RUDOLF: Inu to nevím :) Vzhledem k tomu, jak moc se různí to, zač vzdělání všichni považujeme, respekive v jakém poměru máme kdo složeny věci jako
"vzdělání jako přiřozený životní cíl",
"vzdělání jako cesta k moudrosti",
"vzdělání jako sociální status",
"vzdělání jako vášeň",
"vzdělání jako prostředek pro uplatnění" ,
"vzdělání jako prostředek ke snížení sociálních rozdílů"
každý to máme poskládané poněkud jinak, každý tedy máme postaven "respekt" ke vzdělání na něčem jiném a jinak silný.
Z pohledu státu je vzdělání opravdu nejblíže utilitárnímu způsobu jak skrze vzdělané občany dosíci stabilní a bohaté společnosti - a je tam pramálo úcty a respektu, neb je to jen jakýsi autonomní systém, od kterého čekáme, že se skrze uplatnění vzdělaných občasnů zaplatí (ať již na poli finančním. informačním či statusovém) a poslouží k stabilitě společnosti.