• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PAULMUADDIBStrana svobodných občanů 1.56% v parlamentních volbách.
    Než získáte přesvědčení jací Svobodní jsou podle toho, co se píše zde v klubu, podívejte se prosím nejdříve jestli diskutující mají se Svobodnými něco společného zde [ FRONEMA @ Strana svobodných občanů 5.24% v eurovolbách. Gratulujeme ]
    rozbalit záhlaví
    COOLER
    COOLER --- ---
    WANTON: a to dokazuje co? :) tak evidentně problém není ve státu (když to v Německu jde), ale někde jinde
    WANTON
    WANTON --- ---
    COOLER: Pořád tu je ale třetinový rozdíl u ceny 1 km nových dálnic oproti Německu, kde je navíc vyšší kvalita. ;)
    COOLER
    COOLER --- ---
    no jestli chcete probírat kvalitu silnic, tak vězte, že neexistuje možnost jak je tu dělat na úrovni Německa jednoduše proto, že za komančů se silnice neopravovaly a vznikl tady ohromný dluh na několik desítek let do předu. ta částka je na tolik astronomická, že to prostě z rozpočtu nelze pokrýt.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    WANTON: vsak ano :) Ja narazel mj. na pohled JUNIPETRUSe ospravedlnujicim dalnicni znamky s tim, ze z neceho ty dalnice je treba platit. On uz jaksi zapomel, ze spotrebni dan vznikla fakticky s identickou argumentaci a pomiji fakt, ze dnes ty "formalne ucelove" vybrane prachy mizi tak trosku i jinde. Jakkoliv mentalne nemam problem s tim, aby existovala nejaka "centralni kasa", kde se z vynosu na lukrativnich mistech podpori rozvoj i na tech mene lukrativnich - realita takhle proste nefunguje. Ono to jsou desitky miliard, ktere zmizi jinde, nez v SFDI, pripadne vhodne jinde...

    Vsak necekej, ze JUNIPETRUS ted vecne zareaguje - zjisti, ze desitky miliard generovane silnicnim provozem (nejen dalnicni znamky, ale i silnicni dan + prave ta spotrebni dan z paliv) mizi uplne jinde nez v silnicich a rychle zklapne :) Protoze nebude moct zduvodnit, proc by penize vybrane z provozu aut nemohly koncit v silnicich ;-)
    WANTON
    WANTON --- ---
    DANYSEK: jj, to by teprve byla vášnivá diskuse, kdyby každá daň měla zákonem stanovené určení, na co ji stát může použít. Pak by se diskutovalo z pohledu anarchokapitalisty mnohem obtížněji než dnes. (I tak by se dalo, ale bylo by to obtížnější. Na druhou stranu by přibyly utilitaristické argumenty, bo by se u spousty věcí dalo zjistit, zda stát neplýtvá.)
    WANTON
    WANTON --- ---
    JUNIPETRUS: Veřejné osvětlení v soukromých rukou, v USA soukromé čtvrtě, kde i silnice jsou soukromé, předpokládám, že si je osvětlují. ;)

    Dobrovolnost nebo nedobrovolnost. To je jako ta diskuse o tom, jestli je to krádež, když hladovějící ukradne chleba. Dobrovolná směna vlastnických práv je prosta násilí. Násilím není "potřeba, nutnost" statku. Pak by násilím bylo každé stanovení ceny prodejcem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JUNIPETRUS: a vis procpak se v minulosti zavadela spotrebni dan z paliv (ktera tvori velkou cast jejich ceny a primo ovlivnuje i zaklad pro DPH)? Aby bylo na silnice a dalnice. Jenze to uz dnes zapomenuto a deje se jen v omezene mire - prakticky je to prokazatelne z rozpoctoveho urceni dani (kde neni stanoveno, kam vybranou dan pouzit). Samotna vyse vyberu se zamlzuje - tak aby nebylo snadne se dobrat k tomu, kolik na dani z paliv se vybere - z toho by jasne vypadlo cislo, kolik ma jit do silnic :-) A nedejboze aby se prislo na to, ze ty prachy mizi ve skutecnosti jinde...
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    WANTON: za dalnici platis, ale jeste muzes platit za silnici z lhoty do lhoty nekde (priklad)
    takže tvrdit, že trh to zajistí hůře než stát
    To jsem netvrdil, co jsem psal, nebylo nejak psano s myslenkou porovnavani trzniho a netrzni reseni
    Mimochodem, kde nejaka firma trzne provozuje verejne osvetleni?

