• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SUN_VU_KUNGSvatostánek Opičího krále - tvorba nejrůznějšího druhu - SUN VU KUNG at work
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    MEJLA77: Problém je v tom, že například spisovatelé jsou placeni procenty z výtěžku prodeje, takže pokud si knihu pár lidí koupí a ostatní nelegálně stáhnou, spisovatel nedostane nic a nakladatel prodělá, takže už příště do podobného experimentu nepůjde.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Tohle je taky perla: "Dá-li však autor souhlas k digitalizaci svého díla, vstupuje na trh myšlenek a nápadů, v němž se sdílení odehrává s jiným poločasem rozpadu a podle jiných pravidel a musí se s tím smířit. Není důvod, aby privilegovaná skupina lidí měla právo chránit si své myšlenky autorskými právy a jiní ne. I myšlenka toho nejposlednějšího člověka by totiž také měla být chráněna. A pokud nějaký režisér, textař či spisovatel použije jedinou větu, která již byla někdy v historii použita, měl by k tomu mít souhlas autora a měl by za to zaplatit. Pokud sochař nebo malíř použije křivku, která není původní, měl by k tomu mít souhlas toho, kdo ji použil jako první. Pokud se režisérovi ve filmu objeví budova, auto, oblečení či jakýkoli předmět, měl by platit autorská práva."

    já to nemůžu číst, ten člověk je tak neuvěřitelný demagog a populista, že se mi z toho chce zvracet :) Poločas rozpadu na internetu - takže hodnotu díla nám nově určuje to, jak dlouho se o díle na internetu laici baví? Tak to jsme to dopracovali :) Když mluvím o díle, tak myslím něco, co má prokazatelnou hodnotu, ale pán taková díla hodil klidně k jednorožcům a výblitkům puberťaček na blozích :) Vůbec žene věci do nesmyslného absurdna, jako je to s tou křivkou. Taky asi nikdy neslyšel o dílech volných, kterými je i řada jednotlivých prvků. A za použití aut, nebo obecně výrobků ve filmu, reklamě nebo PC hrách se samozřejmě platí licence, to je přece známá věc, protože to jsou KOMERČNÍ záležitosti, které přinášejí zisk někomu dalšímu a tak je fér se podělit s jednotlivými "subdodavateli". Navíc asi nikdy neviděl hollywoodský film, kde si firmy a značky svoji přítomnost dokonce platí (světe div se, taková nemorálnost!) Když nějaký fotograf vyfotí omlácenou fordku ve večerním světle u prašné dálnice kdesi na americkém západě, fotku vystaví na výstavě, případně pak prodá soukromému sběrateli, tak ho Ford určitě nebude žalovat za porušení autorských práv, jak se to tenhle demagog od svobodných snaží hysterizovat... Ale nadávat proti copyrightu je přeci v poslední době tak IN, co kdyby nám to přineslo nějaké to procentíčko v předvolebním období... hm...
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    SUN_VU_KUNG: je prostě velký rozdíl mezi tím něco sdílet a něco užívat, a mezi tím, co se sdílí a co užívá... on to zmixoval populisticky všechno dohromady, přesně tak, jak by to neautorská veřejnost nejraději slyšela. Je něco jiného, když se obraz sdílí a nebo když se užívá, a přesně naopak je to třeba u MP3... ale pán je evidentní expert na autorské právo a protože jeho strana není stranou parlamentní, tak je potřeba trochu poslouchat, na co lidi nadávají a náležitě toho využít... ach jo.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    NECRON: No, v první půlce to zase závání demagogií a v druhé populismem... největší problém je ten, že tihle lidé, kterým o nějaké reálné autorství nikdy nešlo, házejí všechny věci do jednoho pytle, zvenku to pomlátí klackem a pak to vysypou ven a nabízejí jako názor. Jenže autorské právo se nedá zjednodušit černobíle tak, jak to dělá on, ještě s tou ironií... On míchá zájmy fonografických firem, distributorů, filmových producentů, designerů, malířů, umělců, spisovatelů spolu s hromadami sraček a odpadu vyprodukovaných lidmi na internetu. A pak ten odstavec:

    "Možná by měla být uzavřena dohoda, že autor, který chce své dílo chránit autorskými právy v pojetí minulého století, nebude své dílo nikdy digitalizovat, nebude jej digitálně vytvářet, zpracovávat ani kopírovat a nikdy nebude používat reklamu v digitálních médiích. Nechť si maluje své obrazy olejem, knihy a články píše na psacím stroji, nechává si je vytisknout olověnými písmenky od sazečů, nechť fotografuje a filmuje na želatinové filmy a hudbu natáčí na magnetofonové pásky. Pokud toto vše dodrží, může si na své dílo umístit copyright a požadovat autorské poplatky po dobu sedmdesáti let." OMG, ten člověk vůbec nepochopil, kdo je autor a co potřebuje, co je to autorské dílo a jak funguje, že to vůbec není o tom, jak vznikne a jak je prezentované. To, že je něco sdílené digitálně přece nijak nesnižuje hodnotu v tom obsaženou, prokrista...

    Můžeme se bavit o tom, že distribuční modely v případě hudby a filmu jsou úděsné a vyžadují reformu. A že porušování práv v tomhle ohledu si zavinili producenti sami. Můžeme souhlasit s tím, že opravdu ne každý počin, jaký člověk udělá je hoden chránit dlouhou dobu a považovat ho za autorské dílo. Ale proboha, argumentovat tím způsobem, jako to dělá ten člověk, to je úplně mimo. Jen proto, že je internet platforma, která pojme výhradně digitální data, přece nemůže být autorské dílo redukované tímhle směrem... Nemůžu mluvit za ostatní autory, ale mě a podobně myslícím autorům nejde o nějakou nekonečnou ochranu a zbožštění jejich díla. Mě jde primárně o to, aby když něco vytvořím a má to uznatelnou hodnotu, aby nebylo možné takovou věc vzít jinou stranou a použít ji takovým způsobem, který by tu hodnotu v díle zničil, případně takovým způsobem, který by nelegálního uživatele prokazatelně obohatil. To je všechno. Nikomu by se nelíbilo, kdyby se na jeho díle napakoval někdo jiný, zatímco on sám maká a zaplatí sotva účty, bez perspektivy do budoucna, že se to jednou zlepší. Ten člověk prostě plácá o obecném autorském právu, ale nedokáže absolutně přemýšlet v intencích skutečných problémů, jaké autor má. To je fakt tak těžké se řídit tím, že když chci využít něčí práci pro svůj projekt, tak ho kontaktuji a nabídnu mu nějakou kompenzaci? Nic jiného v podstatě autory netrápí...
    NECRON
    NECRON --- ---
    Svobodní - PAYNE: ACTA a dva světy autorských práv
    http://www.svobodni.cz/media/clanky/1427-payne-acta-a-dva-svety-autorskych-prav/
    dalsi zajimavy nazor k dane problematice. svobodni me prekvapili :-)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    jo jen aby to nedopadlo jako minule s Devcagerem, předesílám, že jsem to celé psal v klidu a bez emocí :))) No, možná jedna byla: při pohledu na hodiny - sakra, nestíhám :)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    MEJLA77: tohle je věc, která se nedá vyřešit pár odstavci textu, je to hrozně komplikované a podle mě daleko nebezpečnější, než nějaké dohody typu ACTA je to šílené zjednodušování, kterého jsme nyní svědkem v médiích, selektování společnosti na dobré a zlé, přesně podle černobílé šablony, kterou v posledních desetiletích svět tak rád užívá.

    Především, když budu teď něco psát k tomu článku - asi nejnaivnější (a černobílé myšlení podporující) je poslední věta: "Jako by naše svoboda být svobodnými tak nějak končila…" My jsme nikdy žádnou reálnou svobodu neměli. Představa lidí, že žili, žijí a budou žít ve svobodných zřízeních je neuvěřitelně naivní. Hierarchie moci je něco, co nikdy nepatřilo do rukou mas a pokaždé, když ji nakrátko získaly, tak o ni velmi rychle přišly. Tím chci jen říct, že používat autorská práva a současné věci kolem toho jako demonstraci ztráty svobody je naivní, směšné, ale spíš smutné, protože je vidět, že ti, kteří to takhle interpretují, nedokážou dohlédnout ani za první roh. Svoboda lidí opravdu netkví v možnosti stahovat zdarma filmy, MP3 a fotky zdarma...

    Je zase naivní si myslet, že bizarní soudní spory o autorská práva jsou najednou až teď, po podpisu těch dohod. To je prostě jen mediální fikce a blbnutí lidí. Od doby, kdy se copyright objevil v právu, se o něj denně soudí tisíce lidí, za nejrůznějších podmínek a situací. Není vůbec pravda, že se to najednou začalo dít až teď. A rozhodnutí soudu - najednou nějaký soud z UK má precedentní rozsudek? Ale no tak... Proč by najednou měl mít ten verdikt tak obrovskou důležitost, když jindy rozhodnutí soudů odmítáme vzít vůbec na vědomí? No protože se to hodí skvěle do toho mediálního mlejnku. Za týden ten rozsudek někdo zruší, ale o tom se už nikdo v médiích nedozví - je potřeba udržovat obraz skutečnosti tak, jak se hodí.

    V tom článku jsou hrozné míchanice úplně nesouvisejících věcí, např: "do řad potenciálních zločinců vhání miliony lidí, kteří si někdy vyfotili Hradčany, Eiffelovku nebo pyramidy" a pak to dá do vztahu ke konfliktu, který nastal mezi komerčními subjekty, které se perou o místo na trhu a copyright je samozřejmě vítanou zbraní v boji proti konkurenci. Nikdy nebude probíhat žádný soud, který by dal precedentní výsledek pokud bude jeden turista žalovat jiného za to, že má podobnou fotku, prostě nebude, a stavět tak takhle celou situaci mi přijde na hranici vytváření poplašné zprávy. Pokud jednou vlezete do byznysu s nějakými materiály, tak MUSÍTE počítat s tím, že se někdo může pokusit zpochybnit vaše práva s nimi disponovat.. proboha, ale o tohle se lidi soudili už před sto lety!

    Ten výrok soudu je samozřejmě bizarní, ale není o nic bizarnější, než výroky soudu třeba v trestním právu, kdy loupežný vrah babičky dostane 5let nebo člověk, co okradl lidi o 20mega dostane podmínku. Bizarními výroky soudu se svět jenom hemží, ale my si, abychom zachovali černobílé myšlení, vytáhneme přesně ten, který potřebujeme! A ohneme realitu tak, aby vypadala jinak, než ve skutečnosti je. A to je přesně případ tohohle článku, případně dalších mediálních masáží o konci svobodného světa (který nikdy neexistoval).

    A ještě trochu k těm přirovnáním, co jsi použil, nezlob se na mě, ale tohle je demagogie: "to bychom mohli prohlásit za zločince mnichy, kteří ve středověku opisovali knihy" - to přece nemůžeš srovnávat - ti to opisovali proto, že nebyl ještě vynalezený knihtisk, a ruční opisy byly jedinou možností, jak rozmnožit důležité listiny - ti mniši nebyli nic jiného, než středověká náhrada kopírky, tam žádné osobnostní nebo výtvarné ambice nebyly. A naopak jedinečné výtvarné práce typu kodexů atd. existují v jednom kuse, a pokud by je už někdo opisoval, tak proto, že šlo o uchování jedinečné vzácnosti, a ne pro parazitování na myšlenkách jiného. A nemluvě o tom, že ve středověku bylo pojetí tvorby nebo dokonce umění úplně odlišné od toho dnes. Podobně zcestné je to přirovnání k impresionismu, koukni se na celé ty školy autorů v renesanci, nebo v baroku, kolik jich je, a jak podobný měli výtvarný projev - ale to je kontext doby, nelze si myslet, že dějiny umění jsou dlážděné naprosto odlišnými charaktery a přístupy tvorby. A taky si nemyslím, že dnešní pobláznění konzumní a komerční pojetí života a všeho co s ním souvisí, by mohlo být retroaktivní.

    No a teď ještě něco tedy osobnějšího - podle mě není problém těhle dohod vůbec v autorském právu. To je jen záminka. Ten, kdo podobné věci vytváří tím sleduje nějaký cíl. Proto bouřit se z pohledu autorských práv mi přijde krátkozraké, kdo to správně odhadl jsou lidé, kteří přenesli skryté věci v těch dohodách do dalších práv a zjistili, co všechno pak může konkrétní legislativa dělat. Pod záminkou boje proti padělkům a kopiím pak získávají určité mocenské struktury neobvyklé možnosti. A to je podle mě ten největší problém, ne to, že jeden turista má stejnou fotku jako druhý a soudí se kvůli tomu.

    Já nejsem pro oslovské dodržování copyrightu jako svatého slova. Ale autor musí být nějak chráněn, protože jde o jeho nehmotné vlastnictví, ke kterému nějak dospěl. Je něco jiného, když si pár lidí stáhne tvůj obrázek a vylepí si výtisk v tělocvičně, protože se jim líbí a protože ty stěny tam jsou tak uniformní, mezi tím, když tvoji věc použije někdo, kdo díky jejímu potenciálu získá obohacení bez ohledu na to, abys o tom vůbec věděl. Já vůbec nechci vypadat jako nějaký kazatel autorského práva, to vůbec. Už proto, že tyhle věci jsou velmi komplikované, a nelze je vzít černobíle, je potřeba k nim přistupovat s rozumem, vyhnout se nesmyslným soudním výrokům, ale stejně tak mít možnost, jak autora ochránit proti zneužití jeho práce...

    A nakonec ještě poznámka (neber to nějak osobně): "Já osobně se považuji spíše za řemeslníka, dostatečné je pro mě dostat za svou práci zaplacenou smluvenou cenu, další život výtvoru ponechávám jeho osudu... jakmile mám jednou zaplaceno, již to neřeším" - promiň, ale v tom případě ještě nejsi úplný řemeslník. Nechat svoji práci vlastnímu osudu, to je něco, co dobrý řemeslník neudělá, pokud si své práce cení a představuje pro něj hodnotu. Druhou věcí je to, že se tímhle evidentně připravuješ o výdělek, protože "dostat zaplacenou smluvenou cenu" rozhodně není vše, na co máš nárok. Zhotovení věci je jedna část, ale právě poskytnutí licence, tj. práv k užití té věci, je část druhá. Díky těm nenáviděným autorským právům se ti může klidně stát to, že vytvoříš nějakou věc, dostaneš za ni zaplaceno a na licencích dostaneš jednou tolik, s tím, že pokud se bude tvoje práce užívat dál, můžeš vydělat ještě víc. V podstatě jedna práce ti tak může vygenerovat násobný zisk, nebo postupný, podle toho, jak je licence formulovaná. Dělal sem věci, na kterých jsem na právech vydělal víc, než na nich samotných, nemluvě o jednom právním sporu, který díky autorským právům znamenalo odškodné, kterého bych se bez nich nikdy nedomohl.

    A aby to nevypadalo, že všude za každým mým slovem je slovo peníze - jistě se najde dostatek "alternativních" troubů, kteří mě obviní z mamonářství s tím, že nemusíme mít přece za všechno peníze - peníze jsou jen prostředek, pokud žije člověk jen pro ně, je to špatně. Já za nimi ale vidím konkrétní věci, a byl bych blázen, kdybych, i přes to, že mi to licenční právo umožňuje, toho nevyužil. Většina autorů nejsou lidi, co chtějí díky silným zákonům vybouchat co nejvíc peněz a všem ostatním všechno zakázat. Ale právě výdělky jim umožňují mít čas na odpočinek, aby měli sílu na tvorbu nových věcí, umožňují jim cestovat, sebevzdělávat se, prostě se rozvíjet. A autoři potřebují mít svoje práva nějak ukotvená, stejně jako každý jiný. To, jak ta práva budou vypadat je už jinou věcí, ale apriori hodit autorská práva do stoupy, protože nás serou a my z nich, jako neautoři, nic nemáme, je nesmysl.



    BASIK
    BASIK --- ---
    MEJLA77: "soudni zakaz stejnejch fotek" je kokotina vytvorena nepochopenim psanyho textu novinarema :) tyka se to totiz jen stejnejch fotek na obalech vyrobku a tam je ten duvod myslim zrejmej.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    MEJLA77: nechapu, jak muzes srovnavat opisovani knih treba s tim, ze ti nekdo ukradne obraz, na kterym si pracoval nekolia hodin, treba i nekolik dni, za par minut ti tam prikresli osli usi, necha si za to zaplatit a jeste to prezentuje jako svoje dilo,,, jestli ti tohle nevadi, tak me treba fakt jo;)
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    SUN_VU_KUNG: trochu odbočím - ano, jsme v období, kde stará pravidla už neplatí - jestli to s tou ACTA vyjde, tak by v dnešní době třeba Duchampa mohli zažalovat za neoprávněné zneužití originálního návrhu pisoáru pro své dílo :)

    Nicméně některá krajní pojetí autorského práva mi přijdou přehnaná - http://dolezite.sk/Soud_zakazal_fotky_podobne_jinym_Google_pripravuje_glob_210.html - ač vím, že jsi zastáncem jeho dodržování, jak se díváš na tohle? Podle mě je to už za hranou, to bychom mohli za chvíli začít pálit většinu "neoriginálních" výtvorů.

    (Já osobně se považuji spíše za řemeslníka, dostatečné je pro mě dostat za svou práci zaplacenou smluvenou cenu, další život výtvoru ponechávám jeho osudu... jakmile mám jednou zaplaceno, již to neřeším a vlastně mi přijde celý koncept zákazu vytvoření napodobeniny/kopie/vlastní interpretace za zcestný, to bychom mohli prohlásit za zločince mnichy, kteří ve středověku opisovali knihy, nebo velkou část malířů, kteří např. malovali v impresionistickém stylu, protože první byl přece jenom Claude Monet, ale i toho by asi soudili za obraz Snídaně v trávě, který původně namaloval Manet a asi by to rozšířili na další - třeba Michala Tučného.)

    V tomto ohledu mi přijde, že jde ACTA proti umělcům, protože autorem nepovolená citace může být považována za nelegální kopírování.
    HAWLIS
    HAWLIS --- ---
    SUN_VU_KUNG: tak sis to, co se teď nahromadilo, mohl rozložit do více dní a nechávat tím pádem menší pauzy mezi obdobím temna a další hromadou .))
    a v návaznosti na to, jak jsi zmiňoval vyděšení, že ti k tomu nikdo nic nenapíše, bys tim i dal větší prostor pro místní čtenáře se k jednotlivejm dílům vyjádřit .)
    DEVCAGER
    DEVCAGER --- ---
    SUN_VU_KUNG: ne všechno co píšeš, ale hlavně i to jak to bereš zpátky ode mě. Já to nemyslel zde s těmi "sofistikovanými odstavci", ale noapka. Kdežto ty sis to vyložil špatně. Prostě v internetových diskuzích je toto strašně těžké. A to nepočítám to slovíčkaření.
    MOUSEK
    MOUSEK --- ---
    Hh ... ako tak študujem estétov a momentálne Byzantskú estetiku ... najextrémnejšia veta citujem : "Namaľovaný obraz chápala ako súčasť božského bytia, kritérium jeho hodnoty videla v podobnosti s transcendentným predobrazom." ... takže piánko. Takže jednoducho ak umelec kreslil božskú bytosť alebo niekoho z ich božského gangu bolo to najvyššie umenie a tie obrazy slúžili bežným ľuďom ako modly. To len tak aby ste neostali pri umení a gýči. ;)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    MAGION: já si říkal, co se to děje :D
    MAGION
    MAGION --- ---
    SUN_VU_KUNG: Jé moje oblíbený téma.. kýč a umění, dokonce jsem na to psal seminárku..
    Myslim že se ale člověk toho faktoru líbí/nelíbí úplně zbavit nemůže...teda pokud nebude úplná mrtvola...Spíš se mu posune a že se mu bude dílo líbit právě pro to že má přesahy a že ho obohacuje.
    SUN_VU_KUNG: omylem jsem ten příspěvek smazal.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    MAGION: však já neříkám, aby se toho člověk zbavil, to bychom byli fakt mrtvoly :) Ale aby se člověk snažil oprostit od toho, když chce něco objektivně zhodnotit, protože tam to prostě nemá co dělat a stahuje ho to do neobjektivity. Jinak samozřejmě, když si tak bloumám nějakou galerií, tak si taky řeknu - tohle se mi LÍBÍ :) to je ten prvotní dojem a pak následuje pitva, proč se mi to vlastně líbí :)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    DEVCAGER: hm, budu si muset zavést nějaký emocionální indikátor, když všechno, co píšu působí tak negativně :D

    no jo, na tohle je diskusní fórum prostě už příliš malé :( Nedivím se, že tě ta diskuse pak nebaví, je toho moc a vyžaduje to přesné formulace, protože pak se dá chytat za slovíčka. Mě takhle chytli vedle v klubu s těmi kulturami, opomenul jsem takové zanedbatelné slovíčko "třeba" (které jsem si myslel, že si každý dosadí) a hned bylo zle :) Jsme všichni na ten text nějak moc citliví :)
    DEVCAGER
    DEVCAGER --- ---
    SUN_VU_KUNG: Ok, jen velice krátce. Aby už to zbytečně nezamořovalo tohle vlákno. Nevím čím to je, nejspíš tou elektronickou komunikací, ale opět cítím, že sis vyložil negativně to o těch odstavcích ve spojení s tebou. Já to myslel naopak hodně dobře. Já si tě za to vážím. Za prvý, že na to máš sílu, a za druhý, že toho tolik víš....

    O tom kýči bych se ještě strašně rád rozepsal a konfrontoval tě. Alespoň proto, že bychom se o tom pobavili. Mě to zajímá. A věci, co jsem tu napsal a ty konfrotnuješ, samozřejmě hodně ztrácí díky tomu jak je nedotáhnu, protože mě tyhle debaty po netu nebavěj a nedám si ani tu práci to pořádně popsat. Což je už můj problém. Nemám psát radši nic. Ale ty seš takovej slovíčkař. S tebou je těžký diskutovat po netu, kde je třeba všechno rozepsat. Asi už se schovám se ztaženým ocasem do kouta.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    DEVCAGER: no nepitvá :) Přece tady nenechám takový odstavec bez odpovědi. Já jsem taky myslel, že to u té karkulky skončí, říkal jsem si, že je to každému jasné :) Neočekával jsem, že na tom bude potřeba zase něco demonstrovat.

    Podívej, tohle je těžká a skoro nekonečná debata. Zhodnotit nějakou práci, ať je to kýč nebo vysoké umění, nelze na základě toho, jestli se ti to líbí nebo ne. To je subjektivní pocit, který nemá sebemenší vliv na to, jestli je to dílo kvalitní, nebo ne. Je to i celkem logické. Pokud něco hodnotíme, tak je nutné se od tohoto pocitu oprostit, úplně se vykašlat na to, jestli se to líbí nebo ne a zapojit analytickou stránku a hodnotit to objektivně, na základě jasných faktů, kontextů, znalostí atd. Bez toho není možné jakkoliv něco takového, jako uměnovědy, systematizovat. To, že dáváš vlastní pocit (to, jak to na tebe působí) nad úroveň faktů (autor je fakt machr, je to hustý (ee? co to?), že je to alternativní a že to má přesahy), tak nikdy nemůžeš zhodnotit to dílo objektivně, protože na to jdeš prostě úplně opačně. Nepřemýšlíš nad tím, proč je tedy tak uznávané, proč je významné, proč je cennější, než ostatní. Protože k odpovědi na tyhle otázky bys potřeboval přesně ty věci, které zahazuješ na úkor toho, jestli se ti to líbí nebo ne. "Řídím se dojmem, popř. důmyslností, zkušeností nebo zručností autora." no - to vcelku potvrzuje to, proč na tebe má kýč efekt (on ho má na každého, ale to ponechme stranou). Kvalitní kýč musý být vytvořený zkušeným, zručným autorem, který dokonale ovládá své řemeslo pro to, aby ten kýč byl co nejpůsobivější. Však ona zmiňovaná štěňátka jsou nejčastěji hyperrealistická, s každým chloupkem či odleskem ve vybouleném očičku :) To nezvládne každý. Na tom jen demonstruji, že zručnost autora v žádném případě automaticky nevede ke vzniku hodnotného díla. Tak jak to píšeš vpodstatě říkáš, že reaguješ na ty primární, na první pohled viditelné věci. Což je jedna z vlastností kýče a jsme v tom kruhu znova. Není to nic tajemného, existují dokonce i knihy, které ti říkají, jak se dívat na umělecká díla a pochopit jejich hodnotu.

    Já tady nikoho neubíjím odstavci. To nemám zapotřebí, nemusel bych taky psát vůbec nic:) Ale tohle není debata o tom, jak je veknu pěkně, nebo jestli Lojza ještě chodí s Petrou. Tohle téma nelze uzavřít do jedné věty, je to rozvětvené, složité, na vysokých školách se to učí několik let. Než se vyjadřovat v holých větách a pomalu snad i jen v citoslovcích (hýk!) jak je dnes zvykem, tak to nepsat raději nic, Inu teorii umění prostě po twitteru nebo smskách nerozebereme. Zrovna tak to tady nepíšu proto, abych ti tady dokazoval to, co o mě píšeš :) To vůbec. Sám jsi dal najevo, že v tom tápeš, tak jsem se jen snažil nějak pomoct, nic víc. Sám se každý den učím něco dalšího a nového a hrozně mě to baví pak aplikovat a zjistit, že to funguje :) A ohledně vzdělání - jsem úplně mimo obor, ale to je myslím už celkem provařená věc. :)

    A ta tvoje poslední věta - to je fakt těžký. Musíš zkrátka otevřít hlavu, zahodit svoje předchozí stereotypy a pokusit se na všechno kouknout jinak. Jako člověk, co se živí jako ilustrátor nemusíš o umění vědět vůbec nic. Stačí, když se naučíš kreslit člověka, pár zvířat, nějakou tu techniku, trochu z přírody a to ti v našich podmínkách vystačí na dlouho. Chceš to ale fakt takhle? Sebezdokonalování, absorbování nových věcí, poznávání atd. to všechno vede k posunům. Pokud chce být člověk dobrý, tak tohle nesmí odmítat. Je to určitá kultura toho řemesla, očekávám, že když si sednu na pivo s kolegou z oboru, tak můžeme od Photoshopu přejít k Monetovi nebo Caravaggiovi, od mizerných honorářů k historii vzniku federální rezervy v USA a podobně... to všechno je prostě rozhled, který si člověk postupně nahrabe. Naposled jsem si takhle výborně popovídal s Embryem :)) Díky za to :) Tak abych to neubíjel dalším sofistikovaným odstavcem, který už každého akorát sere :) tak jen řeknu, že pokud bereš svůj obor vážně, máš ho rád, chceš se mu věnovat co to půjde a něco v tom dokázat, tak musíš přijmout i všechno to ostatní, co se skrývá za dalšími dveřmi :) A že toho je strašně moc. Takže analyzovat každou věc, se kterou se setkáš, aplikovat na ní věci, které se postupně naučíš a hlavně - vykašlat se na líbí/nelíbí, pokud míš něco zhodnotit :)

    THE_BALROG
    THE_BALROG --- ---
    (Mno "neznáme"... ona je to Karkulka z tohohle filmu: http://www.imdb.com/title/tt1486185/ )
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam