• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SUN_VU_KUNGSvatostánek Opičího krále - tvorba nejrůznějšího druhu - SUN VU KUNG at work

    Tvorba ID SUN VU KUNG. Digitální práce, kresby, malby, plastika...

    KNIHY (přehled nejdůležitějších knih z mé knihovny, kdyby někoho zajímaly jakékoliv informace ke konkrétní knize, stačí napsat)
    www.jdolezalek.com - portfolio
    rozbalit záhlaví
    DEVCAGER
    DEVCAGER --- ---
    SUN_VU_KUNG: Jj, Android může být slušnej žrout peněz :) ale navigaci jsem fakt nekupoval :x :)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    DEVCAGER: Ne, smlouvu by si opravdu člověk neměl sepisovat sám :) Oni si ti právníci svůj chleba zaslouží :) Pokud tedy není ultra jednoduchá. Používám smlouvu s otevřenými variacemi od právníka, a investoval jsem do právního překladu do angličtiny, aby se to dalo používat i globálně. Pokud dostávám smlouvu od protistrany, vždycky jde k právníkovi na posouzení. Smlouva byla pokaždé skvělá věc, ještě když jsem působil po regionech, protože okamžitě postavila do latě všelijaké takové chytráky z kaváren a firmiček, co chtěli grafickou práci, ale tím stylem "no vždyť jsme kamarádi, to bude v pohodě". Na tohle ale nehraju a osekal jsem jim licence opravdu jen na to, co mohli využít. Jakékoliv další jednání bylo v úplně jiné rovině, než když nebyla smlouva, velmi se změnilo jejich chování směrem ke korektnosti :D Jednoduše řečeno, okamžitě přestali zkoušet různé naučené podfuky. V ní můžeš zakotvit i finanční sankce za zpožděnou splatnost :)

    Někdy ale smlouvu prostě nepoužiju a stačí mi konkrétně daná objednávka, s možnostmi užití atd. Dost záleží na klientech, s těmi, co mají dobrou pověst se dá při troše opatrnosti spolupracovat i bez smlouvy, pokud jde o nevýhradní využití. Jakmile je to výhradní, tak smlouva být musí.


    A ještě k těm mikroplatbám - je to fakt, funguje to :D Od doby, co mám tablet s androidem jsem už utratil za aplikace... ani nechci vědět kolik :D Člověk se koukne a vidí - hm, aplikace 50kč, to je jedno pivo, tak co, šup tam s ní. Kdyby byl film nebo deska na tom podobně, tak člověk nemá potřebu platit accounty na úložištích, prolézat neustále blogy s odkazy a zadávat tu vyblízanou captchu, ale prostě klikne, peníze se odečtou z účtu, data se během pár minut stáhnou a je hotovo. A všichni jsou spokojení. V archivu mám cca 5000alb - pokud by jedno stálo těch 50kč, tak by to bylo celkem 250.000,- za muziku. Když to rozpočítám na roky, co ten archiv mám, tak je to úplně v pohodě. Čili by se takový objem hudby dal pořídit legálně celkem bez problému.
    DEVCAGER
    DEVCAGER --- ---
    MEJLA77: Ty jsi vlastně jen hodně velkorysý a nejde ti o to vydělat si další peníze při znovu užití či modifikaci tvého díla. To je hezký, ale podle mě v dnešní době až moc velkorysé k lidem, kteří díky tomu na tobě můžou vydělávat, na tvé velkorysosti. Hlavně si dej pozor, abys na tom u nějaký zakázky fakt neprodělal balík a posun v prestiži. Nebuď sám proti sobě a nestrkej peníze do kapes těm, co si pak můžou mnout ruce jak to s tebou zkouleli. Samozřejmě neznám tvoje klienty ani tvou tvorbu, ale přijde mi to zbytečné. Trošku to i působí jako by sis nevážil své vlastní práce vůči ostatním. Chápu, že to tak vnímat nemusíš a že prostě nemáš potřebu rejžovat na každý čárce co uděláš. Na tom vlastně nic špatného vůbec není, ale přijde mi to v dnešní době fakt zbytečné a nevídaně velkorysé....... omg, to slovo jsem použil víckrát než je zdrávo.