    3. Úroky apod. jsou ale přijaty dobrovolně s podmínkami dobrovolně přijaté půjčky. Daně jsou povinné. V tom je ten hlavní rozdíl.
    Aha takze, ta nedobrovolnost je ten problem.
    Ten letak invokoval se slovem "burden" to jak je sokujici, o kolik diky danim plati vetsi ceny nebo ma mensi platy.
    To jo, dane jsou povinne, o tom se nebudu prit.
    Ale pokud tvrdis ze placeni uroky za uvery je dobrovolne, tak to neni pravda.
    S trochou sarkasmu pak, lze napsat, ze i dane jsou dobrovolne. Nechces-li platit dane, nechod do prace, nekupuj si vyrobky. Nekdo muze rict "Dane jsou přijaty dobrovolně s podmínkami dobrovolně prijate prace(podnikani, zamestatni) nebo kupovani"

    V systemu, kde neni alternativa, kde uver bud je za uroky nebo neni vubec, pak nezbyva nez "dobrovolne" souhlasit.
    Ale jde i jinou vec. Ty si myslis, ze splaceni uroku se tyka jen toho kdo si uver vzal.
    Ne, uroky ve skutecnosti splaci zakaznici, skrze zvysene ceny.
    Pokud developer si vezme pujcku a postavi byty, tak cena je zvysena o uroky.
    Pokud si pak nekde vezme zase uver, a byt si koupi, a ten pronajme, najemne je zvysene o uroky.
    A to neni vsechno, tyto uroky v najemnem stanovuji i (zakladni) cenovou hladinu vsech najmu.
    Neni tohle priklad kurveni trhu? Je to obdobne jako s dotaci, akorat obracene.
    WANTON
    WANTON --- ---
    JUNIPETRUS: S tvým příspěvkem mám spoustu "ale".

    Co mi stojí ke komentáři:

    1. Za dálnice již platíš, dálniční známka. Poté, u mýtného a mýtných bran máme s čím srovnávat - najezdil jsem se dost v Itálii, Francii a ve Španělsku, a mýtné brány tam fungují perfektně.

    2. U těch dalších tebou jmenovaných věcí. Některé nikdy soukromé nebyly, takže tvrdit, že trh to zajistí hůře než stát nejde proti empirii v té které věci konkrétně, ale proti obecné lidské zkušenosti. Vždy, když se něco zprivatizovalo, tak to v dlouhém období přineslo lepší kvalitu a nižší cenu služby nebo výrobku, který předtím monopolně poskytoval jen stát. ;)

    3. Úroky apod. jsou ale přijaty dobrovolně s podmínkami dobrovolně přijaté půjčky. Daně jsou povinné. V tom je ten hlavní rozdíl.
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    Frans Timmerman: Nigel Farage is right “too often” about EU failures
    http://www.europeanguardian.com/...frans-timmerman-nigel-farage-is-right-too-often-about-eu-failures
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    WANTON: mas stejny nazor?
    Ja jsem taky pro nizsi dane, napr, dan z prijmu fyz. osob by se mela zrusit uplne, minimalni nebo zadne dph na zakladni potraviny a leky.
    V podstate se mi libi koncept dobrovolnych dani.
    Je treba si uvedomit, ze dane jsou dnes takove, protoze takovy je dnesni penezni system. V systemu dluhovych penez si musi stat obstaravat penize danemi.

    Na druhou stranu vem to tak, ze nizsi dane muzou taky znamenat, prime placeni za pouzivani silnic, mytna brana na kazde silnici.
    Nebo budes platit x krat vic penez treba za prihlaseni spz. Sluzba preci neco stoji. Nebo budes platit jizdenku v praze 100 misto 32. Poulicni osvetleni bude jen kdyz ho bude chtit provozovat soukromnik atd.
    Cili spoustu veci se jen prenese do primych plateb za kazdou drobnost, coz je nejen otravne, ale v konecnem dusledku prinese i vyssi vydaje jak obcanu tak podnikatelu

    Jinak kritizovat jen dane je kratkozrake.
    Skoda,ze jsem nedas nejaky grafy, typu "skutecne bremeno uroku".
    Dluhove penize a uroky jsou rakovinou ekonomiky
    WANTON
    WANTON --- ---
    Vyšší dívčí u daní, jestli jsem to sem už dával, smažu:


    BONGI
    BONGI --- ---
    DANCHEZ: No jasne, neuspesne a predrazene investice jsou medialne vic propirane a zname, ale pokud to budes vnimat v cele siri, je dost uspesnych investic na urovni kraju a obci a napr. v obnove pamatek se take udelalo dost.
    WANTON
    WANTON --- ---
    COOLER: Co po jméně, co růží jest, i jmenovat se jinak, vonělo by stejně.

    Srovnej si obsah těch jednání. Osoba nabízí službu/výrobek A za cenu B. Když se více osob dohodnou, že nebudou nabízet službu/výrobek za jinou cenu než X, jedná se o kartel.
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    BONGI: kdy naposledy stat uspesne do neceho investoval? :)
    COOLER
    COOLER --- ---
    WANTON:
    srovnej si termíny

    kartel - nezákonná dohoda firem o výši minimální ceny, obvykle poškozující spotřebitele
    odbory a kolektivní vyjednávání jsou zákonem dovolené činnosti hájící práva zaměstnanců

    ať se mi to může líbit sebeméně, prosím neohýbat termíny tak jak se nám to zrovna hodí :)
    BONGI
    BONGI --- ---
    COOLER: Byla to rychla reakce a "uspesnosti" jsem nemel na mysli zadny terminus economicus :D. Proste za uspesnou investici beru takovou, ktera je dokoncena v planu (cas, naklady), ktera efektivne plni svuj puvodni zamer, s kterym se investovalo.
    WANTON
    WANTON --- ---
    "Dlhodobo som sa zaoberal spoločnými prvkami totalitných režimov a ich ideologickej základne a prišiel som – rovnako ako mnohí predo mnou – na spoločný prvok, vlastný všetkým tyraniám. Týmto spoločným prvkom je altruizmus, starosť o iných a snaha pomôcť celej sociálnej skupine. Jedným slovom kolektivizmus. Kolektivizmus nemá nič spoločné s kolektivizáciou, kolektivizmus znamená podriadenie jednotlivca skupine, vyšším záujmom, dobru a sociálnej spravodlivosti. Kolektivizmus sa nezaoberá človekom ako jednotlivcom, ale ako členom nejakej sociálnej skupiny, či už rodiny, triedy alebo národa. Opovrhuje individualizmom, sledovaním vlastného záujmu a egoizmom. Jeho základnými charakteristikami sú pomoc ľuďom v núdzi, snaha zlepšiť životné podmienky celej skupiny a účelové potlačenie vlastného sebectva v prospech veľkej väčšiny. Základným mechanizmom, ktorý kolektivizmus využíva je hlas ľudu – demokracia."

    Nenažranosť a sobectvo kapitalistov
    http://www.epshark.cz/clanky/z_clanek.php?clanek=c201506c05
    WANTON
    WANTON --- ---
    COOLER: Jenom k těm kartelům, jinak by to byl na dlouhé diskuse.

    Kartely jsou jasně a zcela zřetelně vidět u ceny za práci, kde se zaměstnanci kartelově s pomocí odborů dohodnou na stanovení této ceny. Takže je lze vidět i dokázat. ;)
    WANTON
    WANTON --- ---

    COOLER
    COOLER --- ---
    DANCHEZ: to je jednoduché. zmiňuješ 3 věci:
    potřebnost - co lidé opravdu potřebují
    efektivita - tzn. ekonomicky vstup/výstup
    úspěšnost - to jsme se na škole neučili. nevím, co tím má Bongi na mysli

    stát mimo jiné plní funkci zajištění občanské vybavenosti. tzn., že máš silnici tam, kde to není ekonomicky moc výhodné, ale těch 5.000 lidí se má jak dostat domů. Máš fungující autobusové a vlakové linky tam, kde by se komerční dopravce nikdy neuživil. Máš semafory na přechodech, protože tím snižuješ rizika úrazu. Máš školy a školky tam, kde by se ty komerční nikdy neuživily. atd. atd.
    další věc k efektivitě, kterou mi určitě místní budou rozporovat - státní intervence. Tržní subjekty se chovají jako tržní pro dosažení vlastního zisku, ČNB ale hlídá stabilitu ekonomiky. sice může snížit efektivitu komerčních subjektů v ekonomice, dlouhodobě bude ale výsledek výrazně vyšší, než kdyby se tak nedělo.
    no a na ukázku poslední věc. ono se sice předpokládá, že kartelové dohody neexistují. takže ekonomické poučky říkají, že státní zásahy křiví trh. ve skutečnosti ale existují, dokázat nejdou a ono to "křivení trhu" může být ku prospěchu věci třeba k pohlídání trhu, který by byl jinak zničen.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam