87HIGHFLYER: problém je v tom, že hodnota humanitních oborů je v synergii mezi předanou kvantitou vědomostí a vybroušenou kvalitou myšlení, přičemž to, co je na nich náročné, je to druhé - našprtat se X knížek zvládne i kdejakej idiot, ale naučit se reflexivně rozebrat sémantickou logiku výroku, na první pohled v něm spatřit nevyslovené předpoklady a identifikovat možné drobné, ale velmi významné logické nekonzistence vyžaduje jak inteligenci tak dlouhé roky tréninku. Totéž co do interpretace nějakých výsledků nebo odvozování logických důsledků nových skutečností nebo co do korektního designu společenského výzkumu atp.
Tj. ona ztráta/degradace matematiky (a souvisejících "tvrdých" oblastí, zejm. metodologických) je pro humanitní obory v důsledku mnohem bolestivější, než pro technické. V technických oborech když mineš statistiku, tak to je "jen" ta statistika - ten související mindset Ti je (aspoň trochu a aspoň nějak, neříkám že ideálně) předávaný i ve většině ostatních oborů; na filozofii už ale tuhle ztrátu nikde nijak nenahradíš a z humanitního oboru stojícího na kombinaci kvantity a kvality zbyde jen ta kvantita - tj. prakticky jen titul z našprtanosti, tj. zejména v dnešním světě kdy sou informace na dosah nejbližšího smartphonu a desítek minut / hodin volného času titul bez reálné hodnoty (na který navíc došáhne kdejakej debil).
Nic, sorry, tohle mě nějak dlouhodobě deptá a nezvlád sem to ze sebe nevyblejt :/