnanec neni schopen schopen nastoupit v kteroukolik denni dobu, remca, dokazuje, ze neni flexibilni, a mozna je i trochu linej. Ma holt smulu. Kapitalismus je jen pro pracovite a flexibilni.
    Nebo kdyz nechce byt strojvedouci, ma si zvysit svoji cenu na trhu prace, protoze kazdy sveho strujce stesti, a musi prijmout odpovednost za zivot.

    A v kapitalismu se preci maka, tvrde maka, tak jak nadrizeny (majitel) piska.
    Firma nebo korporace preci nejsou ustavem pece.
    Nebo snad chces tvrdit, ze soukroma firma a korporace v konkurecnim boji volneho trhu, jsou garanci ohleduplneho zachazeni, dustojnych pracovanich podminek, odpovidajici mzdu?!

    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: Drahy ze funguji? Myslis ty desitky dnes chatrajicich opustenych baraku, ci ty kilometry krovinami zarustajicich trati?
    Hold trzni princip.
    Ty myslis, ze to je spatne? Ma stat provozovat spoje, ktere jsou ekonomicky ztratove?

    Ale na druhou stranu, pokud ty spoje nejsou vyuzivane, a lidi jezdi treba autobusem, tak proc by mel stat trate provozovat? Proc by mel opatrovat opustene baraky ktere nepotrebuje?
    Nebo je neprovozuje protoze na nema penize. To je ale uz jina otazka, proc chybeji penize pro sluzby o ktere je zajem?

    Draha, panacku nejsou jen ctyri tranzitni koridory
    To je pravda, jak dokazuje mapka trati, ktere jsem prilozil.

    Na rade regionalnich trati ani stat a jim vlastnene organizace dopravu provozovat nechteji - ale vedle toho aktivne udelaji vse pro to, aby to zneprijemnili jakekoliv soukrome organizaci, ktera by o to stala?
    Jakto, ze nechteji?
    Jakym zpusobem stat zneprijemnuje soukromnikum, kteri chteji?

    Co brani soukromym provozovatelum, aby provozovali neketrou z techto trati http://www.ruseni-trati.unas.cz/?

    To, ze je sluzba poskytovana ve verejnem zajmu neimplikuje, ze se vytvori takove prostredi, ktere umozni penize doslova vyhazovat kominem.
    Souhlas
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: kazdy na draze podnikat chtit nebude
    To je mozne. Ale treba tisic firem ano. A me zajima, jestli spravedliva soutez volneho trhu umozni vsem tem, kteri chteji provozovat vlastni zeleznici a drahu?
    DANYSEK: Ale ukaz mi policajta, ktery zna vsechny zakony. Realita bezneho zivota je takova, ze ani dopravni policajt nezna poradne ty dva zakony, ktere bezprostredne vymaha a tykaji se jeho prace
    Takovy policajt asi neexistuje. Ja tvrdil, ze ano?
    Proc mi tohle vsechno rikas? Copak jsem tu nekde obhajoval a chvali pravni stav naseho statu?
    Nepodsouvej mi, ze chci vsechno regulovat, nebo ze jsem spokojeny se soucasnym stavem.
    Ja jsem kritik soucasneho stavu statu. Spousta veci nefunguje dobre, dokonce funguje spatne. A spousta veci je treba zmenit.

    Ja se pouze snazim prijit na kloub pojmu volny trh, spravedliva soutez.
    Ty tvrdis, ze volny trh, je trh bez statnich zasahu a regulaci. Ja se snazim otazkami a uvahy domyslet kam to muze vest.
    Ty mas ovsem velmi primitivni smysleni. Podle vzoru co neni pravicove je levicove, co neni kapitalisticke je socialisticke
    Tvrdis, jakakoliv regulace je spatna protoze je to regulace.
    S tim ja nesouhlasim, a to tak jediny postoj, ktery jsem tu naznacil.
    Regulace, tedy zakony mohou byt dobre nebo spatne. Managment at uz statni nebo soukrome firmy muze byt dobry nebo spatny atd.

