• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    Pokud je v tom něco vědeckýho a je to k něčemu, hažte to sem. Berem všechno: chemii, fyziku, filozofii, matematiku, psychologii... a další


    Za přílišné a především opakované OT budou dárkové poukazy v podobě RO a ovocných košů s banány.

    Kecy k věci tu nechám, hlavně když budou vtipný. Zbytek mažu.





    Ňáký odkazy... vozte to sem na dvoukoláku a pište to tam hráběma.
    http://wiki.matfyz.cz/wiki/Category:Humor
    http://www.frozen-planet.mysteria.cz/pages/vtipy/m-vtipy.php
    http://fora.tv/2009/11/08/Science_Laughs_Science_Comedi
    rozbalit záhlaví
    KAERO
    KAERO --- ---
    To me mohlo napadnout, co tu zpusobi zminka o negativnim IQ, vzhledem k tomu ze mistni elitni klub navstevuji jedinci vyhradne z jedne strany gaussovky IQ :)

    ARCHIMEDES: ad lognormal - znam jedno rozeleni merene nahodne veliciny (chyba fazoru), jejiz nejistota ma distribucni funkci rovnou absolutni hodnoty normalniho rozdeleni. pro velke hodnoty chyby to je prakticky normalni rozdeleni. ale tim ze to nemuze byt zaporne tak se to krasne krivi kdyz to klesa k nule ...
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    ARCHIMEDES: IQ - podobne jako jine vlastnosti jedince - by melo byt spise vysledkem scitani ruznych aditivnich vlivu, ktere ho ovlivnuji pozitivne nebo negativne (ruzne geny, vychova a vubec historie daneho jedince). Potom, za predpokladu ze techto vlivu je hodne a zadny neni vyznamny, maji v dostatecne velke populaci jedincu jejich IQ podle centralni limitni vety priblizne normalni rozdeleni.
    Lognormalni rozdeleni by vznikalo, kdyby tam misto aditivnich vlivu byly vlivy multiplikativni (cili faktory), coz je mimochodem obecne v prirode castejsi varianta nez aditivni, protoze velmi casto jsou prirustky ne pevne, ale umerne velikosti te vlastnosti v danem case. Cili treba ne tolik u zivych organismu, ale treba ve velikosti rek a jezer, hvezd nebo asteroidu v nejakem utvaru, kde co v ekonomii, velikosti hrudek hliny na hromade, atd atd.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    KAERO: Nemělo by vlastně IQ mít spíš lognormální rozdělení?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: 0 je 100 uz tolik sigma, ze je klidne mozne, ze alespon jeden takovy exemplar mezi slusnymi cechy najdes ;)
    Kdyz se rika, ze prumer je 100, a jestli byl nalezen pripad 210, tak bys mel najit i -110 .. shruba se stejnou pravdepodobnosti. Coz vysvetli mnoho veci, ktere existuji v nasem okoli a ktere se nedaji vysvetlit :D
    KAERO
    KAERO --- ---
    ARCHIMEDES: anebo to jsou procenta z rozsahu IQ v populaci. Coz by pak vychazelo pro socialku dobre, protoze pry nejvyssi namere IQ je 210, 210*0.6315 dava velmi dobre IQ 132.

    Ted trochu mimo - hustota pravdepodobnosti IQ v populaci ma byt gaussovka. Ale asi ne uplne, protoze IQ nemuze byt zaporne. Nebo ano?
    No, ne ze by to melo smysl resit vzhledem k vagni definici.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    KAERO: Možná tím chtěli říct, že 36,85% studentů IQ vůbec nemá?
    KAERO
    KAERO --- ---
    KAERO: prej to vyvesili Slusni lide nebo neco takoveho. (Slusni lide je "hnuti" lidi s nejspis nizkym IQ, v brne delaji ruzne blbosti)
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Nejvetsi nepratele zemedelcu v 19. stoleti: jaro, leto, podzim, zima .. ve 21. stoleti: nizke dotace, sucho
    Nejvetsi nepratele astronomu v 15. stoleti: katolici .. v 19. stoleti: nekvalitni optika, stabilizace, atmosfera .. ve 21. stoleti: Zeme, Slunce, svetelny smog, atmosfera, Mesic, vlastni blbost, StarLink a Letadla.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    GILHAD: Jo, jeste jednou jsem provedl neco poddobneho, jen naopak (a nevysvetloval) kdyz na vojenske pripravce nas taky ucili urcovat jih podle slunce a hodinek, jenze byla zima a tedy tma a slunce pod obzorem, tak prislusny podplukovnik misto slunce urcil tamhle tu lampu. A vysledky kontroloval kompasem. No ja vedel z mapy, kde je sever, takze dopocitat jih (plus kontrola spravnosti ddle kompasu a mavani rukou toho debila) a ze znalosti casu dopocist i pozici slunce (pod obzorem) byla hracka, trochu slozitejsi bylo se nenapadne premistit do spravne pozice vuci lampe, ale patril jsem mezi tech par, co ten den lekci zvladli spravne (jen ti okolo tam stali uz pred zadanim ulohy).

    Fakt je, ze se mi tam dobre hodnoceni (jedno z mala) hodilo, protoze zapocet jsem udelal az na 13. pokus (jako vyhodit nekoho z vojenske pripravy moc neslo, zvlast kdyz do te doby mel prospechove stipendium, ale pustit me taky nebylo snadne, kdyz o jeden pokus jsem napriklad prisel kvuli tomu, ze jsem - prereknutim - oslovil zkousejiciho podplukovnika "soudruhu podddustojniku" a uz jsem letel, ani jsem nevstoupil poradne do dveri ...)
    SUCHRE
    SUCHRE --- ---
    VANEK: Ma se to k sobe stejne jako korelace ke kauzalite.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    BROUKOID: Dodnes si pamatuju petku z matiky za spatny postup, kdy v prikladu "z mista A do mista B ... spoctete kdy se potkaji" se vychumelilo nejaky cislo deleno 25, tak jsem pronasobil 4 (to se mohlo bez ocasku) a vydelil 100 posunutim desetinne carky a spravne jsem mel delit 25 a mit tam vsechny ty ocasky (rekneme 6215 / 25 - 62 deleno 25 je 2, zbyde 12, pripisu 1, 121 deleno 25 je 4, zbyde 21 ...)

    V zadani nebyl dan pozadovany podrobny postup vsech operaci a vysledek byl pochopitelne numericky spravny. Ale holt se tou dobou taky probiralo deleni s ocasky a ja ho nepouzil, no ...

    ---
    OTOH v turistaku jsme meli urceni jihu podle slunce a hodinek, ja jako jeden z mala mel digitalky (a jeste s kalkulackou), tak jsem je natocil smerem ke slunci, rozdelil mezi sluncem a prasatkem, ktery to vrhlo na zed blizkeho baraku a oznacil to za jih. Po zmereni kompasem to sedelo presne (nakolik presne se to z kompasu dalo odecist).
    Velke diveni, ale byl jsem to schopny predvest s podobnou presnosti opakovane. Pak jsem tedda prokecnul oba pouzite triky - jednak jsem byl schopen si predstavit cifernik a rucicky na nem podle cislic z displaye - tudiz jsem byl schopen si promitnout, kam by ukazovala velka rucicka a pak hodit prasatko presne tam, druhak jsem si z mapy pamattoval, ze ty baraky tam mely zarovnane steny S-J a V-Z, takze jsem byl schopen udelat i kontrolu podle mapy a baraku - dostal pochvalu za kreativni mysleni a vynadano do sasku :)
    VANEK
    VANEK --- ---
    SUCHRE: Čím se liší feminizace školství od genderového problému?
    SUCHRE
    SUCHRE --- ---
    Ano, prakticky to byl u exaktnich predmetu jen problem ucitelek, ale tezko rict, jestli to byl dusledek feminizace skolstvi, genderovej problem nebo mely uplne jiny zajmy (rodina, chata, strihy z Burdy, ...) nebo jen nevedely, kam po gymplu jit a sly na pedak, protoze byl nejlehci. Dneska uz je to nastesti lepsi.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    RAGUPKI: to si popsal velice hezky - problem ucitelek (aspon velky casti z nich) na zakladce v 80.letech (aspon v nasi skole) byl, ze vetsinou samy moc nevedely co ucej (minimalne co se "exaktnich ved" tyce - coz sem zjistil az asi v 7.tride) a protoze v metodickych pokynech bylo, ze se maji pouzit 2 trojuhelniky, tak cokoliv jinyho proste bylo spatne..
    VANEK
    VANEK --- ---
    BROUKOID: Já si to teda pamatuju podle obrázku, když přiložíš přeponu, tak po sobě musejí klouzat odvěsny v divné poloze a pravděpodobnost ujetí je mnohem větší. Klíčový bod je tam, přesnost přiložení "pravítka" na párcentimetrovou čáru nezáleží na tom, jak velká část ji přesahuje.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SEJDA: účel světí prostředky, znáš to pořekadlo? to mmj znamená, že pro školní zhotovení "rovnoběžky" to naprosto postačí. to jsme zase u požadavku na přesnost a v praxi se toho požadavku všichni drží jak hovno košile, protože tu tvou absolutní přesnost nikdo dělat nechce, ani se v praxi dělat nedá.
    správná otázka na učitele by byla, s jakou tolerancí to teda lze vykreslit? ideálně dle normy :D ať děti ví, co budou v životě skutečně potřebovat.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    LUCKERCZ: my meli mit povinne 2 trojuhelniky, pravitko, uhlomer a kruzitko - myslim ze kreativita toho spoluzaka byla dana hlavne tim, ze bud jeden trojuhelnik zapomnel, nebo zlomil (vsema vyse zminenejma pomuckama sme se o prestavkach mlatili, bodali a hazeli je po sobe..)

    SEJDA: mas pravdu, a asi kdybych to delal fyzicky tak to tak udelam (prepona), ale jak sem to maloval tak sem se vic soustredil na to jak to namalovat nez jaka je spravna pozice. Jinak tenka fixka nepripadala v uvahu (cca 1985). Ale hlavne neslo o vykres ale nejakou patlaninu typu nakreslit trojuhelnik podle sus a pak ho posunout o 10cm vlevo nebo takneco :)
    VANEK
    VANEK --- ---
    BROUKOID: Aha, dík, ta pomocná kolmice mi nebyla z původního jasná.

    RAGUPKI: Tady fakt všichni říkaj trojúhelníku "pravítko"?!?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BROUKOID: obe dve reseni jsou absolutne neinzenyrska, jsou lajdacka.
    Spravne se k primkam priklada nejdelsi strana (prepona) trojuhelniku, nebot tak tve rozklepane ruce a svidrave oci udelaji nejmensi chybu.
    Hruba sila, ktera byla dana kazdemu volovi primo od boha, postaci, aby po sobe posouval dva trojuhelniky s minimalni chybou.
    Nejvetsi chyby se pak zak dopousti pouzivanim "chytre tuzky" (cim tupejsi tuzka tim vetsi punk) namisto 0.1 fixky, protoze ruznym naklonem tuzky u hrany trojuhelniku zbusobuje zvlneni, nebo rovnou maluje nejakou parabolu a tedy nepresnost hodnou pouzivani rysky na licove strane pravitka.
    KAERO
    KAERO --- ---
    RAGUPKI: Student prijde druhy den s referatem o nutnosti sledovat zmeny v normach, protoze ISO 406:1987 byla nahrazena ISO 129-1:2004 a ISO 14405-2:2011. V zaveru podotkne ze vzdelavani ucitelu musi byt celozivotni proces.
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    LUCKERCZ: Ale kolmice se dela jen kruzitkem!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam