WANTON: za stredoveku byly i jine veci - treba robota, nevolnictvi. Ano, takze ta silnice soukroma sice byla, ale to myto ti vybiral nejaky... clovek, co rozhodne svobodny nebyl, omezena byla mj. i svoboda pohybu. Je fajn, jak se ohanis stredovekem - ale ty vidis jen panstvo - vybranou sortu lidi, co videt chces a tou argumentujes. Rozhodne nejde tvrdit, ze clovek vybirajici myto byl na te stredoveke silnici za svou praci nalezite odmenen - a pokud ho prace nebavila, nemohl se svobodne sebrat a jit nekam jinam.
Soudnictvi ve stredoveku bylo, ehm... dost primitivni :) Nejvyssim soudcem byl zpravidla sam panovnik = zadna delba moci, tak jak ji zname dnes. Nevim, jak by se ti libilo, kdyby tve spory rozhodoval nas dnesni "hradni pan"... :D
Me by jen zajimalo, kolik kilometru silnic jsi sam postavil, do kolika kilometru silnic jsi svuj kapital primo vlozil. Moznosti se urcite najit daji ;-) Problem je, ze tam musis hodne investovat a navratnost investice se pocita na desitky let. Coz neni nic pro mnohe neo-podnikatele, kteri ocekavaji navratnost investic max. v jednotkach let a do cehokoliv dlouhodobejsiho se vubec nepusti.
Tahle debata tu uz ostatne
davno byla. Ty jses typicky priklad cloveka, ktery se ohani svobodnym prostredim bez regulaci a omezeni, soukromymi silnicemi atd. - ale jen do chvile, nez by se ti majitele sousednich pozemku rozhodli postavit pod okny dalnici a rozhodl se zpenezit svuj pozemek jinym zpusobem, nez ten ktery by tobe zajistil klidne bydleni... ;-) Pak jdou veskere svobody a prava druhych volne volne nakladat se svym majetkem stranou. Vsadim se, ze bys byl prvni, co by podepisoval petici "dalnici za nasi obci nechceme" - a dozadoval se jeji prelozky co mozna nejdal.