    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: Jinak vlastnictvi pozemku identifikujes celkem snadno z katastru nemovitosti
    No vida, to je prave ono, soukrome vlastnictvi potrebuje stat.
    Bez teto regulace neni soukrome vlastnictvi.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JUNIPETRUS: placas nesmysly vyhnane do nelogickych extremu - kazdy na draze podnikat chtit nebude ;-) Jinak vlastnictvi pozemku identifikujes celkem snadno z katastru nemovitosti - to nevis, spadnul jsi vcera z Marsu, nebo tu blbost jen hrajes...? :-D Skvele tu prednasis o infrastrukture - ale ona infrastruktura nejsou jen zeleznice a silnice... ale treba take kabelove trasy pro datove site, produktovody (ropa, plyn, ...) - ejhle, takovou infrastrukturu u nas drzi prevazne soukrome firmy a svete div se, plyn a ropa k nam proudi, internet taky funguje a kupodivu u nas nejsou technicky mozne takove regulacni psi kusy, jako treba v Cine (kde je internet regulovan statem ponekud... vice, takze Cinan se ted uz nedostane pomalu ani na Google :D ).

    Nevim proc mi opakovane vkladas potrebu do ust zrusit stat a policii. Ale ukaz mi policajta, ktery zna vsechny zakony. Realita bezneho zivota je takova, ze ani dopravni policajt nezna poradne ty dva zakony, ktere bezprostredne vymaha a tykaji se jeho prace. Ze by znal i cele navazne vyhlasky? Nebo ze by urednik na urade znal zakony (treba i ten jeden), podle ktereho ma ostatni "regulovat"? Chtelo by se to probudit do reality :-) Problem soucasneho pojeti regulace je jeji enormni komplexita - kdy i regulator sam se v tom uz nedokaze vyznat. A bezny clovek se v tom vyznat ma...?!? Objektivne jde pochybovat o tom, ze ty sam alespon tusis o vsech regulacnich omezenich, ktere ovlivnuji tvuj kazdodeni zivot. Ano, takonna regulace, o ktere casto ani sam nevis ;-) Ale je jiste skvela! Jiste, do momentu, kdy sam prekvapene zjistis, zes zakon porusil a dle toho zakona budes potrestan...

    Drahy ze funguji? Myslis ty desitky dnes chatrajicich opustenych baraku, ci ty kilometry krovinami zarustajicich trati? Draha, panacku nejsou jen ctyri tranzitni koridory a o tech regionalnich drahach vis zjevne prd :-) Na rade regionalnich trati ani stat a jim vlastnene organizace dopravu provozovat nechteji - ale vedle toho aktivne udelaji vse pro to, aby to zneprijemnili jakekoliv soukrome organizaci, ktera by o to stala? Regionalni nakladni doprava se diky statem nastavenym podminkam temer zlikvidovala - predpokladam, zes nikdy nakladni zasilku po zeleznici neposilal, doporucuju vyzkouset :D Ale jasne, funguje to skvele. Do Benesova jeste predloni jezdily prevazne padesat let stary vlaky. A kdyz uz jezdis z Benesova, podivej se vlevo ve smeru jizdy do centra u Strasnic - jak dnes vypada vrsovicky ranzir (skvela ukazka pece o majetek v sirsim centru Prahy)... Jinak dodnes ty stare pantografy jezdi treba na Kralupy, ale tam uz nejezdis, vid? ;-) Bez se projit po Masarycce, ktera se v poslednich letech za miliony nekolikrat rekonstruovala, jenom to nejak neni nikde moc videt :-) Kolik se melo nakoupit a kolik realne koupilo Pendolin - a jak dlouho trvalo, nez se je podarilo dostat do provozu - protoze v dobe nakupu nikoho nezajimalo, zda to u nas bude provozovatelne - a teprv az kdyz se to koupilo, tak se resilo co s tim. Ted mame skvele nove RailJety (kterych je take nakonec min, nez melo byt), ktere ale nemame cim tahnout - protoze s masinou ze Skodovky se to poradne nedomluvi, potrebujes stroj od Siemense - takze za drahy peniz pronajimame od Rakusaku masinu, se kterou to tahnout jde. Skvelej kauf, vazne :-) Ale dobre to hospodarime, jasneee ;-) A bez na drahy chvili pracovat, zkus si udelat papiry na masinu a jezdit tam. Predpokladam, ze te ten humor rychle prejde, az budes mit nastupy na smenu prakticky v kteroukoliv denni dobu (tu ve dve rano, tu v pet odpoledne), budes prespavat nekde mimo domu kvuli blbe naplanovany/rozdeleny sichte a nebudes to mit poradne zaplaceny ac budes dva dny z domova, naopak pokutu za kazdej prd atd. Ze posledni grafikon je nakresleny tak, ze nekde vlaky jezdi notoricky par minut zpozdene je uz jen perlicka - protoze to proste nejde technicky stihnout odjet, bo kreslici "odbornik" zapomel zapocitat cas nutny na nastup/vystup lidi (v 21.stoleti, kdy se vse dela na pocitacich - nikoliv v ruce, jako pred desitkama let)... Vis o drahah uplny prd, ale rozjimas tu nad tim, jak je to skvele a jak ty statni organizace jsou uzasne ;-)

    To, ze je sluzba poskytovana ve verejnem zajmu neimplikuje, ze se vytvori takove prostredi, ktere umozni penize doslova vyhazovat kominem. Jiste, takovy Dopravni podnik, to je typicka ukazka sluzeb ve verejnem zajmu. Co treba s nim primo spojena OpenCard? SMS jizdenky... a dalsi, treba skvele nove tramvaje, co se ejhle, rychle rozpadaji a k tomu nici i koleje? Jasne, dobry hospodar si neco takoveho bezne koupi :-) Podobne drazni nakupy mas zminene vyse. Dovolil by si soukromnik vyhodit miliardu za neco, co ani poradne nefunguje? Jiste ze ne, ale pro statni "verejne" firmy to problem neni :-) A zkus si jako obcan chtit po drahach ci dopravnim podniku nejakou ekonomickou informaci, coby akcionar - jak ty rikas o svem majetku :-)

    Argument, ze zeleznici je treba regulovat, jinak by vlaky jezdili proti sobe je hodny skolaka prvniho stupne zakladni skoly. Jde o technicky resitelnou a celkem logickou vec - pochybuji ze soudny clovek dobrovolne vjede na trat, po ktere se v protismeru riti vlak :-) (a nehody se stavaji, navzdory veskere regulaci i na zeleznici). Jenze na druhe strane neni nutne regulovat dopravu takovou extenzivni formou, kdy infrastruktura v extremu slouzi jen jedinemu dopravci a ostatni se omezuji - infrastruktura je v principu sdilitelna mezi vice subjekty. Asi vubec nevis o poslednim navrhu zakona o drahach, co - ktery se o omezeni pristupu naopak snazi? Jisteze nevis :-) A ze nekde kapacita nestaci? No bodejt, kdyz se nekde, kde davno mely byt ctyri koleje "nove" za predrazeny peniz dodelava teprv treti... o skvelem "budovani" drah na uchvatnych 160km/h nemluve... sorry, na zapad se uz peknych par desitek let stavi 200+km/h trate (za podobny peniz, co u nas ty 160tky).

    Verejnou sluzbu trh zajistit muze - kupodivu je to bezne k videni na trati z Prahy do Ostravy a dal na Slovensko, kde "najednou" jde jezdit bez dotaci - cimpak to? ;-) A kvalita poskytovanych sluzeb sla dost nahoru. Bohuzel jinde regulace pretrvava, takze lide v jinych castech stale jezdi v kozenkach z NDR, ktere poradne netopi a fouka do nich. Ale to ty na ceste z Benesova do Prahy z Elefanta videt nemuzes ;-) Kdyz se ukazalo, ze by tu dopravu mohl provozovat nekdo jiny levneji a kvalitneji, tak se souteze zahraly radsi do autu. Vse je to primy dusledek toho, ze nekde se utraci az moc (za par jednotek), zatimco jinde se vozovy park i trate nechaji dal chatrat. A silnym hracem na trhu nejsou ti soukromi dopravci, ale naopak ten statni, co hospodarit neumi - a presto ti soukromnici, pres vsechny ty nahazene klacky chteji do souteze jit a nabidnout lidem sve (casto vyrazne lepsi) sluzby, nez dnes nabizi ten skvely jeden narodni dopravce. Ze ti slabi do toho teda jdou... nejak ta tva "poziraci poucka" v praxi nefunguje :D
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    PUPU: zvlast pikantni je ze ten pan tak nejak souzni se Zemanem a rozumi ruskemu pohledu na ukrajinskou krizi. Asi se na vychod od nas toho socialismu uz zbavili.
    PUPU
    PUPU --- ---
    pro pana Junipetruse vyslo dnes jako na zavolanou

    POLITIKA: Zbavme se svého socialismu - Neviditelný pes
    http://neviditelnypes.lidovky.cz/...-socialismu-d7m-/p_politika.aspx?c=A141228_224307_p_politika_wag
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    FRONEMA: to je ovsem mile.

    kdyz se podivam do programu svobodnych :

    Q: Jste pro zákaz KSČM, Dělnické strany apod.?

    A: Jsme proti zakazování politických stran. Špatné politické myšlenky je potřeba porazit lepšími politickými myšlenkami. Zákazem konkrétní politické organizace se myšlenky nevymýtí. (pm)


    tak takhke nejak vypada to vitezstvi lepsi politicke myslenky v praxi - misto argumentace a diskuze radeji zrusit klub.

    take by mne zajimalo jak presne se lisi NZP a negativni dan a v jake vysi by mela byt negativnj dan. Jestli jsem se dobre dival do vaseho programu, chcete omezit vydane na davky z 43 mld na 23 mld a presto se maji mit vsichni nejmene stejne dobre.
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    ja se tu dlouho snazila, ale nejak mi dosla motivace... skoro mi vtyhle fazi prijde ze by svobodnym nejvic prospelo tady tohle forum zrusit
    PUPU
    PUPU --- ---
    PAULMUADDIB: popcorn se fasuje kde?
    PAULMUADDIB
    PAULMUADDIB --- ---
    OTAVA: Moje nejčernější noční můra se stala skutečností, Otava začal kritizovat Svobodné kvůli řečem Junipetruse...

    Hoši, vy si fakt vystačíte.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: Uprimne - v cem by byl v pripade te drahy problem, kdyby si kazdy postavil - na svem pozemku, sve koleje.
    Psal jsem ze to je problem?
    Cti poradne co pisu. Zajima me pojem spravedliva soutez v praxi.
    Ptal jsem se Kazdy bude moct zacita podnikat na draze? Kazdy si postavi sve koleje, a kazdy si bude moc poridit sve lokomitivy?

    Mimochodem, jak se pozna ci je koho pozemek, pokud pravo a stat, ktery ho garantuje nebude existovat?
    Jo ja vim, ty vlastne nechces zrusit stat, ale pravo a policii a tedy stat volny trh nepotrebuje, vid?

    Jinak ono je specifikem drahy je, ze je to sit, slouzici k doprave z bodu a do bodu b.
    To znamena, aby vlak aby mel smysl, musi koleje vest odnekud nekam, treba z prahy do brna.
    A to je specifikum infrastruktury, protoze se tyka systemu a reseni musi byt systemove.

    To ze se postavis koleleje na vlastnim pozemku je jiste chvalyhodne, ale pro lidi kteri chteji cestovat uplne na prd.

    Faktem, ze zrovna drahy jsou neco celkem funguje. Stat( i za komunismu) postavil koleje a vybudoval i sit. Ty vlaky uz jezdi nekolik desitek let.
    Podivej se jak vypada zeleznicni sit. http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_trat%C3%AD_v_%C4%8Cesku
    Drahy vypravi denne stovky spoju.
    Kdyz jedu z benesova do prahy, jedu cistym vlakem, vetsinou bez zpozdeni. Ty mi tady chces tvrdit, ze najednou stat drahy likviduje? Spis podle tvyho uvazovani, meli nefungovat uz pred 100lety.
    Jestli neco kurvi zeleznice tak je to prave trzni princip, ktery se stat snazi zavadet.Prave snaha o tzv effektivitu a snizovani nakladu muze vest ke snizovani kvality
    Doprava jako mhd a zeleznice je sluzba verejnosti. Nema slouzit k vydelavani penez.
    Samozrejme, ze jde hospodarit lepe nebo hure.
    Ale to je taky o tom, jak si jeji akcionari - to znamena obcani cr dokazi prosadit sve pozadavky a naroky.
    Ale to nic nemeni na tom, ze principem verejne sluzby je, ze doprava funguji pro lidi i tam, kde provozovani dopravy neprinasi zisk. A to zadny soukromy podnikatel nezajisti. Ten neprovozuje nic na cem nevydelava.
    Mimochodem, drahy v nemecku, rakousku, francii atd jsou statni nebo soukrome?

    Zeleznice je treba regulovat, napriklad neni mozny, aby se proti sobe vyjeli vlaky na jedne koleji.

    Na druhou stranu nemam nic proti, jestli na zeleznici jezdi nejake soukrome vlaky, ale trzni fungovani v tom sektoru, jak vidime je problematicke.
    Volny trh nemuze zajistit verejnou sluzbu. Volny trh skonci nakonec treba tim, ze si nekdo koupi i velkou cast koleji, a konkurenci zakaze.
    To je preci volny trh, silny vytlacuje (zere) ty slabe, a vyhraje ten nejsilnejsi.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    OTAVA: ten uz tam davno je - negativni dan.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    OTAVA: to sis sakra spletl forum, zkus to spis u Piratu (zejmena XCHAOSe) :D Nebo jeste lepe u komunistu. Nevim o nikom zde (krome zde projevujicich se levicove smyslejicich trollu - kteri si ale stejne jako ty ponekud spletli forum), kdo by NZP podporoval... Samotna idea NZP/VZP/ZNP rozhodne neni pravicova... aha jasne, ty jses jeden z tech trollu :D
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    nejvyssi cas zaradit do programu svobodnych NZP
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JUNIPETRUS: to mas ale docela blby - jsou bezdomovci, kterym jejich "zivotni standard" defacto vyhovuje. Ty lidi casto chodit do prace / pracovat ani nechteji a prachy, ktery jim vrazis do ruky obratem promeni za nejlevnejsi chlast... sami si vybrali. Uprimne, ja pri svych cestach potkavam spise hromady ozralych nactiletych, co neznaji svou miru a rvou pres celou tramvaj. Bezdomovec spi a maximalne na sebe upozorni smradem (coz se ale resi snaze, nez ti ukriceni namysleni pubertaci)... a jo, kdyz se to neda, holt si zaplatim taxika. Zivot je otazka priorit ;-)

    Nemas penize? Vymluva :-) I internet, ktery si platis proto, aby ses tu se mnou dohadoval Te nejake penize stoji. Investuj je jinam. Je jen na tobe, kam sve penize investujes. Zrovnatak muzes toho chudaka vzit a nastehovat si k sobe domu, kdyz tak chces pomahat ;) Necekej ale, ze druzi za tebe budou resit problem, ktery je treba ani nepali.

    Ale ocividne jses v koute. Nikdy jsem nerekl, ze stat nechci a opet jen druhym vkladas do ust, co nerekli. Ja proti statu nic nemam, ale je me obcanske pravo snazit se menit veci, ktere se mi nelibi ;-) A nechci od statu, aby resil vse za me. Ano, v jiste fazi se muze stat, ze se to tu cele zvrhne, kty ti zastanci nazoru, ze stat ma resit vse prevladnou... a ja se seberu a pujdu radeji jinam. Na druhou stranu jsem zvedav, jak ten stat bude vypadat, pokud bude plny nemakacenku zrejme tveho typu... ;-) Stat tvori lide, prijem statu tvori lide, co neco delaji... ne ti, co jen mlati pantem.

    To, ze spousta "ceskych" firem uz nesidli v CR by melo byt varovanim. Ocividne neni. Podstata problemu ti unika.
    MARYO
    MARYO --- ---
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: Nebo chces tvrdit, ze ti neco brani resit problematiku bezdomovcu? Vadeji ti v nocni MHD? Tak prece neco udelej pro to, aby tam nemuseli drepet... ;-) Investuj svuj kapital do zlepseni sveho zivotniho prostredi... nebo jed taxikem, tu moznost volby mas.
    Ale me vadi potkavat bezdomovce jako takove, ne ze by mi smrdeli, vadi mi potkavat lidi v takove zivotni situaci.
    Takze ja jim mam koupit byt? No kdybych mel penize, tak by to mohl udelat. Takze mi to brani to, ze nemam penize.
    Ale vis co, ja mam proto tebe taky jedno reseni. Nechces stat a chces volny trh? Reseni je jednoduche tak si nejaky stat kup, a volny trh si tam vybuduj.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JUNIPETRUS: konkurence muze mit a ma ruzne formy. Kvalita, cena.. spousta dalsich aspektu, ktera se penzi casto ohodnotit ani neda. A kazdy ma sve priority jinak nastavene ;-) Nejde cente az bude volny trh, staci zamakat treba jako skladnik v supermralne stanovit, co ma kazdemu vyhovovat. Je to i o jiste vlastni zodpovednosti - kdyz prijmu (enormne) nizkou cenu, nemuzu ocekavat nejakou (enormni) kvalitu. Ale kazde zbozi ma sveho kupce - a pokud me u zbozi kvalita netrapi, to lacine si klidne koupim. Potreby jednotlivce jsou individualni ;-) A konkurencni prostredi umoznuje ty individualni prostredi uspokojovat. Nekonkurencni prostredi tu bylo za komunistu - system centralne stanovenych maloobchodnich cen atd. Podle tebe to fungovalo tehda lip? ;-)

    Nikde jsem nepsal nic o neexistenci statu. Ale i program Svobodnych mluvi o tom, ze zasahy statu maji byt minimalni (coz neni totez, co nulove => opet tvuj extenzivni vyklad). Vetsi mira regulace dle me neznamena kvalitnejsi zivot. Naopak nejaka centralni regulace potlacuje individualismus a samostatne mysleni. A z lidi dela ovce, ktere se snadno vodi za rucicku (... Pink Floyd - The Wall... doporucuji ke shlednuti... a pak se lehce zamysli, pokud to zvladnes)

    Takze odpoved na otazku je zrejma - ne, nechci rusit stat, ale jeho role by mela byt spise vnejsi (obhajoba zajmu navenek v mezinarodnim spolecenstvi), nez vnitrni (umele skrceni obyvatel uvnitr). Muj nazor rozhodne neber jako nazor Svobodnych - ani nejsem clenem strany. Ale rozhodne muj mozek neni levicove-zamereny. Prave ta uvaha o tom, ze vse je potreba regulovat je primarne levicova. Pokud mas sam tenhle pocit, asi by ses mel vydat do auditka k socanum/komunistum ;-)

    JUNIPETRUS: moji ambici neni odpovidat na vsechny tve otazky - taky nevim proc bych to mel delat ;-) Sam take reagujes jen na to, nac sam reagovat chces. Je to tve pravo, ktere ti neupiram, ale nepozaduj po druhych, aby reagovali na kazdy tvuj blabol :-) Co jsem psal neni kritika - jen zhodnoceni soucasneho stavu.

