ONDRAP: Prosim, nevychazej ze svych pocitu o mych predstavach. Pokud nevis co si myslim, proste se na to zeptej nez na to budes reagovat.
Cast z toho co pises je pravda. Ale s necim se souhlasit neda.
klasicky souboj snazit se soupere "vymanevrovat" zmizel nekdy uz v roce 37 ve spanelske obcanske valce. - ne. Jasne, je tady zjevnej (a nekolikrat opakovanej) vyvoj od obratnosti k rychlosti. Ale druha svetova valka je plna prikladu ostrych manevrovych souboju.
Stejne tak v pacifiku, mohlo byt chudou utechou Japonskym pilotum, ze sedi v nejobratnejsim eru se suprovou stoupavosti (myslim tim zero), ale to jim bylo prd platne, protoze americani s nimi nikdy nezacli tocit. - no, zacali, nez se naucili to nedelat. A i potom, nez dostali opravdu lepsi letadla, porad jim nezbylo nez manevrovat. Samozrejme, ne tak ze zatahli za knipl a cekali az se pred nima objevi Japonec. Thatch's Weave je typickej priklad dobre vymyslenyho _manevru_, diky (mj) kteremu americani na Wildcatech s horsi obratnosti mohli zacit vitezit nad Japoncich se sice obratnejsima, ale krehkejma Zerama. To neznamena ze tam nebyli dogfighty, to znamena, ze manevrovani v ramci toho dogfightu bylo neco jineho nez primitivni utazena zatacka.
Dalsi konflikty, Korea, Vietnam (proboha! ten je prece plnej uplne epickejch _dogfightu_, kdyz uz nic jinyho tak Cunningham vs. Toon), Indie vs. Pakistan, Arabsko-Izraelsky valky...
Ano. Mas pravdu v tom ze chytrej pilot vyuzije kazdou sanci aby soupere zabil z co nejvetsi vzdalenosti, s co nejvetsim momentem prekvapeni a co nejspolehliveji, je pravda ze postupem casu k tomu technologie dava cim dal tim vic prostredku. Ale vzdycky nastavali situace, ze se to proste na dalku nepovedlo: ze o nepriteli nevedeli, ze o nem vedeli ale nemeli BVR zbrane, ze si jich nepritel vsiml a tak dale. A jakmile se souperi dostanou na dohled, vedi o sobe a zacnou proti sobe manevrovat, dostanes dogfight. Mozna v budoucnu nebude tak castej jako driv, ale jak jsem
psal, porad existuje spousta situaci kde proste pilotum nic jineho nezbude.