    SUN_VU_KUNG: Nenašel jsi na netu nějaký vzor dobře napsané licenční smlouvy nebo spíše více druhů ke konkrétním druhům použití díla? Nebo sis je sepsal nějakým způsobem sám? Já právě používám takovou modifikaci z jakého si vzoru, ke kterému vždy definuji použití díla. Ale někdy se bojím, že by to nemuselo obstát v případě sporu. Nevím ani proč. Možná také proto, že nerozumím všem těm paragrafům co už tam byly. Přes to, že jsem si je hledal, tak mám pocit, že může být kdykoli něco špatně.

    Ad ACTA (PIPA, SOPA). Já se toho bojím. Je mi jedno jestli to lidi donutí platit za mp3, filmy a hry. Ono být to lépe nastavené finančně, tak to dělá každý. Viz iTunes a mikroplatby. Lidi, dokonce i Češi(!!) jsou dnes ochotni pár centů za mp3 zaplatit. Mít ji se vším pohodlím, dobře otagovanou a mít ji na celý život koupenou. Stejně tak to může fungovat s půjčovnami filmů a online kupováním, atd. atd..... Ale ty abstraktní nesmysly co se v ACTA píšou a které můžou (nemusí) "zničit internet tak jak ho dnes známe", jak se tak v souvislosti s tímto problém dneska říká, a omezit svobodu slova a sdílení, jsou fakt pakárna.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    SUN_VU_KUNG: V zásadě s tebou souhlasím, jen to mám trochu jinak - klientům doporučuji jak s logem zacházet a nabízím jim možnost rady, případně požadovaných zásahů, pokud je ovšem klient břídil, nepomůže nic, resp. mu soud může něco nařídit - nicméně chci svou energii věnovat něčemu jinému, než soudům s břídily :)

    Každopádně si myslím, že je dobře, že jsou autoři jako ty, které můžeme považovat za umělce a prosazují férové jednání.

    Také je tu ale široká škála lidí, kteří prostě jen dělají svoje řemeslo a licence buď neřeší, nebo je respektují... řadím se k těm respektujícím a nadále hodlám podporovat spíše otevřenost - open source & creative common vesmír, no a třeba až komerční sféra zjistí, že je tu alternativa, najde cestu ke své proměně (distribuce), např. ohledně těch filmů a seriálů, bez kterých nejde být :) Nerespektující riskují už teď a souhlasím, že opravdu není nutné zavádět další nástroje (to jsem v tvém textu původně opravdu tak očividně neviděl.)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    MEJLA77: No, to jsem rád, když jsem si to po sobě četl, tak jsem se trochu lekl, abych se tě nějak nedotknul.

    Zkusím trochu probrat to, co píšeš a zkusím nějaké příklady:

    - "Pokud jsem dostal za svůj obraz zaplaceno, pak ať si s ním jeho majitel provádí co chce, jinak bych mu přece omezoval jeho majetková práva, což mi přijde divné..." Tak a teď si představ, že k tomu člověku, kterému jsi ten obraz prodal, přijde jeho kamarád, který má shodou okolností funkci v nějaké velké nadnárodní firmě a může rozhodovat o reklamě. Ten obraz ho zaujme natolik, že by ho chtěl použít na etiketu jejich nového připravovaného nápoje. Domluví se s vlastníkem obrazu na tom, že si obraz nafotí ve studiu a agentura z něj zpracuje obal. I tak se stane a na trhu se objeví nový hit, který jde masivně na odbyt, motiv obrazu je nejenom na etiketě, ale na veškerých promomateriálech kolem (velmi široké spektrum užití). Firma na výrobku vydělává miliardy a všichni si mnou ruce - třeba i ten, komu jsi obraz prodal, protože mu jeho kamarád slíbil nějakou sumu za to, že mu ho "půjčil". Podle tvého vzoru by to bylo v pořádku - budeš sedět doma mezi složenkami za vodu, plyn, elektřinu a nájem a budeš přemýšlet, kde na to vzít, zatímco se ti příčí omezovat majitele tvého obrazu (nikoliv majitele duševní podstaty toho obrazu) a určit mu, jak může s obrazem nakládat a že v případě, že by se takováto situace vyskytla máš právo určit, jak a za jakých podmínek se obraz užije. A o tom celém je autorské právo a licence.

    S tím, co píšeš o zneužití problematiky autorského práva coby záminky pro vyvinutí nového legislativního nástroje, který zasahuje hluboko do práv lidí naprosto souhlasím a myslel jsem, že to z toho příspěvku jasně vyplynulo. S celým tím odstavcem souhlasím.