    Se zeleznici jsis nabehnul na vidle ;-) Nejvic kapitalu tu ma statem vlastnena akciovka (a bohuzel do ni diky nejakym historickym kontaktum vidim vic, nec ledacskdo tady). A diky majetkove provazanosti se statem i spouste moznosti, jak bojkotovat vyuziti i tech drah, kde vlastne sami ani provozovat dopravu nechteji jsme ve stavu, kdy stare investice casto nesmyslne chatraji... Mimo jine diky statni politice a soucasne pristupu statniho podniku (poslednich cca 20 let vecne se reorganizujiciho - ergo utopeneho hlavne ve vnitrnich problemech) se tu nakladni doprava po zeleznici defakto zlikvidovala. I zastupci z tech par firem, co v zeleznicni nakladni doprave podnikaji ti u piva povi, jaky je to neskutecny oser - diky statni regulaci (!). Jsme ve stavu, kdy to stat na jedne strane reguluje a omezuje... pritom to provozovat sam uz ani nechce, ale soukromnikovi stanovi podminky horsi, nez kdyby to provozoval... A pak se mimo jine vsichni diveji, ze se radeji zbozi hazi na kamion... a kdyz se to zvrtne, vymysli se, jak se zreguluji ty kamiony. Klasicky pribeh - nejdriv se umele vytvori problem, ktery se umele reguluje.
    O statnich zakazkach ve "verejnem zajmu" nemluve. Doslova na posledni chvili s ohledem na direktivy EU se podepsaly nove smlouvy se statni akciovkou na dalsi par let bez vyberovych rizeni. Jiste velmi "vyhodne". Doufam, ze stejne vyhodne, jako kdyz drahy v '98 vykazovaly naklady, ktere mistni situace znaly clovek vedel, ze nemaji realnou oporu...

    Uprimne - v cem by byl v pripade te drahy problem, kdyby si kazdy postavil - na svem pozemku, sve koleje..? On ten problem je v realu jiny - historicky tu ta sit na vyhrazenych statem vlastnenych pozemcich vybudovana je a stat dnes spise naopak pomaha jeji likvidaci. Ono staci zastavit dopravu a po par mesicich... se tu klidne ukradnou koleje... nebo i cele mosty ;-) Je fuk kdo sedi ve vlade - levice, nebo ta... "pseudo" pravice... protoze i kdyz tam stat dopravu sam provozovat nechtel, tak ty koleje/pozemky pustit nechtel taky...

    Jisteze, kapacita drahy je ve vytizenych smerech ("koridory") omezena. Ale i tam se muzeme dlouze bavit o tom, zda investice do "modernizace" koridoru byla efektivne vynalozena. Mezinarodni tranzit skrz CR je tak kvalitni, ze Nemcum se z Berlina do Vidne casove vyplati nasi zemi zcela objet. Protoze ty nase komicke traniztni "koridory" neumozni vice nez 160km/h ani v rovinkach, kde by to fyzikalne s minimalni investici slo.... O nejakem zvicekolejneni nemluve. Opet, kdosi je papeztejsi nez... zkusenosti ze zahranici. Tam kde by byly realne potreba ctyri koleje mi "nove" dodelavame stezi jen tu treti... co k tomu povis? ;-)

    Argument "jak se zaridi, aby meli vsichni stejny kapital" je zcela mimo misu. To jako cekas, ze vyjdes se ctyrkama na maturitnim vysvedceni a "nekde" dostanes do ruky par milionu, aby ses v zivote predvedl? Zajimalo by me, jaky material hulis... protoze tohle je vazne sila :D Pokladni v supermarketu? Bohuzel mam jinou zpetnou vazbu - v podobe dnesni generace "Z"... bohuzel to mam v rodine stylem, kdy na skole pedagogove reknou o tride "hodny... lini, bez zajmu...". Na stejne skole, kde jsem sam studoval, takze... mam srovnani. Ty svym vystupem pripominas lidi - co cekaji, ze si odsedi par let v lavici ve skole a pak jim bez hnuti prstu potecou desitky tisic do kapsy... za prokastrinaci ;)

    JUNIPETRUS: to je relevantni argument. Nebo chces tvrdit, ze ti neco brani resit problematiku bezdomovcu? Vadeji ti v nocni MHD? Tak prece neco udelej pro to, aby tam nemuseli drepet... ;-) Investuj svuj kapital do zlepseni sveho zivotniho prostredi... nebo jed taxikem, tu moznost volby mas.

    JUNIPETRUS: jisteze nemuzes ocekavat, ze pokud mas maximalne na toho skladnika, tak budes mit na porsaka. V jake iluzi to proboha zijes? :D Jo aha, socialismus (ale to taky nefungovalo, i na blbou skodovku byly poradniky... ). To je to co presne v tomhle poslednim prispevku popisujes. Jenze pak nastupuje taky dalsi aspekt - proc bych ja mel makat na to, aby ty sis zil jak prase v zite a pritom nehnul prstem... pokud nechces makat, fakt nemuzes cekat, ze ti nekdo jiny poridi toho porsaka. To nefungovalo v zadnem rezimu ;-)
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: Jak muze volny trh dosahovat osobnich cilu? Velmi jednoduse. Kdyz neco chces, musis sam zamakat.
    Dnes se makat nemusi? V Sssr se nemakalo?
    Ale az bude volny trh, staci zamakat treba jako skladnik v supermarketu a budu mit vilu a porsaka?
    Kolik staci zamakat? 8h tydne, 20, 40h tydne? po dobu 1roku? nebo 100let?
    A bude si moct kazdy zamakat svobodne podle sve volby?
    Knihovnik knihovnikem, historik historikem, malir malovanim, sklar delanim skla?

    Co kdyz je mym osobnim cilem, ze nechci makat. Co kdyz je mym osobnim cilem klidny a svobodny zivot ve spolecnosti stejne svobodnych lidi?
    Chci se prochazet, kde chci, v lesich, horach, na poli, nechci aby tam prekazali nejake ploty, a nekdo omezoval muj pohyb, protoze tvrdi, ze to jeho pomezek. Kdyz mam hlad chci se najist, a venovat se cinnostem, ktere me bavi.
    Zda se, ze volny trh mi toto nenabazi, prave naopak.
    Zda se, ze volny trh znamena omezeny pristup ke zdrojum, a vlastne ke vsemu.
    Tak jako dnes, jen v mnohem vetsi a sirsi a brutalnejsi mire.
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: Pokud v tramvaji nechces potkavat bezdomovce, nic ti nebrani jim zajistit/zafinancovat teply domov :)
    Takze srandicky?
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: jinak na me otazky si mi neodpovedel.
    Dockal jsem se jen narku a kritiki soucasneho stavu a statu, a ze volny trh by byl lepsi, protoze vse bude levnejsi, protoze se nebudou platit dane, a lidi nebudou umirat na etanol, protoze, vsichni budou podnikat jen poctive, a tak levne, ze si alkohol kazdy bude moc dovolit.
    Ale me zajima realne fungovani sveta, kteremu vladne ten vas vysneny volny trh, treba i bez dnesniho statu.

    Treba ta spravedliva soutez je zajimava.
    Kazdy bude moct zacita podnikat na draze? Kazdy si postavi sve koleje, a kazdy si bude moc poridit sve lokomitivy?
    Jak se to vubec stane a zaridi, ze vsichni budou mit stejny kapital?
    Nebo snad "spravedlive" nekdo bude mit hodne penez, a nekdo zadne, takze bude odkazan realizaci osobnich cilu jako skladnik nebo pokladni v supermarketu?


    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    DANYSEK: Hovori o cene a kvalite coby propojene soustave, pricemz vubec neni resena jejich vyse
    To je pravda, nizke ceny jsem vydedukoval, jelikoz mluvil o konkurency cen a kvality. Konkurence predpokladam spociva, ze si konkuruji prave tim vyssi ceny a kvality.
    Jestlize nezalezi na cene, tak neni potreba konkurence.

    Jinak z tve prispevky mam smiseny pocit. Na jedne strane pises, jako by volny trh znamenal neexistinci statu, at ve forme statniho podnikani, regulaci, dani, a prava.
    Na druhe strane pises, ze trh pomaha efektivnimu utraceni verejnych penez.

    Prima otazka, chces volny trh, znamena to, ze chces zrusit stat?
    Maji na mysli to same i svobodni?
    PAULMUADDIB
    PAULMUADDIB --- ---
    DANYSEK: Tak dik. Uz jsem nad tim chtel po 200+ poslednich prispevcich lamat hul a dve minuty potom se nasel nekdo s rozumnym a vecnym prispevkem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam