• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    JELENA
    JELENA --- ---
    SPEEDY: psal jsi, že doktorandi přejí bakalářům a magistrům, aby platili. Vyvádím tě z omylu. Toť vše. Btw, současný systém zatěžuje plošně generace všech lidí - protože všichni, včetně těch, kteří studovat nikdy nebudou, odvádějí od svého nástupu do zaměstnání (třeba hned po učňáku) část svých daní mj. na vysoké školství, které v současnosti využívá jen menšina lidí. To je v pořádku? Dobrovolné dary, hmm... (to by jistě vyřešilo problémy kvality vzdělávání, motivace studentů atd.)

    DUNAR_: Ale jistě. Proto říkám víc peněz do grantů a stipendií; a peníze ze školného právě na toto (vůbec by bylo pěkný, kdyby větší část školného šla do grantů a stipendií pro to, co se snaží. A udělala bych stípko pro všechny od nějakého průměru - aby všichni, co se dokopou k pořádnému studiu, dostali své školné zpět) - kdo se snaží, ať má peníze. Protože právě tohle se státu vrátí v té opravdu kvalifikované pracovní síle.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    SPEEDY: na to neni vule. co Cech to konzument, takze vymreme jako upadkova vetev lidstva.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    JELENA: Mi je celkem jedno, kolik studujes skol na jake urovni a jestli za to platis nebo ne. Ja na zavedenii skolneho nevidim nic, ceho by se nedalo dosahnout jinymi zpusoby bez toho, aby financne zatizilo plosne cele generace mladych lidi. Argumentu jsem v jinem klubu uvedl jiz dost, nechce se mi je opakovat a ani na to ted nemam cas, ale jak bych navysil financovani skol ja:

    Treba by absolventi mohli sve materske skole davat dobrovolne dary, ktere by si pak odpesali z dane z prijmu. Nebo by firmy mohli sponzorovat skoly a tyto penize si opet odepsat z dani. Nebo by stat mohl dat kazdemu zamestnanci moznost si vybrat, do ktereho sektoru mala cast (treba 10%) jeho dane z prijmu pujde - vysoke skoly, ekologie nebo treba klidne i socialni davky. Moznosti existuje spousta, jen by musela existovat vule prosadit nejake opravove reformy.
    JELENA
    JELENA --- ---
    DUNAR_: zase nebudu moct pracovat v hodiny, v jaké se mi dělá dobře, nebudu moct dělat výzkum, jaký si sama vymyslím (a můžu mít pocit, že to, co dělám, nějaký smysl), nebudu moc jezdit na konference, nedostanu po pár letech dřiny titul... to je holt něco za něco. Pár let jsem normálně pracovala a upřímně budu stokrát radši dřít za nejistých pár šupů na VŠ, než bych se vrátila do normálního procesu... (a i tady jsou metody, jak si ten plat zajistit).
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    JELENA: jenže to je postaveno na systému KDYŽ! ... když by si stejný čas vynaložila na práci v nějaké firmě, tak VÍŠ, že dostaneš takový a makový plat.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    SPEEDY: a jak jinak, nez platem chces kvalitni doktorandy na VS udrzet? v CR uz neplati, ze bys po PhD ci Mgr vyrazne vyssi sance na ziskani prace nez po bc.
    souhlasim, to by melo byt financovano oddelene, ale s urcitym kontrolnim mechanismem. napr. spousta soukromych VS nevykazuje temer zadne vedecke vysledky a bere stejne penize na studenta jako statni VS, nekdy si za to berou navic i skolne, to je absurdita.
    JELENA
    JELENA --- ---
    DUNAR_: Ne, já tu teď sedím a makám, protože chci, protože mne to baví, protože mi náš výzkum připadá zajímavej a protože když to neudělám, tak to nebude (a já chci aby to bylo). A za to, že k tomu takhle přistupuju, taky když se objeví peníze, dostanu svůj podíl - abych nemusela místo práce ve škole prodávat karbanátky. Přijde mi to naprosto spravedlivý a podobnej přístup by mi vyhovoval obecně - otázkou je, jak toho dosáhnout. Podle mne školným, které půjde katedrám, které lákají studenty, aby je tyto přerozdělily studentům, kteří něco dělají. (a vím, že takhle triviální to nebude, ale to školné mi přijde jako první krok správným směrem; co se stane pak... uvidíme.) Jako správný směr by mi naopak nepřišlo vzít školné a rozházet ho paušálně mezi ty, kteří dneska mají málo - bez ohledu na to, co za to odvádějí a odvedou. To je školné na nic (rozhází se zbytečně). V takovém případě bych byla proti.


    SPEEDY: Jestli tě to uklidní, tak od října nastupuju ještě na jednu školu - do bakalářského studia. Pokud se školné schválí a pokud se nenechám vykopnout, minimálně do navazujícího mne potom čeká. Nechci od nikoho nic, co bych nebyla ochotná zaplatit sama.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    DUNAR_: Ja jsem proti placeni skolneho obecne, jen mi prijde usmevne, ze doktorandi by chteli po bakalarich a magistrech platit skolne a sami ne. Samozrejme chapu, ze v CR je jiny system i na tom doktorandskem studiu. Dulezite je hlavne oddelit vyuku od vyzkumu. To jsou dve veci, ktere spolu sice uzce souvisi, ale mely by byt financovany nezavisle na sobe.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    SPEEDY: ja nejsem v zasade proti britskemu systemu, ale vychazi z jine tradice a potreboval nejaky cas k tomu, aby se to vyvinulo. dulezite je reformovat financovani vedy tak, abychom tu vedu jako takovou neposkodili.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    JELENA: to platí jak kde, já tomu moc nevěřím. spis je to takova hezka fraze na uklidneni vlastnich pochybnosti.
    nejde o kvalitu výzkumu, ale o body do RIV...
    menici se pozadavky zhora maj ten hnusnej dusledek, ze moc nedochazi ke zvyseni vlastni efektivity a kvality prace, ale k vetsimu odirani tech nize. proto mame mnoho doktorandu, proto klesa kvalita vyuky, atd. proto tam ted sedis a makas.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    DUNAR_: Treba v Anglii bys zaplatil klidne az £20 tisic rocne. Jedina sance, jak se tomu vyhnout a jeste ziskat nejake penize na zivot, je podilet se na vyzkumu, ktery financuje jedna z grantovych agentur v Britanii, ktera za tebe zacaluje skolne a da £15 000 na zivot. Samozrejme si u toho muzes vydelavat bokem i primo na skole (ucit, opravovat testy, hlidat u zkousek...).
    JELENA
    JELENA --- ---
    DUNAR_: já to beru tak, že tady to taky můžeš dostat - když vymejšlíš dostatečně dobrej výzkum a dostatečně dobře žebráš (tj. píšeš granty)... (samozřejmě že to není ideální, ale nenapadá mne, jak to dělat líp. A fakt nevím, co bychom si tu počali s polovinou doktorandů, nezvládáme ani takhle - momentálně sedím ve škole a dodělávám něco, co má být ráno hotové. A to ten doktorand ani nejsem.)
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    JELENA: treba v nemecku bys jako PhD dostala za stejnou praci, co delas tady, treba 1500 E / mesic...
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    JELENA: doktorandu by se mela vzit polovina a platit jim dvojnasobek. neni to ale realne, protoze na VS jsou dost casto manazersky nekompetentni, takze potrebujou tu levnou pracovni silu, aby to, co neumi lepe zorganizovat, odedrela.

    SPEEDY: doktorand ma mit normalni plat. kdyz dostane grant nebo uci, tak se te skole vyplati.
    JELENA
    JELENA --- ---
    SPEEDY: měli by se podílet všichni doktorandi = všichni by měli dostat zaplaceno (byť imho ne 15000). Pokud by platili školné, peníze by se jenom přesouvaly tam a zase zpátky - není lepší jim nechat současný mizerný plat a na oplátku nechtít peníze od nich? Nevím, jak je to nastaveno v zahraničí; u nás musí student na řadě škol povinně odučit nějaká cvičení a těžko po něm můžeš chtít, aby si platil za možnost pracovat. Pokud by magisterští a bakalářští studenti také ve škole zároveň povinně pracovali, imho by bylo nevhodné chtít školné i od nich - svou investici by si odpracovali.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    FLIXONASE: haha, mam podobne zkusenosti, takže mohu pouze inteligentne prohlasit, ze to je na hovno a nelepsi se to.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    JELENA: Doktorand je stale student, jestli se podili na vyuce, ma za to dostat zaplaceno, jestli se podili na vyzkumu, ma mit podil z grantu. Ale jako student stale vyuziva sluzeb skoly. V zemich, kde se plati skolne, se plati skolne i za doktorandske studium zcela bezne.
    JELENA
    JELENA --- ---
    SPEEDY: doktorand se už podílí na chodu školy (vede praktika, bakalářky, pracuje ve výzkumu). Tam už školné není na místě - naopak, je to levná pracovní síla :)
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    FLIXONASE: Jsi i pro skolne pro doktorandy?
    JELENA
    JELENA --- ---
    FLIXONASE: To teda nevím, kdo by třeba u nás vedl bakalářky. Mně ji vedl profesor a jsem tomu ráda. Pokud chce, proč ne. Btw. já jsem si napsala grant a přiklepli mi ho s 60.000 na rok jenom na můj plat. Jde to... A články, no, my bojujeme s mezioborovostí našeho výzkumu, ale stejně čas od času něco někam procpem - já jsem teprve ve čtvrťáku, ale už bych měla mít jednu publikaci společnou s mým školitelem na cestě a na dalších dvou se pracuje s dalšími kolegy... asi to taky občas chce trochu sebezapření a práci na něčem jiném, než je primárně mojí oblastí. Já letos psala žádost o GAČR na svého šéfa a kolegovi jsem ji celou překládala - takže když aspoň nějakou dostaneme, budu na výplatní pásce. Taky bych si mohla říct, že to není moje práce, a dělat jenom na svém výzkumu, ale pak nemůžu fňukat, že nemám peníze... Mně se tohle vůbec tak nějak nelíbí - přece pokud se seženou grantové peníze pro laborku, tak není problém, aby šéf přerozděloval peníze i podle toho, kolik práce mu díky snaze doktorandů ubylo s bakalářkami. Ale nařizovat to shora? Proboha proč?

    Osobně bych byla velmi nakloněná tomu, aby se zvýšil příliv peněz právě do těch grantů atd. - aby lidi, co skutečně dělají rozumný výzkum, mohli být slušně zaplaceni (a aby si šéfové laborek mohli držet své výzkumné doktorandské týmy). To by mělo jít ze školného a jistě by to velmi zlepšilo situaci. Ale defaultně to rozhazovat doktorandům ani náhodou (a to se na doktorandský sama chystám za rok nastoupit).


    GREATDRAKE: Promiň, už jsem to měla rozepsané, když jsem si všimla tvého příspěvku, tak to ještě odešlu (protože si myslím, že to s tématem přeci jenom souvisí), ale dál už mlčím :)
    FLIXONASE
    FLIXONASE --- ---
    GREATDRAKE: Chci tím vyjádřit pouze to, že jsem pro školné, které nebude nahrazovat peníze od státu, ale bude doplňovat tyto prostředky a zároveň půjdou tyto prostředky do rozvoje lidských zdrojů a podporu studentů - stipendia (pokud nemáš peníze, tak buď makej a nebo se dobře uč) a snížení poměru pedagog:student.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    FLIXONASE:
    JELENA:

    je to sice dozajista zajímavé téma, ale z hlediska školného na VŠ poněkud okrajové.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam