• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PAULMUADDIBStrana svobodných občanů 1.56% v parlamentních volbách.
    Než získáte přesvědčení jací Svobodní jsou podle toho, co se píše zde v klubu, podívejte se prosím nejdříve jestli diskutující mají se Svobodnými něco společného zde [ FRONEMA @ Strana svobodných občanů 5.24% v eurovolbách. Gratulujeme ]
    rozbalit záhlaví
    ZEDDICUS
    ZEDDICUS --- ---
    WANTON: pokud vím, tak si ho hezkých pár založilo a zbytek spíše ovládlo stávající státy ať už vojensky, ekonomicky nebo dokonce demokraticky.

    WANTON: jak vyvrací empirie - je nějaký statisticky významný (nad 10milionů lidí) příklad v posledních 50 letech? a proč bohužel pro něj? já to cítím dost podobně - volím napravo svobodné, chci posun k pravicovým hodnotám leč nevěřím že za určitou mezí (jež je aktuálně stejně jen teoretická) by to fungovalo. ale pokud bych se mýlil a ono by to bylo dosažitelné a zároven lepší, byl bych rád že se mýlím a že to funguje.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    WANTON: stredoveka empirie v novoveku? :-) Empirie, ktera se opira o obdobi, kdy prava a svobody siroke vrstvy lidi byly realne potlacovane?
    To neni obhajoba statu v soucasne podobe - ta idealni neni. Ale je to mensi zlo, nez AK opirajici se o empiricke zkusenosti ze stredoveku s vysadami a ochranou prav jen pro vybrane.
    WANTON
    WANTON --- ---
    PUPU: Tento tvůj názor vyvrací empirie. Bohužel pro tebe.
    PUPU
    PUPU --- ---
    PUPU: ...neboli - pokud bychom nekde zkusili zalozit spolecnost dle idealu ancap-u, dle meho nazoru bychom sakra rychle skoncili v pekle na zemi
    PUPU
    PUPU --- ---
    WANTON: presne tak. a muj osobni nazor, ke kteremu jsem mimochodem dospel behem cteni Urzovych clanku na D-F, je prave takovy. teorie ancap-u je v tomhle podobna teorii komunismu. oboji to zni skvele a oboji to nefunguje, jakmile se do toho vlozi skutecni lide, protoze oni se podle tehle teorii proste nechovaji. je fakt, ze komunismus je na tom hur - ten byl usit na miru pro par 'lidi zvlastniho razeni' a nefungoval u vsech ostatnich. ancap by pro vetsinu asi fungoval, ale tak nejak nepocita s lidmi, co jsou hodne vychyleni. lide kupodivu nedelaji jen veci, ktere jsou logicke a pro ne prospesne... existuji charismaticni egomaniaci, sadiste, mesiasove, lide postradajici empatii - a ancap je dle meho nazoru pro tyhle existence idealni.

    cimz rozhodne nechci rict, ze nejaky posun cele spolecnosti smerem k 'pravicovym' hodnotam by byl na skodu nebo ze jem proti tomu - prave naopak. proto sem take chodim a volim ty, ktere volim. rozhodne si ale nemyslim, ze to je jedina cista pravda.
    WANTON
    WANTON --- ---
    ZEDDICUS: Nerozumíš tomu dobře. ten systém by nemohl fungovat, kdyby to fungovalo, jak píšeš. To by si rovnou ti nejbohatší mohli založit stát. ;)
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    ZEDDICUS
    ZEDDICUS --- ---
    WANTON: hele ale toto jsou docela zajímavé otázky o funkci. Jestli tomu dobře rozumím, tak ten bohatší si najal lepší policii co má víc lidí s lepší výzborjí a vyřeže tu druhou a právu bylo učiněno za dost? mám pocit že takto to nějak funguje jako konkurence k státním soudům v mexiku...
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: Za málo.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    WANTON: dekuji za velmi obsahlou odpoved, jiste te jeji psani unavilo :)
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: ::D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    WANTON: Obchodniku byla ale vcelku mensina - a ani jses nemohl svobodne z nevolnika obchodnikem stat...
    Uziti nasili v trestech anarchokapitaliste prilis nerozvadi - napadne to pripomina styl "vono to nejak dopadne", pritom je zrejme ze tam muze dochazet ke kolizim i na urovni rozhodcu/vykonavatelu prava... ktere se diky omezenemu poctu obchodniku (a tedy zakonite mensi potrebnosti soudu/represi obecne) projevit v zaregistrovatelnem meritku za stredoveku vubec nemusely :-) Jenze dnes uz nevolnictvi jaksi nemas... tedy i tech lidi "v systemu" mas o sakra hodne vic.

    Radu praktickych otazek jsi nezodpovedel a ocividne se to snazis zahrat do autu utoky ad hominem... ;) Jenze ja nejsem teoretik, ja jsem praktik. Otazka "a jak to bude fungovat" je jedna z prvnich, kterou si kladu. A samozrejme me napadaji i mozne problemy, ktere ve stredoveku mozna ani nemeli, ale diky soucasne povaze spolecnosti nastanou - pokud by se mavlo kouzelnym proutkem a AK se tu zjevil. Velmi snadno muze nastat situace, kdy na zaklade vlozeneho kapitalu jedne strany a jeho absence ze strany druhe muze dojit k vytvoreni pravniho prostredi potlacujici svobody jednotlivce a na zaklade premisy "vymuzeme si nasilim" muze dojit k neopravnenemu zasahu do svobod jineho jednotlivce (v zasade podobne, jako za totalitnich systemu). Soukromy soud i soukroma policie samozrejme na prijmu budou zainteresovani, takze nejaka spravedlnost velmi snadno muze jit stranou... tedy muze dojit k situacim, kdy prava jednotlivce budou ucelove poskozena.

    Trestnych cinu proti statu v trestnim zakoniku rozhodne nejsou dve tretiny (kdyz jen jeho cca tretina popisuje jen obecny proces trestani, ze zbylych dvou tretin trestu mas ). Navic trestni zakonik vychazi z nadrazenych zakonnych norem, kde je mj. garantovana nedotknutelnost zivota jednotlivce. Coz u AK nejak postradam :)
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: Oni tehdy ano.

    Obchodníci měli svobodu. Na ty se nevolnictví a robota nevztahovala.

    Moderní společnost má problém, protože kromě klasických trestných činů, které byly trestné vždy, jsou zde i nové trestné činy proti státu a ty by tu nebyly. Z trestního zákoníku by zůstala tak třetina trestných činů. Navíc by to nebyly trestné činy per se, ale anglosaské torts.

    Takových předpokladů a informací, které by jsi musel znát, aby se s tebou dalo diskutovat, až mi z toho hlava přechází.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    WANTON: ...s drobnym rozdilem, ze pusobeni gravitace tu nikdo nepopira :) Argument je stale identicky - ve stredoveku tech cilovych subjektu prava a take patologickych jevu nebylo zdaleka tolik, co v novodobe spolecnosti a pres nektere veci vlak nejel - byly proste dane...
    Jednim z nosnych prvku stredoveku je nevolnictvi, kdy nebylo mimo jine jen tak (svobodne) menit misto pobytu, prace byla povinna (robota), stejne tak jako poddanske davky (=dane) :-)
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: Já si to nemusím představovat - vždy, když bylo soukromé soudnictví, tak se nástroje na vymáhání podobali. Už jsi tu měl ten paper (22 stránek, ale o vymahatelnosti je tam tak 10, zbytek je teorie her, která se snaží analyzovat, jaktože to mohlo fungovat tak, jak to fungovalo) ohledně obchodního práva a jeho soudů za středověku, to je nejlépe popsané a tam nešlo jen o spory ze smluv, kde jsou doložky. Není to na jednu dvě věty.

    Ty tvoje argumenty jsou stejné, jako argumenty zastánců ploché Země: Pokud je Země kulatá, jaktože lidé na spodku koule nespadnou...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    WANTON: myslim, zes neodpovedel na zakladni otazku... jak si predstavujes vymahatelnost prava v praxi :)

    Jak me, svobodneho a nicim nesvazaneho cloveka chces prinutit, abych se podridil rozhodnuti nejakeho soukromeho soudu (kdyz prece zadne statni zakony nebudou a kdekdo si bude utvaret ty "sve"), treba v situaci kdy si opatrim u jineho soukromeho soudu zcela protichudny rozsudek - AK predpoklada, ze se strany sporu dohodnou na svem soudci - ale to v praxi urcite narazi ;-) To same by mohlo byt treba i u tech soukromych policie... mohlo by byt zajimave pozorovat vzajemny souboj dvou soukromych policejnich firem na vymahani "podle nich" pravniho stavu :)

    Spolehani treba na ostrakizaci v obchodnich vztazich s argumentem, ze informace se siri dnes snadneji je... vlastne usmevne. Informaci je naopak presprilis, jedinec je zahlcen :) V praxi to samozrejme dokazuji ruzni "smejdi" na trhu, kteri spokojene prezivaji i kdyz s nimi malokdo chce mit neco spolecneho.

    Muzes namitnout, ze v pripade neshody se v krajnim pripade pripousti uziti nasili. Ale to se muze zvrhnout prave v souboj najatych agentur najatych ad vyse.
    WANTON
    WANTON --- ---
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: U těch rozhodčích soudů stojí za to zmínit, že jejich existence není nová. Navíc, vykonatelnost rozhodnutí rozhodčích soudů např. v USA ještě v roce 1920 nebyla zajišťována státem. Stát tyto rozsudky nejen že neuznával, pokud ve smlouvě nebyla doložka a on nebyl účastníkem řízení, ale ani nevykonával. A šlo to.

    Pak u rozhodčích soudů nebyly státní zákony, které by určovaly jejich procesní pravidla.

    Už jsi slyšel o fašistickém typu centrálně řízené ekonomiky, který se liší od komunistické stalinské tím, že oficiálně soukromým vlastníkům zůstává vlastnické právo, ale je to pouze holé vlastnictví, kdy způsob a možnosti výkonu vlastnického práva určuje stát?
    WANTON
    WANTON --- ---
    WANTON: Navíc by odebrání toho soudnictví a tvorby práva z inherentních monopolů státu v praxi moc neznamenalo - školství a zdravotnictví nebo příp. státní povinná nucená charita nejsou monopoly, které stát musí mít, aby byl státem a stejně je dnes de facto má.
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: A já ti tu vklidu dám argument zadarmo do pracek. Zrovna u té tvroby práva a soudnictví sis vybral ekonomické odvětví, které zrovna v minulosti (po většinu historie až do cca roku 1750 - 1800) fungovalo pouze soukromě. Když by jsi argumentoval Jak by svobodný trh zajistil vnitřní a vnější bezpečnost?, tj. policie a armáda, tak by jsi měl jednodušší pozici. Tam se opravdu v historii moc příkladů nevyskytuje a když, tak jejich použitelnost na dnešek je velmi limitované.

    Podstata toho argumentu anarchokapitalistů dnes o soukromém soudnictví a tvorbě práva je ale v tom, že dnes je představa, že stát MUSÍ mít ty tři základní monopoly, jinak to není stát. Kdyby ale etatisté prostě jen upravili svoji definici státu, a dali do definice státu jen územní monopol na bezpečnost (a tedy i oprávnění vybírat daně na tento monopol), tak by argumentace anarchokapitalistů byla mnohem obtížnější.

    A jsem zvědavý, kdy použiješ argument A kdo bude stavět silnice? :D
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: Promiň, ale z hlediska práva meleš nesmysly. Diskuse se nikam nevyvíjí. Získal jsem pocit, že už jsi proti jen roto, že chceš být proti.

    Podívej se na formu demokracie za Athén a na formu, která je dnes, prosím. Základ je stejný, jen je to uzpůsobené dnešní době. Tento postup je totožný se vším, co kdy v minulosti již bylo a co se objevilo znovu později. Ten můj argument je hezky vidět na parním stroji, již Řekové ho znali, základ se neliší od toho parního stroje, který se později ZNOVU objevil v 18. století v Anglii.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    GILHAD: Cimz bych rozvinul analogii - jako se parni lokomotivy postupne vyvyjely, byly jednu dobu vyrazne nejlepsim resenim, pak je predbehly jine formy (aktualne elektricke lokomotivy pohanene parnimi elektrarnami) a mozna se zase vrati v dalsi upravene forme (misto uhli se bude topit reaktorkem), tak nelze a priori vyloucit, ze soukrome soudnictvi a bez statni spolecnost (ci spolecnost s minimalnim vlivem statu) se nevrati v renovovane forme, Jen proto, ze jeden princip jistou dobu fungoval a pak byl nahrazen principy jinymi neznamena, ze se zase nevrati v jinem kabate. (napr. demokracie fungovala v recku a okoli, pak byla nahrazena feudalismem a pak se zase vratila v jinem havu, jen se ted nehazou strepy do amfor, ale papiry do uren ...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam