• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    TALVI: dělníci v jeho firmě samozřejmě tento výdobytek využívají. Tím, že jejich nadřízeným je vdzělaný (pravděpodobně) člověk, který svým (vzdělaným) vedením zefektivňuje jejich práci (a využívá poznatků vzdělanosti, ke kterým lidstvo až do dneška došlo). Stejně tak využívají např. výdobytků vizuální komunikace – ono i „blbé“ písmo na SPZce, konstruované se specifickým ohledem na snadnou čitelnost i ve zhoršených podmínkách viditelnosti, musel někdo navrhnout a vložit do něj veškeré znalosti, vědomosti a zkušenosti své, ale i (možná spíše) znalosti, vědomosti a zkušenosti svých předchůdců, od féničanů přes Řeky, Římany, mnichy v Irsku s jejich polounciálou, atd. atd. až třeba k Bauhausu a moderním poznatkům optiky – to vše bylo nutné k tomu, abys snadno přečetl SPZku, když tě někdo drcne na přechodu a ujede. A to pochopitelně nelze ekonomicky zjednodušit jen do toho, že dotyčný písmotvůrce dostal za návrh písma nějaký honorář. Prostě vzdělanost je něco, co má pro společnost mnohem hlubší význam než jen krátkodobý ekonomický ve smyslu „má dáti–dal“. :)
    TALVI
    TALVI --- ---
    HOOLIGAN: Promiň, ale nemyslím si, že "vysoké školství jako výdobytek civilizace" "rovnoprávně využívají" všichni. Já ano, Ty asi taky ano, nejspíš většina, kteří v tomto klubu diskutují taky ano. Ale můj nevlastní otec ne, dělníci v jeho firmě ne, moje nevlastní sestra ne...

    Jinak s Tebou souhlasím v tom, že nikdo nemá právo nikoho omezovat v tom, kam chce jít studovat (což mi ale nepřijde jako argument proti školnému), zároveň ale nechápu, jak je otázka "a proč jsi šel studovat X místo Y?" nabouráváním osobních svobod... Mohl bys mi to, prosím, vysvětlit?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    RUDOLF: To je asi otázka na nějakou konkrétní situaci.
    Já jsem odpovídal na dotaz, v čem mi pomůže školné co se týče "páky studenta na školu" -- a tento příklad je myslím dostatečně konkrétní, realistický a funkční. Nehodlám tvrdit, že je nutné jej vždy použít.
    IKARIE
    IKARIE --- ---
    (my mame na katedre profesora, ktery svym titulem zastituje akreditaci (a je to obornik jak prase, o tom zadna). ale huli jak fabrika kubansky doutniky, neustale. jsme maly obor, takze vyuka casto probiha v jeho pracovne, 5,6 lidi. nepomahaly asi stiznosti tehotnych studentek, nic. na nej je kazdy kratky uz asi 20 let/
    RUDOLF: )
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GREATDRAKE: ehm.. to se nestačí na dotyčného stěžovat u vyšší instance?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    SPEEDY:

    Chápu, že v českých zemích se to (zatím) moc nenosí, ale v okamžiku, kdy studiu věnuji krom času i peníze dostávám velmi hmatatelnou věc, kterou po škole mohu požadovat zpět, pokud neplní co slíbila (i třeba formou žaloby). Peníze jsou v tomto daleko větší motivátor než "utracený čas".
    Nevidím nic nevhodného na požadavku na snížení školného poté, co se (opakovaně) nedostaví někam vyučující, přijde ožralej apod.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    SPEEDY: zaznelo tu napr. neco o tom, ze v pripade nespokojenosti se sebere a pujde jinam, tzn. bude v zajmu fakulty, aby s kvalitou vyuky etc. spokojen byl...
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    CYBER_GEORGE: Ja vim, ze to je jeden z argumentu pro zavedeni skolneho. Jen by me zajimalo, jak konkretne muze student-zakaznik na skolu tlacit.
    HANOCRI
    HANOCRI --- ---
    znova link: [ Demonstrace proti školnému na veřejných VŠ! / ostatniother / 27.6.2010 / CR - Praha - Praha, náměstí Jana Palacha ] Pokud se Vám nechce, což by bylo pochopitelné, tak bych se rád časem připojím k debatě sem, ale bohužel jsem zjistil, že existuje až nyní.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    SPEEDY: nu problem je, ze rada stoupencu zavedeni skolneho to vnima prave tak jak jsi napsal (vetsi paka), ostatne staci si procist nektere starsi prispevky...
    HANOCRI
    HANOCRI --- ---
    Kdyby se Vám někomu chtělo zapojit se do debaty na stejné téma pod pozvánkou na demonstraci proti školnému jste vítáni. Bohužel teď nemám čas od začátku sledovat debatu co probíhá tady.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    HOOLIGAN: Tak skolne system prirozenych autorit na VS neneboura. Argument, ze placenim skolneho se student stava zakaznikem a ma tak na skolu nejakou paku, mi pripadne dost usmevny. Nevim, jak si to kdo predstavuje, ale z me zkusenosti tomu tak vubec neni, naopak skolne dava skole jeste vetsi moc nad studentem.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    HOOLIGAN: Ano, to je konzistentní názor, s tím se mohu nějak popasovat. Ať již s ním souhlasím, či nikoli. Děkuji.
    HOOLIGAN
    HOOLIGAN --- ---
    GREATDRAKE: Je to zjednoduseni jen do urcite miry:

    kazdy druhy pisatel z rad zastancu zavedeni skolneho se tu dostal svymi dotazy na oponenty na osobni, dost kritickou uroven "a proc jsi sel studuvat X misto Y"?, "pokud ses tak vyblal (v jejich ocich neracionalne) tak proc ti to mam platit?", "ten nedo onen obor povazuji za prebytecny, protoze bych ho nestudoval, potazmo muze byt zruseny" a td.

    Toto mi prijde uz jako naproste nabouravani osobnich svobod a volneho rozhoodvani.

    Muj nazor je:

    Skolsti, stejne jako zdravotnictvi a bezpecnost (vnitrni a vnejsi), patri k zakladnim verejnym sluzbam! Jsou poskytovany vsem bez rozdilu socialniho stavu, barvy kuze ci vyznani. Tohle jsme si vydobily jako civilizovana demokraticka humanni spolecnost. Kazdy ma pravo jit studovat co chce a naopak nikdo nema pravo ho v jeho svobodne volbe jakkoli omezovat.

    A ano, tyto civilizacni vydobyteky platime my vsichni a my vchichni je rovnopravne vyuzivame.

    Pokud dnes nekdo i pres to z nejakych duvodu na VS nejde, tak zavedenim skolneho mu k tomu rozhodne nepomuzeme


    Navic mi prijde vztah "student = platici zakaznik" jako nabouravani systemu prirozenych autorit na VS.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    RAGNAROK: Jeste jsem neslysel o skole, kterou by prumerne inteligentni clovek s trochou snahy nezvladl. Jestli ma byt skolne sitem, kterym neprojdou lide, kteri nemaji o studium zajem, jen chteji studentske vyhody, tak si myslim, ze to je nefer vuci lidem, kteri to mysli se studiem vazne.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    RAGNAROK: Prosím, zkus být poněkud přínosnější, nežli jsou takovéto nic neřešící osamocené výkřiky.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    SPEEDY: Velmi zajímavé, děkuji.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    V Anglii funguje sytsem tak, ze bakalarske studium je regulovane a skola muze chtit momentalne maximale £3 225 a da se na nej a dalsi vydaje pujcit od statu. Za magisterske studium muze skola chtit kolik chce a pujcky se nekonaji.

    Vyzkousel jsem si oba systemy a dosel jsem k nazoru, ze pokud bude skolne odlozene, tak to moc rozhodovani o VS neovlivni. Alespon u me ne a co jsem tak vypozoroval, tak u vetsiny Anglicanu taky ne. Nejspis proto, ze pred nastupem je odlozene skolne neco abstraktniho, co se bude resit az dlouho po skole, az se bude vydelavat, pripadne nebude resit vubec, pokud se vydelavat nebude. Rovnez se neukazalo, ze by se zvysil podil absolventu na ukor odpadliku, nebo ze by se zvysila kvalita. Kdyz pak ovsem prijde konecne vyuctovani, nova vlada navic oznami, ze se podminky pujcky a jejiho splaceni zmeni retroaktivne a hned na prvni strance zadosti o hypoteku je kolonka studentska pujcka, tak tepre pak covek pochopi, co to znamena dluzit.

    Pokud bude skolne vyzadovano predem, tak to ovlivni pomerne dost. Za prve clovek muze jit pouze tam, kde si to muze dovolit, a za druhe pujde tam, kde se mu to vrati, pokud teda neni tak bohaty, ze mu to je jedno, nebo tak nadany, ze to za nej nekdo zaplati. Z toho plyne, ze 50% magistru v Anglii jsou cizinci, na mem oboru (ktery je mimochodem jeden z nejlevnejsich, "pouze" £3 500 rocne) dokonce 95%. Za ty to vetsinou plati jejich vlada nebo nejake soukrome konsorcium a tato stipendia pokryvaji i zivotni naklady, takze jsou ve vysi nejakych £15 000 az £25 000 rocne. Toto uzce souvisi s motivaci, protoze pokud student skolu radne neukonci v terminu, musi tyto penize vratit, takze neni divu, ze uspesnost je nejakych 99% a to i presto, ze terminy zkousek vsech predmetu za cely rok jsou pevne dane, probehnou ve dvou tydnech a musi se udelat na prvni pokus. To 1% tvori vetsinou clovek, ktery si to zaplatil sam. Takze si myslim, ze pokud chce neko v Cechach zvysit motivaci studentu, tak misto zavadeni plosneho skolneho, stacilo by chtit po odpadlicich zaplatit veskere naklady na jeho studia vcetne zdravotniho pojisteni.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    HOOLIGAN: To je, při vší úctě, enormně zjednodušený pohled na situaci, který navíc předjímá dosti negativní osobnostní stránky aktérů diskuze - a k tomu není sebemenší důvod.
    HOOLIGAN
    HOOLIGAN --- ---
    Fakt se nemuzu ubranit dojmu po precteni cca 200 pristevku, ze naprosta vetsina tech co jsou "pro" zavadeni skolneho, skolne jiz (z ruznych duvodu) plati nebo platili. Takze se mi to zacina jevit jako otevrena skodolibost "proc ty neplatis, kdyz ja jo?"
    VFISA
    VFISA --- ---
    GREATDRAKE: Bohuzel nemam prakticke zkusenosti s VSE a myslim, ze u tohoto oboru je to presne hlavni dilema: jit na vse, mit skolu s lepsim jmenem, ale nepoznat tolik lidi (do budoucna dulezite), nemit takovou prilezitost studovat v zahranici a mit velkou pravdepodobnost toho, ze cloveka vylijou. Navic CVUT se ted otevrelo 21. stoleti a ta manazerska informatika je super vec. Kdybych ted vysel ss, sel bych tam a klidne i tech 10k platil..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam