NIZBORSKY: osobně chápu vzdělání jako získání schopnosti metodicky a kriticky myslet + nějaké základní penzum znalostí, bez nichž to nejde a v kvalifikaci se asi shodneme. nakolik je nelze od sebe obě oddělit, placenou služby vidím pouze v kvalifikaci. na nezávislém vzdělání svých občanů by měl mít stát stejný zájem, stejně jako na nezávislém soudnictví.
ad akademické svobody: těch je pouze pět afaik i) svoboda badatelská, ii) svoboda studia a výuky, iii) svobodné šíření informací, iv) rovnost podmínek při grantové soutěži a v) samospráva. pokud tomu dobře rozumím, zpochybňujete tu poslední. ale jak lze zajistit ty první tři (eventuálně čtyři), když pátou delegujeme? v okamžiku, kdy jsem sám sobě manažerem i vykonavatelem svého manažerského záměru, kdo další mi do toho má co "kecat"? není to, že se stanu vysokoškolským pedagogem svěření mi důvěry a zodpovědnosti a tím pádem i zacházení se státem delegovanými penězi? chápu pak nutnost kontroly výstupů a aplikace oné zodpovědnosti, ale to je tak vše.
a skutečně, v okamžiku, kdy školné ze zákona bude motivovat jak studenta studovat, tak i školu nebrat každou trubku jen kvůli zaplácání děr v rozpočtu, beru to. nerad bych ale opakoval situaci v USA, kde se pěkně roztočila spirála zvyšujícího se školného a zvyšujících se dluhů studentů, nerad bych skončil českým tunelem, kde školné bude to jediné, co škola dostane v rámci "úspor", a budeme dál vesele plýtvat na veřejných zakázkách. a to nejde třeba bez institutu stipendia, o kterém především legislativa cudně mlčí a žádné zákonné podmínky nevytváří.
a kontrola výstupů ano, všemi deseti, ale žádný kafemlejnek, který ulehčuje práci úředníkům a nic jiného nepřináší než další systém formálních kritérií, která se dají formálně splnit, aniž to cokoliv řekne o kvalitě.