A kdyz uz jsme u toho (jo, to zrcatko je tam mimo jine na odrazeni prasatek do oci treba pilotum zachranarskeho vrtulniku, rika se tomu nouzova signalizace, a fakt to chces delat, ne vzdycky povolavaji/me psovody). Jo a kdyz uz jsme u toho, je super si zkusit, jestli pripadnou lupou na buzole nahodou nejde rozdelat ohen, kdyz jo, mas o bonus vic. Samo to ma jiste nedostatky jako napriklad... hmm, ze by treba nesvitilo Slunce? (A proto nekteri z nas nosi vsecko cervene a pak musi o to vic utikat pred hlidaci v ne-az-tak-opustenejch stavenich, zas se pak lip vysvetluje, ze nejsi terorista ani zlodej.
A kdyz uz jsme u tech historek: proc ma punkacsko/nackovska letecka bunda typu bomber jacket oranzovou podsivku (dnes uz ne vetsina)? Co tak treba nouzova signalizace? Jo jo, a proto ma z druhe strany bunda stejne kapsy jako z rubu... dluzno podotknout, ze bundy jsou to dost na picu a kapsy tenhle obraz jen dotvari, nicmene poulicni rabijati je nosili ne jako modni vystrelek, ale proto, ze se dobre kradly v kramech ve vojenskem vyprodeji...
No nic, to jsem puvodne nechtel:
2. Navigace buzolou
Buzola se od kompasu liší tím, že je navíc rozšířena o úhloměr. Tím je možno udávat azimut. Turistické buzoly jsou obvykle vybaveny různými měřítky, lupou atd. Opět každý zná a nemá smysl zabíhat do podrobností. Buzola se s výhodou používá spolu s mapou.
Při použití buzoly s mapou se postupuje následujícím způsobem:
0. Pokud to buzola umožňuje, nastavíme magnetickou deklinaci, která nám musí být předem známá.
1. Horní okraj mapy se nastaví tak, aby směřoval na sever (pokud možno zeměpisný). Od této chvíle se s mapou nesmí otáčet.
2. Okraj buzoly je přiložen tak, aby přímkou spojoval současnou pozici s příštím záchytným bodem. (Pozn. záchytné body volíme podle terénu – tzn. pokud je na naší trase překážka např. řeka, bude záchytným bodem most a ne objekt na druhé straně řeky. – Každý chápe proč.)
3. Otočným „kotoučem“ (kompasem) se otáčí tak, aby sever „kotouče“ byl ve shodě se severem mapy. Jako pomůcka slouží proužky na otočné části, které musí být rovnoběžné s poledníky na mapě (na mapě s malým měřítkem jsou rovnoběžné – záleží samozřejmě na způsobu projekce, ale to už je další level). Toto nastavení zůstává až do další změny směru pochodu.
4. Mapu můžeme dále schovat a postupovat podle šipky na buzole, která nám ukáže směr pochodu vždy, když souhlasí sever střelky s nastaveným severem otočného kotouče.
pouziti-buzoly
Obr. 2 Použití buzoly
Tento způsob navigace je možné nalézt v různých příručkách v různých drobných obměnách. Princip je ale vždy stejný a naprostá většina čtenářů ho jistě zná. Dále existují metody obcházení překážek, ale s trochou selského rozumu si každý vytvoří nějakou metodu sám.
Nicmene clanek bych doporucil precist cely (a pak i nejaky poradny, kde se neopakuje tak casto “tohle by pochopil i prumerne inteligentni kokrspanel”).
Ono ne vzdycky cloveka treba nezajima deklinace, a pak prichazi nouzova signalizace (jinak az to nedej boze budete potrebovat, zkuste se treba oznacit zkrizenejma veslama, zkrizenejma lyzema, hromadou koure, zrcatkem, mavanim, oranzovou podsivkou, nebo treba jen kdyz ceka nekdo doma na sanitku, vybehnete nekdo ven a ukazte zdravotnikum, kam maji jet... kdo vas ma furt s tou buzolou hledat. Diky! )
Základy navigace I | Bushcraft.cz
http://bushcraft.cz/nutne-k-preziti/orientace/zaklady-navigace-i/