ARCHIMEDES: toleranci si nepamatuju.. je dost mozny ze vstupni hodnoty davaly nejakej "rucne spocitatelnej vysledek" typu 15.25 apod - to si zpetne domejslim podle toho, ze si nepamatuju ze bych se toleranci nejak trapil..
Jinak co se "empirickejch koeficientu" tyce - na strojarne sme meli na skoro kazdou konstrukci "bezpecnostni koeficient" - jeho hodnoty byly v tabulkach, nicmene taky takovejch "vagnich" (tj. neco jako "automobilovy prumysl", "zemedelstvi", "vojenska technika", atd) - nicmene to plati pro konstrukci.
Co bylo v ty pisemce z mechaniky tekutin byly spis veci fyzikalni - jako napr. (vymejslim si - nepamatuju si to):
- jakej bude pokles tlaku v potrubi ktery bude mit takovej a takovej tvar
- jaka bude rychlost plynu na vytoku z lavalovy trysky pri takovejch a takovejch podminkach
- atd.
- tj. tam byly hodnoty ktery bezpecnostnima koeficientama zatizeny nebyly (vetsinou) - spis to byly hodnoty, ktery by mohly bejt vstupem pro vypocet nejaky konstrukce, kde by se pak uz samozrejme bezpecnostni koeficienty pouzily..
A kdyz uz sem zase u "bezpecnostnich koeficientu" - hodnoty se bezne pohybovaly mezi 2-10, pricemz ta hodnota byla hodne ovlivnena mnoha faktorama:
* jak moc se da verit tomu, ze hodnoty vlastnosti materialu platej pro kazdej kus (napr. valcovana ocel podle normy XY ma vlastnosti stejny at je vyrobena v zime nebo v lete, v nemecku nebo v cesku; a napr. u betonu uz je rozptyl vlastnosti vetsi)
* jak moc zalezi na hmotnosti (letadla muzou mit 2-3, zemedelska technika klidne 20 (muj odhad))
* jak moc zalezi na bezpecnosti (vytah bude mit vic nez sekacka na travu..)
* v jakym prostredi (z hlediska namahani a opotrebeni) se to bude provozovat (laborator vs. zemedelstvi)
* jak moc dobre se da dana vec spocitat/nasimulovat
* atd, atd.
Nicmene to sou 20 let stary informace.. mozna je to dneska jinak.. ve strojarstvi sem nezustal..