    Taky jsem jen řemeslník, a dělám prakticky jen komerční zakázky a krom toho pár věcí sám pro sebe. I přes to ale chci vědět, co se s těmi věcmi děje a v případě komerce chci mít jasně dané, co s tím dílem kdo může dělat a jak, viz první popsaný příklad. Vůbec nejde o to, že by člověk vytvořil zrovna něco tak úžasného a neopakovatelného, že by se za užití takové věci sekaly ruce. Já bych prostě nevydýchal, kdybych věděl, že se na mé věci někdo komerčně obohatil, aniž bych to mohl nějak ovlivnit, zatímco já tady sedím, a zvažuji, jestli tenhle rok vůbec jet na dovolenou nebo ne, protože na to nemám. To je celé. Proto když se to stalo, tak jsem podniknul právní kroky a kdykoliv se to stane příště, udělám to samé. Dokud jde o nevinné vylepování v tělocvičně nebo užití v přednáškách nebo článcích, tak je to ok, ale jakmile jde o to, že ta věc někomu pomůže k penězům a on nijak nezohlední autora, to podle mě prostě není fér a jinak, než licencemi pod autorským zákonem to vyřešit nejde - a myslím, že v současnosti je to dostatečně silný nástroj, i globálně, k ošetření většiny případů užití.

    Další věcí je určité renomé a způsob, jakým se svými věcmi zacházet - proto si je licencemi a smlouvami držím pod kontrolou. Udělám dejme tomu logo a vizuální styl pro nějakou regionální firmu. Dostanu zaplaceno. Jak kolegové z oboru vědí, firma si po pár měsících začne s logem dělat co chce, pokud ho rovnou nezačne upravovat někdo od nich, tak to dá regionální reklamce, které se zrovna nevejde na materiály, tak ho normálně disproporčně zmenší... nebo nedodrží barvy, nebo ho vykuchá a přidá do něj ohavný nápis navíc... všechno tohle ničí práci a jméno toho, kdo to dělal. Můžu si říct - dostal jsem zaplaceno, ať si s tím dělají co chtějí. Ale tak to není - oni by měli dostat jasně daná práva k užití a zároveň určeno, co s logem mohou a co ne. Na základě tak jednoduchých pravidel, když přijedu do regionu a uvidím tam svoje zprzněné logo, tak jim můžu okamžitě zatrhnout jeho užívání v nové podobě, případně vyvodit jakékoliv sankce dané smlouvou. Je to zodpovědnost vůči tomu, co člověk dělá, i kdyby to bylo logo kavárny nebo klubu důchodců.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    BASIK: naprostý souhlas, vidíme to dost podobně.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    LEON_KOWALSKI: Je to tak, proto mluvím právě o tom, že problém není v chránění autorských věcí jako takových, ale že za tím je schovaný velmi nebezpečný nástroj pro legislativu zemí, které to podepíšou a odsouhlasí v parlamentech. Proto se zaměřovat na práva k kdejaké fotce je kamufláž, pod kterou se upekla věc, která dokáže zasáhnout pod záminkou autorských práv hluboko do soukromí lidí - a to je ten největší problém, ne to, jestli se někdo soudí v komerčním sporu o autorská práva. Samozřejmě, jako všem se mi nelíbí, že by mi mohl někdo šacovat na hranicích ntb nebo tablet, případně že by mi mohl někdo pomocí tohoto legislativního nástroje někdo lézt do cloudu s daty, případně je blokovat, mazat a podobně. A to nemluvím o tom všem ostatním. Možná jsem to v tom prvním příspěvku pojmenoval neobratně, ale celá myšlenka je v tom, nedívat se jen na spory o copyright, ale na to, co je pod záminkou boje proti jeho porušování potichu plánováno, protože to je nebezpečnější, než celé spory kolem copyrightu dohromady.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    WITTGENSTEIN: ano správně, producentům. Autorům ne.
    BASIK
    BASIK --- ---
    MEJLA77: Ona ta myslenka sama neni tak podstatna, jelikoz autorsky pravo chrani dilo, ktery je az nejakym zhmotnenim tyhle myslenky. Chrani formu a zpusob zhmotneni, ne myslenku samotnou. Tohle je taky celkem dulezity si uvedomit. Samozrejme vzdavat vlastni soukromi kvuli tomu, ze druha strana neni ochotna zmenit dostatecne pruzne obchodni model, se mi taky prici. A o nicem jinym dle myho tahle problematika neni. Utikaj penize za filmy a hudbu. To ostatni je chraneny uz ted zpusobem dostatecnym a skoro bych rek i respektovanym.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    LEON_KOWALSKI: Když už, tak je šitá na míru producentům obsahu. Distribuce - tedy ISP - je na tom naopak bitá.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    R0C3S3K: Nevidím rozdíl v kopii knihy a kopii obrazu - obojí obsahuje autorskou myšlenku - navíc z pohledu autorského práva je krádež obojí - proto ostatně platíme tuším 0.1 Kč za čb kopii OSA. Proto také nesmíš svoji staženou e-knihu půjčit někomu dalšímu.

    Pokud jsem dostal za svůj obraz zaplaceno, pak ať si s ním jeho majitel provádí co chce, jinak bych mu přece omezoval jeho majetková práva, což mi přijde divné... samozřejmě, že nevyhledávám záměrně kupce, kteří budou to, co vytvořím ničit nebo dehonestovat.


    SUN_VU_KUNG: Ano v klidu - taky to píšu bez emocí, nebo spíš se usmívám a zajímá mě názor ostatních - jen si tu tak trochu rýpu, tak se omlouvám, pokud někoho příliš vyprovokuji, ale chtěl jsem zase pohnout diskuzí jiným směrem.

    Jsem taky autor (to zní hrdě:)), jelikož občas něco vytvořím... snažím se dodržovat autorská práva, nicméně se snažím najít cestu, kde bych je nemusel tak moc řešit - proto mám open source operační systém a momentálně téměř výhradně pracuji v open source softwarech - tohle je podle mě způsob, kterým to bude směřovat - klasická komerční kultura příliš hlídající svůj copyright pravděpodobně časem ustoupí (nezmizí, jen se změní poměry komerční : nekomerční) open source & creative common tvorbě (osobně chápu i programování jako autorský a kreativní počin - jak se na to díváte vy?.)

    Ve svém příspěvku jsem uvedl několik záměrně vyhrocených krajních případů - nicméně vzhledem ke vzniku těchto snah v USA a s několika šílenými rozsudky soudu (ohledně polití se kafem, zabití zvířete v mikrovlnce/pračce apod.) je možná dobré dodržovat "princip předběžné opatrnosti" - kam ažý může tato definice prosazování autorských práv dojít.


    Zákaz kopírování, půjčování a veřejné produkce si pamatuji už na deskách a kazetách Supraphonu - nicméně mám pocit, že tehdy šlo ještě více o to v duchu - pokud z toho má někdo přímý finanční/hmotný prospěch. Nicméně dnes se hovoří o kontrole notebooků, telefonů, fotoaparátů např. při celních kontrolách - ty se můžou vykonávat na hranicích, ale není problém kontrolu provést kdekoliv - přijedou celníci, kam je potřeba a kontrolují... To vše s odkazem na autorská práva a hájení mých zájmů jako autora - s tím nesouhlasím. Politici si tak berou autory jako jakousi podporu (skoro bych řekl rukojmí) pro prosazování svých zájmů - špehování a kontrolování lidí - neříkejte mi, že to tak nebude, do letadla si dneska taky nesmíte vzít ani pití... osobně si myslím, že aktuální stav docela postačuje, nové zákony nejsou potřeba, stačí jen důsledně vymáhat již existující.


    Píšu, že jsem řemeslník - tím myslím, že nedělám umění, ale komerční zakázky, když namaluju pro někoho podle jeho přání obraz, pochybuji, že jej někdo někde bude prodávat s velikánským ziskem (možná za 100 let, ale to už taky nechci řešit), když navrhuji web, očekávám, že bude fungovat pár let a zanikne, zestárne a stejně se bude předělávat... až jednou udělám věc, u které si budu myslet, že má hodnotu do budoucna, tak asi licenci uzavřu, ale zatím ještě nejsem tak daleko - nemyslím si, že je potřeba úplně vše chránit... spíš chci mít pravidelnou práci, ze které chci mít příjem a tu budu mít, pokud se o mně bude vědět a budu dělat kvalitně... no a pak taky nevidím všude ty peníze, ony se nedajhí jíst ani pít a na balení cigár to taky není nejlepší ... :)
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    SUN_VU_KUNG: Nikomu by se nelíbilo, kdyby se na jeho díle napakoval někdo jiný, zatímco on sám maká a zaplatí sotva účty, bez perspektivy do budoucna, že se to jednou zlepší. Ten člověk prostě plácá o obecném autorském právu, ale nedokáže absolutně přemýšlet v intencích skutečných problémů, jaké autor má. To je fakt tak těžké se řídit tím, že když chci využít něčí práci pro svůj projekt, tak ho kontaktuji a nabídnu mu nějakou kompenzaci? Nic jiného v podstatě autory netrápí...

    S tím souhlasím, problém je ale ten, že ACTA není šita na míru autorům, ale distribučním firmám. A zásahům státu do tvého soukromí. Protože když ti na hranicích zkontrolují notebook, tak i když ho budeš mít čistý od všeho nelegálního, tak se stejně dostanou i k tvým osobním a pracovním věcem.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    MEJLA77: Problém je v tom, že například spisovatelé jsou placeni procenty z výtěžku prodeje, takže pokud si knihu pár lidí koupí a ostatní nelegálně stáhnou, spisovatel nedostane nic a nakladatel prodělá, takže už příště do podobného experimentu nepůjde.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Tohle je taky perla: "Dá-li však autor souhlas k digitalizaci svého díla, vstupuje na trh myšlenek a nápadů, v němž se sdílení odehrává s jiným poločasem rozpadu a podle jiných pravidel a musí se s tím smířit. Není důvod, aby privilegovaná skupina lidí měla právo chránit si své myšlenky autorskými právy a jiní ne. I myšlenka toho nejposlednějšího člověka by totiž také měla být chráněna. A pokud nějaký režisér, textař či spisovatel použije jedinou větu, která již byla někdy v historii použita, měl by k tomu mít souhlas autora a měl by za to zaplatit. Pokud sochař nebo malíř použije křivku, která není původní, měl by k tomu mít souhlas toho, kdo ji použil jako první. Pokud se režisérovi ve filmu objeví budova, auto, oblečení či jakýkoli předmět, měl by platit autorská práva."

    já to nemůžu číst, ten člověk je tak neuvěřitelný demagog a populista, že se mi z toho chce zvracet :) Poločas rozpadu na internetu - takže hodnotu díla nám nově určuje to, jak dlouho se o díle na internetu laici baví? Tak to jsme to dopracovali :) Když mluvím o díle, tak myslím něco, co má prokazatelnou hodnotu, ale pán taková díla hodil klidně k jednorožcům a výblitkům puberťaček na blozích :) Vůbec žene věci do nesmyslného absurdna, jako je to s tou křivkou. Taky asi nikdy neslyšel o dílech volných, kterými je i řada jednotlivých prvků. A za použití aut, nebo obecně výrobků ve filmu, reklamě nebo PC hrách se samozřejmě platí licence, to je přece známá věc, protože to jsou KOMERČNÍ záležitosti, které přinášejí zisk někomu dalšímu a tak je fér se podělit s jednotlivými "subdodavateli". Navíc asi nikdy neviděl hollywoodský film, kde si firmy a značky svoji přítomnost dokonce platí (světe div se, taková nemorálnost!) Když nějaký fotograf vyfotí omlácenou fordku ve večerním světle u prašné dálnice kdesi na americkém západě, fotku vystaví na výstavě, případně pak prodá soukromému sběrateli, tak ho Ford určitě nebude žalovat za porušení autorských práv, jak se to tenhle demagog od svobodných snaží hysterizovat... Ale nadávat proti copyrightu je přeci v poslední době tak IN, co kdyby nám to přineslo nějaké to procentíčko v předvolebním období... hm...
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    SUN_VU_KUNG: je prostě velký rozdíl mezi tím něco sdílet a něco užívat, a mezi tím, co se sdílí a co užívá... on to zmixoval populisticky všechno dohromady, přesně tak, jak by to neautorská veřejnost nejraději slyšela. Je něco jiného, když se obraz sdílí a nebo když se užívá, a přesně naopak je to třeba u MP3... ale pán je evidentní expert na autorské právo a protože jeho strana není stranou parlamentní, tak je potřeba trochu poslouchat, na co lidi nadávají a náležitě toho využít... ach jo.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    NECRON: No, v první půlce to zase závání demagogií a v druhé populismem... největší problém je ten, že tihle lidé, kterým o nějaké reálné autorství nikdy nešlo, házejí všechny věci do jednoho pytle, zvenku to pomlátí klackem a pak to vysypou ven a nabízejí jako názor. Jenže autorské právo se nedá zjednodušit černobíle tak, jak to dělá on, ještě s tou ironií... On míchá zájmy fonografických firem, distributorů, filmových producentů, designerů, malířů, umělců, spisovatelů spolu s hromadami sraček a odpadu vyprodukovaných lidmi na internetu. A pak ten odstavec:

    "Možná by měla být uzavřena dohoda, že autor, který chce své dílo chránit autorskými právy v pojetí minulého století, nebude své dílo nikdy digitalizovat, nebude jej digitálně vytvářet, zpracovávat ani kopírovat a nikdy nebude používat reklamu v digitálních médiích. Nechť si maluje své obrazy olejem, knihy a články píše na psacím stroji, nechává si je vytisknout olověnými písmenky od sazečů, nechť fotografuje a filmuje na želatinové filmy a hudbu natáčí na magnetofonové pásky. Pokud toto vše dodrží, může si na své dílo umístit copyright a požadovat autorské poplatky po dobu sedmdesáti let." OMG, ten člověk vůbec nepochopil, kdo je autor a co potřebuje, co je to autorské dílo a jak funguje, že to vůbec není o tom, jak vznikne a jak je prezentované. To, že je něco sdílené digitálně přece nijak nesnižuje hodnotu v tom obsaženou, prokrista...

    Můžeme se bavit o tom, že distribuční modely v případě hudby a filmu jsou úděsné a vyžadují reformu. A že porušování práv v tomhle ohledu si zavinili producenti sami. Můžeme souhlasit s tím, že opravdu ne každý počin, jaký člověk udělá je hoden chránit dlouhou dobu a považovat ho za autorské dílo. Ale proboha, argumentovat tím způsobem, jako to dělá ten člověk, to je úplně mimo. Jen proto, že je internet platforma, která pojme výhradně digitální data, přece nemůže být autorské dílo redukované tímhle směrem... Nemůžu mluvit za ostatní autory, ale mě a podobně myslícím autorům nejde o nějakou nekonečnou ochranu a zbožštění jejich díla. Mě jde primárně o to, aby když něco vytvořím a má to uznatelnou hodnotu, aby nebylo možné takovou věc vzít jinou stranou a použít ji takovým způsobem, který by tu hodnotu v díle zničil, případně takovým způsobem, který by nelegálního uživatele prokazatelně obohatil. To je všechno. Nikomu by se nelíbilo, kdyby se na jeho díle napakoval někdo jiný, zatímco on sám maká a zaplatí sotva účty, bez perspektivy do budoucna, že se to jednou zlepší. Ten člověk prostě plácá o obecném autorském právu, ale nedokáže absolutně přemýšlet v intencích skutečných problémů, jaké autor má. To je fakt tak těžké se řídit tím, že když chci využít něčí práci pro svůj projekt, tak ho kontaktuji a nabídnu mu nějakou kompenzaci? Nic jiného v podstatě autory netrápí...
    NECRON
    NECRON --- ---
    Svobodní - PAYNE: ACTA a dva světy autorských práv
    http://www.svobodni.cz/media/clanky/1427-payne-acta-a-dva-svety-autorskych-prav/
    dalsi zajimavy nazor k dane problematice. svobodni me prekvapili :-)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    jo jen aby to nedopadlo jako minule s Devcagerem, předesílám, že jsem to celé psal v klidu a bez emocí :))) No, možná jedna byla: při pohledu na hodiny - sakra, nestíhám :)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    MEJLA77: tohle je věc, která se nedá vyřešit pár odstavci textu, je to hrozně komplikované a podle mě daleko nebezpečnější, než nějaké dohody typu ACTA je to šílené zjednodušování, kterého jsme nyní svědkem v médiích, selektování společnosti na dobré a zlé, přesně podle černobílé šablony, kterou v posledních desetiletích svět tak rád užívá.

    Především, když budu teď něco psát k tomu článku - asi nejnaivnější (a černobílé myšlení podporující) je poslední věta: "Jako by naše svoboda být svobodnými tak nějak končila…" My jsme nikdy žádnou reálnou svobodu neměli. Představa lidí, že žili, žijí a budou žít ve svobodných zřízeních je neuvěřitelně naivní. Hierarchie moci je něco, co nikdy nepatřilo do rukou mas a pokaždé, když ji nakrátko získaly, tak o ni velmi rychle přišly. Tím chci jen říct, že používat autorská práva a současné věci kolem toho jako demonstraci ztráty svobody je naivní, směšné, ale spíš smutné, protože je vidět, že ti, kteří to takhle interpretují, nedokážou dohlédnout ani za první roh. Svoboda lidí opravdu netkví v možnosti stahovat zdarma filmy, MP3 a fotky zdarma...

    Je zase naivní si myslet, že bizarní soudní spory o autorská práva jsou najednou až teď, po podpisu těch dohod. To je prostě jen mediální fikce a blbnutí lidí. Od doby, kdy se copyright objevil v právu, se o něj denně soudí tisíce lidí, za nejrůznějších podmínek a situací. Není vůbec pravda, že se to najednou začalo dít až teď. A rozhodnutí soudu - najednou nějaký soud z UK má precedentní rozsudek? Ale no tak... Proč by najednou měl mít ten verdikt tak obrovskou důležitost, když jindy rozhodnutí soudů odmítáme vzít vůbec na vědomí? No protože se to hodí skvěle do toho mediálního mlejnku. Za týden ten rozsudek někdo zruší, ale o tom se už nikdo v médiích nedozví - je potřeba udržovat obraz skutečnosti tak, jak se hodí.

    V tom článku jsou hrozné míchanice úplně nesouvisejících věcí, např: "do řad potenciálních zločinců vhání miliony lidí, kteří si někdy vyfotili Hradčany, Eiffelovku nebo pyramidy" a pak to dá do vztahu ke konfliktu, který nastal mezi komerčními subjekty, které se perou o místo na trhu a copyright je samozřejmě vítanou zbraní v boji proti konkurenci. Nikdy nebude probíhat žádný soud, který by dal precedentní výsledek pokud bude jeden turista žalovat jiného za to, že má podobnou fotku, prostě nebude, a stavět tak takhle celou situaci mi přijde na hranici vytváření poplašné zprávy. Pokud jednou vlezete do byznysu s nějakými materiály, tak MUSÍTE počítat s tím, že se někdo může pokusit zpochybnit vaše práva s nimi disponovat.. proboha, ale o tohle se lidi soudili už před sto lety!

    Ten výrok soudu je samozřejmě bizarní, ale není o nic bizarnější, než výroky soudu třeba v trestním právu, kdy loupežný vrah babičky dostane 5let nebo člověk, co okradl lidi o 20mega dostane podmínku. Bizarními výroky soudu se svět jenom hemží, ale my si, abychom zachovali černobílé myšlení, vytáhneme přesně ten, který potřebujeme! A ohneme realitu tak, aby vypadala jinak, než ve skutečnosti je. A to je přesně případ tohohle článku, případně dalších mediálních masáží o konci svobodného světa (který nikdy neexistoval).

    A ještě trochu k těm přirovnáním, co jsi použil, nezlob se na mě, ale tohle je demagogie: "to bychom mohli prohlásit za zločince mnichy, kteří ve středověku opisovali knihy" - to přece nemůžeš srovnávat - ti to opisovali proto, že nebyl ještě vynalezený knihtisk, a ruční opisy byly jedinou možností, jak rozmnožit důležité listiny - ti mniši nebyli nic jiného, než středověká náhrada kopírky, tam žádné osobnostní nebo výtvarné ambice nebyly. A naopak jedinečné výtvarné práce typu kodexů atd. existují v jednom kuse, a pokud by je už někdo opisoval, tak proto, že šlo o uchování jedinečné vzácnosti, a ne pro parazitování na myšlenkách jiného. A nemluvě o tom, že ve středověku bylo pojetí tvorby nebo dokonce umění úplně odlišné od toho dnes. Podobně zcestné je to přirovnání k impresionismu, koukni se na celé ty školy autorů v renesanci, nebo v baroku, kolik jich je, a jak podobný měli výtvarný projev - ale to je kontext doby, nelze si myslet, že dějiny umění jsou dlážděné naprosto odlišnými charaktery a přístupy tvorby. A taky si nemyslím, že dnešní pobláznění konzumní a komerční pojetí života a všeho co s ním souvisí, by mohlo být retroaktivní.

    No a teď ještě něco tedy osobnějšího - podle mě není problém těhle dohod vůbec v autorském právu. To je jen záminka. Ten, kdo podobné věci vytváří tím sleduje nějaký cíl. Proto bouřit se z pohledu autorských práv mi přijde krátkozraké, kdo to správně odhadl jsou lidé, kteří přenesli skryté věci v těch dohodách do dalších práv a zjistili, co všechno pak může konkrétní legislativa dělat. Pod záminkou boje proti padělkům a kopiím pak získávají určité mocenské struktury neobvyklé možnosti. A to je podle mě ten největší problém, ne to, že jeden turista má stejnou fotku jako druhý a soudí se kvůli tomu.

    Já nejsem pro oslovské dodržování copyrightu jako svatého slova. Ale autor musí být nějak chráněn, protože jde o jeho nehmotné vlastnictví, ke kterému nějak dospěl. Je něco jiného, když si pár lidí stáhne tvůj obrázek a vylepí si výtisk v tělocvičně, protože se jim líbí a protože ty stěny tam jsou tak uniformní, mezi tím, když tvoji věc použije někdo, kdo díky jejímu potenciálu získá obohacení bez ohledu na to, abys o tom vůbec věděl. Já vůbec nechci vypadat jako nějaký kazatel autorského práva, to vůbec. Už proto, že tyhle věci jsou velmi komplikované, a nelze je vzít černobíle, je potřeba k nim přistupovat s rozumem, vyhnout se nesmyslným soudním výrokům, ale stejně tak mít možnost, jak autora ochránit proti zneužití jeho práce...

    A nakonec ještě poznámka (neber to nějak osobně): "Já osobně se považuji spíše za řemeslníka, dostatečné je pro mě dostat za svou práci zaplacenou smluvenou cenu, další život výtvoru ponechávám jeho osudu... jakmile mám jednou zaplaceno, již to neřeším" - promiň, ale v tom případě ještě nejsi úplný řemeslník. Nechat svoji práci vlastnímu osudu, to je něco, co dobrý řemeslník neudělá, pokud si své práce cení a představuje pro něj hodnotu. Druhou věcí je to, že se tímhle evidentně připravuješ o výdělek, protože "dostat zaplacenou smluvenou cenu" rozhodně není vše, na co máš nárok. Zhotovení věci je jedna část, ale právě poskytnutí licence, tj. práv k užití té věci, je část druhá. Díky těm nenáviděným autorským právům se ti může klidně stát to, že vytvoříš nějakou věc, dostaneš za ni zaplaceno a na licencích dostaneš jednou tolik, s tím, že pokud se bude tvoje práce užívat dál, můžeš vydělat ještě víc. V podstatě jedna práce ti tak může vygenerovat násobný zisk, nebo postupný, podle toho, jak je licence formulovaná. Dělal sem věci, na kterých jsem na právech vydělal víc, než na nich samotných, nemluvě o jednom právním sporu, který díky autorským právům znamenalo odškodné, kterého bych se bez nich nikdy nedomohl.

    A aby to nevypadalo, že všude za každým mým slovem je slovo peníze - jistě se najde dostatek "alternativních" troubů, kteří mě obviní z mamonářství s tím, že nemusíme mít přece za všechno peníze - peníze jsou jen prostředek, pokud žije člověk jen pro ně, je to špatně. Já za nimi ale vidím konkrétní věci, a byl bych blázen, kdybych, i přes to, že mi to licenční právo umožňuje, toho nevyužil. Většina autorů nejsou lidi, co chtějí díky silným zákonům vybouchat co nejvíc peněz a všem ostatním všechno zakázat. Ale právě výdělky jim umožňují mít čas na odpočinek, aby měli sílu na tvorbu nových věcí, umožňují jim cestovat, sebevzdělávat se, prostě se rozvíjet. A autoři potřebují mít svoje práva nějak ukotvená, stejně jako každý jiný. To, jak ta práva budou vypadat je už jinou věcí, ale apriori hodit autorská práva do stoupy, protože nás serou a my z nich, jako neautoři, nic nemáme, je nesmysl.



    BASIK
    BASIK --- ---
    MEJLA77: "soudni zakaz stejnejch fotek" je kokotina vytvorena nepochopenim psanyho textu novinarema :) tyka se to totiz jen stejnejch fotek na obalech vyrobku a tam je ten duvod myslim zrejmej.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    MEJLA77: nechapu, jak muzes srovnavat opisovani knih treba s tim, ze ti nekdo ukradne obraz, na kterym si pracoval nekolia hodin, treba i nekolik dni, za par minut ti tam prikresli osli usi, necha si za to zaplatit a jeste to prezentuje jako svoje dilo,,, jestli ti tohle nevadi, tak me treba fakt jo;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam